آموزش حرف زدن عروس هلندی

آموزش حرف زدن به عروس هلندی

عروس هلندی با اینکه از اعضای خانواده طوطی سانان محسوب می‌شود؛ اما در مقایسه با طوطی ها سخنوری، شیرین زبانی و توانایی بیان تعداد کمی از کلمات را دارد. از این رو آموزش حرف زدن عروس هلندی باید با صبر و حوصله فراوان همراه بوده و حتماً این نکته مهم را در نظر داشته باشید که عروس هلندی نر در مقایسه با عروس هلندی های ماده توانایی سخنگوی بیشتری را خواهد داشت.

برای اینکه عروس هلندی خود را وادار به صحبت کردن با خود کنید، ابتدا باید با او صحبت کنید سپس به تقویت و گسترش دایره لغات آن بپردازید.

پادکست آموزش حرف زدن عروس هلندی وطوطی سانان:

اولین قدم در آموزش حرف زدن عروس هلندی

اولین قدم برای حرف زدن عروس هلندی فراهم آوردن شرایط راحتی و امنیت این پرنده سخنگو است. برای به وجود آوردن چنین شرایطی بهتر است یک ارتباط عمیق و دوستانه با او برقرار کنید.

چرا که کلید آموزش حرف زدن عروس هلندی برقراری تعامل با او است.

باید این نکته را متذکر شد که، برخلاف باور عموم، دستی کردن و آموزش سخن گفتن پرنده همزمان باهم امکان‌پذیر نبوده و در واقع عروس هلندی باید قبل از شروع به سخن گفتن با شرایط و محیط جدید خود آشنا شده و به نوعی عادت کند. در این صورت عروس هلندی با حس اطمینان و اعتماد به شرایط جدید خود مالک را پذیرفته و به نوعی آماده پذیرش آموزش خواهد بود.

پس از ایجاد حس امنیت و اطمینان برای پرنده خود، باید از سالم بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید. سالم بودن پرنده معطوف به آب و غذای کافی، فراهم بودن کلیه مواد مغذی چون: ویتامین، پروتئین و همینطور فضای کافی جهت حرکت و بال زدن راحت آن در قفس و در نهایت معاینات منظم دامپزشک از جهت سلامت جسمانی پرنده خواهد بود.

مشاهده محصولات: قیمت قفس عروس هلندی

در مرحله بعدی خوشحال بودن و در واقع شاداب بودن پرنده باید مورد توجه قرار گیرد و این درحالی به وجود خواهد آمد که، مالک توجه و محرک ذهنی فراوانی را به او انتقال دهد. در واقع مغز پرنده برای شاد بودن نیاز به تحریک از طریق توجه، جایزه و محبت دارد. هنگامی که پرنده محیط زندگی خود را دوست داشته باشد؛ در هنگام یادگیری کلمات احساس راحتی بیشتری را خواهد داشت و همین امر زمینه ساز فراگیری بهتر و در واقع سخنوری او خواهد شد.

دانلود صدا برای آموزش حرف زدن عروس هلندی

 

یاد دادن صحبت کردن به عروس هلندی
صدای چهچه عروس هلندی

چگونگی بیان کلمات هنگام آموزش حرف زدن به عروس هلندی

  1. در این مرحله از آموزش حرف زدن عروس هلندی نر یا ماده باید در ابتدا و در اولین قدم مهم آموزش را در یک محیط آرام آغاز کنید. این امر موجب می‌شود تا عروس هلندی روی شما و کلماتی که شما بیان می‌کنید تمرکز کند. در صورتی که عروس هلندی شما به راحتی دچار حواس پرتی می‌شود؛ بهتر از قفس را پوشانده و سپس شروع به صحبت با او کنید، این روش باعث از بین رفتن حواس پرتی بینایی او خواهد شد.
  2. با یک عبارت ساده و کوتاه شروع به آموزش و آشنایی پرنده با کلمات کنید و در واقع از کلمات و یا عبارتی استفاده کنید که مرتب در حال گفتن آن به پرنده هستید. به عنوان مثال: نام پرنده، و در صورتی که تمایل به کلمه غیر از نام او دارید؛ حتما از یک عبارت ساده استفاده کنید، که شامل یک یا دو کلمه با صدای نسبتاً بالا باشد. این روش به این دلیل است که عروس هلندی قادر به بیان هجاها است و در واقع از کلماتی با صدای بالا در این زمینه برای آموزش استفاده کنید چرا که ممکن است نتوانید از کلماتی با لحن پایین به او آموزش دهید.

نکته قابل توجه در این مرحله آن است که از کلمات در زمان مناسب استفاده کنید به عنوان مثال: هیچ‌گاه در هنگام شب، عبارت صبح بخیر را آموزش ندهید.

  1. به دنبال کلماتی باشد که پرنده آنان را دوست داشته و به نوعی نسبت به شنیدن آن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش به نحوی است که عروس هلندی با شنیدن کلمه مورد علاقه خود مردمک های خود را بزرگ‌تر کرده و یا تاج خود را به عنوان هیجان و علاقه بالا میبرد. از این رو حتما برای شروع از کلمات مورد علاقه او استفاده کنید.

نکته قابل تامل در این مرحله این است که، عروس هلندی شما ممکن است از لحاظ فیزیکی توانایی بیان کلمه مورد نظر شما را نداشته باشد. حتماً در این خصوص دقت بیشتری داشته باشید.

  1. در صورتی که عروس هلندی کلمه و یا عبارتی را به درستی بیان کرد واکنش مثبت به همراه تشویقی و توجه زیاد به او نشان دهید. تشویقی نیازمند شناخت خوب از پرنده است، چرا که برخی از عروس هلندی ها طالب غذای انسان هستند و برخی دیگر غذای مخصوص خود را دوست دارد به عنوان مثال: سیب، سبزیجات، آجیل و… تشویقی مورد علاقه گروهی از عروس هلندی ها بوده در صورتی که برخی دیگر تشویقی هایی چون: پلت ها و دانه های مخصوص به خود را دوست خواهند داشت.

در نهایت اینکه به دنبال یک تشویقی خوب و هیجان انگیز برای پرنده باشید تا مجدد با شما همکاری بهتری داشته باشد.

  1. همیشه برای خود این عبارت را تکرار کنید که پرنده من هر چقدر که باهوش باشد اما انیشتین نخواهد بود. این امر در واقع صبوری و حوصله شما را هدف می‌گیرد. از این رو برای آموزش حرف زدن عروس هلندی باید صبور باشید؛ چرا که در غیر این صورت پرنده از شما ترسیده و تمام پیشرفت هایی که در زمینه یادگیری حاصل کرده اید از بین خواهد رفت.
  2. در تکمیل مرحله قبل باید گفت: صبوری شما شامل مدت زمان زیادی نخواهد بود و در نهایت در صورتی که پرنده شما جوان باشد و سنی حدود ۲ الی ۵ ماه داشته باشد، متوسط یادگیری او بین ۴ الی ۷ روز خواهد بود. از این رو شما به راحتی می‌توانید پس از یک مدت مشخص و به نتیجه رسیدن، شروع به آموزش عبارات پیچیده‌تر دیگر کنید.

برای پیشرفت در این مرحله بهتر است کارهایی که برای عروس هلندی خود انجام می‌دهید را روایت و بیان کنید. به عنوان مثال: وقتی به آن سیب می‌دهید به او بگویید: یک خوراکی می‌خواهی؟ اگر این عمل را به اندازه کافی تکرار و انجام دهید پرنده مشتاق به صحبت کردن شده و امکان دارد با دیدن غذای مورد نظر شروع به گفتن عبارت فوق کند.

پیشنهادمطالعه: چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم

ممنوعه های آموزش صحبت کردن به عروس هلندی
سوت زدن عروس هلندی

ممنوعه های یاد دادن صحبت کردن عروس هلندی

  • مراقب باشید در حین آموزش حرف زدن عروس هلندی کمتر از شیوه سوت زدن استفاده کنید. چرا که این پرندگان دوست داشتنی در صورتی که یاد بگیرند چگونه سوت بزنند، امکان دارد سوت زدن را به صحبت کردن ترجیح داده و دیگر تمایلی به ادای کلمات نداشته باشند. چرا که سوت زدن برای عروس هلندی آسان تر از صحبت کردن خواهد بود.
  • هیچگاه در آموزش صحبت کردن عروس هلندی ناامید نشوید؛ چرا که هر پرنده ویژگی های خود را داشته و نسبت به نوع خود نیز متفاوت خواهد بود. برخی از این پرندگان امکان داردهیچگاه سخن نگویند. اما شما تمام تلاش خود را بکنید
  • هرگز در حین آموزش با پرنده عصبانی نشوید. چرا که خشم احتمالا آنها را از صحبت کردن بیشتر منع کرده و به اصطلاح قهر می‌کنند. از این رو مراقب رفتار خود باشید. چرا که یک حرکت دست نیز ممکن است خشم شما را به او نشان دهد.
  • عروس هلندی به صورت جفت کمتر تمایل به آموزش سخنوری دارد، زیرا این پرندگان در صورت بودن جفت بیشتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا با انسان

پیشنهادمطالعه: غذای عروس هلندی

نکات مهم در آموزش صحبت کردن عروس هلندی

لطفا به نکات زیر توجه کنید تا در یاد دادن حرف زدن به پرنده خود موفق باشید.

  1. در صورتی که تمایل به آموزش صحبت کردن عروس هلندی دارید حتماً به دنبال آموزش یک عروس هلندی نر باشید. زیرا عروس های نر بیشتر از نوع ماده تمایل به صحبت کردن دارند.
  2. گاهی پرنده برای جلب توجه شما شروع به صحبت می‌کند و پس از دریافت توجه کافی از شما دیگر ادامه به صحبت نمی‌کند. در واقع از این ترفند به نفع خود استفاده میکند. از این رو سعی کنید به خوبی پرنده خود را شناخته و سپس شروع به آموزش آن کنید.
  3. استفاده از صدای ضبط شده ادای کلمات توسط پرنده و یا حتی خود مالک در هنگامی که در کنار او نیست می‌تواند در امر آموزش کمک خوبی محسوب شود. در صورتی که مالک پرنده اقدام به ضبط صدای خود کند؛ بهتر است کل زمان بیان کلمات حدود ۶ دقیقه باشد. که البته این امر به میزان توجه پرنده نیز بستگی خواهد داشت. پس از ۶ دقیقه حدود ۳ تا ۴ دقیقه زمان دهید و مجدد کلمات را ادا کنید. این امر سبب می‌شود تا در نبود شما نیز آموزش پرنده ادامه داشته باشد
  4. در صورتی که سن عروس هلندی بالا باشد آموزش او سخت‌تر بوده و در این سن پرنده بیشتر تمایل به سوت زدن و به اصطلاح چهچه زدن خواهد داشت. بهترین زمان یادگیری صحبت کردن برای عروس هلندی حدود ۸ الی ۱۰ ماهگی است.
  5. به دلیل آنکه عروس هلندی بسیار اجتماعی و پر انرژی است حتماً باید در زمان خوب و مناسبی شروع به آموزش او کنید.
  6. عروس هلندی نیاز به محبت فراوان دارد از این رو برای آن که پیوند عمیق تری با شما برقرار کند؛ باید حدود دو ساعت در روز را به پرنده اختصاص داده و او را محبت و نوازش کنید.
  7. هنگام آموزش عبارات به عروس هلندی سعی کنید یک حرکت همزمان با عبارات نیز به آن آموزش دهید. به عنوان مثال: حرکت دادن سر، در این صورت اگر هم عروس هلندی توانایی بیان کلمه را داشت نداشته باشد، سر خود را تکان خواهد داد. فقط مراقب باشید حرکات ارائه شده باعث ترسیدن او نگردد.

آموزش حرف زدن عروس هلندی مستلزم رعایت یکسری نکات مهم ازجمله: برقراری ارتباط عمیق و دوستانه، ایجاد محیط امن و احساس آرامش و اطمینان در پرنده، توجه به جنسیت پرنده، توجه به شرایط سنی پرنده، شناخت کامل او در هنگام بیان احساسات، نوع تشویقی و زمان آن، جفت نبودن عروس هلندی، نوع کلمات از لحاظ آوایی، ضبط صدا و پخش آن در هنگام نبودن مالک، پرهیز از خشونت و درنهایت نا امید نشدن از روند آموزش است.

درصورتی که تمایل به نگهداری و آموزش عروس هلندی دارید؛ حتما در ابتدا آگاهی و شناخت کامل از این پرنده محبوب داشته و سپس اقدام به داشتن این یار همراه و با محبت کنید.

فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی یکی از معتبرترین مراکز فروش و ارائه طوطی سانان و ملزومات آنان در تهران است. این فروشگاه با ارائه مشاوره تخصصی قبل از خرید، به متقاضی این امکان را می‌دهد تا بهترین، باکیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین ملزومات طوطی سانان را انتخاب و تهیه نماید.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *