تشخیص جنسیت و سن طوطی

آموزش تشخیص جنسیت و سن انواع طوطی سانان

در بیشتر موارد تفاوت بین طوطی­‌های نر و ماده در نگاه اول قابل مشاهده نیست. راه­ های موثر برای تشخیص آنها از طریق تجزیه و تحلیل و یا مشورت گرفتن از یک متخصص است. با این حال، در گونه‌های خاصی از طوطی‌ها تفاوت‌های بین نر و ماده بسیار آشکار است و شما می­‌توانید با انجام برخی موارد و راهکارها آنها را از یکدیگر تشخیص دهید.

اگر علاقه دارید تا نر و ماده بودن طوطی خود را تشخیص دهید، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. چرا که قرار است در مورد گونه ­هایی صحبت کنیم که تفاوت­ های واضحی بین طوطی های نر و ماده آنها وجود دارد و تشخیص آنها نیز کار راحتی خواهد بود.

تشخیص جنسیت و سن طوطی کاکادو (Cockatoo parrot)

کاکادو نر و ماده روبروی هم

الف- نحوه­ ی تعیین سن کاکادو

کاکادوها از بستگان باهوش و زیبای طوطی­ ها هستند. ۱۸ گونه متفاوت کاکادو وجود دارد که تعدادی از آنها معمولاً به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌­شوند. حال یکی از مشکلات، تشخیص سن کاکادو است.

اگرچه بین کاکادوهای جوان و مسن‌تر تفاوت‌هایی وجود دارد، اما تشخیص سن دقیق کاکادو تقریبا غیرممکن است، مگر اینکه کسی را بشناسید که در کودکی آن را داشته است. به هر حال در اینجا چند راه حل ساده را بازگو می­‌کنیم که می‌­توانید به کمک آنها به سن تقریبی کاکادو دست یابید.

  • به منقار کاکادو نگاه کنید. پرندگان جوان دارای منقارهای رنگ پریده و صاف هستند، در حالی که پرندگان مسن­تر دارای منقار تیره با سطوح خشن ­تر هستند.
  • پرهای پرنده را بررسی کنید. کاکادوهای مسن‌تر نسبت به کاکادوهای جوان‌تر از همان گونه‌ها، پرهای پُرتر و رنگارنگ‌تری دارند. با این حال، بسیاری از کاکادوها سفید یا سیاه هستند.
  • از شخص یا صاحب فروشگاه حیوانات خانگی که کاکادو را خریداری کرده ­اید، بپرسید که از چه مدت آن را داشته است. صاحب قبلی ممکن است چیزی در مورد تاریخچه کاکادو بداند، حتی اگر در کودکی آن را نداشته باشد.
  • اگر کاکادو شما ماده باشد، احتمالا در زمستان و یا بهار تخم مرغی از آن را خواهید یافت. چرا که کاکادوهای ماده از سه تا هشت سالگی شروع به تخم گذاری می‌­کنند. اگر کاکادو شما تخم می‌گذارد، می‌­توانید حدس بزنید که حداقل سه سال دارد.

ب- تعیین جنسیت کاکادو

اگر به فکر خرید یک کاکادو از یک پرورش دهنده معتبر هستید، باید تحقیقات لازم را انجام دهید و به این موضوع فکر کنید که آیا یک کاکادو نر می­خواهید یا ماده؟ به هر حال برای خرید هر یک باید بتوانید تفاوت بین نر و ماده­ ی این نوع طوطی را بدانید؟ زیرا نر و ماده همه گونه‌های کاکادو به‌طور قابل ملاحظه‌ای شبیه هم هستند.

بنابراین وقتی می‌خواهید یکی را بخرید، تشخیص اینکه کدام نر و کدام ماده است؟ دشوار است. در ادامه، ما به شما خواهیم گفت که چگونه تفاوت بین این دو را شناسایی کنید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

  1. بررسی چشم ­ها: با رشد کاکادو، برخی از گونه­ های آنها بسته به جنسشان، رنگ چشمشان تغییر می‌کند. این با توجه به هر گونه کاکادو متفاوت است. به عنوان مثال، یک نر کاکادویی سرگرد میچل دارای چشمان قهوه­ ای تیره است، در حالی که ماده با بالغ شدن چشمان قرمز مایل به صورتی دارد.
  2. بررسی منقار و پرها: منقار و پرهای کاکادو می‌تواند به شما در تعیین جنسیت نیز کمک کند. برای مثال، تشخیص یک کاکادو نر سیاه رنگ آسان است زیرا منقار سیاهی دارد. با این حال، برای ماده­ ها سفید یا شاخی رنگ خواهد بود. نر این گونه، کمی کوچکتر است و روی سرش پرهای قهوه ای رنگ دارد.
  3. تماشای الگوهای رفتاری آنها: راه دیگری که ممکن است بتوانید جنسیت یک کاکادو را تعیین کنید، توجه به الگوهای رفتاری آنها است. با اینکه زن و مرد آنها رفتارهای مشابهی از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در بیشتر موارد، با نزدیک شدن به بزرگسالی نر این گونه، شروع به جفت گیری با افراد و اشیاء دیگر می‌کند. البته تنها ماده است که می‌تواند تخم بگذارد، اگرچه نر و ماده هر دو پس از گذاشتن تخم­ها شروع به جوجه کشی می‌کنند. این رفتارها احتمالاً نشان دهنده جنسیت هستند، اما تا زمانی که پرندگان به بلوغ جنسی نرسند، آشکار نمی ­شوند.
  4. انجام آزمایش DNA: از آنجایی که بیشتر گونه‌های کاکادو فقط تفاوت‌های بسیار کوچکی دارند تا به شما در مورد جنسیتشان هشدار دهند، و چون این تفاوت‌ها را نمی‌توان تا زمانی که بالغ شوند شناسایی کرد، می‌توان از طریق آزمایش DNA این تشخیص را انجام داد. انجام آن بسیار ساده است. چند پر از قفسه سینه Cockatoos بردارید و آنها را برای آزمایش بفرستید. این نوع آزمایش DNA بسیار ساده تر و کاملاً ایمن تر از انجام عمل جراحی برای تعیین جنسیت کاکادو است.

پیشنهاد محصول برای طوطی سانان: سرلاک طوطی

تشخیص جنسیت و سن عروس هلندی (Cockatiel)

عروس هلندی نر و ماده در قفس

الف- نحوه­ی تعیین سن عروس هلندی

  • از طریق بینی: عروس هلندی جوجه دارای بینی برآمده و تمیز و فاقد هر گونه ترشح و تقریبا صورتی رنگ است و در این هنگام عروس مورد نظر سنی بین ۲ ماه تا ۸ ماه خواهد داشت و علت نوسان موجود در سن آنها به دلیل میزان تغذیه و شرایط آب و هوایی موجود برای آنها است.

زمانی که بینی عروس هلندی به مرور زمان رو به تیرگی می رود، نشان دهنده سن ۹ ماه تا یک سال و نیم آنها است و زمانی که تیرگی آن بیشتر از زمان اول خود شود، بین یک و نیم تا سه و نیم و یا ۴ سال سن خواهد داشت. بعد از گذشت ۶ سال از سن عروس هلندی، پرنده شما بینی­ اش به مرور نسبت به دوران جوجگی خود تحلیل رفته و حالت برجستگی اش را از دست خواهد داد که در این بین سن عروس را ۷ تا ۹ تعیین میکنند.

  • از طریق پاها: پاهای عروس جوجه شفاف است، یعنی عروس هلندی می تواند ۹ ماه داشته باشد. زمانی که پاهای عروس به تدریج رو به زبری می‌رود و کاملا محسوس است، به سن یک سال و نیم رسیده است و از این زمان به بعد به تدریج ناخن­ های عروس تیره شده و به هر میزان که تیرگی بیشتر شود، سن عروس نیز بیشتر می‌شود. نهایت این تیرگی تا ۶ سالگی ادامه دارد. هر زمان عضلات آنها کمی افتاده و به تدریج تحرک آنها کمتر شود، به سنی بین ۶ سال تا ۱۰ سال رسیده­اند.
  • حالات و رفتار عروس هلندی: عروس هلندی جوجه بسیار کنجکاو بوده و تحرک زیادی دارد. مقدار ترس او از انسان نیز بسیار کم است و دفاع از خود را هنوز نیاموخته که این نشانه­ ها به سن ۷ ماهگی اشاره دارد. از این سن به بعد عروس پر خوراک شده و تحرک او نیز ادامه دار است که به سن یک سال و نیم رسیده است.

ب- تعیین جنسیت عروس هلندی از طریق راه ­های زیر:

  • رنگ پرهای عروس هلندی: پرهای گونه ماده از قسمت ابتدایی بال ها تا آخرین پر موجود، لکه های زرد رنگ به شکل خال خال دایره­ای دارند. عروس هلندی نر و ماده هر دو دارای دم­ های لیمویی رنگ بوده ولی دم پرنده ماده دارای خط چین است. در گونه­ ی نر این پرنده، پرها سفید رنگ هستند ولی جالب است بدانید که بخش انتهایی پرهای این پرنده به رنگ زده بوده و کاملاً قابل مشاهده است. دم عروس هلندی نر بدون لک، چین یا هرگونه علامت است.
  • از طریق میزان صدا: عروس هلندی ماده بعد از آن که به سن بلوغ میرسد تغییر یا تحولی در حنجره آن رخ نمی‌دهد، ازین رو صدای آن دچار تغییر نمی‌شود بلکه فقط میزان صدایش بالاتر می‌رود. عروس هلندی نر بعد از آن که به سن بلوغ رسید صداها و آوازهای جدید و متنوعی تولید می‌کند. یکی از مدل‌های آوازهای این پرنده، بلبلی خواندن او است.
  • بررسی تاج عروس هلندی: طبق بررسی­ های انجام شده، تاج عروس هلندی ماده نسبتاً کوتاه تر از گونه نر بوده و حالت یکدست ندارد، بلکه کاملاً پخش شده و نسبتاً پهن مانند است .در مقابل عروس هلندی نر از تاج بلند، یک دست و به طرف بالا کشیده شده، برخوردار است.
  • رفتار عروس هلندی: عروس هلندی ماده آواز نمی ­خواند و تنها صدای جیغ مانند از خود در می ­آورد. این پرنده ­ها نسبت به گونه­ های نر آرام تر و ملایم تر هستند. در عوض عروس هلندی نر آواز می­‌خواند. گاهاً دیده شده همراه با آواز خواندن، بال نیز می زند که باعث تولید صداهای جدید و جالب می­شود.

پیشنهاد مطالعه: انواع طوطی با عکس + قیمت

تشخیص جنسیت و سن طوطی برزیلی (Brazilian parrot)

الف- نکات مهم برای تعیین سن طوطی برزیلی

اولین علامت، وجود پرهای در حال رشد در جوجه طوطی برزیلی ­ای است که تازه به سن یک ماهگی رسیده است که بخش­ هایی از بدنش نیز بدون پر خواهد بود. رفته رفته که به سن دو ماهگی رسیدند میتوان لکه ­های قهوه­ ای رنگ را روی بینی آنها و پرهای رنگی بیشتری بر روی بدنشان مشاهده نمود.

  1. نوک بینی طوطی برزیلی وقتی کمرنگ باشد، کم سن بودن آن را نشان می@دهد. اما طوطی ­ای که به سن ۴ ماهگی رسیده باشد نوکش کاملا قرمز و پررنگ خواهد بود.
  2. از طریق هیکل و جثه نیز میتوان پی به سن آنها برد که معمولا جوجه ­ها بدن ظریفی دارند اما پرنده­ های بالغ و مسن پاهای فلس دار و پیری دارند، در حالی که پاهای پرنده جوان نازک و بدون فلس است.
  3. گاز گرفتن طوطی برزیلی جوجه دردناک نخواهد بود در مقابل قدرت یک طوطی برزیلی بالغ بالا خواهد بود و حتی ممکن است دست شما را زخمی کند.

ب- تشخیص نر یا ماده بودن طوطی برزیلی

  • طوطی برزیلی نر و ماده شباهت زیادی به یکدیگر دارند، به همین دلیل شاید بتوان از روی ظاهر و یا رفتار طوطی، جنسیت آن را تشخیص دهید که در زیر به آنها اشاره شده است.
  • طوطی ماده هیکل و جثه قویتر و گردن کوتاه و سر پهن ­تری داشته و در مقابل طوطی نر اینگونه نیست و گردن دراز و سر کوچک تری دارد.
  • رفتار طوطی ماده نسبت به طوطی نر آرام تر بوده و جیغ و داد کمتری دارد، اگر دست خود را به سمت پرنده ماده ببرید شاید گاز نگیرد، اما پرنده نر حالت تهاجمی بیشتری از خود نشان خواهد داد.
  • نوک طوطی ماده پهن ­تر و نوک طوطی نر نازک­تر است. همچنین سفیدی دور چشم طوطی ماده بیشتر از طوطی نر است.
  • بررسی استخوان لگن هم میتواند نر و ماده بودن طوطی را تعیین کند. کافیست پرنده را به پشت بروی کف دست خود قرار داده و استخوان لگن بین پاهای او را بررسی کنید، در صورتی که استخوان­ها از هم فاصله داشته باشند، پرنده ماده است. و در صورت نزدیک بودن استخوان­‌ها می توان نتیجه گرفت که پرنده نر است.

تشخیص جنسیت و سن مرغ عشق (Lovebird)

الف: با توجه به موارد زیر جنسیت مرغ عشق را تشخیص دهید

توجه به علائم فیزیکی در مرغ عشق­ ها

اگرچه نشانه‌های فیزیکی همیشه روشی قطعی نیستند اما علائمی وجود دارند که می@توانند کمک کننده در تعیین جنسیت باشند.

  • مرغ عشق­ های ماده نسبت به بدنشان سر بسیار گرد و متناسبی دارند. نرها نسبت به همتایان زن خود سرهای بلند با منحنی کمتری دارند.
  • مرغ عشق­ های ماده معمولا حلقه­ های بزرگتری در اطراف چشم خود نسبت به نرها دارند. این همیشه یک علامت مشخص نیست زیرا هر مرغ عشق متفاوت است، اما شروع خوبی است.
  • مرغ عشق ­های ماده معمولاً منقاری ضخیم تر و پهن تر نسبت به نرها دارند. اگر این دو را در کنار هم مقایسه کنید، باید بتوانید تفاوت را تشخیص دهید.
  • در بیشتر موارد، مرغ عشق­ های نر بزرگتر از همتایان ماده خود به نظر می‌رسند. با این حال، این در هر مورد درست نیست.

شخصیت شناسی

مرغ عشق­ های نر و ماده از نظر شخصیتی کمی متفاوت هستند. ماده­ ها کمی آتشین با نگرش متین و مستقل هستند. همچنین زنان نسبت به همتایان مرد خود از نظر سرزمینی پرخاشگرتر هستند. در مقابل، نرها کمی مهربان تر و آرام تر هستند. آنها ممکن است بخواهند وقت خود را با خریدار خود بگذرانند یا با شما درآمیخته باشند.

شناخت گونه­ های مرغ عشق

۹ گونه مختلف مرغ عشق وجود دارد. سه گونه از ۹ گونه دو شکل هستند، به این معنی که رنگ پرهای آنها به تنهایی به شما می گوید که آیا آنها نر هستند یا ماده. مرغ عشق­های دو شکل شامل مرغ عشق ­های ماداگاسکار، سرخ چهره و حبشی هستند. جفت‌های نر و ماده تفاوت‌های رنگی شدیدی خواهند داشت که از دست دادن آن غیرممکن می‌شود. با این حال، شش گونه دیگر مرغ عشق هنوز به نشانه های بصری بیشتری برای تعیین دقیق جنسیت نیاز دارند.

ب: روش هایی برای تعیین سن مرغ عشق

  • تاریخ درج شده روی نوار ساده­ ترین راه برای تشخیص سن مرغ عشق است، اما البته برخی از پرورش دهندگان پرندگان خود را بانداژ نمی کنند و برخی از صاحبان ممکن است این نوارها را حذف کنند. معمولا این نوارها در حدود ۵ تا ۱۰ روزگی به پای پرنده متصل می‌شود.
  • اگر مرغ عشق شما دارای پرهای ناقص در ناحیه گردن و صورت خود است یا هنوز پر در قسمت “پایین” دارد، احتمالاً هنوز چند هفته سن دارد. فرآیند از شیر گرفتن را نیز حدود ۶ هفتگی آغاز می‌کنند و در این مرحله باید تمام پرهای­شان در آمده باشد.
  • در اکثر گونه­ های مرغ عشق، اگر هنوز زیر یک سال سن داشته باشند، چشمان آنها تیره به نظر می‌رسد. اغلب مرغ عشق‌­ها چشم های قهوه ­ای یا به ندرت قرمز دارند که فقط در ۱۰-۱۲ ماهگی رنگ واقعی خود را نشان می‌دهند. اگر مرغ عشق شما چشم‌های قهوه‌ای یا قرمز دارد، مطمئناً بیش از یک سال سن دارند و چشم‌های تیره‌تر نشان می‌دهد که ممکن است تنها چند ماه سن داشته باشد.
  • در حدود ۵ ماهگی، مرغ عشق اولین پوست اندازی خود را تجربه می‌کند، پس از آن، رنگ پر آنها شروع به تشدید و رشد می‌کند. مرغ عشق­ های جوان اغلب پرهای خاکستری بیشتری روی صورت خود دارند که به آرامی از بین می‌­روند. در اولین شکل گیری آنها، همه آنها باید از بین رفته باشند. هر مرغ عشق بالای ۶-۵ ماه نباید پرهای خاکستری روی صورت خود داشته باشد و پرهای آنها باید روشن و زنده باشد.

تشخیص جنسیت و سن شاه طوطی (Green parrot or melange)

الف- راه­ های تشخیص نر یا ماده بودن شاه طوطی

  • طوطی ملنگو نر و ماده از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند، که شما می­توانید پرنده نر بالغ را از طریق حلقه گردنی، لکه صورت و منقار قرمز از پرنده ماده تشخیص دهید. بدین صورت که سه رشته حلقه به رنگ های سیاه، صورتی و آبی در پرنده نر بالغ دیده می شود. هر یک از این حلقه­ ها در سنین مختلف ظاهر می‌شوند. حلقه سیاه در ۱۸ ماهگی و حلقه آبی و صورتی از حدود ۳ سالگی. ملنگو ماده حلقه گردنی و علامت صورت ندارد. البته در برخی از گونه­ های آنها ممکن است حلقه کمرنگی دور گردن­شان دیده شود.
  • فاکتور دیگر توجه به عنبیه چشم آنها است. اگر عنبيه به رنگ طوسی تيره، يا دودی يا طوسی روشن بود، احتمالا طوطی شما جوجه زیر یک سال است كه جنسيتش هم دقيق معلوم نيست و بايد صبر كنيد كه اگر طوقش ظاهر شد، نر و در غير اينصورت ماده خواهد بود. اگر عنبيه به رنگ سفيد يا زرد بود، طوطی بالغ شده است که طوطی با عنبيه سفيد هنوز زير ۳ سال سن دارد، عنبيه نباتی و زرد بالای ۳ سال، بنابراین اگر نر باشد حتما باید طوق داشته باشد و اگر طوق ندارد طوطی شما قطعا ماده است.

ب- تشخیص سن طوطی ملنگو

شاید تنها راه تشخیص سن طوطی سبز توجه به نشانه­ های بصری آنها است. در زیر به چند مورد اشاره کرده­ ایم که میتواند به شما در تشخیص کمک کند. به طور کلی طول عمر این طوطی­‌ها حدود ۳۰ سال است و به دلیل طول عمر این طوطی تشخیص سن دقیق آن بسیار مشکل است.

  • بررسی حلقه دور گردن، این حلقه در طوطی­ های نر و ماده در سن ۲ سالگی شکل میگیرد که در نرها یک حلقه مشکی و در ماده‌­ها، حلقه سبز روشن است.
  • بررسی پاهای طوطی ملنگو که اگر پوسته پوسته بودند، نشان از سن بالای طوطی شما دارد.
  • توجه به پرهای طوطی ملنگو، در جوان­ترها، پرها نسبت به مسن­ ترها، شاداب تر و جذاب تر هستند.
  • دقت کردن به نوک شاه طوطی، هرچه رنگ نوک آن تیره ­تر باشد، سن آن نیز بالا است. در واقع رنگ نوک شاه طوطی با افزایش سن تیره می‌شود.

تشخیص جنسیت و سن طوطی کاسکو (African gray parrot)

الف: موارد تشخیص جنسیت طوطی کاسکو

  1. در نظر گرفتن ساختار فیزیکی و بدنی آنها که نرها قدشان معمولاً ۳۰ تا ۳۵٫۵ سانتی متر است و ماده­ ها معمولاً تا حدودی کوتاهتر از این هستند. بدن یک خاکستری آفریقایی نر تا حدودی گرد است، در حالی که ماده­ها لاغرتر هستند. سر نرها کوچک و صاف است و گردن آنها کوتاهتر، در مقابل زنان معمولا گردن بلندتر، با سرهای بزرگتر و گردتر دارند.
  2. بررسی رنگ بندی در آنها، نرها معمولاً رنگ تیره‌تر و یکنواخت‌تری نسبت به ماده‌­ها دارند. از سوی دیگر، ماده‌ها از گردن تا شکم به تدریج رنگ روشن تا تیره دارند.
  3. به پرهای قسمت دُم توجه کنید. به طور سنتی، خاکستری­ های نر، رنگ پرهای دم تیره تری نسبت به ماده ­ها دارند. شما باید آنچه را که “پرهای شکمی” نام دارد نیز بررسی کنید. مجموعه ­ای از حدود ۱۰ پر که مستقیماً در زیر دُم پرنده یافت می‌شوند. می­توانید خاکستری آفریقایی خود را بردارید و به آرامی او را برگردانید تا پرها را بررسی کنید. ماده­‌ها دارای پرهای شکمی هستند که به رنگ خاکستری لبه دارند. نرها دارای پرهای شکمی قرمز رنگ هستند. ممکن است یک خط موی سفید کوچک روی پرهای نر وجود داشته باشد.
  4. بال ها را چک کنید. به طوطی خود نگاه کنید که در حال بال زدن است. شما باید بتوانید سه نوار خاکستری را در قسمت زیرین بال ها ببینید. رنگ این نوارها در نر و ماده کمی متفاوت است. در ماده­‌ها، نوارها معمولاً خاکستری، سفید و خاکستری تیره هستند. در نرها، نوارها معمولاً خاکستری و خاکستری تیره هستند.

ب- تشخیص سن طوطی خاکستری با توجه به موارد زیر:

  1. رنگ چشم پرنده را بررسی کنید. طوطی خاکستری آفریقایی ۶ ماهه یا کوچکتر معمولاً چشمان خاکستری تیره یا سیاه دارد. پس از ۶ ماهگی، چشمان آنها به طور پیوسته روشن می‌شود و در حدود ۱ سالگی خاکستری روشن می‌شود. از ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی، رنگ چشم به رنگ قهوه­ای زرد کم رنگ در می­ آید و در سن ۳ تا ۴ سالگی، خاکستری­ های آفریقایی، چشمان زرد روشن دارند. هنگامی که چشم ها زرد می شوند، تشخیص سن پرنده دشوارتر می­ گردد.
  2. به پرهای طوطی به خصوص پرهای دم نگاه کنید. طوطی­ های خاکستری آفریقایی نوجوان دارای پرهای دم خاکستری تیره هستند. بزرگسالان دارای پرهای دم قرمز روشن یا قهوه ای هستند.

در نهایت

شاید تشخیص جنسیت پرندگان دشوار باشد و این در مورد اکثر طوطی­‌ها صدق میکند. همچنین بسیاری از گونه ­های طوطی هیچ تفاوت قابل مشاهده ­ای بین نر و ماده نخواهند داشت. و تنها راه برای تشخیص قطعی جنسیت طوطی این است که صبر کنید و ببینید آیا تخم می گذارد یا خیر؟ اما برای برخی از گونه ­ها (مثل طوطی کاسکو، کاکادو، عروس هلندی، مرغ عشق و…) نشانگرهای خاصی وجود دارد که میتوانید به دنبال آنها باشید.

 

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

 

1 دیدگاه برای “تشخیص جنسیت و سن طوطی

  1. طهران پرچم گفته:

    جالب بود مخصوصا اونجا که نوشته تعیین جنسیت از طریق دی ان ای، نمیدونستم برای حیوانات هم اینکارو انجام میدن. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *