تشخیص سن عروس هلندی و جنسیت نر و ماده

تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی

عروس هلندی در طول دهه ۱۹۰۰ به عنوان حیوان خانگی محبوب شد. این دسته از طوطی سانان دارای شخصیتی مطیع و دوستان هستند و به راحتی در اسارت نیز پرورش می‌یابند. عروس هلندی پرنده‌ای باهوش است که، می‌تواند در طول زمان ترفندهای مختلفی چون: سوت زدن، تقلید صدا زنگ اخبار، تقلید صدای انسان و غیره را یاد بگیرد.

این پرندگان همیشه از چالش های جدید لذت میبرند. از آنجایی که، به عنوان حیوان خانگی خریداری می‌شوند، تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی در اولویت‌های انتخاب قرار می‌گیرد. هر چند که تشخیص جنسیت عروس هلندی گاهی اوقات دشوار است و برای تعیین جنسیت آزمایش‌های ژنتیکی صورت می پذیرد.

جنسیت عروس هلندی از چند ماهگی مشخص میشود؟

عروس هلندی به دلیل زیبایی و ارتباط دوستانه ای که با انسان دارد یکی از پرطرفدارترین پرندگان اهلی است. بسیاری از مردم دوست دارند این پرنده را در خانه خود نگهداری کنند؛ اما تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی برای پرورش و نگهداری این پرندگان زیبا و باهوش بسیار مهم است، بنابراین در این مطلب روش هایی برای تشخیص جنسیت عروس هلندی و شناخت این پرنده دوست داشتنی معرفی می‌کنیم.

از کجا بفهمیم عروس هلندی بالغ است؟

لازم به ذکر است برای تشخیص بالغ بودن عروس هلندی باید به چند عامل که در پایین ذکر شده است توجه کرد. در این بین، پرندگان نابالغ ممکن است، رفتارهای زیادی نداشته باشند که به شما سرنخی در مورد جنسیت خود بدهند، بنابراین به صورت معمول باید تا سن ۱۰-۱۲ ماهگی صبر کرد.

به این دلیل که جوجه می تواند رفتارهای خاصی از خود نشان دهد که ممکن است فکر کنید که کوکاتیل شما نر یا ماده است، اما معمولاً بهتر است منتظر بمانید تا جوجه به سن تشخیص جنسیت رنگ و رفتار برسد.

چطور می توان سن و جنسیت عروس هلندی را تشخیص داد؟

همانطور که انسان در کودکی و در سنین خاص پتانسیل فراگیری آموزش در زمینه های مختلف را دارا است. عروس هلندی و سایر طوطی سانان نیز در شرایط سنی به خصوصی آمادگی یادگیری را خواهند داشت و به نوعی به راحتی رام و دستی می شوند.

هرچه سن عروس هلندی کمتر باشد؛ قاعدتاً فراگیری او نیز بیشتر بوده و لحظه های جذاب تری را برای صاحب خود رقم می زند. از طرف دیگر نوع جنسیت عروس هلندی نیز در کنار سن آن بسیار با اهمیت بوده و متقاضیان ترجیح می‌دهند بنا به شرایط درخواستی خود پرنده مناسبی را تهیه کنند.

پیشنهاد مطالعه: اسم برای عروس هلندی

 به عنوان مثال: در صورتی که نیازمند یک پرنده سخنگو و پر جنب و جوش تر هستند به دنبال جنس نر عروس هلندی خواهند بود و در مقابل اگر تمایل به جوجه کشی و نگهداری بلند مدت این پرندگان زیبا دارند؛ حتماً باید نوع نر و ماده را برگزیند.

چرا که در کنار تمام این موارد برای شادابی همیشگی عروس هلندی باید به صورت جفت آنها را نگهداری کرد، در غیر اینصورت پرنده دچار افسردگی خواهد شد. از این رو توانایی در تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی کمک به سزایی جهت انتخاب این پرنده زیبا و باهوش میکند.

تشخیص جنسیت عروس هلندی ها روی شاخه

پیشنهاد مطالعه: تشخیص جنسیت و سن انواع طوطی

به طور کلی به چند روش میتوان تعیین جنسیت کوکاتیل Cockatiel را انجام داد.

تشخیص جنسیت براساس رنگ پرهای پرنده: جنسیت برخی از گونه های عروس هلندی را فقط از طریق رنگ بدن آنها می توان تشخیص داد. جنسیت عروس هلندی Cockatiel بر اساس رنگ و طرح بال‌ها از سن دو سالگی به بعد امکان پذیر است.

نوع نر: دارای پرهای سفید بوده که انتهای آنها زرد رنگ است. رنگ دم نیز لیمویی بوده و فاقد هر گونه لکه و اشکال دایره ای روی آن است.

نوع ماده: تمام پرها با لکه های زرد رنگ پوشیده شده است. طرح روی بال ها دایره ای شکل است که به تشخیص جنسیت پرنده کمک می کند.

  • در نژادهای معمولی عروس هلندی خاکستری، نرها دارای پرهای خاکستری تیره تر و در چهره آن‌ها، پرهای برجسته‌تر، با لکه‌های نارنجی رنگی که به سمت زرد روشن تمایل دارند دیده می شوند.
  • در نوع ماده پرها به رنگ خاکستری روشن هستند و در صورت آن ها نیز، لکه های نارنجی روشن تری وجود دارد که به طور کلی در پس زمینه آن پرهای زرد یا خاکستری روشن تر است. ماده های بالغ (و همه بچه های جوان) دارای علامت هایی در قسمت زیرین پرهای دم هستند. اینها اغلب نوارهای افقی متناوب خاکستری، خاکستری تیره یا سفید، خاکستری یا زرد/خاکستری هستند، اما برخی از ماده‌ها دارای نقاط یا طرح های نامنظم در زمینه خاکستری نیز دارند.

اگر هیچ کدام از این تفاوت رنگ ها را مشاهده نکردید، عروس هلندی را بالا نگه دارید تا دم آن در مقابل نور روشن قرار گیرد، و از نزدیک بررسی کنید. اگر باز هم هیچ علامتی مشاهده نشد، احتمالاً عروس هلندی مذکور نر است.

  • جنسیت نر نژادهای لوتینو Lutino یا پرندگان زرد کم رنگ و سفید کم رنگ نیز که هنوز دایره هایی روی گونه دارند را می توان از روی لکه های زرد در زیر بال ها و علائم زرد در زیر دم شناسایی کرد. ممکن است برای دیدن اینها نیاز به نور بیشتری داشته باشید.
  • عروس هلندی با جهش صورت سفید، اما بدن غیرسفید: گاهی نرهایی دارند که اصلاً لکه‌های گونه ندارند، و ماده‌هایی با لکه‌های ضعیف روی گونه که با پرهای بدن مطابقت دارد.

تشخیص جنسیت بر اساس شانه: عروس هلندی نر از شانه بلند و باریکی برخوردار است که دائما در حال رشد است. در صورتی که نوع ماده دارای شانه ای کوتاه تر و پهن تری است.

تشخیص جنسیت براساس صدای پرنده: صدای عروس هلندی نر پس از بالغ شدن تغییر می کند و آوای دلنشینی ایجاد می کند. این نوع می تواند آواز بخواند و تقلید برخی کلمات را یاد بگیرد. توانایی بهتر نرها در انجام تقلید صداها، ملودی ها و غیره است. کوکاتیل‌های نر “گفتگو” گونه هستند. علیرغم این واقعیت که آنها دایره لغات زیادی ندارند و همگی «صحبت می‌کنند»، اغلب زبان انسان را به شیوه‌ای ملودیک آواز-آهنگ تقلید می‌کنند.

صداهای دیگر اطراف خانه مانند بوق، کلیک یا صداهای الکتریکی اغلب توسط نوع نر تقلید می شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید طوطی

اما در نوع ماده، پس از بلوغ صدای خود را تغییر نداده و فقط صدای جیغ آن زیادتر می شود. در عوض تمایل بیشتری به محبت کردن دارند. به طور کلی صداها را تقلید نمی کنند و زیاد صحبت نمی کنند. حتی آنها ممکن است واژگان محدودی از یک یا دو کلمه داشته باشند.

تشخیص جنسیت براساس پاهای پرنده: در نگاه اول، پاهای نر یا ماده عروس هلندی ممکن است تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، اما با نگاهی دقیق تر متوجه خواهید شد که از جهاتی متفاوت هستند. نوع نر دارای پاهای نازک و بلند و همینطور ناخن های بلند است. در صورتی که نوع ماده دارای پاهای پهن تر، کوچکتر و ناخن های کوتاه تر است.

تشخیص جنسیت بر اساس رفتار پرنده: وقتی نمی توانید از روی رنگ جنسیت پرنده را تشخیص دهید، تفاوت های خاصی در رفتار بین نرها و ماده ها وجود دارد که بر اساس آنها میتوان پی به تشخیص جنسیت عروس هلندی برد.

  • به طور کلی وقتی پرنده ای دائماً با صدای خوب شروع به آواز خواندن می کند، می توان از نر، بودن آن اطمینان داشت. به طوری که عروس هلندی نر می‌تواند با تمرین برخی از کلمات را تکرار کند، اما نوع ماده بسیار آرام و اغلب بی صدا است و اگر بخواهد آواز بخواند، فریاد می زند و با تمرین کلمات را تکرار نمی کند.
  • به پرنده یک آینه بدهید. کوکاتیل‌های نر بیشتر وقت خود را جلوی آینه می‌گذرانند، در حال رکاب زدن، صدا زدن یا بررسی آینه هستند. در صورتی که، پرنده به سرعت علاقه خود را از دست داد، به احتمال زیاد عروس هلندی ماده است.
  • کوکاتیل‌های ماده نسبتاً محتاط و خجالتی هستند و اگر سر و صدا و فعالیت زیادی بوجودآید آن‌ها عقب می‌مانند و مشاهده می‌کنند و اگر باور کنند که تهدیدی وجود دارد، آماده پرواز می‌شوند.

آنها عاشق نشستن بر روی شانه انسان مورد علاقه خود هستند و اغلب اوقات به دنبال همراهی با صاحب خود هستند. بسیاری از ماده ها نیز می توانند نسبتاً بداخلاق باشند.

عروس‌های هلندی نر معمولاً کنجکاو، برون گرا هستند و دوست دارند خودنمایی کنند. آنها قطعاً پر سر و صداتر هستند و همچنین از گذراندن وقت با شما در حین انجام کار خود لذت خواهند برد. آن‌ها حتی در پریدن به اطراف و همچنین سوت زدن برای جلب توجه علاقه بسیاری دارند.

تشخیص جنسیت بر اساس تشریفات خواستگاری پرنده: مراقب مراسم خواستگاری کوکاتیل‌های نر باشید. آن ها عموماً پرندگانی هستند که به طور فعال سعی می کنند، نظر شریک زندگی خود را جلب کنند، اما گاهی اوقات این رفتارها را حتی بدون پرنده دیگری از خود نشان می دهند. از جمله این رفتارها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضربه زدن به منقار خود با صدای بلند به اشیا برای جلب توجه
  • حرکت در حین سوت زدن یا ضربه زدن با منقار، شامل حرکات پرش و/یا فرو رفتن سریع سر.
  • نوک بال‌ها از بدن بلند شده و وقتی از پشت به آن نگاه می‌شود، شکل قلب را تشکیل می‌دهد.

مراقب تشریفات خواستگاری زنان نیز باشید. ماده‌ها معمولاً تا زمان پیوند یا جفت‌گیری فعالیت کمتری دارند و معمولاً این رفتارها را نشان نمی‌دهند مگر اینکه نر حضور داشته باشد. رفتارهای نوع ماده در این خصوص شامل موارد زیر خواهد بود.

  • روی یک نشیمنگاه کم ارتفاع نشسته و بی سر و صدا ، در حالی که دمش در هوا است، نگاه می کند.
  • تلاش برای تغذیه جنس نر که با آن پیوند خورده است یا می خواهد با آن پیوند بخورد.

تشخیص جنسیت بر اساس لگن پرنده: این طبقه بندی به دلیل پرهای زیاد روی پرنده دشوار است. لگن عروس هلندی ماده پهن تر از نوع نر است و این تفاوت بعد از تخم گذاری کاملاً محسوس است.

تشخیص جنسیت بر اساس نحوه نشستن پرنده: عروس هلندی نر روی میله ای با پاهای صاف و کشیده می نشیند، اما ماده آن، پهن تر نشسته و درواقع کمی پاهای خود را باز می کند.

تشخیص جنسیت براساس شکل سینه پرنده: برای این روش تشخیص، باید سینه کوکاتیل را لمس کرد. اگر کاملاً مسطح باشد نر و اگر حالت گود شدگی داشته باشد ماده است.

تشخیص جنسیت بر اساس آزمایش DNA: آخرین راه حل این است که در صورت عدم توانایی تشخیص در انجام هر گونه ویژگی فیزیکی یا رفتاری، آزمایش DNA برای عروس هلندی خود انجام دهید. شما برای این کار نیاز به، یک پر از سینه پرنده خود یا نمونه خون او دارید. (این کار را حتی می توان با کوتاه کردن سریع ناخن پرنده نیز انجام داد).

می توانید از دامپزشک خود یک کیت DNA بخواهید یا می توانید آن را به صورت آنلاین سفارش دهید. و یا راه حل سریعتر و راحت‌تر آن است که از دامپزشک خود بخواهید نمونه گیری را انجام دهد.

قیمت خرید عروس هلندی جفت چقدر است.

با وجود تمام این روش ها، بهتر است برای تشخیص دقیق با یک متخصص یا دامپزشک مشورت کنید. آنها می توانند جنسیت پرنده را از طریق دانش و تجربه خود تشخیص دهند. آزمایشی که بر آناتومی فیزیکی پرنده تکیه دارد، فقط باید توسط دامپزشک انجام شود. افراد بی‌تجربه می‌توانند در طول تلاش به عروس هلندی آسیب جدی وارد کنند و به هر حال بعید است که بتوانند تفاوت را تشخیص دهند.

تاثیر مستقیم جنسیت عروس هلندی بر روی قیمت آن

جنسیت عروس هلندی نیز در قیمت آن تاثیر گذار است. به طور کلی عروس هلندی نر نسبت به نوع ماده خیلی زودتر به سخن می افتد و کلمات را با توجه به موارد گفته شده به راحتی بیان می کند. درنتیجه قیمت عروس هلندی نر نسبت به ماده بیشتر خواهد بود.

قیمت عروس هلندی نر سخنگو حدود ۲٫۲۰۰٫۰۰۰ الی ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ارائه شده است.

تشخیص سن عروس هلندی

از طریق پرهای طوطی می توان سن آن را حدس زد؛ رنگ و کیفیت پرها به تشخیص سن بلوغ عروس هلندی نر و ماده کمک میکند.

تشخیص سن عروس هلندی  از طریق پر

وقتی صحبت از پرندگان و به ویژه عروس هلندی به میان می آید، پرها شاخص بزرگی جهت تشخیص سن عروس هلندی محسوب می شوند. رشد و کیفیت پرهای عروس هلندی می تواند اطلاعات زیادی در مورد سن، سلامت، رژیم غذایی و سبک زندگی آن بیان کند.

مشاهده سرلاک مخصوص عروس هلندی: سرلاک عروس هلندی

کوکاتیل‌های جوان:

(زیر یک سال) متمایز هستند. چرا که عروس هلندی های جوان پرهای کامل بزرگسالی خود را دارند، و تخمین سن آن‌ها بسیار دشوارتر خواهد بود.

تازه هچ شده:

عروس هلندی‌هایی که تازه از تخم بیرون آمده اند، فقط حدود سه سانتیمتر طول دارند و با یک دسته پر نازک زرد یا سفید پوشیده شده اند. آنها در هفته اول یا بیشتر شروع به رشد پرهای سوزنی شکل و یا به اصطلاح پرهای سنجاقی اولیه خود می کنند. در دو هفتگی، قاعدتا پرها چهار یا پنج برابر بزرگتر از زمان خارج شدن پرنده از تخم هستند.

چند هفتگی:

در پنج هفتگی، پرهای کوکاتیل باز شده است. که اغلب آن‌ها دارای انواع رنگ‌هایی، شبیه ماده‌ها خواهند بود و فاقد چهره‌هایی به رنگ زرد، مشابه یک نر بالغ هستند. در حدود شش هفتگی، جوجه‌های کوکاتیل با یادگیری پرواز، شروع به تکان دادن زیاد خود می‌کنند. به همین دلیل ممکن است پرهای بال و دم آنها کمی پاره شود.

زیر یک سال:

کوکاتیل‌های زیر یک سال عموماً رنگ‌های تیره‌تری نسبت به پرندگان بالغ دارند، حتی پس از گذراندن اولین پوست اندازی خود. دم، آنها نیز کمی کوتاهتر از دم پرنده بالغ خواهد بود. نرها در نهایت خطوط روی پرهای دم خود را از دست می‎دهند و پرهای زرد روشن بر روی چهره آن ها پدیدار می‌گردد و این در صورتی است که ماده ها پرهای میله ای شکل دم خود را حفظ می کنند.

بزرگسالان:

هنگامی که عروس‌های هلندی بیش از یک سال سن دارند، رنگ آن ها تغییر نمی‌کند و نمی‌توان گفت دقیقا چند ساله هستند. بدون اتکا به عوامل دیگر. در صورت نگهداری مناسب و سالم، پرهای آنها باید صاف، روشن و بدون آسیب باشد.

بزرگسالان مسن:

یک پرنده واقعاً مسن ممکن است کمی کسل باشد و کیفیت پر، پایین تری داشته باشد. با این حال، با مراقبت و تغذیه مناسب، حتی پرهای طوطی مسن تر ممکن است بی عیب و نقص باشد.

 

روش تشخیص سن از نوک عروس هلندی نر و پای آنها:

گزینه بعدی جهت تشخیص سن عروس هلندی بر اساس پا و نوک آن صورت می پذیرد. به طور معمول کوکاتیل های ۲ تا ۸ ماهه یک منقار صورتی رنگ، برآمده، بدون هیچ گونه ترشح در اطراف آن دارند. اما در مقابل آنها کوکاتیل های بزرگتر با سنی برابر ۹ الی ۱۸ ماه رنگ صورتی منقار خود را از دست داده و منقار به رنگی تیره تر تبدیل میشود؛ علاوه بر این تغییر رنگ شاهد یکسری پوسیدگی در اطراف آن نیز خواهید بود.

قابل توجه است که ترشحات اطراف منقار بین سنین ۴ الی ۶ سالگی وجود خواهند داشت؛ هرچند که خطرناک نبوده و جای نگرانی ندارند.

به طور کلی میتوان به این نتیجه دست یافت که هرچه منقار تیره تر باشد، بیانگر افزایش سن عروس هلندی است.

با بزرگتر شدن پرنده، منقار آنها کمی چروکیده و فرسوده تر می شود. همچنین پاهای آنها مقداری نامنظم تر و ناهموارتر است. هیچ چیز دقیقی در مورد این شاخص وجود ندارد، اما پرنده ای با پرهای بالغ و منقار و پاهای صاف ممکن است تنها چند سال سن داشته باشد.

وضعیت و حرکت:

نحوه نشستن و حرکت نیز می تواند یکی دیگر از شاخص های تشخیص سن عروس هلندی باشد.

  • پرندگان جوان: اغلب بی دست و پا هستند، زیرا هنوز در حال یادگیری استفاده از پاها و بال های خود هستند. آنها به احتمال زیاد هنگام چرت زدن پرهای خود را پف می کنند و روی نشیمنگاه خم می شوند.
  • پرندگان مسن: نیز ممکن است برای گرم نگه داشتن خود پرهایشان را بیشتر پف کنند. توجه داشته باشید که این می تواند نشانه یک پرنده بیمار نیز باشد، بنابراین قبل از اینکه فرض کنید این نوع وضعیت صرفاً به دلیل سن پرنده است، هرگونه مشکل در سلامتی او را بررسی کنید و به دامپزشک مراجعه نمایید.

سن بلوغ عروس هلندی

کوکاتیل‌های Cockatiel جوان بسیار کنجکاو و بازیگوش هستند. هنگامی که در طول دو یا سه سال به بلوغ کامل رسیدند، همچنان از تعامل با شما، مسخره کردن و بازی با اسباب بازی ها لذت خواهند برد، اما احتمالاً آرامش بیشتری در رفتار آنها وجود خواهد داشت.

یک پرنده مسن نیز ممکن است ترجیح دهد کمتر حرکت کند و تمایلی به پرواز نداشته باشد.

سن عروس هلندی جوان و میانسال

برخلاف سگ ها، هیچ معادله درستی برای محاسبه تشخیص سن عروس هلندی در سال های انسانی وجود ندارد. گونه های پرندگان هم از نظر میزان بلوغ و هم از نظر طول عمر متفاوت هستند. آنها همچنین تمایل دارند تا چند سال آخر زندگی خود علائم کمی از سن خود نشان دهند. که همین امر باعث میشود به سختی موفق به تشخیص سن آن ها شوید.

شباهت دوران رشد عروس هلندی نسبت به انسان

  1. نوزاد تا کودک نوپا: رشد عروس هلندی در مراحل زندگی خود که برای انسان، دوران کودکی و نوجوانی محسوب می شود، سرعت می گیرد. آنها تا حدود هفته پنجم با نوزادان برابری میکنند. در هفته ششم شروع به پرواز می کنند، و این در حالی است که در رشد خود مشابه کودکان نوپا انسان می شوند.
  2. پیش دبستانی تا کودکی: از حدود چهار تا هشت ماهگی، یک کوکاتیل را می توان با یک کودک شش تا ۱۳ ساله مقایسه کرد. آنها کنجکاو و ماجراجو هستند؛ و به واسطه بازی کردن در این زمان، چیزهای فراوانی یاد می گیرند. آنها اغلب با دویدن روی زمین یا روی میز، تمرین برخاستن و فرود آمدن، و حتی انجام یکسری از بازی‌ها لذت می‌برند.
  3. نوجوانی: کوکاتیل‌ها Cockatiel معمولاً بین هشت تا ده ماهگی مرحله “نوجوانی” خود را پشت سر می‌گذارند. در این مرحله، آنها می توانند بد خلق، مستقل و غیرقابل پیش بینی باشند. اگر در اطراف آنها پرندگان دیگری باشند، ممکن است شروع به نشان دادن علاقه به جنس مخالف کنند و با سایر پرندگان دیگر رقابت هایی را ایجاد کنند. در صورتی که هیچ پرنده دیگری در اطرافش وجود نداشته باشد، ممکن است توجه ویژه ای به یکی از صاحبان خود یا حتی یک آینه و یا اسباب بازی نشان دهند.
  4. بزرگسال جوان: بلوغ کامل عروس هلندی در سن یک سالگی است. او پر انرژی و علاقه مند به جفت گیری، لانه سازی و تشکیل خانواده خواهد بود. به صورت کاملا مشخص شخصیت آن رشد می کند. این مرحله از سن عروس هلندی که از یک سالگی تا ۸ یا ۹ سالگی را شامل می شود. می توان با سن بزرگسالی انسان از ۲۰ تا ۴۰ سالگی برابر دانست.
  5. بزرگسال یا میانسال: یک کوکاتیل Cockatiel با طول عمر متوسط ​​۲۵ سال به میانسالی رسیده است. او از عضویت در خانواده لذت می برد و عادات و فعالیت های مورد علاقه خود را بروز داده است.
  6. مسن: عروس هلندی بالای ۲۰ سال را می توان سالخورده در نظر گرفت. به طوری که می‌توان آن را با یک انسان ۷۰ یا ۸۰ ساله مقایسه کرد.

گردآوری توسط: بهترین پت شاپ پرندگان تهران طوطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *