برنامه غذایی عروس هلندی

رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی، برنامه غذایی عروس هلندی از شنبه تا جمعه

عروس هلندی برخلاف تصور جامعه، نگهداری سختی ندارند اما نیاز فراوان به تنوع غذایی بالایی دارند. در واقع عروس هلندی، یک پرنده گیاه‌خوار است که رژیم غذایی‌اش با توجه به فصل تغییر می‌کند. برنامه غذایی عروس هلندی از مهم‌ترین موضوعات برای اشخاصی است که نگهداری این پرنده زیبا را برعهده دارند.

در ضمن توجه ویژه به رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی رابطه مستقیم با طول عمرش دارد. بنابراین ما در این مطلب سعی کردیم برنامه ای را تهیه کنیم که برای هر نوع از این پرنده‌ی محبوب (از جمله برنامه غذایی عروس هلندی نر، برنامه غذایی عروس هلندی لوتینو و …) مناسب است و در هر مرحله‌ از رشد آن کارایی دارد.

پادکست برنامه غذایی عروس هلندی را بشنوید:

برنامه غذایی عروس هلندی از شنبه تا جمعه

عروس‌ هلندی‌ عموما موادغذایی کمی مصرف می‌کند اما این مقدار باید توسط پرورش‌دهنده در وعده‌های زیاد گنجانده شود. بنابراین چند روز که از آشنایی شما با عروس هلندی گذشت، شما میانگین مقدار وعده‌ی غذایی این پرنده را بهتر تشخیص خواهید.

با این‌ که این پرنده مانند پرندگان دیگر علاقه‌ی بیشتری به دانه‌های خوراکی دارد اما برنامه غذایی عروس هلندی بهتر است شامل ۷۰ تا ۷۵ درصد انواع دانه‌های مخصوص پرنده و ۲۰ تا ۲۵ درصد هم میوه و سبزیجات؛ جدول غذایی این پرنده را تکمیل کند تا سرشار از انواع پروتئین و ویتامین‌ها باشد و بتواند از بیماری‌هایی که ممکن است در اثر کمبود املاح معدنی از جمله نیوکاسل، آنفولانزا و… به وجود بیاید جلوگیری کند.

جدول برنامه غذایی عروس هلندی از شنبه تا جمعه:

روزهایی که با علامت مشخص شده را می‌توان با انواع غذاهای خشک، ارزن خوشه ای، اسنک و استیک ها، پلت ها و میوه های خشک برندهای اروپایی که در سایت موجود است تکمیل کرد. (مشاهده دان و خرید غذای طوطی)

لیست غذای عروس هلندی

لیست غذا و مکمل عروس هلندی هفته اول

شنبهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آردسوخاریکلسیم (کالفرول،کلسی لوکس، نکتون MSA)دان مناسب با جثه طوطی + تخمه
یکشنبهسفیده تخم مرغ آب پز + کینوابکمپلکس نکتونپروبیوتیک نکتون، ورسلاگا یا بیوپل
دوشنبهکدو سبز یا کاهوتخمهزغال اکتیو پرنده
سه شنبهسیب زمینی کبابی + جلبک اسپرولینادان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه
چهار شنبهمخلوط انواع جوانه ها و سبزیجاتدان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه
پنچ شنبهذرت آب پز یا ذرت بوجاری آب پز شده یا برنج کته بدون روغن و نمک دان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه
جمعهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آرد سوخاریکبدشورشن و ماسه پادوان

لیست برنامه غذایی عروس هلندی هفته دوم

شنبهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آردسوخاریکلسیم (کالفرول،کلسی لوکس، نکتون MSA)دان مناسب با جثه طوطی + تخمه +
یکشنبهسفیده تخم مرغ آب پز + دانه چیاسرکه سیبپروبیوتیک نکتون، ورسلاگا یا بیوپل
دوشنبهسیب یا هویج رنده شده که آب آن کاملا گرفته شده باشد
تخمهدان روزانه مناسب با جثه پرنده +
سه شنبهسیب زمینی کبابی + جلبک اسپرولینادان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
چهار شنبهمخلوط انواع جوانه ها و سبزیجاتدان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
پنچ شنبهذرت آب پز یا ذرت بوجاری آب پز شده یا برنج کته بدون روغن و نمک دان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
جمعهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آرد سوخاریکبدشورشن و ماسه پادوان +

جدول رژیم غذایی هفته سوم

شنبهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آردسوخاریکلسیم (کالفرول،کلسی لوکس، نکتون MSA)دان مناسب با جثه طوطی + تخمه +
یکشنبهسفیده تخم مرغ آب پز + دانه چیابکمپلکس نکتونپروبیوتیک نکتون، ورسلاگا یا بیوپل +
دوشنبهکلم بروکلی آب پز شدهتخمهزغال اکتیو کویکو +
سه شنبهسیب زمینی کبابی + جلبک اسپرولینادان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
چهار شنبهمخلوط انواع جوانه ها و سبزیجاتدان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
پنچ شنبهذرت آب پز یا ذرت بوجاری آب پز شده یا برنج کته بدون روغن و نمک دان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
جمعهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آرد سوخاریکبدشورشن و ماسه پادوان +

جدول رژیم غذایی هفته چهارم

شنبهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آردسوخاریکلسیم (کالفرول،کلسی لوکس، نکتون MSA)دان مناسب با جثه طوطی + تخمه +
یکشنبهسفیده تخم مرغ آب پز + دانه چیاسرکه سیبپروبیوتیک نکتون، ورسلاگا یا بیوپل +
دوشنبهانار یا انبهتخمهدان روزانه مناسب با جثه پرنده +
سه شنبهسیب زمینی کبابی + جلبک اسپرولینادان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
چهار شنبهمخلوط انواع جوانه ها و سبزیجاتدان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
پنچ شنبهذرت آب پز یا ذرت بوجاری آب پز شده یا برنج کته بدون روغن و نمک دان روزانه مناسب با جثه ی پرندهتخمه +
جمعهحبوبات آب پزشده + غذای تخم مرغی کویکو یا راف + آرد سوخاریکبدشورشن و ماسه پادوان +

نکته: بعضی از مکمل ها و ویتامین ها مثل پروبیوتیک ها و مولتی ویتامین ها که به صورت پودر می‌باشند و نمی‌توان آنها را به صورت محلول در آب استفاده کرد را می‌توان برروی غذای نرم پرندگان خود استفاده کنید. لذابه دستور مصرف مکمل هایی که تهیه نمودید نهایت دقت را داشته باشید.

نکته: قابل ذکر است که که در جدول غذایی فوق انتخاب نوع تخمه مصرفی بر اساس جثه پرنده ی شما است؛ چون مصرف روزانه است حداکثر ۱۵ عدد برای تامین چربی مفید برای بدن پرنده الزامیست.

این جدول کاملا تجربی از طرف مجموعه تهران طوطی است و صرفا استفاده از آن یک پیشنهاد محسوب می شود، ولی سعی کردیم تا کامل ترین مواد مورد نیاز پرندگان زینتی شما عزیزان را در آن بگنجانیم. با توجه به مواد در دسترس مفید و ضرری که دارید می توانید تغییراتی را در برنامه غذایی ایجاد کنید. در ضمن مواد مضر برای پرندگان که شامل گیاهان و غذاهای مضر است را در این صفحه جداگانه خدمتتان ارائه کردیم.

مقوی ترین غذا برای عروس هلندی:

این لیست شامل مقوی ترین غذا برای عروس هلندی است:

  • حبوبات: نخود، لوبیا سفید، چیتی قرمز، عدس، ماش
  • میوه جات: سیب، هویج، موز، انار، انبه
  • صیفی جات و سبزیجات: کدو سبز، کاهو، کلم بروکلی آبپز، جعفری، گیشنیز
  • غلات: ذرت آب پز، ذرت بوجاری آب پزشده، گندم، برنج مخصوص پرندگان بدون روغن و نمک
  • جوانه ها: جوانه گندم، جوانه ماش، جوانه عدس، جوانه حبوبات کامل

شایان ذکراست که برنامه ی غذایی طوطیسانان نیز نیاز به تنوع خاص دارد. به طور مثال دراختیار گذاشتن غذای نرم در ابتدای روز و دان روزانه و مکمل و غذاهای خشک؛ کم کم در انتهای روز و عصر و شب در اختیار پرنده قرار بگیرد. بهترین زمان برای در اختیار قرار دادن غذای نرم برای پرنده ابتدای روز است به دلیل اینکه اگر در عصر و اواخر روز غذای نرم و تر در اختیار پرنده قرار بگیرد به دلیل دیر هضم بودن و رطوبتی که دارد باعث ایجاد باکتری و قارچ درچینه دان پرنده شده و عوامل بروز بیماری های گوناگون را پدید می‌آورد.

در رابطه با دستورات کلی که در بالا ذکر شد میتوان بصورت دوره ای و چرخشی از مواد غذایی برای پرنده زینتی یا عروس هلندی استفاده نمود.

تنوع در رژیم غذایی عروس هلندی

عروس‌ هلندی بستگی به مراحل رشدشان، مقدار غذای متفاوتی را مصرف می‌کنند اما عموما در هر وعده غذایی بیشتر از ۵ الی ۱۰ گرم دانه مصرف نخواهند کرد و اگر احیانا قصد دارید در کنار دانه‌ها، به آن‌ها میوه‌ی تشویقی بدهید، یک تکه کوچک کفایت می‌کند. در رابطه با استفاده از گوشت و تخم مرغ آب‌پز هم، نیز مقدار کمی از آن برای میان‌وعده‌ی پرنده کفایت خواهد کرد.

البته ناگفته نماند که شاید عروس هلندی شما، بیشتر از آن مقداری که بالاتر ذکر شد را نیز مصرف کند، اما باید بدانید این اشتهای بسیار، سبب خواهد شد این پرنده افزایش وزن پیدا کند و به‌دنبال آن به بیماری‌های مختلفی دچار شود. توجه به تغذیه سالم و رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تغذیه‌ی عروس هلندی در مراحل رشد

پرورش‌دهنده باید این را در نظر داشته باشد که پرنده‌ها در هر مرحله‌ی مختلف از زندگی خود، دارای رژیم غذایی ویژه‌ای هستند. در ادامه‌ی این نوشتار ما تلاش کرد‌ه‌ایم رژیم‌های غذایی مخصوص به هر دوره از زندگی عروس‌ هلندی را معرفی و بررسی کنیم:

غذایی عروس هلندی سه ماهه

اغلب وظیفه‌ی تغذیه‌ی جوجه از زمان تولد تا سه ماهگی بر عهده‌ی پرنده‌ی مادر است اما اگر شما به عنوان پرورش دهنده، خود در کار پرورش جوجه هستید، باید توجه داشته باشد. از سرلاک عروس هلندی مناسب برای تغذیه‌ی جوجه‌ها استفاده کنید. معمولا پرورش‌دهنده باید در نظر داشته باشد، هر ۴ الی۶ ساعت به جوجه‌ها حدود ۸ میلی‌لیتر سرلاک بدهد.

لازم به ذکر است زمانی که با سرنگ سرلاک را به جوجه‌ها می‌خورانید، باید حواس‌تان باشد که غذا را در دهان او نریزید، چرا که به‌راحتی باعث خفگی‌ جوجه می‌شود بنابراین غذا باید مستقیما داخل چینه‌دان او تخلیه شود.

سرلاک دادن به جوجه عروس هلندی سه ماهه در برنامه غذایی عروس هلندی سه ماهه
سرلاک دادن با سرنگ مخصوص

همچنین سعی کنید از دو ماهگی کم‌کم به جوجه‌ها دانه و پلت بدهید تا به این روند عادت کنند. پلت‌های تجاری، مقوی‌ترین غذا هستند. ترکیبات بسیار مفید و مغذی که اکثرا شامل اسیدهای آمینه ضروری، پروتئین، مواد معدنی، میوه‌ها و انواع ویتامین‌ها است.

می‌شود گفت با توجه به اهمیت بسیار این نوع از مواد غذایی، مصرف‌شان برای عروس هلندی ضروری و واجب است برای همین توصیه می‌شود در یک الی دو نوبت در اختیار پرنده قرار داده شود.

از بهترین سرلاک‌های عروس هلندی: سرلاک a19

رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی از سه ماهگی تا بلوغ

جوجه‌ها دوره‌ی سه‌ماهگی را که پشت سر بگذارند، به خودی خود دانه‌خور خواهند شد و دیگر نیاز نیست به آن‌ها سرلاک بدهید اما احتمال دارد، جوجه‌ها اوایل تمایلی به خوردن دانه‌ها نشان ندهند، در این صورت شما باید غذا‌های نرم مثل گندم پخته و تخم‌مرغ پخته را در کنار دانه‌ها قرار دهید یا دانه‌ها را روی گندم پخته بپاشید و هر روز مقداری از گندم پخته را کم کنید تا جوجه‌ها به خوردن دانه‌ها عادت کنند.

پس از این مرحله، شما اجازه دارید برای تغذیه‌ی پرنده، انواع دانه‌ها، به‌ طور مثال از محبوب‌ترین‌ها که ارزن و کتان هستند، استفاده کنید. به‌ طور میانگین ۷۵۰ گرم ارزن و کتان ۲۵۰ گرم و همینطور می‌توانید از انواع سبزیجات هم بهره ببرید.

سبزیجات از جمله: کاهو، کلم بروکلی، اسفناج، برگ‌های چغندر و کلم، تره، جعفری، شوید، گشنیز و… سعی کنید در هفته بک‌بار از سبزیجات استفاده کنید، آن هم به شرط این‌که از شسته‌شدن خوب سبزی‌ها اطمینان پیدا کرده باشید.

انواع میوه‌های رسیده (سیب، پرتقال، انواع هلو، انار و انگور …) را هفته‌ای یک‌بار لحاظ کنید. بنابراین همه‌ی موارد بالا، در مرحله‌ی سه‌ماهگی تا بلوغ، می‌توانند در رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی شما قرار بگیرند. و همچنین نیز سعی کنید حتما یک‌بار در هفته از حبوبات پخته مانند گندم و ماش و عدس … پخته شده استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که در این دوره یک‌سری نکات را باید در نظر گرفت. ما در ادامه به این نکات پرداخته‌ایم.

در این مرحله، به هیچ‌ عنوان نباید در استفاده از دانه‌هایی با طبیعت بسیار گرم مانند کافشه، شاهدانه و بذرک زیاده‌روی کرد. همچنین در استفاده سبزیجات و میوه‌ها هم جانب احتیاط را رعایت کنید. (باعث اسهال می‌شود) فراموش نکنید که رژیم غذایی پرنده‌های محبوس در قفس با پرنده‌های آزاد از نظر کیفیت مشابه است اما طبیعتا از نظر کمیت، متفاوت است. به همین منظور شما مجاز هستید، برای عروس‌های آزاد، مقدار کمی دانه‌های چرب و پروتئینی بیشتری در اختیار آن‌ها قرار بدهید. در ضمن همیشه به یاد داشته باشید که بایستی در همه‌ی دوره‌های رشد عروس هلندی، از کف دریا و بلوک معدنی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: تشخیص سن عروس هلندی

تغذیه عروس هلندی در زمان تخمگذاری

مرحله‌ی جفت‌گیری، مرحله‌ی بسیار حساس و مهمی است، به ویژه برای جفت‌هایی که اولین بار سیکل جوجه‌کشی را شروع کرده‌اند. آغاز این دوره، معمولا از ۱۴ ماهگی به بعد است و باید از لحاظ تغذیه به این دوره توجه ویژه‌ی داشت. به‌طور مثال در برنامه غذایی عروس هلندی جفت استفاده از غذاهای تقویتی، مخلوط دانه‌ها، شاهدانه، کافشه، تخم ارزن و کاسنی، آفتابگردان و دیگر مواد غذایی با طبیعت گرم باید در اولویت شما باشد، چرا که طبیعت گرم این مواد غذایی به تحریک و جفت‌گیری پرنده‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین به‌منظور تقویت بنیه‌ی عروس‌ها، باید از مواد غذایی پر چرب و پر پروتئین مانند دانه‌های چرب و تخم‌مرغ آب‌پز، در رژیم غذایی این پرنده‌ها گنجاند. در ضمن در این دوره، سعی کنید استفاده از سبزیجات را در هفته را به دو روز برسانید. سبزیجاتی مانند جعفری و شوید، گشنیز، کرفس، بروکلی و کرفس، فلفل دلمه و …

همین‌طور میوه‌هایی مانند سیب و هلو می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. قابل ذکر است تا قبل از گذاشتن اولین تخم، حتما از قطره‌ی مکمل کلسیم برای عروس هلندی استفاده کنید. و همچنین ۱۵ روز قبل از اولین تخم، استفاده از قطره اد سه ای (ADCE) را فراموش نکنید.

آب تازه را به صورت روزانه در اولویت قرار دهید و در صورتی که احساس کردید پرنده‌های شما بیمار شده‌اند، حتما از دامپزشک بخواهید دارو تجویز کند. و هیچ‌گاه بدون توصیه‌ی دامپزشک، خودسرانه از داروها استفاده نکنید. بنابراین مولتی ویتامین صرفا باید زیر نظر دکتر دامپزشک استفاده شود.

نکات اساسی دوره‌ی جفت‌گیری:

  • این نکته‌ی مهم را به‌یاد داشته باشید که در دوره‌ی جفت‌گیری و بعدش، عروس تخم‌گذار بهتر است در یک محیط آرام قرار بگیرد.
  • باید توجه داشته باشید که در برنامه‌ی غذایی عروس هلندی شما، فاصله زمانی بینتقویتی‌ها حفظ شود. بطور مثال اگر شنبه تخم‌مرغ پخته استفاده کرده است، بنابراین یکشنبه باید از سبزیجات و دوشنبه از جوانه‌ها و … استفاده شود.
  • حتما در استفاده از از فلفل دلمه و کرفس و کاهو جانب احتیاط را رعایت کنید.
  • می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از هفت‌تخم هم استفاده کنید.

رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی تخم‌گذار

اغلب عروس‌های هلندی، در هر دوره‌ی جوجه‌کشی، تقریبا چهار الی پنج تخم می‌گذارند. موارد بسیاری در تعدد تخم‌ها تاثیرگذار است، مواردی از جمله: آمادگی جفت، تغذیه‌ی مناسب و فصل و… در این مرحله‌ی حساس (تخم‌گذاری) استفاده از تمام غذاهای گرم و محرک غیرمجاز است. به‌طور مثال، دانه‌های گرم و محرکی که باید در این دوره حذف شوند، شامل شاهدانه، کافشه و تخم بذرک، هفت تخم و نیز انواع جوانه‌ها حذف گردد.

سبزی‌های گرم مثل جعفری غیرمجاز است. اما سعی کنید در این دوره مقدار استفاده از کاهو را دو برابر کنید.

قبل از به‌ دنیا آمدن جوجه

باید توجه داشته باشید در این دوران شما فقط می‌توانید از یک وعده تخم‌مرغ برای عروس‌ها استفاده نمایید. همچنین استفاده از سبزیجات به خصوص سبزی گشنیز بسیار کارآمد است. در ضمن فراموش نکنید که در این دوره، حتما هر ده روز چند عدد گندم پخته در رژیم غذایی عروس‌ها قرار دهید.

رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی جوجه‌دار

عموما ۱۶ الی ۲۱ روز بعد از تخم‌گذاری، جوجه‌ی عروس‌ها سر از تخم‌ بیرون می‌آورند. معمولا باید ۱۲ ساعت اول گرسنه بمانند. سپس عروس مادر عهده‌دار تغذیه‌ی آن‌ها می‌شود. کم‌کم غذای نرم و مایعی را به جوجه ها می‌دهد. بنابراین در این دوره، رژیم‌غذایی بهتر و کامل‌تری نیاز است. ابتدا باید بدانید که تخم مرغ پخته و گندم پخته از روز اول هر روز در اختیار جفت‌ها قرار می‌گیرد. ۵ روز پس از به‌دنیا آمدن جوجه‌ی آخر، کم کم تخمه هم در رژیم غذایی آن‌ها گنجانده شود.

به روز دهم که رسیدند از روز دهم می‌توانید از سبزیجات مجاز (گشنیز، جعفری و شوید …) استفاده نمایید. دو هفته‌ی کامل که گذشت می‌توانید هویج و هلو و انواع این میوه‌ها را به شیوه‌ی خام و یا پخته شده به مقدار کمی به جفت‌ها بدهید. در نهایت زمانی که جوجه‌ها کامل از لانه بیرون آمدند، اجازه دارید، تمام غذاهای مجاز را مورد استفاده قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: تربیت عروس هلندی

باید توجه داشته باشید در این دوران شما فقط می‌توانید از یک وعده تخم‌مرغ برای عروس‌ها استفاده نمایید. همچنین استفاده از سبزیجات به خصوص سبزی گشنیز بسیار کارآمد است. در ضمن فراموش نکنید که در این دوره، حتما هر ده روز چند عدد گندم پخته در رژیم غذایی عروس‌ها قرار دهید.

نکات اساسی دوره‌ی جوجه‌داری:

  • از هر روز از گذاشتن آب تازه برای جفت‌ها غافل نشوید.
  • مراقب باشید دانه‌هایی که برای تغذیه‌ی جفت‌ها استفاده می‌کنید، کاملا سالم و هیچ‌گونه پوسیدگی نداشته باشند.
  • استفاده‌ی بیش‌از حد از سبزیجات، باعث می‌شود عروس‌ها درگیر اسهال شوند.
  • اگر تمایل دارید هویج رنده‌شده به آن‌ها بدهید، یادتان نرود قبل از آن، تفاله‌ی هویج را فشار دهید تا آبش کمی گرفته شود، چرا که آب زیاد هویج، موجب ورم روده عروس‌ هلندی می‌شود.
  • پس از این‌که جوجه‌ها از لانه بیرون آمدند، به‌جای دانه‌های گرم، انواع جوانه‌های مختلف را در اختیار آن‌ها قرار بدهید.

غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی

در ادامه‌ی این مقاله تلاش کردیم به صورت اجمالی لیستی از غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی ارائه بدهیم. غذاهایی از جمله:

  • آووکادو
  • شکلات
  • پیاز
  • سیر
  • الکل
  • قارچ
  • گوجه
  • بادمجان
  • تنباکو
  • هسته ی هر نوع میوه‌ای
  • نمک
  • کافئین
  • لوبیای خام
  • ریواس
  • غذاهای حاوی چربی
  • غذاهای حاوی نمک
  • غذاهای کنسروی
  • سیب زمینی خام
  • انواع شیرینی کیک بیسکوییت
  • عسل (اگر مقدار کمی در آب ولرم حل شود مشکلی ندارد)

جمع‌بندی نهایی

مهم‌ترین عامل تضمین‌کننده‌ی طول عمر این پرنده، رعایت رژیم غذایی خوب برای عروس هلندی است. بنابراین ما در این نوشتار تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا اطلاعات لازم و مفید در مورد رژیم غذایی این پرنده‌ی زینتی به پرورش‌دهندگان و دوست‌داران عروس هلندی ارائه دهیم.

اما بهتر است بدانید قبل از برنامه غذایی عروس هلندی، آشنایی شما با سلایق غذایی پرنده‌تان اعم از این‌ که از خوردن چه غذایی لذت می‌برد و یا به کدام نوع غذا بی‌میلی نشان می‌دهد را هم شناسایی کنید و در نظر بگیرد.

 

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

18 دیدگاه برای “برنامه غذایی عروس هلندی

  1. ابی گفته:

    سلام خسته نباشید ‘ می خواستم بدونم که مصرف مداوم و هر روزه گندم پخته باعث اسهالی و کم شدن آب بدن در جوجه عروس نمی شه ممنون می شم جواب بدید

  2. admin_TT گفته:

    سلام خوبین
    مصرف هرروزه گندم پخته بصورت روزانه توصیه نمیشود به هیچ عنوان
    طبع گرم گندم پخته برای پرنده خوب نیست
    مصرف ۱بار نهایتا ۲بار در هفته با فاصله ۲الی ۳ روزه مجاز است

  3. عارف گفته:

    این جدول که گذاشتید خوبه و نکته مهم اینه که میشه با سبزیجات مختلف بهترش کرد. مکمل هم به صورت دوره ای استفاده بشه بهتره.

    • admin_TT گفته:

      سلام و عرض ادب
      ممنون از اطلاع رسانی و اینکه مطالب مقالات ما رو بررسی کردید و اطلاع رسانی کردید حتما در جدول بعد سعی خواهیم کرد سبزیجات رو بیشتر بگنجانیم البته از سبزیجات و میوه جات خشک شده برندهای موجود در سایت میشه استفاده کرد

  4. امیرعلی گفته:

    سلام من برای عروس هلندیم میشه هر ۲شنبه بهش کمی میوه و سبزیجات بدم؟و چه مقدار باید میوه و سبزیجات بدم ؟کنار دانه هایش میوه را بزارم؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام وقت بخیر
      باعرض پوزش به منظور تاخیر پیش امده
      بله زمان قرار دادن غذا سلیقه ای هست در برنامه غذایی هم ذکر شده که تجربه ی شخصی بنده هست
      مقدار به تعداد پرنده هاتون بستگی داره مثلا برای هر پرنده ۱ هشتم سیب رو میتونید بزارید بهتره میوه یک روز جدا سبزیجات و صیفیجات رو یک روز جدا بگذارید
      درمورد قرار دادن غدا داخل قفس پرنده باید ظروف غذای خشک مثله پلت.ارزن و کتان و دان ها . تخمه جدا. ظروف میوه. حبوبات . غلات .صیفیجات .کلا غذای نرم جدا. ظرف اب هم جدا

  5. amirkazemi گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من یک جفت عروس هلندی دارم ک جفت خوردن و ۲تا تخم گذاشتن و همیشه ارزن و تخم آفتابگردان براشون گذاشتم بخورن ولی از وقتی ک تخم کتان گذاشتم نر رویه تخما میخوابه و ماده رو هیچ راه نمیده داخل ک هیچ میاد بیرون با ماده دعوا میکنه به نظرتون نر رو باید جدا کنم یا نه مشکلی پیش نمیاره جدا کنم نر رو ؟ممنون میشم جوابم رو بدین

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      با سلام خدمت د وست عزیز
      ضمن عرض تشکر از اینکه مقاله های سایت ما رو مطالعه فرمودید و تخصص مجموعه تهران طوطی در خور بکارگیری دیدید.
      طبق تجربه من، طبع غذا رو به گرمی رفته است و پرنده ی نر نیاز به جفت گیری دارد. برای همین چون پرنده ماده روی تخم ها هست اجازه نمی دهد به پرنده نر؛ و همدیگر را میزنند.
      موقعی که عروس هلندی ماده روی تخم است، باید طبع غذایی که در اختیارشان قرار میدهید را به سردی ببرید، و بعد از اولین تخمی که پرنده گذاشت تمام مکمل ها و ویتامین ها را کامل قطع کنید.

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      عرض ادب و احترام
      تشکر از اینکه سایت مهرو دنبال میکنید و این افتخار رو به ما دادید
      بله تمام محصولات متعلق به طوطیسانان هست که بیش از ۳۸۰ نوع طوطی داریم که در سایزهای مختلف هست و عروس هلندی هم یک نوع از نژاد کاکادو هاست

      • زهرا گفته:

        سلام وقت بخیر من دوتا عروس دارم که حدودا پنج روزه دوتا جوجه دارن و من دقیق نمیدونم براشون چی بذارم که خوب باشه
        توی قفسشون همیشه نون خشک و تخم مرغ آبپز هست
        دیگه چی میتونم بهشون بدم

  6. علی عراقی گفته:

    سلام من دو تاعروس هلندی دارم و سوال و راهنمایی که ازشما میخوام اینه زمانی که من از سر کار رد میگردم و تا صدای مرا میشنوند انقدر بیا بیا میکنند و تا نروم و روی سر و کتفم ننشینند اروم نمیشوند که میخواهند یکسره روی سرم باشند و به سختی از من جدا میشوند تا زمان خوابشان که میروند به داخل ففسشان ایهم بگم که بیشتر در طول روز در یک اتاق که مختص انهاست ازادند ممنون از زحماتتان

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیر ممنون بابت همراهی شما.
      تبریک میگم به شما که همچین پرنده های خوبی دارید. خیلی از دوستان بابت اینکه پرنده هاشون مثل پرنده های شمار رام و دستی باشند هزینه میکنند.

      برقرار باشید.

  7. سعید شهبازی گفته:

    سالم عرض خسته نباشید خدمت شما از مقاله زیبای شما من سه جفت عروس دارم که تخم میذارنداماجوجه نمیشه جوانه گندم وماش.هروزمقداری میدم میخواستم بدونم تاثیر ی درروند درتخم ها مستی دارد یا نه

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام روز بخیر ممنون از اینکه سایت تهران طوطی رو برای مشاوره انتخاب کردید در خدمتتون هستم🙏
      عرضم به حضورتون که از نظر غذایی بله پرندتون باید تقویت بشه که می گم خدمتتون ولی غیر از اون حدود سه تا چهار هفته ویتامین و مکمل های رو جهت تقویت نطفه پرندتون باید بهش بدید و بعد از این مدت که حدودا یک ماه می سه لانه رو می ببندید براشون.

      بازم امری بود در خدمت شما بزرگوار هستم 🙏

  8. عسل گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون پرنده من امسال ۳ بار مست شده و تخم گذاشته پرنده نر هم اوردم اما جفت نشد ولی مست شد و تخم گذات می دونم برای سلامتیش یده اما می ترسم یه پرنده دگ بیارم باز جفت نشه ولی تخم بزاره ممنون میشم راهنماییم کنید پرندم عروس هلندیه

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      درود
      به این تخم ها ، اصطلاحا تخم هرز یا پوچ گفته می سه. اول پرندتون رو از نظر جسمی ویتامین املاح معدنی تامین کنید بعد با پرنده نر جفت بندازید. اگر هم پرنده ها جفت نمی خورن به مدت ۲الی ۳ هفته در قفس جداگانه دور از دید همدیگر قرار دهید بطوریکه فقط صدای همدیگه رو بشنون و بعد از این مدت هر دو را در یک قفس مناسب کنار هم قرار دهید تا جفت گیری کنن. ممکنه زمانبر باشه.

      ممنونم از همراهی شما🙏🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *