چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم

چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم

سوال مهمی که ممکن است برای صاحبان محبوب‌ترین طوطی جهان مطرح شود این است که: چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم؟ چه عواملی می‌تواند باعث شود که این پرنده روحیه بگیرد و یا نحوه درمان افسردگی عروس هلندی چگونه است؟ ازآنجایی‌که دسته پرندگان و بخصوص طوطی‌ها همواره روحیه حساسی دارند، در نتیجه در قبال هرگونه بدرفتاری، تنها ماندن و یا اختلالات ژنتیکی ممکن است درگیر بیماری‌هایی مانند افسردگی و… شوند.

این پرنده‌ها اگرچه صدا و ظاهر فوق‌العاده شیرین و زیبایی دارند، اما به همان اندازه هم شکننده و آسیب‌پذیر هستند. در نتیجه اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی عروس هلندی را خوشحال میکند و به شما پیشنهاد می‌کنیم که تکنیک‌های زیر را پی بگیرید. با تهران طوطی همراه باشید.

پادکست چطوری عروس هلندی را خوشحال کنیم:

راه‌های خوشحال کردن عروس هلندی

روش‌های زیادی برای خوشحال کردن عروس هلندی وجود دارد، در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. معمولاً این‌گونه لیست‌ها که توسط مراجع و مقالات دامپزشکی ارائه می‌شوند دارای اولویت هستند؛ اگر فکر می‌کنید که هر کدام از آن‌ها را قبلاً انجام داده‌اید، از مورد ذکر شده بگذرید.

تهیه قفس و لانه جدید و بزرگ‌تر

عروس هلندی و به‌طورکلی پرندگان به آزاد و رها بودن علاقه دارند، با این شرایط اگر مایل به نگه‌داری یکی از آن‌ها هستید، باید فضای بزرگ و خوبی را فراهم کنید. مطمئن شوید که قفس عروس هلندی شما به شکلی است که اگر بخواهد بال‌های خود را باز کرده و یا کمی جنب‌ و جوش و حرکت داشته باشد، مشکلی ایجاد نشود.

قفس جدید برای خوشحال کردن عروس هلندی
شاد کردن عروس هلندی با قفس جدید

در واقع انجام تحریکات ورزشی و فیزیکی یکی از بهترین راه‌ها برای رفع مشکل افسردگی پرنده شما است. اگر آواز نمی‌خواند، ظاهری شبیه به چرت زدن به خود می‌گیرد و نسبت به شما ری‌اکشنی نشان نمی‌دهد، بهتر است که لانه آن را تغییر دهید.

تغذیه عروس هلندی به بهترین شکل

پرندگان بالاتر از هر نوع گونه جانداری و حیوانات خانگی، نیاز به توجه دارند، آن‌ها باید شرایط نرمالی داشته و همین‌طور با تغذیه خوب سیر شوند، در پاسخ به سوال: چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم، باید بگوییم که استفاده از غذاهایی که چربی کم‌تری دارد یک راه‌حل اساسی است. در واقع بسیاری از این پرنده‌ها پس از مدتی با مشکل گرفتگی رگ‌های خونی مواجه می‌شوند، به همین دلیل کم‌کم روحیه اولیه خود را از دست می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: رژیم غذایی عروس هلندی

اختلالات فیزیکی روی روحیه پرنده شما تأثیر می‌گذارد. ذرت، انگور، ارزن و دانه آفتاب‌گردان از جمله بهترین و ایده‌آل‌ترین انتخاب‌ها برای این پرنده‌ها خواهد بود.

وجود فیبر در غذای عروس هلندی باعث می‌شود که عملکرد روده آن بهبود یابد و به طبع سلامت فیزیکی‌اش تضمین می‌شود. پس دریافتیم که یکی از اولین شروطی که باید در مورد پرنده خود به آن دقت داشته باشید بهبود تغذیه است.

تشویق توجه و ورزش

سه عامل مهم می‌تواند باعث شود که خوشحال کردن عروس هلندی، در بدترین شرایط نیز به خوی انجام شود. این پرنده‌ها در قبال بی‌توجهی‌های شما بسیار حساس هستند. چون شما احتمالاً تنها موجودی هستید که در اطراف پرنده زندگی می‌کند، در نتیجه باید بتوانید خلأ تنها بودن را برطرف کنید. پرنده خود را تشویق به خواندن کنید، حتی از کلام و حس محبت‌آمیز خود استفاده نکنید؛ این کارها بیهوده نیست، پرندگان متوجه تغییرات رفتاری، خشم، حال خوب و عصبانیت شما می‌شوند.

هر چیزی که فکر می‌کنید برای پرنده شما خطرساز است را از محیط حذف کنید، اگر حیواناتی مانند گربه در خانه نگه‌داری می‌کنید را به محلی دیگر ببرید، اجازه دهید که پرنده شما ساعات بیشتری را بیرون از قفس سپری کند، در این صورت موجب بهبود روحیه طوطی هلندی می‌شود. در نتیجه‌گیری یکی دیگر از پاسخ به سوال چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم باید بگوییم که این پرنده نیاز به تحرک دارد.

تحرک هم در پس تحریکی به وجود می‌آید که شما وظیفه دارید آن را اجرا کنید. باز کردن قفس اولین کاری خواهد بود که باید انجام شود. البته دقت کنید که پرنده شما نیاز به دفع مدفوع خواهد داشت، در نتیجه آن را از محیط‌هایی مانند آشپزخانه دور نگه دارید.

نوازش عروس هلندی را جدی بگیرید

تکنیک هوشمندانه و البته تأثیرگذار دیگری که تا ۵۰ درصد شانس نتیجه گرفتن شما را افزایش می‌دهد، نوازش پرنده خواهد بود. البته این کار را به‌آرامی انجام دهید. مطمئن باشید که دستتان تمیز است، پس از نوازش عروس هلندی هم حتماً دست خود را بشویید، بخصوص این که ممکن است افسردگی فعلی که دارد در پس بیماری و اختلال جسمانی باشد که بدن پرنده را فراگرفته است.

نوازش کردن عروس هلندی برای خوشحال شدنش

پیشنهاد مطالعه: تربیت عروس هلندی

این کار را خیلی آرام انجام دهید. اگر پرنده از شما فرار می‌کند و یا حس می‌کنید که نسبت به شما واکنش خوبی نشان نمی‌دهد، در نتیجه این کار را متوقف کنید؛ چون حتی ممکن است روی عروس هلندی نتیجه خوبی هم نداشته باشد.

این کار را به‌صورت مداوم انجام دهید، هر روز چند ساعت را در بازه‌های زمانی مختلف به پرنده خود اختصاص دهید. پرندگان با انسان‌های کم‌سن‌وسال‌تر هم تعامل خوبی برقرار می‌کنند. اگر فکر می‌کنید که فرزند شما می‌تواند بدون آسیب‌زدن از پرنده نگه‌داری کند، این اجازه را با نظارت به او بدهید.

سلامت پرنده را توسط متخصص چک کنید

چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم؟ خوب جواب این سوال خیلی ساده است، اگر فکر می‌کنید تمامی شرایط برای زندگی عالی پرنده شما در محیط خانه فراهم است، پس او را به دست یک دامپزشک مجرب و متخصص بسپارید.

گاه اختلالات به شکلی است که شما هرچقدر هم مقالات اینترنتی را زیرورو کنید متوجه نمی‌شود، خرید قفس عروس هلندی اگرچه راه‌حل خوبی است، اما اگر نوع بزرگ و با جادار آن را خریداری کرده باشید، ممکن است حالا این سوال ایجاد شود که آیا پرنده من هنوز از وضعیت محل زندگی خود راضی نیست؟

خرید عروس هلندی دیگر

روش دیگری که البته در تمامی شرایط پیشنهاد نمی‌شود خرید یک عروس هلندی دیگر برای برطرف‌شدن افسردگی عروس هلندی شما خواهد بود. در این شرایط حتماً به این مسئله توجه داشته باشید که پرنده جدید باید حدود دو الی سه ماه در حالت قرنطینه نگه‌داری شود.

پس نسبت به خرید قفس برای پرنده دوم اقدام کرده و اجازه دهید که پرنده دوم در گوشه‌ای دیگر از اتاق، تحت مراقبت شما زندگی کند. حالا و به‌مرور می‌توانید قفس پرنده‌ها را یکی کنید. اگر فضای قفس کوچک است، پس نسبت به تهیه یک قفس بزرگ‌تر اقدام کنید.

دقت داشته باشید که در برخی موارد ممکن است هر دو عروس هلندی واکنش خوبی به هم نشان دهند و حتی رفتاری مانند جیغ و گازگرفتن داشته باشند. در این وضعیت آن‌ها را از هم جدا کنید و بهتر است که یک مدت هم این فاصله برقرار باشد. البته وجود این‌گونه پرخاشگری‌ها در پرنده عروس هلندی کم‌تر دیده می‌شود، اما به‌هرحال اتفاقی است که شاید رخ دهد.

کمی آفتاب هم خوب است

آفتاب گرفتن هم می‌تواند حال پرنده شما را بهتر کند، حال این وضعیت هم می‌تواند از نظر فیزیکی و هم روحی باشد. آفتاب حاوی ویتامین D بوده و پرندگان به اشعه‌ای که از خورشید دریافت می‌شود نیاز مبرم دارند. درصورتی‌که پرنده شما برای مدت‌زمان طولانی تور از نور مستقیم باشد، به طبع دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

البته به این فاکتور، موارد ناگفته دیگر مثل آب‌وهوای تازه، نگه‌داشتن پرنده در کنار پنجره و یا حیاط‌خلوت و… را هم اضافه کنید. به بیان ساده می‌توان گفت هر چیزی که فکر می‌کنید یک انسان افسرده نیاز دارد را برای پرنده خود به همان شکل اجرا کنید.

گیاهانی را در خانه استفاده کنید که برای سلامت پرنده شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. این گیاهان نه‌تنها برای شما و اعضای خانواده‌تان مفید هستند، بلکه می‌توانند موجب جذاب‌تر شدن دکور خانه و بهبود شرایط فیزیکی و جسمانی عروس هلندی شوند.

ناخن‌ها را کنترل کنید

موضوع و همین‌طور سرفصل مهم دیگر در پاسخ به سوال: چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم، کوتاه‌کردن ناخن و کنترل طول منقار این پرنده است. اگر پرنده شما طول منقار بلندی دارد و یا ناخن‌های عروس هلندی ممکن است به جسمش آسیب بزند، حتماً بادقت بسیار بالا آن‌ها را کوتاه کنید. اگر فکر می‌کنید که خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید. از یک کلینیک دامپزشکی کمک بگیرید.

از چوب، آویز و المان‌ها در قفس استفاده کنید

روش دیگری که می‌تواند موجب بهبود وضعیت روحی پرنده شما شود، استفاده از المان‌ها، عروسک‌ها، چوب‌های زیرپایی و یا چیزهایی مانند تاب است. در واقع محیطی را برای تغییر نشیمن‌گاه پرنده خود فراهم کنید. این موضوع هم باعث می‌شود که تحریک عروس هلندی بیشتر شود، هم در مقابل حس بهتری از محیط زندگی خود گرفته و متوجه باشد که شما به حضورش در فضا اهمیت می‌دهید.

پیشنهاد مطالعه: علت سیاه شدن نوک عروس هلندی

پرندگان نیز مثل انسان‌ها نیاز به توجه، محبت و یا خرید هدایا دارند، البته که یکی از بهترین هدیه‌ها برای پرنده شما و خوشحال کردن آن، استفاده از مواردی مانند چوب و طناب و آبخوری جدید یا غذاخوری در قفس است.

البته دقت کنید که هیچ‌کدام از این المان‌ها به پرنده شما آسیب نزند.

چرا عروس هلندی قهر می‌کند؟

لازم است به این موضوع مهم اشاره کنیم که وقتی عروس هلندی قهر میکنه چیکار کنیم؟ باید بدانید بسیاری از صاحبان این پرندگان در قبال آن‌ها رفتار اشتباه دارند. پرنده شما ممکن است به دلیل تنها ماندن، دور بودن از شما و دیگر موجودات، توجه بیش از حد شما به دیگر حیوانات، کوچک بودن محیط زندگی و یا کم‌شدن غذا قهر کند.

پرنده شما در دو حالت نسبت به این وضعیت واکنش نشان می‌دهد، یا با شما بازی نمی‌کند و کم سروصدا می‌شود و یا این که ممکن است حالت پرخاشگری به خود بگیرد. هیچ‌وقت در مقابل رفتارهای پرنده خود واکنش‌های منفی نشان ندهید، فراموش نکنید که این کار می‌تواند موجب افسردگی و در نهایت تضعیف حداکثری بدن این پرندگان زیبا شود.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

1 دیدگاه برای “چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *