غذای طوطی ملنگو یا طوطی سبز چیست؟

غذای طوطی سبز ملنگو چیست؟

انتخاب غذای طوطی سبز دغدغه کسانی است که به‌تازگی این پرنده را وارد فضای خانه و محل زندگی خود کرده‌اند. عمدتاً طوطی‌ها پرندگان حساسی از نظر رژیم غذایی هستند، در نتیجه انتخاب خوراکی برای آن‌ها باتوجه‌به شرایط فیزیکی و متابولیسم و سنی که دارند می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه ضمن ارائه یک رژیم کامل برای این پرنده بیشتر با خصوصیات ویژگی‌های جدول غذایی و مراقبت از آن آشنا خواهیم شد.

زندگی طوطی طولانی می‌شود به شرطی که برنامه غذایی درست و روی اصولی داشته باشد. انسداد روده، گرفتگی و همین‌طور خفگی از جمله متداول‌ترین مواردی است که سبب می‌شود عمر این پرندگان حتی به نیمه چیزی که انتظار می‌رود برسد. در حالت معمول یک طوطی می‌تواند حتی تا ۳۰ سال هم عمر کند. اما درصورتی‌که شما شناخت کافی نسبت به غذای طوطی ملنگو داشته باشید.

طوطی سبز یا پرنده محبوب ملنگو که در رنگ‌های دیگر از جمله روشن، آبی، زال و دارچینی و حتی قرمز نیز دیده شده است یکی از محبوب‌ترین گونه‌های جانداری است که به‌زعم نگه‌داری در فضای خانه، شرایط رژیم غذایی خاص خود را دارد.

طوطی سبز بسیار حساس است و در شرایط بغرنج که احساس ترس کند، معمولاً تا آخر عمر تصویر ذهنی آن را در ذهن نگه می‌دارد. تغذیه‌ای نسبتاً حساس در مقابل دیگر پرندگان دارد و ویژگی‌های رفتاری او باعث شده که در دسته‌بندی باهوش‌ترین پرندگان قرار بگیرد. حال اجازه دهید بیشتر با خوراکی‌ها و رژیم غذایی مورد نیاز این پرندگان آشنا شویم.

بهترین غذای طوطی ملنگو (غذای طوطی سبز)

طوطی‌ها در دسته‌بندی‌های ژنتیکی و گونه‌های جانداری مختلف و متفاوت قرار می‌گیرند. طوطی سبز یکی از نمونه‌های محبوب و شناخته شده در ایران است که جذابیت‌های خاص خود را دارد. این پرنده بسیار هم باهوش است. در انتخاب غذا برای این طوطی معمولاً کار سختی دارید. چون مانند دیگر هم‌نوع‌های خود بسیار بد غذا است.

پیشنهاد مطالعه: تربیت طوطی ملنگو

رژیم غذایی طوطی ملنگو باید شامل پلت باکیفیت بالا و غذاهای کامل و تازه باشد. برخلاف تصویر رایج اکثر طوطی‌ها نباید از مخلوط دانه به‌عنوان تغذیه استفاده کنند. گونه‌های کوچک پرندگان مانند طوطی‌های سبز به دلیل داشتن متابولیسم بالا و مصرف انرژی، می‌توانند مخلوطی از دانه و گلوله‌های باکیفیت از گیاهان نیز بخورند.

دانه برای گونه‌های بزرگ‌تر مانند کاکادوها مناسب نیست. زیرا آن‌ها مواد موردنیاز بدن این‌گونه‌ها را فراهم نمی‌کنند. به‌علاوه استفاده از خوراکی‌های ناسالم به‌عنوان غذای طوطی ملنگو باعث می‌شود که صرفاً این موجودات کوچک جثه چاق و دچار بیماری‌های کبد شوند.

طوطی‌ها معمولاً به غذاهایی مانند آجیل و نارگیل خشک شده علاقه زیای دارند. تقریباً طبع آن‌ها در مصرف آجیل شبیه به انسان‌ها است. می‌توانید انواع گیاهان و سبزی‌ها مجاز که برای طوطی سبز قابل مصرف است را به یک سیخ یا چیزی شبیه به آن آویزان کنید و آن را درون قفس قرار دهید تا هر زمانی که پرنده مایل بود از آن استفاده کند.

لیست غذای طوطی ملنگو

عموماً بعد از پلت، از ۳۰ تا ۵۰ درصد باقی‌مانده غذای طوطی سبز باید شامل غذاهای تازه باشد. مانند انواع سبزی‌ها خام یا بخارپز ترجیحاً به‌صورت ارگانیک و دست‌چین. در غیر این صورت می‌توانید از انواع سبزی‌ها خشک شده استفاده کنید. یا برخی از برندها سبزیجاتی را عرضه می‌کنند که می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را بخارپز کنید.

غلات کامل پخته شده و یا شبه غلات که شامل برنج سفید، جو، کینوآ، گندم سیاه و آمارند خواهد بود. حبوبات خیس‌خورده یا پخته و یا جوانه‌زده، آجیل و دانه‌های خام، خیس شده یا جوانه‌زده و میوه خام هم به مقدار محدود می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بهترین غذای طوطی ملنگو سبز دوست داشتنی جذاب
غذای تازه برای طوطی سبز بسیار مفید است.

میوه‌ها، دانه‌ها و آجیل نباید بیش از ۱۰ تا ۲۰ درصد از رژیم غذایی این جانداران را تشکیل دهند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که طوطی سبز در رژیم غذایی چیزی جز میوه یا آجیل نخواهد داشت. اما این تصور بر اساس تحقیقاتی که انجام شده اشتباه است.

پرنده‌هایی که درون قفس نگه‌داری می‌شوند نیاز به فیبر بیشتری دارند. معمولاً پرندگانی که به‌صورت وحشی در جنگل زندگی می‌کنند حتی اگر چربی و قند زیادی مصرف کنند، آن را به‌خوبی هضم می‌کنند. البته میوه‌ها و دانه‌ها را فقط به‌عنوان یک پیش‌غذای یا در شرایط اضطراری برای این پرندگان در نظر می‌گیریم.

ضمن این که از دادن بادام‌زمینی به این پرندگان خودداری کنید چون می‌تواند خطرساز باشد. از آجیل‌های دیگر مانند بادام هندی طبخ نشده، گردو و پسته می‌توان استفاده کرد. همیشه قبل از غذا دادن به پرندگان، پوسیدگی و کپک که ممکن است روی دانه‌ها وجود دارد را بادقت بررسی کنید.

غذای مست کننده طوطی ملنگو

استفاده از مکمل های مست کننده مثل ad3e و دانه و سبزیجات گرم برای مست کردن پرنده مثل  کرفس، شاهی، برگ شاهدانه، تره، ریحان و گشنیز و دیگر سبزیجات برای دریافت مواد معدنی پرنده موثر و مفید خواد بود.

استفاده از پلت طوطی سبز

پلت‌هایی در بازار تحت عنوان خوراک طوطی سبز شناخته می‌شدند که از نظر بسیاری از دامپزشکان بهترین انتخاب خواهند بود. ان گلوله‌ها باید ۵۰ تا ۷۰ درصد رژیم غذایی طوطی‌ها را تشکیل دهند. بهترین پلت‌ طوطی برای تغذیه، آن‌هایی هستند که حاوی مواد افزودنی مانند شکر یا رنگ نباشند. زیرا این مواد ممکن است اثر تجمیعی بر بدن داشته باشند و در درازمدت باعث ایجاد بیماری و یا حتی کاهش طول عمر طوطی سبز شوند.

بخصوص اگر طوطی شما کم‌سن‌وسال باشد. این اثرات تخریب متابولیسم را بیشتر و ویژه‌تر دریافت می‌کند. باید در پلت‌ها موادی از جمله ویتامین آ، بی ۱۲، کربنات کلسیم، اکسید روی و… وجود داشته باشد.

ضمن این که این مواد کنسانتره هستند و تراکم سازی آن‌ها بر اساس چندین ماده غنی صورت‌گرفته است. در نتیجه انتظار می‌رود که این محصولات به‌صورت خشک مصرف نشوند. وقتی قصد غذا دادن به طوطی سبز را دارید، مقدار کافی آب هم در کنار غذا درون قفس یا در ظرف مخصوص قرار دهید.

تهیه رژیم غذایی طوطی ملنگو

یک راه آسان، کم‌هزینه و بی‌دردسر برای آسان‌تر کردن دسترسی به رژیم غذایی نامحدود، خردکردن یا آرد کردن خوراکی‌ها خواهد بود. خردکردن دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند عمل هضم خوراکی‌ها برای پرنده شما را تا ۵۰ درصد بهبود ببخشد.

در معرفی غذای طوطی ملنگو به پلت و انواع مواد مغذی دیگر مانند گردو اشاره کردیم. اما نباید فراموش کرد که حتی می‌توان سبزی‌ها را نیز به‌خوبی خرد کرد تا پرنده با سرعت بیشتری آن را مصرف کند و به‌جای این که درگیر خردکردن آن باشد، صرفاً به هضم غذا بپردازد. در این صورت دوره مصرف خوراکی طوطی هم کوتاه‌تر خواهد شد.

یک دسته بزرگ از غلات و حبوبات را به‌خوبی پخته، انواع سبزی‌ها را ریز خرد و همه را با هم در یک ظرف بزرگ مخلوط کنید. سپس ۳ تا ۴ وعده روزانه را در کیسه‌های ساندویچ یا ظروف دیگر بریزید و در فریزر قرار دهید. بسته به میزان مصرف می‌توانید آن را در اختیار پرنده خود قرار دهید.

بسیاری از طوطی‌ها هرگز یک وعده غذایی سالم نخواهند داشت و آن هم به‌خاطر اشتباهاتی است که صاحبان این پرندگان دارند. اگر طوطی شما غذاهای توصیه شده در بالا را پس از تغییر رژیم غذایی نمی‌خورد، باید به سراغ وعده‌های غذایی خاص‌تر و یا همان پلت‌ها بروید که در بازار تحت لیبل‌ها و برندهای مختلفی موجود هستند.

خوراکی‌های سمی برای ملنگو

یک سری غذاها به‌عنوان فیلتر اصلی برای خوراکی‌های انواع طوطی در نظر گرفته می‌شوند که بخصوص در مورد طوطی سبز، این موارد حادتر هستند. دقت کنید که در صورت مصرف هر کدام از موارد زیر بهتر است که هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که به بررسی سیستم هضم و معده طوطی سبز شما بپردازد. غذاهای سمی که هرگز نباید به پرنده خود داده شوند عبارت‌اند از:

  • الکل
  • آووکادو
  • کاساوا (تاپیوکا)
  • کافئین
  • محصولات لبنی
  • پیاز، سیر، پیازچه
  • گوشت
  • قارچ
  • شکلات یا کاکائو
  • بادام‌زمینی
  • دانه‌ها و هسته‌های میوه
  • لوبیا نپخته

انتخاب غذای بالانس برای طوطی سبز

انتخاب غذای طوطی سبز شاید در نگاه اول کار سختی باشد. اما مطمئن باشید که این هم به نفع خودتان است که در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهید و هم طول عمر پرنده‌تان را افزایش می‌دهد. اگر نمی‌خواهید مدام با بیماری‌ها و مشکلات هضم پرنده درگیر شده و آن را به دامپزشکی ببرید. پلت‌ها می‌توانند انتخاب خوبی باشند. استفاده از رژیم‌های غذایی اصلاحی و پلت‌هایی که به‌صورت رژیمی تولید شده‌اند هم می‌تواند ایده خوبی برای کنترل وزن این جانداران باشد.

پیشنهاد مطالعه: غذای طوطی چیست

استفاده از گوشت نیز باید به کم‌ترین مقدار برسد. گوشت پخته شده مرغ می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به‌طورکلی طوطی پرنده به‌شدت باهوش است. در نتیجه بهتر است که هنگام خوردن غذا همراه او باشید. در این صورت حس بهتری دریافت می‌کند. درست مانند کودکی که دوست ندارد با غذا رها شود. سعی کنید یک روزنامه کف زمین بگذارید و پرنده را از قفس آزاد کنید و اجازه دهید که به راحتی و بدون قرار گرفتن در قفس خوراک خود را میل کند.

نکات مهم خرید غذای طوطی ملنگو

البته دقت کنید که طوطی‌های سبز نیاز به مصرف یک سری پلت‌ها تحت برندهای خاص و معتبر خواهند داشت. دقت کنید که پلت خریداری شده به‌عنوان غذای طوطی سبز باید تحت لیبل و برندهای معتبر و اورجینال تهیه شده و البته که تأییدیه‌های دامپزشکی را نیز دریافت کرده باشند.

تخمه آفتاب‌گردان و بادام هندی، سپس دسته‌بندی گیاهان و خوراکی‌های سبز مانند اسفناج، انواع دانه‌های تازه و جوانه گندم و در نهایت پلت‌ها می‌توانند از کم‌ترین تا بیشترین مورد استفاده قرار گیرند. یکی از کلیدی‌ترین نکاتی که باید در مورد انتخاب غذای طوطی ملنگو به آن توجه کنید این است که بهره‌گیری از پلت‌ها به این معنی نیست که این پرندگان دیگر نیازی به خوراکی‌های بیشتر ندارند.

این امر می‌تواند سبب بروز اختلالات جدی در عملکرد روده این پرنده‌ها شود. در نتیجه تا جایی که می‌توانید از سبزی‌ها، جوانه‌ها، حبوبات و دانه‌ها استفاده کنید. البته در بخش قبل به چک‌لیست ممنوعه غذای طوطی ملنگو اشاره کردیم که می‌توانید مبتنی بر آن گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید.

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

 

2 دیدگاه برای “غذای طوطی ملنگو یا طوطی سبز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *