طوطی برزیلی تربیت، نگهداری، تغذیه

طوطی برزیلی تربیت، نگهداری، تغذیه

 

طوطی‌های برزیلی، پرندگانی کنجکاو، پرانرژی و جذاب هستند که منشا اصلی آنان آفریقاست. اگرچه آنها کوچک هستند، اما بخشی از خانواده طوطی سانان به شمار می‌روند. طوطی برزیلی تربیت، نگهداری و تغذیه مناسب نیاز دارد تا بتواند به عنوان پرنده خانگی شما تا مدتها شاداب و سرزنده در کنار شما زندگی کند.

غذای طوطی برزیلی باید متناسب با نیاز طبیعی این پرنده کوچک باشد. تربیت طوطی برزیلی نیازمند آگاهی کامل از نیازها و خلقیات این پرنده می باشد. از این رو در صدد آمدیم تا مطالبی جهت، نگهداری طوطی برزیلی ارائه دهیم.

 هرآنچه که باید درباره طوطی برزیلی بدانیم.

طوطی برزیلی (مرغ عشق فیشر) و یا مرغ عشق گلکون یکی از کوچکترین نژادهای طوطی خانگی است که ۵ تا ۷ اینچ قد دارد. مرغ عشق فیشر با پرهای نارنجی و سبز و حلقه‌های سفید دور چشمشان قابل تشخیص هستند.

 آن‌ها به دلیل پیوندهای نزدیکی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند نامگذاری شده‌اند. با توجه به تمایل آن‌ها به پیوند به این طریق، بهتر است آن‌ها را به عنوان حیوانات خانگی به صورت جفت نگهداری کنید.

۹ گونه از طوطی برزیلی وجود دارد.

گونه‌های “چشمی حلقه ای” که حلقه سفیدی در اطراف چشمان خود دارند (مانند مرغ عشق‌های نقابدار سیاه و مرغ عشق فیشر)

آنهایی که حلقه چشمی ندارند، مانند مرغ عشق‌های صورت هلو

  • طوطی برزیلی صورت هلویی
  • طوطی برزیلی نقابدار
  • طوطی برزیلی فیشر
  • طوطی برزیلی صورت قرمز
  • طوطی برزیلی سیاه گونه
  • طوطی برزیلی لیلیان
  • طوطی برزیلی سوین درین
  • طوطی برزیلی آبسینیان
  • طوطی برزیلی ماداگاسکار

دو طوطی مرغ عشق با صورت گلگون

ظاهر طوطی برزیلی لاوبرد

یک طوطی برزیلی دارای صورت نارنجی روشنی است که از پشت گردن به رنگ سبز و قهوه ای مایل به آبی محو می‌شود. پرهای جلوی گردن به رنگ زرد نارنجی و شکم به رنگ سبز پر جنب و جوش است. علاوه بر این، آن‌ها یک حلقه سفید متمایز در اطراف چشم و یک منقار قرمز روشن دارند.

چندین تنوع رنگی وجود دارد که با استفاده از جهش‌هایی مانند آبی، زرد و آلبینو پرورش داده شده‌اند. طوطی های برزیلی نر و ماده یکسان به نظر می‌رسند، اما پرندگان جوان نسبت به بزرگسالان دارای پرهای کدرتر هستند.

پیشنهاد مطالعه: علت گرفتگی صدای طوطی برزیلی

رفتار و خلق و خوی طوطی برزیلی

طوطی برزیلی یا طوطی گلگون، اگرچه کوچک است، اما پرنده‌هایی کوچک و کنجکاو هستند. از این رو به محرک‌های زیادی نیاز دارند تا آنها را سرگرم و فعال نگه دارد.

هنگامی که طوطی برزیلی به صورت جفت نگهداری می‌شود، نسبت به یکدیگر بسیار محبت آمیز خواهند بود. آنها عاشق تماس فیزیکی هستند و همدیگر را می‌بوسند. احتمالاً در طول فصل تولید مثل، جفت می‌شوند و تخم می گذارند.

علیرغم باور عمومی، همیشه بهترین کار این نیست که طوطی برزیلی را به صورت جفت نگهداری کنید. این به این دلیل است که آنها چنان در یکدیگر غرق می‌شوند که اغلب پذیرای برقراری ارتباط با انسان نخواهند شد. حتی اگر مداخله ای از سوی صاحب آن صورت گیرد، ممکن است طوطی‌های برزیلی نسبت به او پرخاشگر شوند.

بنابراین، اگر می‌خواهید با طوطی برزیلی خود رابطه انفرادی داشته باشید، بهتر است به صورت تک از آن نگهداری کنید. همانطور که با همتای خود پیوندهای عاطفی برقرار میکنند، آنها شما به شدت به شما وابسته می‌شود.

شایان ذکر است، اگر به طور مداوم با آنها تعامل نداشته باشند، تمایل بیشتری به گاز گرفتن دارند.

چیزی که باید در نظر داشت این است که طوطی برزیلی ماده می‌تواند به شدت قلمرویی شود، بنابراین بیشتر از نرها پرخاشگر هستند. طوطی برزیلی تربیت، نگهداری، تغذیه مناسب خود را نیازمند است تا بتواند همیشه شاداب و تندرست باشد.

تربیت طوطی برزیلی

طوطی برزیلی زمانی می‌تواند رام و دستی شود که به شما اعتماد کند و در برابر صدای شما واکنش نشان دهد به نحوی که با صدا کردن نام او به سمت شما گام بردارد. مدت زمانی که برای رام کردن طوطی برزیلی طی می‌شود به دو عامل: سن و شرایط نگهداری قبل از خرید شما بستگی دارد.

مرغ عشق گلگون به احتمال زیاد تهاجمی نیست و همین امر باعث می‌شود که به طور کلی به راحتی بتوان آنها را کنترل کرد. وقتی برای اولین بار یکی را به خانه می‌آورید، احتمالاً می‌ترسد و مضطرب می‌شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا اعتماد مرغ عشق گلگون خود را جلب کنید.

  1. در تمام این مدت باید به فضای شخصی آنها احترام بگذارید. بسیار آرام و ساکت باشید و هرگز آنها را مجبور به کاری نکنید.
  2. می‌توانید در قفس را باز بگذارید تا آن را به کاوش تشویق کنید و پس از چند روز، می‌توانید دست خود را در قفس بگذارید تا به شما عادت کند.
  3. می‌توانید به پرنده خود خوراکی‌هایی بدهید تا نشان دهید دوست او هستید، اما ممکن است در ابتدا از خوردن امتناع کند.
  4. هنگامی که به شما عادت کرد، می توانید شروع به مدیریت کنید. بهترین راه برای کنترل طوطی برزیلی این است که آن را تشویق کنید روی انگشت شما بنشیند.

آموزش طوطی برزیلی

آموزش یک راه عالی برای تحریک طوطی برزیلی شما و شاد و سالم نگه داشتن آن است. این می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد، بنابراین صبر زیادی لازم است.

تا کنون، بهترین راه برای آموزش آنها با استفاده از پاداش‌های خوراکی بوده است. در حالی که خوراک‌های مورد علاقه طوطی برزیلی انگیزه خوبی هستند برای یادگیری بهتر او ، اما استفاده بیش از حد آنها می‌تواند باعث چاقی پرنده شود.

نوازش، بوسه و تمجیدهای کلامی از جمله عملکردهای مؤثر در آموزش طوطی برزیلی خواهد بود.

شما می‌توانید آن را برای انجام انواع ترفندها از جمله بالا رفتن، سوت زدن، بوسیدن و تکان دادن پا آموزش دهید.

مراقبت و نگهداری از طوطی برزیلی

طوطی های برزیلی به طور معمول در معرض خطر ابتلا به رفتارهای غیرعادی مانند کندن پر هستند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که پرنده مضطرب یا بی حوصله باشد. آنها همچنین در معرض خطر ابتلا به ویروس کلامیدیوز پرندگان نیز هستند. این امر باعث بروز علائمی مانند سرفه، ترشحات چشمی و بینی و اسهال می‌شود و در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد.

طوطی‌های برزیلی به دلیل ماهیت محبت آمیز و تک همسری خود در معرض خطر بالای ابتلا به اضطراب جدایی هستند.

موارد فوق از جمله بیماری‌هایی هستند که باید با نگهداری درست و تغذیه مناسب، پرنده را از آنان دور ساخت.

جهت شاد و سلامت نگه داشتن این پرندگان باید زمان بازی و تعاملات زیادی فراهم کنید. آنها از بازی با اسباب بازی‌ها (و حتی از بین بردن آنها!) لذت خواهند برد.

پیشنهاد مطالعه: تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

طوطی های برزیلی می‌توانند ۱۵ تا ۲۵ سال زندگی کنند، بنابراین فقط در صورتی که برای نگهداری طولانی مدت از آنان آماده هستید، اقدام به داشتن پرنده کنید. اگر یک جفت طوطی گرفتید، هرگز آنها را جدا نکنید. این می تواند آسیب زیادی بر سلامت روحی و جسمی آنها بگذارد. چراکه طوطی برزیلی تربیت، نگهداری، تغذیه خاص خود را میطلبد.

غذای طوطی برزیلی

  • در طبیعت، طوطی های برزیلی تغذیه کننده از محصولات روی زمین است که عمدتا دانه‌ها و میوه‌ها را می‌خورند. و این رژیم را باید در زمان اسارت نیز حفظ کرد.
  • غذاهای حیوانات خانگی برای پرندگان کوچکی چون طوطی برزیلی نیز طراحی شده است. که تمام رژیم غذایی مختص این پرندگان در انواع مختلفی چون: پلت‌ها، سرلاک‌ طوطی، دانه‌ها و حتی مکمل‌ها و ویتامین‌ها توسط کمپانی‌های معتبر، بسته بندی و در فروشگاه های حیوانات خانگی به فروش میرسد.
  • برای بهبود سلامت روانی، تعدادی اسباب بازی برای تغذیه او بخرید یا خوراک او را در سطح قفس و یا محیط بازی پرنده پراکنده کنید؛ تا دوباره رفتار طبیعی آنها را در جستجوی غذا تشویق کنید.
  • آب شیرین نیز باید روزانه تامین شود.

آیا طوطی‌های برزیلی حیوانات خانگی خوبی برای خانواده هستند؟

اگر حیوان خانگی می‌خواهید که تمام خانواده با آن ارتباط برقرار کنند، طوطی برزیلی مناسب شما نیست.

آنها پیوندهای تک همسری قوی تشکیل می‌دهند. بنابراین، آنها پذیرای تعامل با کسی غیر از فرد انتخابی خود نخواهند بود.

حتی گاهی ممکن است نسبت به دیگران پرخاشگر شوند.

آنها قطعا یک مسئولیت بزرگ و بسیار شکننده هستند. به همین دلیل، بهتر است آنها را به کودکان ندهید.

نحوه پیدا کردن طوطی برزیلی

طوطی برزیلی در حدود ۵ هفتگی از والدین خود مستقل هستند. شما نباید پرنده را کوچکتر از ۵ هفتگی از والد جدا کنید.

یک پرورش دهنده معتبر بهترین گزینه برای یافتن طوطی برزیلی مد نظر شما خواهد بود. چراکه این افراد آگاهی بیشتری از پرنده و سلامت او خواهند داشت.

یک پرورش دهنده مسئول همیشه می‌خواهد قبل از فروش مطمئن شود که شما مالک مناسبی هستید.

فروشگاه‌های حیوانات خانگی ممکن است طوطی برزیلی را بفروشند، اما خرید آن از آنجا توصیه نمی‌شود. زیرا حیواناتی که در پت شاپ‌ها پرورش می‌یابند اغلب در شرایط خوبی نگهداری نمی‌شوند و به طور غیر مسئولانه پرورش می‌یابند.

هرگز طوطی برزیلی صید شده را نخرید. تجارت پرندگان زنده همان چیزی است که باعث کاهش آنها در طبیعت می‌شود، بنابراین به پرندگانی که در اسارت پرورش داده شده‌اند، توجه کنید، مگر اینکه در حال نجات آنان باشید.

پیشنهاد مطالعه: جلوگیری از مسمومیت طوطی برزیلی

چگونه طوطی برزیلی را نگهداری کنیم؟

طوطی برزیلی بالغ با وجود زیستگاه‌های استوایی خود، می‌تواند در دمای کمتر از ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) زندگی کند.

اگر در مکانی گرم زندگی می‌کنید و زمان زیادی را در باغ خود می‌گذرانید، و ممکن است بخواهید طوطی های خود را در فضای باز نگهداری کنید. با این حال، آنها را نباید برای مدت طولانی تنها گذاشت.

به همین دلیل است که فقط در صورتی باید مسکن در فضای باز را در نظر بگیرید که بتوانید بیشتر روز در کنار آنها باشید. تا آنها از هوای تازه بهره مند شوند.

با این حال، زمانی که هوا سرد است، بهتر است آنها را در داخل خانه نگهداری کنید.

حداقل اندازه قفس توصیه شده برای یک پرنده تنها قفس ۲۴ اینچ با فاصله ۳-۴ اینچ است، اما هر چه قفس بزرگتر باشد بهتر است. درواقع هرچه پرندگان فضای بیشتری برای پرواز داشته باشند، سالم تر و شادتر خواهند بود.

  • در قفس، شما باید تعداد زیادی اسباب بازی و نشیمنگاه تهیه کنید.
  • شما ممکن است بخواهید یک حمام پرنده نیز در نظر بگیرید.
  • علاوه بر این، باید یک ضد عفونی کننده روزانه و هفتگی تمیز انجام دهید.
  • برای کاهش سطح استرس آن‌ها در طول دوره انتقال، باید از قبل برای ورود طوطی برزیلی خود آماده شوید.

 

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *