جلوگیری از مسمومیت طوطی برزیلی

جلوگیری از مسمومیت طوطی برزیلی کوتوله

نگهداری از پرندگان در محیط خانه ما را با چالش های زیادی مواجه می کند. تضمین ایمنی و رفاه دوستان پردارمان، یک مسئولیت بزرگ است و بسیاری از کسانی که از نگهداری پرندگان به عنوان حیوان خانگی لذت می برند، باید جدی به این موضوع بپردازند. به خاطر داشته باشید که خانه های ما یک محیط طبیعی برای پرندگان نیست و از بسیاری جهات می تواند برای پرنده خسته کننده و یا آزاردهنده باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از آسیب آنها، همیشه پرندگان را هنگامی که خارج از قفس هستند، تحت نظر داشته باشیم.

علائم مسمومیت طوطی برزیلی

علائمی که به ما نشان می دهد، دوست پردارمان (Blue Peach Faced Lovebird) دچار مسمومیت شده است.

شاید در مراقبت از پرنده خانگی خود نهایت دقت را به خرج دهید اما گاهاً پیش می آید که پرنده دچار عارضه ای همانند مسمومیت شود چرا که یک اتفاق مکرر در بین پرندگان است. پرندگان دارای بدن بسیار منحصر به فردی از جمله سیستم های تنفسی و گوارشی هستند. آنها ممکن است در معرض انواع سموم در قفس خود یا در حین کاوش یا نشستن در اطراف خانه شما قرار بگیرند. در ادامه شما را با انواع مسمومیت پرندگان که طوطی برزیلی را هم شامل می شود آشنا خواهیم کرد. با مطالعه این راهنما میتوانید از بیمار شدن و آسیب دیدن طوطی کوتوله جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه: آنتی بیوتیک پرندگان

چه چیزهایی می تواند برای طوطی برزیلی سمی و خطرناک باشد؟

غذاهای خطرناک برای طوطی کوتوله Blue Peach Faced Lovebird عبارتند از آووکادو، شکلات یا کاکائو، الکل، کافئین، قارچ، هسته زردآلو، هلو، آلو و غذاهای حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر، گریس، مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی و سایر افزودنی ها. از غذاهایی که دارای اسید اگزالیک زیاد هستند مانند ریواس و اسفناج باید به نفع غذاهای سالم تر اجتناب شود. بادام زمینی خام یا به طور نامناسب ذخیره شده منبع آفلاتوکسین های تولید شده توسط قارچی است که روی آنها رشد می کند. از خطرات آشکاری مانند غذاهای کپک زده، گوشت کم پخته یا گوشت خام باید اجتناب شود. غذای طوطی باید همان کیفیت غذای نوزاد انسان باشد.

مسمومیت طوطی کوتوله

فلزاتی مانند سرب، روی، مس، جیوه و آهن در صورت بلعیده شدن توسط طوطی برزیلی باعث مسمومیت فلزی می شوند که شایع ترین نوع مسمومیت در طوطی ها است. برخی از منابع فلزات سنگین عبارتند از: قفس گالوانیزه و سیم پرنده، پارچه سخت افزاری، کلید خانه، (به ویژه کلیدهای طلایی رنگ)، زیپ، لحیم کاری، بتونه، رنگ های سرب، رنگ های فلزی، رنگ های حاوی روی، مشمع کف اتاق، وینیل مینی، وزنه‌ های سربی، زنگ‌ های سربی، شیشه ‌های رنگی، سرامیک‌ هایی با لعاب نامناسب، جواهرات لباس، پشت آینه، سکه ‌های مس، اکسید روی، رنگ‌ های هنرمند حاوی کادمیوم، مقوا یا کاغذ با براق جوهر.

پیشنهاد مطالعه: علائم بیماری طوطی سانان

آشغال تشکیل شده از پوست گردو یا بلال ذرت در صورت بلعیده شدن توسط پرندگان می تواند باعث ایجاد نهفتگی تهدید کننده زندگی شود. همچنین دارای هاگ های قارچی است که وقتی کثیف یا مرطوب باشد شروع به رشد می کند. روزنامه برای استفاده از زباله ایمن تر است.

تراشه های چوبی مانند سدر و چوب سرخ برای پرندگان سمی هستند زیرا حاوی روغن های معطر هستند و نباید در قفس، مرغداری ها یا جعبه های لانه استفاده شوند. براده های کاج یا آسپن برای بستر جعبه لانه ایمن تر هستند.

بیشتر مراقب طوطی برزیلی باشید

آشپزخانه مخصوصاً زمانی که پخت و پز در حال انجام است، برای پرندگان ناامن است. خطرات آشکار شعله های آتش، محدوده گرم، دیگ های باز غذای داغ یا آب جوش به اندازه دود یا بخارات سمی دیگر کشنده است (حتی اگر یک وسیله پلاستیکی در طول چرخه خشک کردن به عنصر گرمایش بیفتد) از ماشین ظرفشویی. به یاد داشته باشید که اجاق گاز حتی پس از خاموش شدن، مشعلش تا مدتی داغ می ماند.

آب های باز مانند آب سینک، وان، توالت، مخازن ماهی یا گلدان های باز خطر غرق شدن را برای پرنده به ویژه اگر پرواز کرده باشد، به همراه دارد. اگر پرنده شما خارج از قفس است، حتما این سطوح را پوشیده نگه دارید. پرندگان به طور طبیعی بسیار کنجکاو هستند که حتی یک لیوان با مایع در آن خطر غرق شدن بالقوه برای پرنده شما به خصوص برای پرندگان کوچکتر است.

پیشنهاد مطالعه: تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

PTFE محصولات تصفیه شده مانند تفلون و سایر برندهای نام تجاری ظروف نچسب، پرندگان را با انتشار گازهای کشنده و بی بو در صورت گرم شدن بیش از حد، از بین می برند. در برخی از بخاری ‌های فضایی، اجاق ‌ها، لامپ ‌های حرارتی، اتوها، توری‌ ها، تابه ‌های برقی، دیگ ‌های سفالی، قهوه ‌ساز، برشته‌ کننده ‌ها، فرها استفاده می‌شود. قبل از خرید برچسب ها را بررسی کنید.

محیط مناسب برای طوطی برزیلی در نظر بگیرید.

قفس طوطی کوتوله Blue Peach Faced Lovebird باید از فلز ایمن با رنگ غیر سمی، بدون نوک تیز که می تواند باعث آسیب شود، فاصله مناسب بین میله های قفس برای جلوگیری از خفه شدن و بدون جا لیوان خالی ساخته شود. پرندگان در اثر گیر کردن در لیوان های خالی در قفس مجروح یا کشته شده اند. از ظروف خالی استفاده کنید یا آنها را با اسباب بازی یا خوراکی ها پر کنید، اما هرگز لیوان های خالی را در قفس رها نکنید. فولاد ضد زنگ امن ترین فلز است.

قفس مناسب برای طوطی کوتوله مسموم

لامپ های هالوژنی مانند لامپ های طبقه مشعل، گرمای شدید ایجاد می کنند و می توانند پرندگانی را که روی آنها فرود می آیند، بکشند. فقط وسایل روشنایی ایمن برای پرندگان را برای خانه پرندگان انتخاب کنید.

اسپری‌ های آفت ‌کش، نوارهای بدون آفت و مه ‌پاش‌ها هوا را مسموم می‌کنند و می‌توانند طوطی برزیلی را بکشند. راه حل های ایمن تر تله سوسک، طعمه مورچه و سایر سموم جامد حشرات است که می توان با خیال راحت در پشت کابینت ها و سایر مناطقی که برای پرندگان غیرقابل دسترس است قرار داد.

قلاده های کک و اسپری سموم ساطع می کنند و نباید در خانه های طوطی کوتوله استفاده شوند. دیسک های فلزی فروخته شده در فروشگاه های حیوانات خانگی برای چسباندن به قفس برای کشتن شپش، محیط را نیز مسموم می کند. از آنها استفاده نکنید! شامپوهای مخصوص شپش حاوی سموم خطرناکی هستند که هرگز نباید روی پرندگان استفاده شوند.

پیشنهاد مطالعه: انواع بیماری سر طوطی سانان

نوارهای چسبنده آفات برای حشرات در حال پرواز باید همیشه در قفس های قدیمی یا ظروف دیگری که در دسترس حشرات است اما دور از دسترس پرندگان و سایر حیوانات خانگی قرار گیرند. از روغن معدنی یا کره بادام زمینی می توان برای پاک کردن ایمن مواد چسبنده از پرها استفاده کرد.

پنکه های سقفی نباید در خانه هایی که پرندگان پرواز می کنند استفاده شود. سایر خطرات خانگی برای پرندگان در حال پرواز عبارتند از پنجره ها و درهای باز، دیگ های داغ و مشعل های اجاق گاز، ظروف باز آب (سینک، توالت، وان، آب جوش) گیاهان آپارتمانی سمی یا خاردار، سیم های برق، داروها، تله های طعمه حشرات، و بسیاری از مواد سمی دیگر.

سیگار، پیپ و سایر مواد سیگاری هرگز نباید در فضای مشترک پرندگان استفاده شود. استنشاق غیرفعال دود، از جمله دود ناشی از سوزاندن بخور، به سیستم تنفسی حساس پرندگان، چشم ها و پوست آسیب می رساند. نیکوتین می تواند بر روی سکوها و سایر سطوح قفس بنشیند و باعث خودزنی پاها در پرندگان حساس به ویژه طوطی های آمازون شود. دود تنباکو اغلب علت چیدن پرها است.

روغن ‌های ضروری  و روغن ‌های پات‌ پوری هرگز نباید در فضای تنفسی طوطی‌ ها استفاده شود. عطر، اسپری مو، و سایر محصولات نظافتی آئروسل نیز می توانند به سیستم تنفسی پرندگان آسیب بزنند یا حتی اگر در همان ناحیه استفاده شوند، پرنده شما را بکشند.

خوشبو کننده های هوا که شامل پلاگین ها و اسپری های معطر است ناامن تلقی می شوند. مرگ پرندگان در اثر استفاده از آنها رخ داده است. برای خوشبو کردن ایمن هوا، از ادویه هایی مانند دارچین، میخک، وانیل و پوست مرکبات استفاده کنید.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

4 دیدگاه برای “جلوگیری از مسمومیت طوطی برزیلی

  1. زارعی گفته:

    سلام طوطیه من کوچیکه هنوز سرلاک میخوره و انگار یچیزی تو گلوش گیر کرده میچسبه به زمین و میدام گردنشو بالا پایین میکنه چیکارش کنم؟؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      اگر منظورتون طرز سرلاک خوردن پرنده هست که مدام سرش رو تکون می ده و بعد از خوردن سرلاک دهانش رو باز و بسته میکنه طبیعی هست.

      سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *