علت گرفتگی صدای طوطی برزیلی

علت گرفتگی صدای طوطی چیست؟

طوطی صدایش را از دست داده است! یا صدایش تغییر کرده است! این اختلال یکی از موارد شایع در پرندگان است. دلایل مختلفی و نادری از جمله وجود زخم در گلو، ریه یا سیرینکس می تواند باعث از دست رفتن صدای پرنده برای همیشه یا تغییر صدای آن شود. دلایل وجود این بیماری ها نیز برمیگردد به وجود اجسام خارجی یا عفونت. در ادامه می خواهیم به دلایل گرفتگی صدای پرندگان از جمله طوطی برزیلی و راه های درمان آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

علت گرفتگی صدای طوطی چیست؟

سیرینکس «جعبه صدای» در پرندگان است؛ مجموعه‌ ای از غشاء و ماهیچه ‌ها که در نزدیکی انشعاب تراشه قرار دارند (انتهای نای، جایی که به دو برونش اصلی تقسیم می‌شود). در مقایسه با گربه یا سگ، نای پرندگان تا سطح سیرینکس نسبتاً گسترده است. راه هوایی معمولاً در این نقطه باریک می شود و جریان هوای متلاطم ایجاد می کند. این آشفتگی به این معنی است که برخی از عوامل بیماری، مانند جسم خارجی استنشاق شده یا اسپور آسپرژیلوس، به احتمال زیاد در سیرینکس خارج می شوند.

علائم بیماری نای معمولاً خیلی ظریف نیستند و ممکن است شامل صداهای سرفه مانند و صداهای نفس کشیدن باشد. هنگامی که سیرینکس محل بیماری است، یافته های رایج شامل از دست دادن صدا یا تغییر در صدا است. پرندگان اغلب با هر نفس، صدایی با صدای بلند یا صدای تق تق منتشر می کنند. در برخی موارد، این صداها را می توان برای روزها یا هفته ها قبل از اینکه پرنده واقعاً دچار تنگی نفس شود (به صورت تنفس سخت و یا دشوار) شنید.

دلایل شایع که باعث بیماری نای و گرفتگی صدای طوطی برزیلی میشود؟

تنها چند بیماری وجود دارد که معمولاً باعث بیماری نای در طوطی برزیلی و دیگر پرندگان و در نتیجه از دست دادن صدای آنها می شود. احتمال هر بیماری بسته به گونه و سابقه پزشکی پرنده می تواند متفاوت باشد.

خرخر کردن و گرفتن صدای طوطی ممکن است یک بیماری قارچی باشد.

آسپرژیلوز

عفونت قارچی ناشی از آسپرژیلوزیس فومیگاتوس یکی از عوامل بسیار مهم نای در حیوانات رپتور است. آسپرژیلوزیس در طوطی ها کمتر شایع است. با این حال، بیماری در طوطی ‌های خاکستری آفریقایی  Psittacus erithacus و طوطی‌ های آمازون Amazona spp و طوطی‌ های پیونوس Pionus spp و ماکائوها شایع ‌تر است.

پیشنهاد مطالعه: علائم بیماری طوطی سانان

اگر پرنده در محیطی نگهداری شود که در آن بهداشت نامناسب، رطوبت نسبی بالا و دماهای بالا وجود داشته باشد، احتمال عفونت قارچی افزایش می‌یابد که می‌تواند بار اسپور قارچ را افزایش دهد. پرنده ای با سیستم ایمنی ضعیف به دلیل تجویز استروئید یا بیماری همزمان (مخصوصاً زمانی که درمان شامل آنتی بیوتیک های طولانی مدت باشد) نیز در معرض خطر بیشتری برای آسپرژیلوز قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: آنتی بیوتیک پرندگان

قرار گرفتن در معرض کنه ها/ کرم های کنه

نای، کیسه های هوایی و ریه ها در فنچ گولدیان و کمتر در قناری ها دیده می شود. علایم بالینی علاوه بر مشکل در تنفس، خس خس سینه، جیرجیر کردن و از دست دادن صدا، می تواند شامل عطسه، ترشحات بینی و تکان دادن سر نیز باشد.

عفونت ممکن است یا از طریق بلع مستقیم لاروهای مرحله سوم (L3) یا از طریق بلع میزبان پاراتنیک مانند کرم خاکی رخ دهد. بنابراین، عفونت در پرندگانی که به فضای باز دسترسی دارند بسیار شایع تر است. کرم‌ های نر کوچک ‌تر و کرم ‌های ماده بزرگ ‌تر در حالت جفت‌ گیری دائمی قفل شده و یک شکل مشخصه «Y» ایجاد می ‌کنند.

پرندگان جوان به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند زیرا کرم ها از طریق ریه ها مهاجرت می کنند که منجر به ذات الریه می شود. کرم های بالغ به نای و برونش ها می چسبند، جایی که گره های لنفاوی در نقاط اتصال ایجاد می شوند. خونریزی و تشکیل مقادیر زیادی مخاط می تواند نای را مسدود کرده و منجر به تنگی نفس، نفس نفس زدن، خفگی و حتی مرگ شود.

استنشاق بدن خارجی

انسداد مکانیکی نای می تواند به دلیل استنشاق اجسام خارجی مانند دانه ها یا پوسته دانه ها رخ دهد. به نظر می رسد استنشاق دانه ارزن بیشتر در کاکائوها یا پرندگانی با اندازه مشابه اتفاق می افتد. شروع علائم بالینی اغلب در پرنده ای است که از جسم خارجی بذر رنج می برد. ممکن است پرنده کاملاً خوب به نظر برسد تا زمانی که هنگام غذا خوردن پرنده، ناراحتی تنفسی ناگهانی ایجاد شود.

گواتر/ کمبود ید

گواتر یکی از علل مهم تغییر صدا یا از دست دادن صدا در طوطی ها است. گواتر یا کمبود ید، در ” جوجه های طوطی ” که از رژیم غذایی تمام دانه تغذیه می شوند و فاقد مکمل های ویتامین/ معدنی هستند، ایجاد می شود. علائم بالینی ثانویه به فشردن نای و یا محصول، توسط غده تیروئید بزرگ می شود. علاوه بر صدای کلیک تنفسی، تغییر صدا و تنگی نفس، پرندگان مبتلا نیز ممکن است برگشت کنند.

پیشنهاد مطالعه: جلوگیری از مسمومیت طوطی برزیلی

نحوه‌ی مراقبت و درمان

تغییر در صدای پرنده یا از دست دادن صدا و همچنین هرگونه نشانه ای از تنفس سخت، نیاز به معاینه سریع توسط دامپزشک را دارد. اگر پرنده دچار تنگی نفس باشد (تنفس سختی دارد)، پاسخ اولیه پزشک اغلب دست‌ ها است. پرندگان مبتلا به تنگی نفس می توانند به زودی پس از مراجعه با استرس اضافی ناشی از محدودیت بمیرند. بنابراین، دامپزشک یا کارکنان کلینیک می ‌خواهند دست‌ کاری را به حداقل برسانند و پرنده را در یک محیط غنی از اکسیژن قرار دهند. اگر پرنده در یک قفس نسبتا کوچک باشد، دامپزشک می تواند کل قفس را در یک قفس اکسیژن بزرگ قرار دهد. در حالی که پرنده در حال استراحت است، می توان یک تاریخچه سلامت کامل به دست آورد.

پس از گرفتن شرح حال کامل و ارائه اکسیژن مکمل، پرنده ممکن است به اندازه کافی بهبود یابد تا بتواند معاینه فیزیکی مختصر را انجام دهد. دامپزشک پرندگان ممکن است رادیوگرافی کل بدن شامل نای و همچنین شمارش کامل خون و سایر آزمایشات تشخیصی را درخواست کند. با انجام دادن این کارها می توانید به تشخیص و درمان بیماری دوست پردار خود کمک کنید تا هر چه سریعتر بهبود یافته و سلامت خود را بازیابد.

نتیجه گیری

چرا صدای پرنده من خشن و گرفته به نظر می رسد؟ این موضوع می تواند ناشی از التهاب یا عفونت باشد. در اینجا به این اشاره شد که علل شایع از دست دادن صدای پرنده یا گرفتگی آن ناشی از مشکل در نای است که در بالا شرح مختصری در رابطه با این موضوع داده شده است و به بیماری های شایع نای اشاره شد. امیدواریم این راهنما بتواند مفید واقع شود.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

8 دیدگاه برای “علت گرفتگی صدای طوطی برزیلی

  1. فریال گفته:

    سلام طوطی برزیلی دارم مدتی است که صدایش انگار خروسی (گرفته )است علت این وضعیت چی است .این را هم بگویم که طوطی تقریبا چند روز به دلیل مسافرت نزد کسی نگه داشته بودم الان هم با تغییر صدا مواجه شدم

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      درود
      به سایت تهران طوطی خیلی خوش امدید و ممنون از همراهی شما با سایت ما
      پرندتون علایم و یا نشانه های دیگه ای هم دارد یا خیر؟

  2. سارا گفته:

    سلام ،وقت بخیر،طوطی برزیلی من دچار تنگی نفس شده و خیلی تندتند نفس میکشه و صداش گرفته و عطسه میکنه باید چیکار کنم😭

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام خوبین
      اینها علایم سرماخوردگی هست ندیده نمیشه دارویی تجویز کرد
      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید

  3. دیبا زارع گفته:

    سلام خوب هستید
    یه سوال داشتم طوطی برزیلی هم به طرز عجیبی صداش گرفته، و حالت خروسی پیدا کرده و هیچ علائم دیگه ایی نداره جز همون گرفتی صدا و شیطونی های همیشگیش رو هم انجام میده
    به نظر شما دلیلش چیست و راه درمانش هم اگر لطف کنید بگید ممنون میشم

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز وقت بخیر
      ممنون از اینکه مارو دنبال میکنید
      گرفتگی صدا رو متوجه نشدم حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  4. ابوالفضل گفته:

    سلتم‌خسته نباشید شب حال طوطی برزیلی من کاملا خوب بود ولی صبح که بلند شدم صداش یه جورایی کمتر شده بود و گرفته بود صداش باید پیکار کنم

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و روز بخیر
      دوست عزیز دما و رطوبت محیط رو بررسی کنید چون طوطی‌سانان خیلی سریع سرما می خورن و مواد خوراکی که پرنده استفاده کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *