علت سیاه شدن نوک عروس هلندی و طوطی برزیلی

علت سیاه شدن منقار طوطی برزیلی سبز رنگ چیست؟

چیزی که طوطی ها را از سایر گونه های دیگر متمایز می کند، وجود منقار برجسته قلابدار آنها است. منقار بالایی آنها لولایی دارد که به مهارت و قدرت دقیق برای ترک خوردن دانه ها و دستکاری اشیاء در محیط به آنها کمک میکند. لایه بیرونی شاخی منقار از کراتین پوشیده شده است. دقیقاً مانند ناخن‌ های ما و رنگ‌ های مختلفی دارد. این سوال پیش می آید که علت تغییر رنگ یا سیاه شدن منقار طوطی ها در چیست؟ در پاسخ باید گفت که عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند که در زیر قرار است به شرح هر کدام و علت بیماری Psittacine Beak پرندگان بپردازیم.

دلایل سیاه شدن نوک طوطی چیست؟

بر اساس ژنتیک

رنگ منقار طوطی عمدتاً به گونه طوطی بستگی دارد. مثلا بسیاری از نژادهای ماکائو از جمله سنبل، ماکائوهای آبی و طلایی دارای منقار سیاه هستند. گونه های دیگر مانند گرین بال و ماکائو کاتالینا دارای منقارهای رنگ روشن هستند. طوطی های هندی نوک‌هایی به رنگ قرمز مایل به قرمز تا بنفش تیره دارند. دیگران، مانند طوطی های منقار بزرگ، منقار نارنجی روشن دارند. برخی از طوطی ها منقاری با چندین رنگ دارند، مانند طوطی سبیل دار و توکان.

بزرگ شدن

برخی از نژادهای طوطی مانند طوطی اکلکتوس از زمان خروج تا زمانی که به بلوغ کامل میرسند، منقارشان در حال تغییر رنگ است. طوطی اکلکتوس با منقاری مایل به صورتی به دنیا می آید که در دو ماه اول تیره میشود. در این سن، نوک منقار نر سیاه و طلایی و ماده ها کمی روشن تر است.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های رایج طوطی سانان

در طول اولین سال زندگی، منقارها، رنگ ‌های بالغ به خود می‌گیرند و منقار ماده به رنگ سیاه در می‌آید. منقار نرها روشن و زرد با خال های نارنجی روشن میشود.

منقار غیرطبیعی (مادرزادی)

ناهنجاری های مادرزادی به طور کلی آشکار هستند و اغلب به صورت مال اکلوژن (ناهمترازی) منقار بالا و پایین ظاهر میشوند، به طوری که هنگام بسته شدن دهان به درستی به هم نمیرسند. یک منقار قیچی، که در آن منقار بالا یا پایین به طرفین منحرف میشود، به طوری که این دو مانند تیغه های قیچی از کنار هم می لغزند. یا یک پروگناتیسم فک پایین، که در آن نوک منقار بالایی در داخل منقار تحتانی قرار دارد.

تغییر رنگ با افزایش سن

تغییر رنگ منقار طوطی با بالارفتن سن امری کاملا طبیعی است. منقار برخی از پرندگان از رنگ سیاه براق به رنگ مات خاکستری تغییر رنگ می دهند. این باعث نگرانی نیست زیرا همان طور که در جوانی پرنده، منقار در حال تغییر است، در سن پیری هم تغییر میکند.

دلایل بیماری منقار پرندگان و سیاه شدن آن

در بالا دلایل معمولی را ذکر کردیم که باعث ایجاد تغییر رنگ در منقار طوطی ها یا بیماری Psittacine Beak میشود و عموما برای گونه های مختلف طوطی اتفاق می افتد. حال دلیل دیگری که باید به آن توجه زیاد داشت، سیاه و کبود شدن غیرطبیعی منقار پرنده است. زیرا میتواند دالِّ بر وجود بیماری و جراحت باشد. در زیر به چند مورد که ممکن است به شما در تشخیص وجود بیماری در منقار طوطی کمک کند، اشاره کرده ایم، مطالعه آن را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: علائم بیماری طوطی سانان

دلایل بیماری های منقار و نوک طوطی سانان

چرا منقار طوطی من سیاه، کبود و یا پوسته پوسته است؟

۱- جای زخم

جراحات قدیمی ممکن است زمان قابل توجهی را برای بهبود و رشد نیاز داشته باشند. در صورت صدمات قابل توجه، ممکن است بافت زیر سطح منقار پرنده شما برای همیشه زخمی شده باشد. منقاری که قبلاً آسیب دیده است ممکن است دارای خطی باشد که از آن عبور می کند یا به نظر می رسد که یک خط از آن عبور می کند زیرا بافت یا خود منقار از آسیب، زخمی شده است. برخی از پرندگانی که صدمات شدید و طولانی مدت متحمل شده اند، به دلیل آسیب قبلی به ساختار منقار، دارای منقار ضعیف یا نیمه کارآمد هستند و نیاز به مراقبت های تخصصی دارند.

۲- وجود بیماری نوک عروس هلندی و طوطی سانان

یک طوطی بیمار ممکن است منقار ضعیف یا معیوب داشته باشد زیرا رشد منقار به دلیل بیماری مختل شده یا آسیب دیده است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که پرنده مبتلا به بیماری منقار و پر پسیتاسین (Psittacine Beak) باشد که می تواند باعث ضعیف شدن، ترک خوردن یا حتی پوسیدگی منقار شود.

آسیب منقار همچنین می تواند به دلیل سوء تغذیه یا رژیم غذایی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای حفظ سلامت پرنده شما نیست، رخ دهد. برای تعیین اینکه پرنده شما دقیقاً از چه نوع بیماری رنج می برد و همچنین نحوه درمان آن باید به دامپزشک مراجعه کنید.

علت سیاه شدن نوک عروس هلندی و رشد غیر طبیعی
رشد غیر طبیعی و بیماری نوک عروس هلندی نر

۳- رشد غیرطبیعی منقار

آیا نوک عروس هلندی رشد میکند؟ اگر مالک طوطی هستید و متوجه شدید که منقار حیوان خانگی شما بیش از حد دراز شده است، باید در اسرع وقت توسط دامپزشک بررسی شود تا بیماری زمینه ای که باعث وجود این امر شده است را پیدا کرده و جهت کوتاه کردن منقار با خیال راحت اقدام شود.

۴- شکستن منقار

منقار می شکند!!! منقار پرندگان نیز مانند سایر استخوان ها و اعضای بدن می تواند آسیب ببیند و یا بشکند. چرا که پرندگان بسیار فعال هستند و می توانند هنگام بالا رفتن، بازی یا جنگیدن به خود آسیب بزنند. لذا حتما مراقب پرنده خود و احتمال آسیب دیدن منقار آن باشید، زیرا این آسیب ها معمولاً دردناک و جدی هستند.

برای تقویت منقار و ناخن طوطی سانان از کلسیم پرندگان استفاده نمایید.

۵- نوک زدن در بینی

زمانی که طوطی در حال پرواز به داخل پنجره یا جسم سخت دیگری برخورد کند، رنگ منقار آن مخصوصا اگر روشن باشد به راحتی کبود می شود. کبودی شبیه به یک ناخن کبود شده به نظر می رسد و رنگ آن از بنفش تیره تا مایل به قرمز متغیر است. دعوا با پرنده دیگر نیز یکی دیگر از علل شایع تغییر رنگ منقار به دلیل کبودی است. شناخته شده است که پرندگان منقار دیگران را می شکنند.

بنابراین مطمئن شوید پرندگانی که با هم کنار نمی آیند، جداگانه نگهداری شوند. کبودی در پرندگان با منقار سیاه کمتر قابل توجه است، اما طوطی شما ممکن است علائم درد مانند بالا نرفتن یا امتناع از خوردن را نشان دهد.

۶- نوع تغذیه پرنده

مانند ناخن انسان، منقار طوطی نیز شاخص خوبی برای سلامت عمومی است. اگر منقار طوطی شما عمیقاً با رنگ طبیعی خود آغشته شده است و پوسته پوسته نمی شود یا شکافته نمی شود، مطمئناً برنامه تغذیه و مراقبت شما به اندازه کافی نیازهای او را برآورده کرده است

محصول مرتبط: سنگ کلسیم برای نوک پرنده

اما منقاری با رنگ محو شده نشان از نیاز به افزایش تغذیه و مراجعه احتمالی به دامپزشک برای معاینه دارد. همچنین وجود لکه های قهوه ای یا سیاه، نشان دهنده هر چیزی از کنه یا عفونت باکتریایی و یا سرطان است، بنابراین اگر طوطی شما دچار تغییر رنگ غیرطبیعی شد، حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره کردیم، گاها ممکن است منقار به دلیل تصادف یا جراحت تغییر رنگ دهد که باعث کبودی سیاه و بنفش می شود. و در موارد دیگر، منقار سفید می شود زیرا کراتین مرده پوسته پوسته می شود و رنگ زیر آن آشکار میگردد. و یا ممکن است بر اثر عوامل طبیعی همچون بالا رفتن سن پرنده که کاملاً طبیعی است، بزرگ شدن، ژنتیک و … تغییر رنگ دهد. در هر حال باید به این تغییر رنگ ها توجه کرد، که اگر غیرطبیعی باشد، برای درمان و جلوگیری از آسیب بیشتر به طوطی اقدامات لازمه و درمان صورت گیرد.

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *