طوطی ملنگو (تربیت – نگهداری – تغذیه)

طوطی ملنگو (تربیت - نگهداری - تغذیه)

اگر محیط زندگی آرام و ساکتی دارید و به دنبال سروصدا و هیجان هستید به این فکر کنید که یک طوطی سبز (یا ملنگو به انگلیسی: Rose-ringed parakeet) پرحرف میتواند آرزوی شما را برآورده کند. این پرندگان بازیگوش می توانند حیوانات خانگی عالی برای صاحب خود باشند. اما دوست پردار جدید برای رشد در کنار شما به چه چیزهایی نیاز دارد؟ برای دانستن این موضوع به مطالعه همه چیزهایی که باید در مورد مراقبت از طوطی ملنگو و شاد و سالم نگه داشتن این طوطی های رنگارنگ بدانید، ادامه دهید.

تربیت، نگهداری و تغذیه ملنگو یا طوطی سبز

ظاهر طوطی گردن حلقه ای هندی

معمولا رنگ طبیعی طوطی های ملنگو سبز بوده و منقاری به رنگ قرمز روشن دارند. طول کلی آنها در حدود ۴۰ سانتی متر و وزن حدود ۱۳۰ گرم، آنها را به طوطی هایی با جثه متوسط ​​تبدیل کرده است.

چرا «گردنه» در کنار نام این طوطی ها خودنمایی میکند؟ در واقع نرهای این گونه حلقه‌ ای سیاه تا صورتی در اطراف گردن خود دارند که تا گونه ‌ها امتداد یافته و روی منقار متوقف می‌شود. ماده ‌ها فاقد این حلقه هستند یا حداکثر دارای یک خط کم رنگ پرهای سبک‌ تر در اطراف گردن خود هستند.

این طوطی ‌ها را با رنگی از رنگین ‌کمان واقعی از سایه ‌های مختلف، از جمله سبز طبیعی، زرد، سایه‌ های مختلف آبی و بنفش، سفید و ترکیب‌ هایی که رنگ سر متفاوت از بدن است، پیدا خواهید کرد. این گونه ها را می توانید با نام ‌های دیگری همچون: شاه طوطی طوطی گردن حلقه ای هندی، طوطی طوق دار صورتی، طوطی سبز و طوطی ملنگو صدا بزنید.

زیستگاه طبیعی طوطی ملنگو

چهار زیرگونه Psittacula krameri با هم محدوده طبیعی بسیار وسیعی را پوشش می دهند. زیرگونه آفریقایی در کمربندی که در سراسر آفریقای مرکزی، از سنگال در انتهای غربی تا اتیوپی در سمت شرقی، یافت می‌شود. آنها در شمال به مصر و در جنوب به اوگاندا می رسند. زیرگونه هندی بیشتر با کشور هند مرتبط است، اما در واقع از افغانستان در غرب تا شرق ویتنام گسترش یافته است.

محل زندگی ملنگو یا همان شاه طوطی

 

در حقیقت ملنگو در مورد زیستگاهشان خیلی حساس نیستند، و احتمالاً به همین دلیل است که امروزه بسیار گسترده شده اند. به ‌طوریکه در علفزارها و دشت‌ های کویری و همچنین مناطق بوته ‌زی و حتی جنگلی و تالاب ‌ها زندگی می‌کنند. با این حال، محیط دوست داشتنی آنها شامل شهرها و زمین های کشاورزی، جایی که غذا در آنها بسیار آسان یافت می شود، است.

مکان مناسب برای نگهداری طوطی طوق دار هندی

برای نگهداری از طوطی سبز بهتر است قفسی بزرگ و جادار را در نظر بگیرید.چون  این پرنده دم بلندی دارد و باید درون قفس به راحتی جاگیر شود. علاوه بر آن فضای قفس باید طوری باشد که پرنده بتواند به راحتی درون آن حرکت کرده و مشغول بازی و جنب و جوش شود. نکته مهم اینکه پرنده را تنها به حال خود رها نکنید زیرا ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان داده و اقدام به کندن پرهای خود کند.

رژیم غذایی ملنگو

طبیعت، این گونه گیاهخوار را بیشتر به خوردن انواع مختلفی از دانه ها سوق داده و آنها را به یک دانه خوار تبدیل می کند. طوطی‌ های حلقه ‌دار هندی نیز انواع توت‌ ها و میوه ‌ها، آجیل، جوانه‌ های گل و حتی گاهی اوقات حشرات را نیز می‌خورند. برای برخی مناطق هم آفت کشاورزی محسوب می شوند، زیرا گله ها به غلات و حبوبات، باغات و غیره حمله می کنند.

پیشنهاد مطالعه: غذای طوطی ملنگو

رژیم غذایی خانگی این طوطی ها باید طبیعی باشد. خلاصه ای کوتاه از نوع رژیم غذایی طوطی گردن حلقه ای در زیر آورده شده است. سعی کنید موارد زیر را برای یک طوطی گردن حلقه ای هندی سالم ترکیب کنید:

  1. یک گلوله با کیفیت بالا به عنوان یک پایه.
  2. وعده های روزانه سبزیجات تازه و سبزیجات برگ دار.
  3. مخلوط بذر طوطی با کیفیت بالا.
  4. میوه های تازه و دانه های جوانه زده.
  5. غلات پخته شده مانند برنج و پاستا.
  6. غذاهای علوفه ای مانند علف های وحشی، گل های خاص و شاخه های تازه ایمن برای طوطی.

خلق و خوی طوطی سبز و سرگرم کردن آن

طوطی‌ های ملنگو برای کسانی که زندگی پرمشغله‌ ای دارند، مناسب نیستند. چون آنها بسیار باهوش و خواستار بازی هستند و به راحتی حوصله شان سر می رود و اگر به حال خودشان رها شوند، به بدحال بودن و مخرب شدن شهرت دارند.

مشاهده محصولات: اسباب بازی طوطی

اگر حوصله و زمان لازم برای بازی کردن و تمرین دادن گردن حلقه ای خود داشته باشید، یک پرنده فوق العاده در اختیار دارید. آنها می توانند بسیار دوست داشتنی و وفادار باشند و عشق زیادی به خراش گردن دارند و به هیچ وجه خجالتی نیستند.

با انجام کارهای زیر می توانید دوست پردار گردن حلقه ای خود را سرگرم کنید:

  1. زمان هایی را برای آموزش پرنده خود مثل حقه ها یا صحبت کردن در نظر بگیرید چون با انجام این کارها نه تنها رفتارهای مطلوب پرنده را تحریک می کنید، بلکه پیوند بین شما نیز محکم تر خواهد شد.
  2. نگذارید طوطی شما در قفسش پژمرده شود. یک زمین بازی زیبا در بالای قفس یا سطح دیگری ایجاد کنید تا بتواند به اطراف پرواز کرده و کمی بیشتر دنیای اطراف را ببیند.
  3. هیچ کس نمی تواند ۲۴ ساعت روز را با طوطی خود بگذراند لذا دوست پَردارمان نیاز به سرگرمی زیادی در قفس دارد. انواع اسباب بازی های ایمن برای طوطی ها را به صورت هفتگی بچرخانید تا همه چیز جالب بماند.
  4. تقریباً همه طوطی‌ ها عاشق جویدن هستند و گردن حلقه‌ ای ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اسباب ‌بازی‌های چوبی نرم، نشیمنگاه ‌ها و شاخه ‌های طبیعی، بلوک ‌های کلسیمی، استخوان پا و هر چیزی که فکرش را می‌کنید برای دوست پردارتان فراهم کنید تا آنها را بجود و نابود کند.

در نهایت

اگر به دنبال خرید طوطی ملنگو هستید بهتر است اطلاعات هر چند کم اما مفید در مورد این گونه داشته باشید. همچنین اگر سوال بیشتری در مورد مراقبت از طوطی سبز داشته و یا تجربیاتی در مورد نگهداری از این گونه دوست داشتنی و پرحرف دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

گردآوری: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *