تشخیص سن و جنسیت کاسکو

تشخیص سن و جنسیت کاسکو نر و ماده

کاسکو (Grey parrot) یا همان طوطی‌های خاکستری آفریقایی از آشناترین طوطی‌ها هستند. یک گونه طوطی با اندازه متوسط است که معمولاً در مناطق استوایی آفریقا یافت می‌شود و نام خود را توجیه می کند. از باهوش‌ترین پرندگان و یک همدم انسان به عنوان حیوان خانگی است.

پذیرش و پرورش طوطی خاکستری مستلزم صرف انرژی و زمان زیادی است، اما با این وجود، زندگی با کاسکو یک تجربه ارزشمند است. از این رو تشخیص سن و جنسیت کاسکو گزینه‌ای است که کمک شایانی به نوع نگهداری و پرورش آن خواهد کرد.

تعیین جنسیت کاسکو

 اگر قصد تولید مثل از کاسکو را دارید، و یا دانستن جنسیت طوطی برای شما اهمیت دارد. از نظر فیزیکی، هیچ راهی برای تعیین جنسیت وجود ندارد، اگرچه برخی از روش‌های تشخیص جنسیت کاسکو می‌تواند به تشخیص تفاوت بین نر و ماده این پرندگان کمک کند. و همینطور اگر آگاهی از سن پرنده خانگی جهت آموزش و به اصطلاح دستی کردن نیز برای شما ارجحیت دارد، آموزش روش تشخیص سن کاسکو، راهنمایی، عالی در این زمینه است.

توصیف فیزیکی Grey parrot

طوطی خاکستری آفریقایی African Grey یک طوطی با جثه متوسط ​​است.

همانطور که از نامش پیداست، طوطی خاکستری آفریقایی یک طوطی خالدار خاکستری با جثه متوسط ​​است. دارای یک منقار سیاه بزرگ و ماسکی سفید است که یک چشم زرد را در بر می گیرد. دارای یک دم قرمز برجسته و قابل توجه است. که از نظر جنسی نیز تک شکل است.

ماده‌ها تاجی خاکستری کم رنگ با لبه‌های خاکستری تیره، بدن خاکستری و پرهای دم مایل به قرمز دارند. نر شبیه به ماده است، اما رنگ پرها با افزایش سن تیره‌تر‌می شود.

پیشنهاد مطالعه: تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

کاسکو تقریباً ۳۳ سانتی متر طول و وزنی تقریباً ۴۰۰ گرم دارد. رژیم غذایی آن شامل: میوه، دانه‌ها، جوانه‌ها، شهد و گرده می‌باشد. گاهی اوقات حشرات یا گوشت‌های دیگر نیز جز خوراک او محسوب می‌شوند. شایان ذکر است، هوش این پرنده با کودک ۵-۴ ساله انسان برابری می‌کند.

تشخیص سن و جنسیت کاسکو از جمله موارد مهم در هنگام خرید و نگهداری آن است. چرا که هر فرد باتوجه به تصمیم و هدف خود در خصوص نگهداری، پرورش و یا تکثیر این پرنده محبوب آن را مطالبه میکند.

روش‌های تشخیص جنسیت کاسکو

برخی از صاحبان و پرورش دهندگان کاسکو می‌گویند که تشخیص تفاوت‌های ظریف بین نر و ماده پس از رسیدن به سن ۱۸ ماهگی یا بیشتر و یا پس از اولین پوست اندازی آسانتر است. دم خاکستری آفریقایی نر قرمز باقی می‌ماند، در حالی که پرهای دم قرمز ماده به رنگ نقره ای گرایش پیدا می‌کنند. تفاوت‌های جزئی در نوع بدن و اندازه بین نر و ماده این طوطی خاکستری وجود دارد.

از این رو، ابتدا نوع کلی بدن پرنده خود را در نظر بگیرید تا بسنجید که آیا پرنده شما به احتمال زیاد نر یا ماده است. از این طریق شما به ویژگی‌های فیزیکی او، ظریف‌تر نگاه می‌کنید.

موارد زیر، از سری نکاتی است که می‌توانند به عنوان روش‌های تشخیص جنسیت کاسکو معرفی شوند.

  • قد نرها معمولاً ۱۲-۱۴ اینچ (۳۰-۳۵٫۵ سانتی متر) است. مادهه‌ا معمولاً تا حدودی کوتاه‌تر از این هستند.
  • بدن یک خاکستری آفریقایی نر تا حدودی گرد و یا به اصطلاح پُر است، در حالی که ماده‌ها لاغرتر هستند.
  • سر نرها کوچک و صاف است و گردن آنها کوتاه‌تر است. ماده‌ها معمولا گردن بلندتر، با سرهای بزرگتر و گردتر دارند.
  • در خصوص بررسی رنگ بندی، نرها معمولاً رنگ تیره‌تر و یکنواخت‌تری نسبت به ماده‌ها دارند. از سوی دیگر، رنگ پرهای ماده‌ها از گردن تا شکم، به صورت تدریجی، از روشن تا تیره خواهد بود.
  • پرهای دم را بررسی کنید؛ این روش فقط باید در پرندگان بزرگتر از ۱۸ ماه در نظر گرفته شود. پرهای جوجه هنوز در حال رشد هستند، بنابراین رنگ آن با افزایش سن تغییر می‌کند.
  1. به طور سنتی، خاکستری‌های نر، رنگ پرهای دم تیره‌تری نسبت به ماده‌ها دارند. شما باید آنچه را که “پرهای شکمی” نامیده می شود بررسی کنید. اینها مجموعه ای از حدود ۱۰ پر هستند که مستقیماً در زیر دم پرنده یافت می‌شوند. شما می‌توانید خاکستری آفریقایی خود را بردارید و به آرامی او را برگردانید تا پرها را بررسی کنید.
  2. ماده‌ها دارای پرهای شکمی هستند که به رنگ خاکستری، لبه دارند. نرها دارای پرهای شکمی قرمز رنگ هستند. ممکن است یک خط موی سفید کوچک روی پرهای نر وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که این آزمایش برای طوطی‌های جوان دقیق نیست. شما نمی‌توانید برای تعیین جنسیت به پرهای دم تکیه کنید مگر اینکه خاکستری شما ۱۸ ماهه یا بیشتر باشد.

به طور کلی، هیچ تفاوت جنسی خارجی قابل اعتمادی وجود ندارد. پرورش دهندگان باتجربه ممکن است تغییرات ظریف اندازه و رنگ را بین جنس پرندگان مولد خود تشخیص دهند، اما این بسیار ذهنی است و روش قابل اعتمادی برای تعیین جنسیت نیست.

آموزش تصویری تشخیص سن و جنسیت کاسکو نر
تشخیص جنسیت با عکس کاسکو نر

خصوصیات ظاهری کاسکو نر

  • طوطی‌های نر خاکستری آفریقایی معمولاً بزرگتر هستند. ارتفاع آنها تقریباً ۱۲-۱۴ اینچ است.
  • گردن کوچکتری نسبت به ماده دارند. سرشان کوچک و متملق است.
  • بدن تا حدودی گرد است.
  • پرهای دم کاملا قرمز رنگ خواهد بود.
  • قسمت زیرین پرها، خاکستری تیره خواهد بود.
  • دارای لکه‌های چشمی هستند که انتهای آنها نوک تیز است.
آموزش تصویری تعیین سن و جنسیت کاسکو ماده
تشخیص جنسیت با عکس کاسکو ماده

خصوصیات ظاهری کاسکو ماده

  1. معمولاً کوچکتر هستند و قد آنها کمتر از ۱۲-۱۴ اینچ است.
  2. گردن بلندتری دارند. آنها سر بزرگتر و گرد دارند.
  3. بدن بیضوی و باریک است.
  4. پرهای دم نیز قرمز است، اما دارای رنگ‌های نقره ای است.
  5. قسمت زیرین پرها، به رنگ خاکستری روشن تمایل دارد.
  6. دارای لکه‌های چشمی گرد هستند.

پیشنهاد مطالعه: تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی

چند تضاد تصویری دو جنسیت کاسکو

 اغلب بهتر است که سایه‌های مختلف خاکستری را فقط با یک نگاه سریع “دیدن” کنید. سعی کنید این کار را در حالی انجام دهید که ۰٫۵ متر دورتر از پرنده ایستاده‌اید، در حالی که پرنده بالای قفس یا پایه بازی خود قرار دارد و فقط بال‌های خود را تکان می‌دهد. به راحتی می‌توانید حدس بزنید و سه رنگ خاکستری را ببینید. در نرها باید دو سایه خاکستری دیده شود و در ماده‌ها باید سه رنگ سایه خاکستری وجود داشته باشد.

سریع‌ترین و محبوب‌ترین روش برای جنسیت بصری، نگاه کردن به پوشش‌های زیر دم است. مقدار لبه‌های خاکستری می‌تواند بسیار متفاوت باشد، به طوری که برخی از پرندگان تقریباً هیچ لبه خاکستری ندارند. در این صورت، از برخی روش‌های دیگر که در زیر ذکر شده است استفاده کنید.

هنگام استفاده از این روش، به طور کلی ۱۰ پر وجود دارد که شکل”v” زیر دم را تشکیل می‌دهد. پرهای منفرد در این گروه در نرها به رنگ قرمز یکدست خواهند بود. آنها در ماده‌ها به رنگ خاکستری خواهند بود. این روش برای تعیین جنسیت جوجه کاسکو کاربردی نیست.

تشخیص این یک مورد آسان است. بال‌های قرمز در کاسکو نر از نوک دم کوتاه‌تر هستند، در حالی که نوک بال‌های ماده معمولاً کمی فراتر از نوک دم است.

در حالی که دور از پرنده ایستاده اید و به پهلوی آن نگاه می‌کنید، به پرهای اولیه که تیره‌تر نسبت به پوششهای اولیه آن هستند، توجه کنید. در کاسکو نر، کنتراست رنگی ترکیبی یا لکه‌دار وجود دارد. در صورتی که در ماده‌ها تضاد آشکارتری وجود دارد که در آن پوشش‌های اولیه با پرهای پرواز اولیه همپوشانی دارند.

تست DND یک روش مطمئن در تعیین جنسیت کاسکو

از نظر فیزیکی، ما نمی‌توانیم ۱۰۰% مطمئن باشیم که از طریق روش‌های تشخیص جنسیت کاسکو میتوانیم به این امر دست یابیم، اگرچه برخی از ویژگی‌ها وجود دارد که بین ماده و نر کمی متفاوت است. قاعدتا پاسخ قطعی در این خصوص را فقط از طریق دامپزشک پرندگان و انجام آزمایش DNA می‌توان به دست آورد. این تنها راه مطمن و قطعی است که می‌توانید از جنسیت کاسکو خود مطمئن شوید.

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *