تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی یا همان کوتوله

طوطی برزیلی یا Rosy-faced lovebird که به کوتوله هم در ایران معروف هستند؛ جزو پرندگان باهوش و کنجکاو است. صد البته که طوطی کوتوله دوست داشتنی و جذاب است. آنها دارای پشت و سینه و بال‌های سبز رنگ هستند. گردن آنها زرد طلایی بوده که با پیشروی به سمت بالا نارنجی تیره می شوند. اگر علاقه مندید تا از این نوع پرنده در خانه داشته باشید بهتر است که اطلاعاتی در مورد روحیات، جنسیت و سن این طوطی کسب کنید.

با چه ترفندهایی میتوان جنسیت طوطی برزیلی را تشخیص داد؟

اولین قدم قبل از خرید، این است که بدانید حیوان خانگی شما قرار است نر باشد یا ماده یا از هر دو نوع جنس را بهتر است بخرید؟ اگر نمی‌دانید چگونه باید نر و ماده بودن این طوطی را تشخیص دهید، نگران نباشید، در ادامه چند روش را بازگو خواهیم کرد که کمک خواهد کرد تا پرنده مورد نظرتان را خریداری کنید.

نحوه تشخیص طوطی کوتوله نر از ماده

انواع طوطی عشقی که امروزه معمولا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود از نوع طوطی برزیلی صورت هلویی، نقابدار، فیشر و… است. هر یک از این گونه های پرنده از نظر جنسی دو شکل نیستند. یعنی بین نرها و ماده ها شکل فیزیکی یکسانی وجود دارد. بنابراین برای تشخیص طوطی برزیلی کوتوله نر و ماده به تکنیک ها و تجربه خاصی نیاز است.

نحوه تشخیص طوطی کوتوله نر

به طور کلی طوطی عشق نر جثه بزرگ‌تری نسبت به ماده دارد. ساده ترین راه برای تشخیص جنسیت طوطی عشق با احساس دو چنگال است که زیر مقعد قرار دارد. اگر سخت، تنگ و تیز باشد، معمولاً نر است. میگوی پنجه ای در پرندگان ماده معمولاً نرم، پهن و بی رنگ است. ویژگی دیگر این است که اگر شهوت باشد، طوطی برزیلی ماده اغلب مواد لانه را جمع می کند و قبل از آوردن داخل جعبه لانه بین دو بال قرار می دهد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید طوطی

طوطی خود را معاینه فیزیکی کنید. اگر فقط در مورد جنسیت طوطی برزیلی خود کنجکاو هستید و از احتمال اشتباه کردن راحت هستید، معاینه فیزیکی می تواند سرنخ هایی به شما بدهد. به عنوان مثال، احساس فاصله بین استخوان های لگن می تواند به شما در تعیین جنسیت کمک کند.

مرغ عشق ماده به پهنای بیشتری در ناحیه لگن نیاز دارد تا بتواند تخم ها را از آن عبور دهد. این بدان معناست که ممکن است بتوانید با مقایسه عرض چند استخوان لگن طوطی عشق، نر را از ماده تشخیص دهید.

گردن طوطی ماده پهن و کوتاه بوده در حالیکه طوطی نر گردنی دراز و کوچک دارد. نوک پرنده ماده نیز پهن است و نوک طوطی نر نازک است. همچنین سفیدی دور چشم طوطی ماده از طوطی نر بیشتر است.

گرانترین رنگ طوطی برزیلی کدام اند؟

طوطی برزیلی در نژادها و رنگ‌های مختلفی هستند. که هرکدام از این موارد روی قیمتشان تاثیرگذار است. به طور کلی طوطی‌های نژاد ماداگاسکار در رنگ پاستیلی جزو پرطرفدارترین و گرانترین رنگ طوطی برزیلی است. همچنین رنگ کمیاب و گران دیگر رنک مشکی این طوطی است که به طوطی برزیلی بلک معروف است.

چگونه سن طوطی برزیلی را تشخیص دهم؟

طوطی عشق بومی کشورهای جنوب صحرای آفریقا و ماداگاسکار است و پرندگان زیبا و حیوانات خانگی شگفت انگیزی هستند. حدود ۱۰ ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند و به محض یافتن شریک، تک همسر می شوند و مادام العمر جفت می شوند. پیوند بین این پرندگان به قدری قوی است که اگر جفتی بمیرد یا از هم جدا شوند، آنها برای یکدیگر دوست خواهند داشت و همچنین رفتار غیرعادی شبیه افسردگی از خود نشان می دهند.

اکثر پرورش دهندگان معتبر و فروشگاه های حیوانات خانگی، پرنده عشق را با نوارهای آلومینیومی که نشان دهنده تاریخ پرندگان و جوجه کشی پرنده است، می چسبانند. این نوارها معمولاً در حدود ۵-۱۰ روزگی به پای پرنده متصل می شود. تاریخ درج شده روی نوار ساده ترین راه برای تشخیص سن طوطی است، اما برخی از پرورش دهندگان، پرندگان خود را بانداژ نمی‌کنند و برخی از صاحبان ممکن است این نوارها را حذف کنند که در چنین مواقعی تشخیص سن طوطی کار ساده ای نیست. بنابراین با دقت به موارد زیر می توانید تا حدودی سن طوطی ای که قرار است خریداری کنید را تشخیص دهید.

طوطی برزیلی یا مرغ عشق فرآیند از شیر گرفتن را از حدود ۶ هفتگی آغاز می کند و در این مرحله باید تمام پرهای خود را داشته باشد. اگر طوطی شما پر ناقصی دارد، به احتمال زیاد فقط چند هفته سن دارد.

پیشنهاد مطالعه: مزایا و معایب خرید طوطی

در اکثر گونه های طوطی کوتوله، اگر هنوز زیر یک سال سن داشته باشند، چشمان آنها تیره به نظر می رسد. اغلب پرنده های عشق، چشم های قهوه ای یا به ندرت قرمز دارند که فقط در ۱۰-۱۲ ماهگی رنگ واقعی خود را نشان می دهند. اگر طوطی شما چشم‌ های قهوه ‌ای یا قرمز دارد، مطمئناً بیش از یک سال سن دارند و چشم‌ های تیره ‌تر نشان می ‌دهد که ممکن است تنها چند ماه سن داشته باشد.

جوجه ها معمولاً با مقادیر مختلفی لکه های سیاه روی منقارشان متولد می شوند. این رنگ تیره به تدریج با افزایش سن و معمولاً در حدود ۴-۶ ماهگی از بین می رود. اگر مرغ عشق شما لکه های سیاهی روی منقار خود دارد، به احتمال زیاد هنوز ۶ ماهه نشده است.

در حدود ۵ ماهگی، طوطی اولین پوست اندازی خود را تجربه می کند، پس از آن، رنگ پر آنها شروع به تشدید و رشد می کند. طوطی های جوان اغلب پرهای خاکستری بیشتری روی صورت خود دارند که به آرامی از بین می روند. در اولین شکل گیری آنها، همه آنها باید از بین رفته باشند. هر طوطی بالای ۶-۵ ماه نباید پرهای خاکستری روی صورت خود داشته باشد و پرهای آنها باید روشن و زنده باشد.

در نهایت، lovebirds در اسارت به راحتی می تواند تا ۱۵ سال عمر کند و اگر به خوبی از آنها مراقبت شود، پرها و ظاهر آنها به راحتی سن آنها را از بین نمی برد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بدون گروه یا اطلاعاتی از پرورش دهنده، تشخیص سن آنها بیش از سال اول تقریباً غیرممکن است. با این حال، پیروی از این مراحل به شما کمک می کند تا تخمینی تقریبی از سن طوطی عشق خود را ارائه دهید، اگر هنوز یک سال کامل نشده باشد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین طوطی برای نگهداری

سخن آخر

کوتوله ها که طوطی عشق نیز نامیده می شوند، به دلیل تمایلات پرخاشگرانه خود نسبت به نوع خود شناخته می شوند، اگرچه پیوند “عشق” قوی با جفت انتخابی خود ایجاد می کنند. در هر حال طوطی های برزیلی می توانند پرندگان همراه بسیار خوبی باشند.

همچنین ممکن است روش ‌های ریز و پیچیده ای برای یافتن ژانر دوست پردار شما وجود داشته باشد، اما اگر نمی ‌خواهید اشتباه کنید، بهترین انتخاب با تجزیه و تحلیل و داشتن اطلاعات میسر است.

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

 

 

6 دیدگاه برای “تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

  1. .... گفته:

    به نظر من طوطی برزیلی یک طوطی دوست داشتنی و در عین حال باهوش است؛و با صاحب خود دوست و صمیمی است و توجه بینندگان زیادی را به خود جلب می کند

  2. Anna گفته:

    من طوطی برزیلی صورت هلویی دارم که ماده است و چند تا کلمه و حتی جمله یاد گرفته از طوطی ملنگو . وقتی طوطی ملنگو حرف میزنه اون میشینه گوش میده الان قشنگ حرف میزنه . خیلی باهوشن

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      بله دقیقا همین طور هست که شما می فرمایید کلا طوطیسانان از هوش بالایی برخوردار هستن. امیدوارم پرنده های سرحال و سالمی داشته باشید. ممنون که سایت مارو ملاحظه فرمودید امری بود در خدمتیم🙏🙏🙏

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      به طور دقیق نمی شه سن و سال پرنده رو تشخیص داد فقط اگر نوک و پاهای پرنده از نظر رنگ روشن تر باشه و تازه تر باشه سن پرنده کمتره و هرچی سن پرنده بالاتر می ره رنگ نوک و پاها تیره تر می شود.

      🙏🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *