چگونه طوطی را مست کنیم؟

آموزش مست کردن و جفتگیری پرنده هایی مانند: عروس هلندی و طوطی برزیلی کاسکو

شاید سوالی عجیب باشد و با خود بگویید که مگر پرندگان هم مست میشوند! اما منظور از این اصطلاح جفت گیری پرندگان و طوطی ها است. یعنی باید عواملی دست به دست هم بدهند تا طوطی نر یا ماده تحریک شود و عمل جفت گیری بین آنها صورت گیرد و تولید مثل کنند. برای دانستن بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

طوطی ها چگونه و تحت چه شرایطی جفت گیری و تولید مثل می‌کنند؟

۱- انتخاب جفت مناسب برای طوطی

چگونه طوطی برزیلی را مست کنیم؟ اولین مرحله قبل از جفت گیری، انتخاب جفت مورد نظر است. این انتخاب نیز شرایط خاص خود را برای طوطی‌های نر و ماده دارد. در طوطی‌ها بدون مراسم خواستگاری، جفت گیری صورت نمی‌گیرد. طوطی‌ها پرندگانی تک همسر هستند، یعنی پس از یافتن جفت، تا آخر عمر با یکدیگر می‌مانند.

فاکتورهای مهم برای جذب جفت بین طوطی‌ها شامل: پر، شخصیت، قلمرو، فراوانی غذا و دیگر موارد لازم است.

همه میدانیم که مردان هنگام جذب یک ماده با مردان دیگر رقابت می‌کند تا تلاش میکند تا ماده مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد. بین طوطی‌های نر هم بدین گونه است که با تاکتیک‌‌های متفاوت همانند قدم زدن، رژه باشکوه، رقص، آوازخواندن و … سعی بر جذب طوطی ماده دارند.

محصول مرتبط: قطره هاکیمول ad3e برای عروس هلندی مخصوص نطفه سازی

طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته؛ فاکتورهای خاصی برای جذب زوج وجود دارد. به اثبات رسیده طوطی‌هایی که پرهای روشن دارند راحت تر از طوطی‌هایی با پرهای تیره، جفت را جذب می‌کنند. چون نشان ‌دهنده سلامت و مصونیت در برابر بیماری‌ها است. همچنین اندازه و تعداد پرهای طوطی نر، صدای آواز بلندتر در مقابل صدای ملایم و هوش بالا و شخصیت در جذب طوطی ماده تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر اینها فراوانی غذا و توانایی طوطی نر در بازگرداندن غذا نیز به عنوان یک جفت مناسب نشان دهنده توانایی او در تغذیه فرزندانشان است. برای مثال در جفت گیری عروس هلندی و دیگر طوطی ها ایمنی محل قلمرو و در دسترس بودن لانه هم نشانگر خوبی برای جفت مناسب است. چه قرار ملاقات‌های جالب و جذابی!

۲- زمان مناسب تولید مثل پرندگان

اغلب تولیدمثل طوطی‌ها در شرایط محیطی خاص و پس از فصل بارندگی یعنی در طول فصل بهار یا ماه‌های گرمتر زیستگاه آنها آغاز می‌شود. چون هوای گرم بهترین زمان برای تحریک هورمون‌های جنسی طوطی است و احتمال موفقیت باروری افزایش پیدا می‌کند. بیشترین عرضه غذا و شیردهی فرزندان نیز در این فصل صورت میگیرد و دمای گرم برای بقای جوجه‌هایی که بی دفاع و بدون پر متولد می‌شوند، بسیار مناسب است.

۳- نحوه تولید مثل طوطی ها

پس از خواستگاری و انتخاب جفت مناسب، نوبت به جفت گیری میرسد. طوطی‌ها مانند بیشتر پرندگان دیگر به صورت جنسی تولیدذمثل می‌کنند، که این ۱ تا ۳ بار در سال اتفاق می‌افتد.

چگونه عروس هلندی ماده را مست کنیم

برای تولید مثل موفق و تکثیر، پرندگان و طوطی سانان به داروی تقویت نطفه عروس هلندی نیاز دارند.

جفت گیری بین طوطی‌ها بدین صورت است که وقتی هر دو طوطی آماده تولیدمثل می‌شوند، اندام‌های تولید مثلی آنها (بیضه‌ها – تخمدان‌ها) متورم می‌شوند و اسپرم و تخمک تولید می‌کنند. طوطی نر اسپرم را در کلواکای ​​خود ذخیره می‌کند تا زمانی که فرصتی برای جفت گیری ایجاد شود.

بعد از جفت گیری ماده آن اسپرم را قبل از اینکه به عمق بدنش برود تا تخمک‌ها را بارور کرده و تخمک گذاری را آغاز کند، آن را در کلواکا خود دریافت می‌کند. تخمک گذاری حدود ۲۴ تا ۲۶ ساعت زمان میبرد تا درنهایت تخک گذاری انجام میشود. ۱۸ تا ۳۰ روز نیز زمان میبرد تا تخم‌ها بیرون بیایند.

کلواکا؛ یک منفذ کوچک و محفظه مانند است که طوطی نر (به دلیل نداشتن آلت تناسلی) از طریق این سوراخ اسپرم را از بیضه‌های خود آزاد می‌کند، در حالی که ماده‌ها دارای کلواک هستند و تخمک را از تخمدان‌های خود آزاد می‌کند. در شروع فصل جفت گیری، کلواکای ​​طوطی نر و ماده در خارج از بدن آنها متورم می‌شود و آنها را برای پرورش آماده می‌کند.

در نهایت

پیشنهاد مطالعه: تشخیص طوطی نر از ماده

دانستیم که نشانه های جفت شدن طوطی برزیلی با مراحل:

  1. جذب و انتخاب همسر
  2. پیوند دادن آنها
  3. پیداکردن لانه مناسب
  4. بارورکردن تخمک‌ها
  5. تخم گذاری و جوجه کشی انجام میشود.

این را نیز بدانید که شباهت‌های زیادی بین گونه‌های متفاوت طوطی وجود دارد. اما رفتارهای جفت گیری بین آنها جالب و منحصر به فرد است. بعد از انتخاب جفت مناسب کل زندگی خود را با همان شریک زندگی می‌کنند و تمرکز آنها روی مراقبت از فرزندانشان است.

 

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

6 دیدگاه برای “چگونه طوطی را مست کنیم؟

  1. سارا گفته:

    سلام من طوطی راهب نر داشتم که پارسال یک ماده براش خریدم اما بعد از دو هفته متوجه شدم طوطی ماده انگار عقب افتادگی ذهنی دارد نمیتونه تمرکز کنه از نر غذا میگیره مرتب نوک به نوک میشن و سر همدیگرو میخارونند هر دو علایمی نشون میدن که کاملا آمادگی برای جفت گیری دارند اما طوطی ماده نمیتونه تمرکز کنه و نمیدونه که باید بخوابه حتی موقع غذا گرفتن از دست من مرتب سرش به چپ و راست حرکت میکنه طول میکشه تا بتونه تشخیص بده و غذا رو بگیره میشه لطف کنید جواب بدید آیا شانسی هست برای جفت گیری این ماده یا راه درمان هست ؟ ممنون میشم

  2. Shahin گفته:

    من شنیدم که پرنده دستی و رام اینجوری غریزش بهم میریزه و نمیدونه باید چیکار کنه .بهتره ازش فاصله بگیری و بیرون قفس نیاریش تا به هم عادت کنن .تو الان یه رقیب هستی در اصل .

  3. نسترن گفته:

    سلام ، من یک ساله ملنگو خریدم ولی نمیدونستم نر هست یا ماده ، همه هم میگفتند زود هست برای تشخیص مگر DNA ، دیشب تخم گذاشت . الان من موندم چکار کنم
    میشه راهنمایی کنید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      کاری لازم نیست انجام بدید خودش گفته من ماده ام😃😃😃😃😃و شما رو از یک آزمایشگاه بردن پرندتون معاف کرده. دستش درد نکنه 😂😂😂😂 و اگر جفت نداره، قطعا تخم هرز گذاشته پرندتون، که اگر شرایطشو دارید می تونید یک جفت نر براش بیارید 🙏🙏🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *