درمان سرماخوردگی عروس هلندی و طوطی برزیلی

درمان سرماخوردگی طوطی برزیلی و عروس هلندی و

سرماخوردگی در پرندگان کاملا متفاوت با سرماخوردگی در انسان است. از آن‌جایی که این بیماری شباهت‌هایی با سرماخوردگی انسان دارد؛ به این نام معروف شده است.

همانند انسان، پرندگان نیز ممکن است از سرماخوردگی رنج ببرند. این بیماری درواقع به بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی اشاره دارد. سرماخوردگی بر روی بینی و سینوس حیوانات تأثیر می‌گذارد. و به صورت قطع برروی دستگاه تنفسی تحتانی نیز می‌تواند اثر گذار باشد. که درنهایت منبع عفونت در داخل ریه‌ها و یا کیسه‌های هوایی قرار می‌گیرد.

پادکست مقاله درمان سرماخوردگی عروس هلندی:

 

علت سرماخوردگی در پرندگان

  • نوسانات شدید و یکباره دما در طی شبانه روز
  • افت ناگهانی دما در ساعات خاصی از شبانه روز مانند: ابتدای صبح در فصول بهار، پاییز و زمستان

نکته: دمای مناسب برای نگهداری پرندگان و جلوگیری از سرماخوردگی آنان قاعدتا بین ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است؛ که برای جوجه‌های تازه متولد این دما باید بین ۳۲ تا ۳۶ درجه سانتیگراد باشد.

  • قراردادن قفس پرنده در برابر پنجره و یا کانال کولر، پنکه و سشوار به نحوی که پرنده در معرض جریان باد مستقیم قرارگرفته باشد.
  • تهویه نامناسب فضای نگهداری پرنده
  • ورود پرنده جدید در سالن نگهداری پرندگان، بدون انجام قرنطینه اولیه
  • به وجود آمدن استرس در پرنده که به جرات می‌توان گفت: حدود ۸۰ درصد از بیماری پرندگان به خصوص طوطی سانان مانند، عروس هلندی به دلیل بوجود آمدن استرس در پرنده است.

نحوه درمان سرماخوردگی در پرندگان

پس از آنکه بررسی‌های فوق انجام شد و بیماری پرنده تشخیص داده شد؛ یکی از بهترین‌ روش‌های درمان سرماخوردگی طوطی برزیلی و دیگر پرندگان، تهیه داروی سیپانسون آموکسی سیلین ۱۲۵ و آنتی بیوتیک پرندگان است. که این دارو را به‌راحتی می‌توان از داروخانه انسانی نیز تهیه نمود.

پس از تهیه دارو، آب را جوشانده و اجازه دهید سرد شود. سپس بطری را تا خطوط تعیین شده، پر از آب نمایید. در نهایت مخلوط را به خوبی هم زده تا یکنواخت شود.

در کنار آموکسی سیلین، پرنده نیازمند داروی دیگری به نام مولتی ویتامین است، که برندهای معتبری چون موارد زیر آن را تولید و روانه بازار جهانی نموده‌اند.

1.000.00019.500.000

مکمل پرنده

سوپر ویت ورسلاگا

590.000

مکمل پرنده

فرتی ویت ورسلاگا

1.200.00011.000.000

مکمل پرنده

نکتون ریلکس

1.400.0006.500.000
1.000.0008.500.000
ناموجود

مکمل پرنده

نکتون کیو اصل

1.850.000

مکمل پرنده

میلورم

450.000

مکمل پرنده

نکتون اس

1.200.00022.000.000
500.0001.400.000
1.200.0009.000.000
2.000.00046.000.000
1.000.0008.500.000

دارو دیگری که در دوره درمان بسیار اهمیت دارد؛ پودر پروبیوتیک است که همانند آموکسی سیلین توسط برندهای معتبر ذیل تولید می‌گردد.

شایان ذکر است کلیه داروها و داروی درمان سرماخوردگی عروس هلندی نام برده شده جهت دسترسی سریع و آسان شما در سایت تهران طوطی قرار گرفته است.

بهترین راه حل تشخیص بیماری در پرندگان

بهترین راه حل تشخیص و درمان بیماری در پرندگان، بررسی فضله‌های پرنده است.

برای آنکه تشخیص بهتر و دقیق‌تری نسبت به بیماری پرنده انجام دهیم، بهتر است در وهله اول

اجازه دهیم مدتی از جابه‌جایی پرنده، استرس و خوراندن خوراکی‌های متفاوت او گذشته باشد.

سپس برای تشخیص بهتر بیماری، فضله را در ابتدای صبح و روی یک کاغذ سفید، مورد بررسی قرار دهید. این روش راحت‌ترین راه تشخیص بیماری است.

نکته:

جوجه‌های سرلاکی به دلیل آب موجود در سرلاک، آب بیشتری در مدفوع خود دارند، از این رو به هیچ عنوان نمی‌توان از فضله جوجه سرلاکی جهت تشخیص بیماری استفاده نمود.

از سویی به دلیل وجود برندهای متفاوت در سرلاک‌های موجود در بازار، قاعدتا رنگ و مدل فضله متفاوت خواهد بود. به همین دلیل بهتر است روش تشخیص بیماری جوجه‌های سرلاکی از طریق آزمایشات تخصصی پزشکی صورت پذیرد.

علائم رایج در سرماخوردگی پرندگان

بیماری سرماخوردگی به دلیل علائم بارزی که در پرنده ایجاد خواهد کرد، قابل تشخیص و درمان است. در این خصوص می‌توان به علائم زیر اشاره کارد.

  1. اشک چشم
  2. خالی شدن پرهای دور چشم
  3. خارش چشم
  4. آبریزش بینی
  5. عطسه
  6. فضله چسبیده به معده پرنده
  7. زیاد شدن حجم ادرار در مدفوع پرنده
  8. بیضی شدن حالت چشم
  9. گاها پرنده دچار استفراغ و تهوع می‌شود
  10. تغییر بسیار در ظاهر پرنده

روش استفاده داروهای سرماخوردگی پرندگان

پس از تهیه مخلوط آب جوشیده سرد با آموکسی سیلین، همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد. نوبت آن رسیده تا ترکیب دارویی پرنده را آماده سازی کنید.

برای این کار ابتدا ۲۰ قطره مخلوط آموکسی سیلین را در یک بطری که حاوی ۱۰۰ سی سی آب است، ریخته و پس از آن ۵ قطره مولتی ویتامین به آن اضافه نمایید؛ درنهایت به خوبی مخلوط کرده و محلول را در اختیار پرنده قراردهید.

نکته حائز اهمیت در خصوص داروی پرنده این است که، دارو را باید هر ۸ ساعت یکبار به صورت تازه و به مدت یک هفته در اختیار پرنده قرار دهید. درواقع دارو باید بیش از ۸ ساعت در ظرف پرنده باقی نماند.

راه های درمان سرماخوردگی عروس هلندی

داروی سرماخوردگی را چگونه به جوجه سرلاکی بخورانیم؟

برای درمان سرماخوردگی جوجه عروس هلندی سرلاکی، کافی است در وهله اول سرلاک طوطی را طبق دستور تهیه نموده و سپس از محلول دارو حدود ۲۰ الی ۲۵ قطره سرماخوردگی عروس هلندی به درون سرلاک ریخته و مخلوط نمایید.

برای درمان سرماخوردگی عروس هلندی حتما به این نکته دقت کنید که دمای سرلاک و محلول باید به اصطلاح ولرم باشد. به نحوی که نه در حد جوشیدن باشد که خاصیت مواد درون سرلاک خنثی شود و نه آنقدر سرد که محلول به خوبی یکدست نشود. که این امر قطعا بر گوارش پرنده اثر منفی باقی خواهد گذاشت.

داروی تهیه شده برای درمان سرماخوردگی پرنده را هر ۲۴ ساعت یکبار طبق دستورالعمل تهیه نمایید. دارو باید تا درمان یک هفته‌ای پرنده، تازه مصرف شود.

پس از ۷ روز خوراندن محلول چرک خشک کن به پرنده بیمار نوبت خوراندن پروبیوتیک به او است. پروبیوتیک نیز باید به مدت ۷ روز در اختیار پرنده قرار گیرد.

چراکه محلول آموکسی سیلین تهیه شده علاوه بر باکتری‌های مضر در بدن پرنده، باکتری‌های مفید را نیز از بین خواهد برد. از این رو جهت جبران این امر، باید پرنده به مدت ۷ روز پروبیوتیک مصرف کند تا کمک رسان خوبی برای دستگاه گوارش پرنده باشد.

دمای استاندارد محلول تهیه شده جهت درمان جوجه پرنده

  1. درصورتی که پرنده بیمار یک جوجه با سنی زیر ۱۵ روز است، دمای دارو باید بین ۳۲ الی ۳۶ درجه سانتیگراد باشد.
  2. اگر پرنده بیمار سنی بین ۱۵ الی ۳۰ روز دارد، دارو در دمای ۳۰ الی ۳۲ درجه باید تهیه و خورانده شود.
  3. و درنهایت اگر سن پرنده ۳۰ تا ۵۰ روز باشد، داروی مذکور دمای بین ۲۸ تا ۳۰ درجه را باید داشته باشد.
  4. درمان سرماخوردگی و عفونت در پرندگان از جوجه‌های ۱ روزه قابل اجرا و ضروری است.

این نکات بسیار حائز اهمیت هستند و ترجیحا از جوجه درون دستگاه مادر، نگهداری گردد.

تفاوت مولتی ویتامین‌های انسانی و حیوانی

مولتی ویتامین‌های حیوانی فاقد آهن هستند و این درصورتی است که مولتی ویتامین انسانی دارای آهن است، درصورت استفاده از مولتی ویتامین انسانی برای درمان پرنده، ترجیحا از مولتی ویتامین اطفال با آهن صفر استفاده نمایید.

نکته مهم جهت نگهداری داروهای پرندگان

به دلیل آنکه داروها دارای تاریخ مصرف هستند، نباید درون یخچال نگهداری شوند. چراکه سرما باعث از بین رفتن اثر اصلی دارو می‌شود.

درنهایت

سرماخوردگی در پرندگان یک امر طبیعی است که به دلایل مختلفی چون: استرس، قرار گرفتن در مجاورت مستقیم باد، تهویه نامناسب و قرارگرفتن در کنار پرنده بیمار صورت می‌پذیرد و از آن جایی که علائمی مشابه علائم سرماخوردگی انسان دارد به این نام مشهور شده است.

بهترین راه درمان سرماخوردگی پرندگان، تهیه محلول آموکسی سلین و مولتی ویتامین از برندهای معتبری چون، نکتون، کویکو و … است. که باید با دمای مناسب و به مدت ۷ روز به صورت تازه در اختیار پرنده قرار گیرد. پس از اتمام ۷ روز، نوبت به مصرف ۷ روز پروبیوتیک می‌رسد. که این دارو نیز باید با دمای درست و طبق دستور در اختیار پرنده باشد.

فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز فروش ملزومات طوطی سانان در تهران است. تهران طوطی اصالت محصول، کیفیت بالا، ارسال سریع به کل کشور و قیمت مقرون به صرفه را از اهداف خود می‌داند.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

4 دیدگاه برای “درمان سرماخوردگی عروس هلندی و طوطی برزیلی

  1. جونیور تانجیرو گفته:

    سلام و وقتتون بخیر طوطی برزیلی من امروز دیدم صداش خیلی کمه همیشه جیغ های بلند میزد ولی الان صداش خیلی کمه و بزور جیغ میزنه و اینکه توی اتاق بوده که سرد بود.

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز پرنده های زیبای زینتی خیلی زود سرما می خورند به همین دلیل مخصوصا الان که تو فصل سرما هستیم دما و رطوبت محیط رو برای پرنده باید مناسب نگهدارید و اگر پرنده در حال حاضر مشکل سرماخوردگی داره زیر نظر پزشک باید دارو مصرف کنه🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *