چه ویتامین‌هایی برای پرنده من خوبه؟

راهنمای خرید مهمترین مکمل ها و مولتی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای پرندگان خانگی

در پاسخ به این سوال کلیدی که: چه ویتامینی برای پرنده من خوبه به طبع نمی‌توان صرفاً به یک زمینه خاص و یا نوع خاصی از مواد معدنی اشاره کرد. هر پرنده بنا به طبیعت و نیاز ذاتی خود، زمانی که در دامان طبیعت است بخش مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز را به دست خواهد آورد. این می‌تواند به‌واسطه شکار مستقیم و یا استفاده از موادی باشد که در طول روز، در گیاهان و یا شرایط خاص، عاید این پرنده خواهد شد اما در مورد پرندگان خانگی این‌طور نیست در راهنمای خرید مولتی ویتامین پرندگان خانگی، قرار است در مورد این خلأ، صحبت کنیم.

انتخاب و خرید ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای پرندگان خانگی

درصورتی‌که پرنده شما در قفس نگه‌داری می‌شود، در جو و محیط طبیعی و جنگل و اکوسیستم نیست، در نتیجه شما باید اقدام به تأمین مواد معدنی و ویتامین‌ها کنید. در این شرایط احتمالاً این پرسش ایجاد می‌گردد که چه ویتامینی برای پرنده من خوبه؛ باید گفت که این موضوع صرفاً به جهت بقا نیست، اگر هدف جفت‌گیری و تکثیر و یا تولیدمثل پرندگان خانگی و اهلی باشد به طبع ضروری است که از ویتامین‌های خاص برای تکمیل پروسه تکامل نیز استفاده گردد.

در غیر این صورت با عوامل و خطراتی مانند:

  • نقص در سیستم عملکرد
  • مشکل در سیستم تولیدمثل
  • بروز آسیب‌های ژنتیکی و مادرزادی در پرندگان
  • و…

اشاره کرد. درست مانند انسان‌ها، پرندگان نیز نیاز به ویتامین‌ها، مواد و املاح معدنی و در برخی موارد، بسیار حساس‌تر و بیشتر دارند.

در پرندگان آزاد در طبیعت ممکن است جفت‌گیری یک یا دو بار در سال انجام گردد؛ اما رویه در خصوص پرندگانی که در خانه‌نگهداری می‌شوند متفاوت است؛ احتمال دارد در هر فصل، این پرنده‌ها چند بار جفت‌گیری و تولیدمثل داشته باشند. در نتیجه باید از لحاظ تکمیل ویتامین و مواد معدنی به‌صورت جدی آنالیز شوند.

 

ویتامین هایی که برای عروس هلندی ضروری است

ویتامین‌های مورد نیاز پرنده خانگی

در طول چند سال اخیر در کشورهای اروپایی، مکمل‌ها و ویتامین‌های خاصی برای پرندگان عرضه شده است که البته بسته به کیفیت، نوع، فرمولاسیون و نحوه تولید و فراوری دسته‌بندی می‌شوند. برند آلمانی نکتون یکی از شناخته‌شده‌ترین و مرجع‌ترین تولیدکنندگان انواع مولتی‌ویتامین پرندگان و همین‌طور فراوری‌های تقویت تشکیل نطفه در بازار است.

مولتی ویتامین نکتون اس

نکتون اس (nekton s) یک مکمل غذایی برای پرندگان خانگی برای تقویت نطفه است. این محصول توسط شرکت Nekton GmbH آلمان تولید می‌شود و در سه حجم ۴۰ گرم، ۷۵ گرم و ۱۵۰ گرم عرضه می‌شود.

نکتون اس (Multivitamin compound for all species of bird) حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها است که برای سلامتی و رشد سالم پرندگان خانگی ضروری هستند. این ویتامین‌ها عبارت‌اند از:

  • ویتامین A: ویتامین A برای حفظ سلامت چشم‌ها، پوست و رشد استخوان‌ها ضروری است.
  • ویتامین D۳: ویتامین D۳ به‌عنوان منبعی از ویتامین D برای پرندگان عمل می‌کند و برای جذب کلسیم و فسفر توسط بدن موردنیاز است.
  • ویتامین E: ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو و افزایش سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
  • ویتامین B۱: ویتامین B۱ (تیامین) برای ترشح انرژی از غذا و عملکرد سالم سیستم عصبی ضروری است.
  • ریبوفلاوین: ریبوفلاوین (ویتامین B۲) نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی، سلامت پوست و حفظ سلامت دستگاه عصبی دارد.
  • نیاسین آمید: نیاسین آمید (ویتامین B۳) در ترشح انرژی از غذا، تعادل هورمون‌ها و سلامت عروق خونی نقش دارد.

در ادامه بیشتر در خصوص این که “چه ویتامینی برای پرنده من خوبه” صحبت می‌کنیم؛

پیشنهاد خرید
میلورم450.000مشاهده و خرید محصول

مولتی‌ ویتامین نکتون ام اس آ MSA

همین‌طور اگر هنوز برای شما سوال است که چه ویتامینی برای پرنده من خوبه، در پاسخ به این سوال گزینه دیگری را معرفی خواهیم کرد که توسط همان شرکت آلمانی تولید شده است؛ مولتی‌ویتامین نکتون ام اس آ MSA که این مورد نیز برای تقویت نطفه استفاده می‌شود و همچنین برای موارد زیر مفید است:

  1. مکمل برای تقویت استخوان‌بندی پرنده و سرشار از کلسیم
  2. تقویت شده با ویتامین D3 و مقداری اسیدآمینه
  3. مؤثر در سوخت‌وساز بدن

یک انتخاب فوق العاده برای کنترل تداوم سوخت‌وساز بدن در پرنده های زینتی و طوطی‌سانان است.

آماده‌سازی پرنده خانگی: پاکسازی با آنتی‌بیوتیک برای جفت‌گیری

زمانی که شما قصد جفت‌گیری از پرنده مولد را دارید، ضروری است که آن را برای دوره جفت‌گیری آماده کرده و اصطلاحاً پرنده غربال و پاکسازی شود. در این صورت از آنتی‌بیوتیک و کبد شور استفاده خواهد شد؛ این سبب می‌شود که تمامی عفونت‌ها و باکتری‌های بدن پرنده از بین رفته و نطفه، تخم و جوجه به سالم‌ترین شکل ممکن حاصل می‌شوند.

پیشنهاد خرید
نکتون اس1.200.000مشاهده و خرید محصول

آلفا سریل

این محصول به‌عنوان یک ماده پاکسازی کبد و همین‌طور برطرف‌کننده عوامل باکتریایی و میکروبی در بازار عرضه می‌شود که امکان خرید آن را خواهید داشت.

بعد از پاکسازی مصرف پروبیوتیک نکتون

دوره پاکسازی باعث می‌شود که باکتری‌های مضر و مفید در روده پرنده از بین بروند که برای جبران این کاهش نرخ باکتری‌ها از پروبیوتیک نکتون استفاده خواهد شد.

مقوله جذب ویتامین به این صورت، به‌صورت کامل انجام خواهد شد. در واقع پس از استفاده از پروبیوتیک‌ها، روده شرایط لازم برای جذب مواد مغذی را کسب می‌کند.

تی‌ان‌تی

تی‌ان‌تی نیز گزینه‌ای دیگری است که به‌واسطه آن، می‌توان سلامت تخم و همین‌طور نطفه پرنده را به بالاترین حد خود رساند.

کبد شور رانفرید

کبد شور رانفرید یا  هساکول رانفرید نیز به‌صورت هر هفته و در دوره زمانی دوازده ساعت یک‌بار همراه با الفاسریل یا تی‌ان‌تی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محلول درون آب قرار گرفته و سپس به خورد پرنده داده می‌شود.

بهترین منابع ویتامین برای پرندگان: کمبود ویتامین برای پرندگان چه نتایجی دارد؟

در ادامه راهنمای خرید مولتی ویتامین و در پاسخ به این سوال که چه ویتامینی برای پرنده من خوبه، لازم است که توضیحات جامعی را در مورد اثرات هر ویتامین روی پرنده‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

  • ویتامین B: برای پرندگان بسیار مهم است؛ زیرا در تقویت سیستم ایمنی، متابولیسم و عملکرد عصبی آنها نقش دارد. کمبود آن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و رماتیسیم در پرندگان ‌شود. پودر خمیر مخمر، حبوباتی مانند نخود، عدس و لوبیاسفید و گندم سرشار از ویتامین B است. علاوه بر آن ب کمپلکس نکتون نیز توصیه می‌شود.
  • ویتامین B1 (تیامین): در تنظیم اعمال تنفسی و عصبی پرندگان موثر است و کمبود آن باعث بیماری‌های کمبود اشتها، گرفتگی عضلات می‌شود. در محصولات طبیعی مانند برنج قهوه‌ای، انواع مخمرها، دانه‌های نخود و عدس این ویتامین موجود است.
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): این ویتامین مهم‌ترین عامل در رشد پرنده است. کمبود آن باعث لاغری و اختلالات تنفسی، بیماری‌های پوستی و ریزش پر می‌شود. در میوه‌هایی مانند اسفناج، دانه‌های کامل مانند گندم و جو وجود دارد. همچنین در محصولاتی مانند ویتا کامبکس نکتون و ویتا کامبکس کوییکو نیز موجود هستند که از سایت تهران طوطی می‌توانید این محصولات را خریداری کنید.
  • ویتامین B12 (کبالامین): ویتامین B12 در تقویت سیستم ایمنی، فرایندهای متابولیک و عملکرد عصبی پرندگان نقش دارد. کمبود این ویتامین باعث کم‌خونی و پرخاشگری پرنده می‌شود. در دانه‌های کامل مانند گندم و جو و اسفناج موجود است.
  • ویتامین B6: در سوخت و ساز بدن پرنده موثر بوده و کمبود آن باعث کم‌خونی، ضعف اعصاب و درد شکمی می‌شود. در جوانه گندم، ذرت، سبزیجات و سیب زمینی و در محصولات نکتون موجود هستند.
  • ویتامین C: نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست، جذب آهن و بهبود عملکرد عصبی دارد. کمبود آن باعث خون‌ریزی مدفوع پرنده و ضعف سیستم ایمنی پرنده می‌شود. در سبزیجات، پرتقال، سیب‌زمینی و کاهو یافت می‌شود و همچنین در مکمل ویتامین ویتا کمبکس نیز موجود است.
  • ویتامین D: در سلامت عمومی و استخوان‌بندی پرندگان تاثسر دارد. کمبود آن سبب دررفتگی و شکستکی اعضای بدن پرندگان می‌شود. این ویتامین در نور خورشید، روغن ماهی و نارنج موجود است. مکمل مولتی ویتامین نکتون ام اس آ MSA دارای این ویتامین است.
  • ویتامین E: نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن و تقویت قوای جنسی دارد. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و حفظ سلامت سلول‌ها کمک کند. کمبود آن سبب عقیم‌شدن پرنده می‌شود. در بذرهای روغنی، میوه‌های خشک و آجیل، کاهو و سیب زمینی یافت می‌شود. همچنین محصولات مکملی مانند نکتون اس و مکمل هاکیمول موجود هستند.

ویتامین ضروری برای طوطی سانان در میوه جات و سبزیجات

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی بر پرندگان زینتی

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی در پرندگان زینتی و خانگی می‌تواند خطراتی داشته باشد. در زیر توضیحاتی درباره خطرات احتمالی از مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی در پرندگان زینتی و خانگی آورده شده است:

۱٫ هیپر‌ویتامینوز:

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بروز هیپر‌ویتامینوز (Hypervitaminose) گردد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سطوح ویتامین‌ها در بدن پرنده به مقادیر مضر افزایش یابد. برخی از علائم هیپر‌ویتامینوز شامل اسهال، استفراغ، تشنج، اختلالات رفتاری، خشکی پوست و مشکلات گوارشی است.

۲٫ سمی بودن مواد معدنی:

مصرف بیش از حد مواد معدنی مانند آهن، مس، روی و سلنیوم نیز می‌تواند به سمیت در پرنده منجر شود. علائم سمیت مواد معدنی شامل عوارض گوارشی، اختلالات عصبی، ضعف عمومی، آسیب به کبد و کلیه و تنفس سردرد، بی‌قراری و مشکلات تنفسی می‌باشد.

۳٫ اختلالات تعادل تغذیه:

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند منجر به اختلالات تعادل تغذیه در پرنده شود. مصرف بیش از حد یک ویتامین، ممکن است سبب کاهش جذب دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن شود و از تعادل تغذیه موردنیاز پرنده خارج شود.

نکاتی برای جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین‌ها

برای جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی در پرندگان زینتی و خانگی، توصیه می‌شود:

  • همواره راهنمایی و نصیحت دامپزشک خود را رعایت کنید و مکمل‌ها و غذاهایی را که به پرنده می‌دهید با او مشورت کنید.
  • تنها مقدار موردنیاز ویتامین‌ها و مواد معدنی را به پرنده تأمین کنید و مصرف بیش از حد آنها را اجتناب کنید.
  • غذاهای متعادل و غنی از تمامی عناصر غذایی را برای پرنده بدهید تا نیازهای تغذیه‌ای آن برطرف شود.
  • به‌دقت دستورات و راهنمایی‌های مربوطه متخصص را رعایت کنید تا مصرف صحیح ویتامین‌ها و مواد معدنی تضمین شود.

توجه داشته باشید که در صورت بروز علائم غیرطبیعی در پرنده، به دامپزشک ویتامین‌ها و مواد معدنی مورداستفاده خود مراجعه کنید.

ویتامین‌هایی مورد نیاز پرندگان زینتی خانگی

در این مقاله سعی کردیم پاسخ جامعی به سوال کلیدی: چه ویتامینی برای پرنده من خوبه بدهیم و در مورد مزایا و معایب ویتامین‌ها برای پرندگان و این که کمبود و یا افزایش حد مصرف آن چه خطراتی خواهد داشت صحبت کردیم.

درصورتی‌که قصد نگهداری پرنده خانگی را دارید یا می‌خواهید آماده‌سازی پرنده زینتی و خانگی برای تولیدمثل را به‌درستی پیش ببرید؛ می‌توانید از راهنمایی که در این مورد در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید و همچنین برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز پرنده‌تان به سایت تهران طوطی مراجعه کنید و از محصولات این مجموعه استفاده کنید.

گردآوری شده توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

Why Bird’s Need Vitamins and Minerals

/https://www.greatcompanions.com/product/important-vitamins-and-minerals-for-pet-birds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *