انواع بیماری سر طوطی سانان

بیماری سر پرندگان

طوطی سانان نیز همانند سایر پرندگان دچار بیماریهایی خاص می‌شوند. که برخی از این بیماری ها درمان پذیرند و برخی دیگر درمان نخواهند داشت. بیماری سر طوطی شامل مجموعه‌ای از بیماری‌های مختلف است که برخی از علائم آن‌ها در ناحیه سر طوطی قابل رویت است. مراقبت و تغذیه درست و آگاهی از بیماری سر طوطی از جمله عوامل تاثیرگذار در سلامتی طوطی و سایر پرندگان خانگی است.

بیماری سر طوطی (کاسکو، طوطی برزیلی، کاکادو، راهب و…)

تکان دادن سر

کاسکو بیشتر از سایر گونه‌های طوطی سانان سر خود را تکان می‎دهند. تکان دادن سر در این گونه از طوطی‌ها معمولاً عجیب نیست. اگر کاسکو شما، سرش را تکان می‌دهد، شاید او سعی دارد یک پر مزاحم را از گوشش بیرون بیاورد. او حتی ممکن است صدایی را بشنود که انسان نتواند آن را تشخیص دهد، از این رو پاسخ فیزیکی آن تکان دادن سر است. اما باید دانست که این یک رفتار طبیعی برای این گونه است.

علت تکان دادن سر عروس هلندی به چپ و راست

در صورتی که متوجه شدید پرنده این کار را تا اندازه ای بیش از حد معمول انجام میدهد، وقت آن است که به این حرکت از دید یک بیماری توجه کنید. تکان دادن سر عروس هلندی به چپ و راست، گاهی اوقات نشان دهنده بیماری سر طوطی است، که اغلب می‌تواند شامل: عفونت های بینی یا گوش باشد. در این صورت حتما در اسرع وقت به دامپزشک پرندگان مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های رایج طوطی سانان

یکی از هشداردهنده ترین علایم طوطی در هنگام بیماری لرزاندن یا تکان دادن های نامتعارف سر است. چراکه طوطی نمی‌تواند بیماری خود را به زبان بیاورد و برای تشخیص بیماری به صاحب خود تکیه می‎کند. به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان و یا افسوس از دست دادن پرنده است. هر زمان که فکر می‌کنید پرنده رفتار عادی ندارد، حتما آن را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

بیماری های ویروسی / باکتریایی

برخی از بیماری های پرندگان نیاز به تماس مستقیم یا غیرمستقیم با پرنده بیمار دارند (مثلاً بیماری های ویروسی / باکتریایی). اگر طوطی خانگی سال‌ها با پرندگان دیگر در تماس نبوده باشد، می‌توان آنها را تا حد زیادی حذف یا نادیده گرفت. در این موارد، به احتمال زیاد عوامل تغذیه ای یا مسمومیت ها در روند بیماری دخیل هستند.

علائم بیماری‌های ویروسی/ باکتریایی

  1. چرخش سر: موقعیت غیر طبیعی سر
  2. بررسی سر: مشاهده پرهای مرطوب و یا احتمالاً کثیف در سر طوطی، در واقع یک سر خیس روی بدنی که کاملا خشک است، معمولاً نشان دهنده آن است که در هنگام استفراغ پرنده، سر، چرخشی برخلاف روال عادی داشته که موجب این اتفاق می‌گردد.
  3. علائم دیگر شامل تکان دادن سر است.

تا زمانی که پرنده به دامپزشک منتقل شود، باید مراقبت های حمایتی در اسرع وقت انجام شود تا آسیب جدی تری به طوطی وارد نگردد.

بیماری سر کاسکو

سرطان سلول سنگفرشی

یکی از شایعترین تومورهای خارجی در طوطی سانان، سرطان سلول سنگفرشی است. این نوع از سرطان معمولا در پوست سر، روی پلک‌ها، اطراف غده اوروپیژیال، روی منقار و اطراف آن، ایجاد می‌شود. سرطان سنگفرشی، اغلب در طوطی‌ها، مرغ عشق و کاکادو دیده می‌شود. اگرچه هر گونه‌ای ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار گیرد.

پرندگان در صورتی مستعد ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی و یا سرطان پوست بدخیم می‌شوند که، آسیب‌های پوستی و کمبود ویتامین‌های مهمی چون: گروه A، را تجربه کرده باشند. در واقع نوک زدن مداوم طوطی به پوست خود، زمینه سرطانی شدن آن ناحیه را بوجود می‌آورد.

به معنای واقعی کلمه صدها نوع سرطان Cancer وجود دارد که می‌تواند پرندگان خانگی را تحت تأثیر قرار دهد. پرندگان مسن‌تر و پرندگانی که بیش از حد پرورش یافته‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این گونه سرطان‌ها هستند.

راه های درمان و پیشگیری بیماری سرطان سلول سنگفرشی

برداشتن تومور یا کیست زمانی که کوچک است بسیار ایمن‌تر و کم‌ هزینه‌تر است، به جای اینکه منتظر بمانید تا تومور یا کیست، اندازه سر پرنده شود (مانند سرطان در انسان)، هرچه زودتر توده غیر طبیعی در پرنده خود را شناسایی کنید، میزان موفقیت در درمان بیشتر و پیش آگهی بهتر است.

با این حال، بسیاری اوقات، تومورها تا زمانی که کاملاً بزرگ نباشند، کشف نمی‌شوند. یا، گاهی اوقات صاحبان حیوانات خانگی متوجه یک توده در پرنده خود میشوند؛ اما تصمیم می‌گیرند فقط منتظر بمانند و ببینند که آیا توده به خودی خود از بین می‌رود یا خیر. سپس تا زمانی که پرنده خود را به کلینیک دامپزشکی می‌برند، تومور به اندازه عظیمی رسیده است و ممکن است متاستاز Métastase داده باشد.

پیشنهاد مطالعه: بیماری نوک و علت سیاه شدن منقار طوطی چیست؟

به طور منظم پرندگان خود را جهت بررسی توده ها و برجستگی های غیر معمول معاینه کنید. تشخیص تومورهای خارجی به طور معمول نسبتاً آسان است. ممکن است توده ای را روی سر پرنده ببینید یا بتوانید برآمدگی غیرمعمولی را در زیر پرها احساس کنید. یا ممکن است متوجه جابجایی نامنظم پرها شوید و این ممکن است به شما سرنخ هایی از بیماری سرطان Cancer طوطی بدهد.

معاینات هفتگی پرنده

ایده خوبی است که هر دو هفته یک بار زمان مشخصی را برای معاینه سریع پرنده خود در نظر بگیرید. اگر در معاینات خود دچار شک شدید، با دامپزشک پرندگان خود مشورت کنید. دامپزشک ممکن است تشخیص دهد که توده مشکوک است و باید بیوپسی Biopsy یا بافت برداری (جایی که بخش کوچکی از آن گرفته می‌شود و برای معاینه به پاتولوژیست فرستاده می‌شود) شود.

درواقع دکتر نمی‌تواند بدون معاینه پاتولوژیست به شما بگوید که چه نوع توموری در طوطی وجود دارد؛ زیرا بسیاری از تومورهای خوش‌خیم و بدخیم ممکن است یکسان به نظر برسند.

تشخیص و درمان احتمالی تومورهای داخلی طوطی

تشخیص تومورهای داخلی بسیار سخت تر است. ممکن است متوجه شوید که پرنده شما

  1. روی یکی از پاهای خود نمی‌ایستد
  2. کمتر غذا می‌خورد
  3. بیشتر می‌خوابد
  4. مقداری وزن کم کرده

است. البته این علائم همان علائمی است که در بسیاری از بیماری های عفونی وجود دارد. تنها راه برای اینکه مطمئن شوید مشکل پرنده شما چیست؟ این است که، آن را برای معاینه به کلینیک دامپزشکی ببرید. دامپزشک شما احتمالاً تعدادی آزمایش تشخیصی از جمله آزمایش خون، رادیوگرافی (اشعه ایکس) یا حتی جراحی بیوپسی را انجام می‌دهد تا مشخص کند چه اتفاقی برای پرنده شما می‌افتد.

در بیشتر موارد، برداشتن تومور با جراحی توصیه می‌شود. البته تنها در موارد استثنایی، که تومور خوش خیم باشد؛ در واقع در حال رشد یا تغییر نیست و در محلی از بدن قرار گرفته که در رفتار و فعالیت های طبیعی پرنده تداخل نداشته باشد. با این حال، اگر تومور خوش‌خیم بزرگ‌تر شود یا فقط در نقطه‌ای از بدن پرنده باشد که باعث ناراحتی پرنده شود، آن تومور باید برداشته شود.

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *