انواع طوطی با عکس + قیمت

انواع طوطی با عکس و قیمت انواع طوطی

دنیای شگفت انگیز طوطی سانان مجموعه فوق العاده‌ای است. طوطی‌ها در انواع نژاد طوطی‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌ها و خلق و خوهای متنوع وجود دارند. بسیاری از این پرندگان زیبا می‌توانند برای افرادی که نیازهای آنان را درک می‌کنند، حیوانات خانگی شگفت انگیزی باشند.

انتخاب بهترین طوطی در میان ۳۹۳ گونه طوطی سانان کاملا متناسب با خواسته شما و توانایی نگهداری از آنان خواهد بود. ما در راهنمای خرید طوطی مواردی عنوان کردیم؛ برای مثال باید به این فکر کنید که جهت نگهداری از این حیوانات خارق العاده علاوه بر خواسته و نیاز خود از پرنده، آیا شما هم می‌توانید نیازهای او را برآورده سازید یا خیر؟ چرا که گونه های خاصی از طوطی سانان، بسیار اجتماعی بوده و نیاز به تعامل و آموزش منظم دارند.

انواع طوطی به همراه عکس و قیمت طوطی

طوطی ملنگو (طوطی سبز ringneck parakeet)

طوطی گردن حلقه ای، پرنده‌ای زیبا است. که دارای پرهای سبز مایل به زرد، دم بلند و منقاری گرد و قلابدار به رنگ صورتی مایل به قرمز است. از آنجایی که نرهای بالغ دو شکل هستند. باید یک خط نازک سیاه یا قرمز دور گردنشان دیده شود. در حالی که در ماده ها ممکن است این خط نازک خاکستری تیره باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد.

ملنگو یا طوطی سبز دوست داشتنی
طوطی سبز بامزه معروف به ملنگو

طوطی ملنگو ringneck parakeet

طوطی ملنگو طوطی باهوش و با قدرت سخنوری بالا، نیز همانند سایر طوطی ها به دلیل استعداد و توانایی خاص خود، قیمت بالاتری را برای خود رقم می‌زند. به عنوان مثال:

قیمت طوطی ملنگو به طور تقریبی از یک میلیون و ۷۰۰ تومان تا ۲۰ میلیون تومان متغیر خواهد بود.

به نحوی که در طوطی های ملنگو سفید این مبلغ تا ۳۰ میلیون تومان ارائه شده است.

طول بدن ملنگو ها حدود ۴۰ سانتی متر است. طول بالهای آنان ۴۲ تا ۴۵ سانتی متر می‌باشد و وزن تقریبی آنها بین ۱۱۵ گرم تا ۱۳۰ گرم است. رژیم غذایی آنها دانه، توت، میوه، آجیل، سبزیجات و جوانه ها است و طول عمری حدود ۲۵ تا۳۰سال دارند.

کاکادو تریتون Triton Cockatoos

از جمله پرندگان مهربان، باهوش و بازیگوش هستند، که می‌توانند یک همراه بسیار خوب برای افرادی باشند که خواهان یک پرنده جذاب هستند. تریتون‌ها زیر گونه‌ای از کاکادو های کاکل گوگردی هستد.

انواع طوطی‌کاکلیان: کاکادو
کاکادو از محبوب ترین طوطی سانان به شمار می‌رود.

طوطی رنگ سفید با تاج های زرد روی سر و حلقه های آبی در اطراف چشم

رنگ سفید با تاج های زرد روی سر و حلقه های آبی در اطراف چشم دارند. طول بدن کاکادوها بین ۴۵.۷ تا ۵۰.۸ سانتی متر و وزنی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم دارند. طول عمر این پرنده های دوست داشتنی۷۰ سال تخمین زده شده است. صدای بسیار بلند دارند و البته توانایی صحبت کردن متوسطی را برای خود رقم زده اند. میوه، دانه و حشرات از جمله مواد غذایی محبوب تریتون ها است.

کاسکو African Greys یا طوطی خاکستری آفریقایی

کاسکو این طوطی خاکستری، باهوش و سخنگو به دلیل استعداد شگفت انگیز خود در تقلید و سخن گفتن بسیار محبوب است. همانطور که در مطالب فوق گفته شد: به سان یک کودک ۵ ساله انسان هوش و استعداد دارد. هرچند مدت زیادی سپری باید شود تا این طوطی به اصطلاح رام و به سخن آید و در نتیجه قیمت بالاتری نیز برای آن رقم زده می‌شود.

طوطی خاکستری یا کاسکو از جمله طوطی سانان باهوش و محبوب در بین مردم ایران
کاسکو بامزه و با هوش

قیمت طوطی سخنگو کاسکو حدودا از ۷ میلیون تومان الی ۱۸ میلیون تومان خواهد بود.

عنوان بهترین و برترین طوطی سخنگو را در میان سایر طوطی ها به خود اختصاص داده اند. تنها برخی از آمازون ها در این زمینه با کاسکوها قابل رقابت هستند. کاسکوها مقلدهای با استعدادی هستند؛ که صداهایی چون: زنگ تلفن، ماکروویو، بوق ماشین و صدای افراد را به راحتی ایجاد می‌کنند. برخی از کاسکوهای آموزش دیده قادر به استدلال و ارتباط کلامی نیز هستند.

طوطی کاسکو African Greys یا طوطی خاکستری آفریقایی

پرهای بدن کاسکو ها خاکستری رنگ و دارای دم هایی به رنگ قرمز هستند. طول بدن کاسکو ها ۳۰.۴الی ۳۳ سانتی متر است و این در حالی است که طول هر بال نیز ۴۶ تا ۵۱ سانتیمتر خواهد بود. وزن تقریبی خاکستری آفریقایی۴۱۰ تا ۵۳۰ گرم تعیین شده است. همانند تیریتون‌ها صدای بسیار بلندی دارند و حدود ۴۰ تا ۶۰ سال نیز عمر می‌کنند.

طوطی ماکائو آبی و طلایی Blue and Gold Macaws

یکی از ۱۷ گونه ماکائو ها هستند. زیبایی و رفتار از جمله خصوصیات با ارزش این طوطی است. جز طوطی های بزرگ جثه محسوب شده و دارای پرهای آبی در پشت و پرهای زرد رنگ در زیر آنان است. پرهای بالایی سر سبز رنگ و در اطراف چشم تا قاعده منقار، لکه ای سفید رنگ قرار گرفته که در هنگام هیجان به رنگ صورتی دیده می‌شود.

طوطی ماکائو Macaw
طوطی ماکائو سخنگو رنگ آبی زرد (طلایی)

طوطی ماکائو آبی و طلایی Blue and Gold Macaws

 در سراسر این لکه خطوط سیاهی وجود دارد که در هر ماکائو متفاوت بوده و همین امر آنان را نسبت به هم نوع خود منحصر به فرد می‌کند. منقار بزرگ و خمیده آنان علاوه بر کمک به شکستن مغزها و دانه‌ها به عنوان پای دوم جهت بالا رفتن و حرکت کمک بسزایی می‌کند.

طول بدن آنان بین ۷۶ تا ۸۶ سانتی متر است و طول بال آنان ۱.۱ دهم متر خواهد بود. وزن ماکائوها بین ۰.۹ الی ۱.۳ کیلوگرم متغیر است.

مرغ عشق Budgerigar – Parakeets

این پرنده های محبوب خانگی نام های دیگری چون: پاراکیت آمریکایی، پاراکیت انگلیسی، پاراکیت صدفی دارند. چراکه پاراکیت، یک اصطلاح رایج برای چنین پرنده کوچک از نوع طوطی با دمی بلند است.

عکس طوطی مرغ عشق
طوطی مرغ عشق جثه بسیار کوچکی دارد.

مرغ عشق کوچک جثه است و رنگ های مختلفی دارد.

قیمت پایین تری نسبت به سایر طوطی ها دارند و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند. آموزش آنها آسان است و اگر توجه بیشتری به آنان شود از جمله حیوانات خانگی استثنایی محسوب می‌شوند.

به طور معمول پرهای گورخری با سینه سبز، آبی و یا زرددارند. صورت و پیشانی آنان دارای لکه زرد و یا آبی مایل به بنفش است.

عمر آن ها ۵ تا ۸ سال است. اما گاهی برخی از آنان ۱۵ تا ۲۰ سال زندگی کرده‌اند. طول بدنی به اندازه ۱۸ سانتیمتر و وزن تقریبی برابر ۳۰ الی ۴۰ گرم دارند.

پاینس سر آبی (آمازون سر آبی) Blue-Headed Pionus

از محبوب ترین و شناخته شده ترین طوطی های پاینس است. این طوطی‌ها نیز بسیار باهوش و کنجکاو هستند. و رنگ آنها سبز با سر و گردن و بالای سینه آبی تیره است. روی پوشش بال ها و زیر دم مقداری زرد و قرمز رنگ است.

پاینس سر آبی (آمازون سر آبی) Blue-Headed Pionus

طول بدن آمازون آبی ۲۸ سانتی متر، بال های آن حدود ۱۸ سانتیمتر است و وزنی برابر ۲۰۰ تا ۲۶۰ گرم دارد. طول عمر آمازون آبی ۳۵ تا ۴۵ سال خواهد بود. میوه، دانه، توت و گاهی غلات و شکوفه ها جزو غذاهای محبوب آن محسوب می‌شود.

جاندی کانور (سان کانور ها، کانورهای خورشیدی) Janday Conures

کانورهای خورشیدی جز ده پرنده برتر از انواع طوطی خانگی محسوب می‌شوند. این پرنده های شیرین و دوست داشتنی بسیار باهوش، کنجکاو، بازیگوش، فعال تندخو، عاشق اسباب‌بازی و بسیار دوستانه هستند. رنگ سر، شانه و گردن کانور‌ها زرد و نارنجی است. بال‌های سبز دارند و زیر شکم آنها طلایی مایل به قرمز است. چشمهای تیره و نوک سیاه نیز از دیگر خصوصیات ظاهری این دوست داشتنی های کوچک است.

جاندی کانور (سان کانور ها، کانورهای خورشیدی) Janday Conures

به طور معمول ۳۰ سانتی متر طول بدن، وزنی حدود ۱۲۵ الی ۱۴۰ گرم و طول عمری برابر ۲۵ الی ۳۰ سال دارند.

لوری یقه قرمز Red-collared Lorikeets

لوریکیت یقه قرمز پرنده مهربانی است که بسیار باهوش و بازیگوش هستند. این پرنده های دوست داشتنی با آموزش می‌تواند ترفند هایی مانند بسکتبال را انجام دهد. اما جهت حفظ سلامت عاطفی نیاز به توجه فراوان دارد. طول بدن آنها ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر است و طول هر بال حدود ۱۷ سانتیمتر خواهد بود.

وزن تقریبی لورکیت‌های یقه قرمز ۷۵ الی ۱۵۷ گرم است. اصولاً رنگ سر و شکم آنها آبی، قفسه‌سینه قرمز، بال های سبز رنگ، دم و پشت زرد با رگه هایی از سبز تیره دارند.

طوطی لوریکیت یقه قرمز

شهد، گرده های غذایی، میوه و حشرات از جمله خوراکی‌های محبوب آنها است. این پرنده‌های دوست داشتنی طول عمری برابر ۱۰ تا ۲۰ سال دارند. که ممکن است تا حدود ۳۰ سال افزایش یابد.

طوطی برزیلی Peach-Faced Lovebirds

از جمله محبوب ترین طوطی ها، طوطی برزیلی در جهان محسوب می‌شود و دارای نام های دیگری چون: مرغ عشق صورت گلگون، مرغ عشق حلقه گل رز و مرغ عشق سر گلی هستند.

طوطی برزیلی یا لاوبرد جز محبوب ترین پرندگان خانگی محسوب می‌شود. دلیل اصلی آن، نگهداری آسان و هزینه‌های پایین این پرنده می‌باشد. به نحوی که در آمریکا نیز بعد از سگ و گربه جزو محبوب ترین‌ها انواع طوطی خانگی رقم می‌خورد. جنس نر این پرنده دوست داشتنی نیز قادر به سخن گفتن است.

طوطی برزیلی یا لاوبرد

قیمت تقریبی جهت خرید طوطی برزیلی ۵۵ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان اس

رنگ بدن آنها عمدتا از سبز، با چشمان قهوه ای تیره هستند. بالای سینه صورتی رنگ است، ناحیه چشم و سر و پشت آنها نیز آبی رنگ است. بزرگسالان این پرندگان منقار و پاهای خاکستری رنگ دارند. طول و بدن این طوطی برزیلی‌ها ۱۶ الی ۱۸ سانتی متر است و طول هر بال نیز حدود ۱۰.۶ سانتیمتر می‌باشد. وزن تقریبی۴۰ تا ۶۰ گرم در این پرندگان متداول است. از میوه ها، سبزیجات و دانه ها تغذیه کرده و عمری بین ۱۵ تا ۲۵ سال برای خود رقم می‌زنند.

نژادهای طوطی سانان جهان

طوطی سانان که به صورت تقریبی در ۳۹۳ گونه و ۹۲ دسته گروه بندی شده اند؛ بیشتر مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند. به طور کلی به سه دسته یا گروه های زیر تقسیم می‌شوند.

  1. طوطی‌های راستین (طوطی ها)
  2. کاکادویان (طوطی های کاکل سفید)
  3. کاکاپوها (طوطی های نیوزلند)

طوطی های راستین: یا همان طوطی ها، یکی از محبوب ترین‌ها از انواع طوطی خانگی در جهان محسوب می‌شوند. موجودات رنگارنگی که کاملاً باهوش و با استعداد، بسیار اجتماعی و دارای طول عمر بالایی هستند. طوطی ها اغلب از نظر ویژگی هایی چون: رنگ، وزن، قدرت سخنوری و بسیاری از عادات دیگر دارای تفاوت های بسیار می‌باشند.

۵ حقیقت درباره طوطی ها راستین

  1. طوطی ها خیلی سریع و به خوبی یاد می‌گیرند. چرا که یکی از باهوش‌ترین پرندگان در جهان محسوب می‌شوند. آنها می‌توانند کلمات را با اشیا و موقعیت ها ارتباط دهند و حتی جهت رفع مشکل خود از ابزارهای در دسترس استفاده کنند. برخی از دانشمندان بر این معتقدند که، آنان ضریب هوشی معادل یک کودک ۴ تا ۵ ساله دارند.
  2. طوطی ها قادر به تقلید صدا هستند و این امر یکی از مواردی است که آنها را نسبت به دیگر حیوانات خانگی محبوب تر کرده است. شایان ذکر است، توانایی آنان به تقلید صدای حیوانات دیگر، محدود نشده است، بلکه می‌توانند صداهای مختلف محیط و حتی گفتارهای انسانی را کپی و تقلید کنند. طوطی های خاکستری آفریقایی یا کاسکو، طوطی های آمازون و ماکائو بهترین طوطی ها در تقلید صدا هستند. به نحوی که یک کاسکو توانایی تکلم بیش از صد کلمه را خواهد داشت.
  3. تمام طوطی ها قادر به پرواز نیستند.
  4. توانایی غذا خوردن با پای خود را دارند و این توانایی مدیون چهار انگشت هر پا است. که دو تا از این انگشتان رو به جلو و دو انگشت دیگر به سمت عقب قرار دارد و همین امر موجب توانایی خاص طوطی ها مانند انسان در، برداشتن غذا و آوردن به سمت دهان می‌شود.
  5. حقیقت آخر، عمر طولانی طوطی ها است. هر چند که طول عمر هر طوطی در گونه های مختلف متفاوت است؛ اما باید خاطر نشان کرد برخی از طوطی ها بیشتر از صاحبان خود عمر می‌کنند. در حالی که طوطی های کوچک معمولا ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند، طوطی های متوسط ۲۵ تا ۳۰ سال و طوطی های بزرگ جثه تا ۱۰۰ سال نیز عمر خواهند کرد.

کاکادویان (طوطی کاکل سفید)

یکی از ۲۱ گونه طوطی متعلق به خانواده Cacatuidae هستند. این گونه عمدتاً استرالیایی بوده. فیلیپین، جزایر والاسیا در شرق اندونزی تا گینه نو، جزایر سلیمان و استرالیا جز زیستگاه های آنان محسوب می‌شود. کاکادو ها با تاج های برجسته و منحنی قابل تشخیص هستند.

پرهای آنان به طور معمول سفید، خاکستری و یا سیاه است. به طور متوسط بزرگ تر از سایر طوطی های دیگر هستند. کاکادوها تک همسر هستند و همیشه از دانه ها، تخمه ها، میوه، گل و حشرات تغذیه می‌کنند. از انواع طوطی های این دسته می‌توان به: کادو های صورتی، کاکل زرد بزرگ، کاکل زرد کوچک، اینکا، کاکل پرتغالی، کاکل سفید و کاکل نخلی نام برد.

کاکاپو kakapo

یک طوطی بزرگ، شبگرد و بدون پرواز است. یک گونه عجیب که به شدت در خطر انقراض قرار گرفته است. این پرنده بومی نیوزلند بوده و از آنجایی که مورد شکار پستانداران قرار گرفته در آستانه انقراض است.

این طوطی با صورتی مشابه جغد، رنگی چون سبز خزه ای دارد. که با خال هایی به رنگ زرد و سیاه آذین بندی شده است. لانه‌های این گونه یا روی زمین و یا زیر زمین در حفره های طبیعی و همین‌طور زیر پوشش گیاهی متراکم دیده می‌شود. کاکاپوها شبگرد و منفرد هستند و سال‌ها در همان محدوده خانه خود زندگی می‌کنند.

بهترین طوطی برای خرید

بهترین گونه طوطی جهت نگهداری به آیتم های فراوانی بستگی دارد. که در راس آنان خواسته و سلیقه شما قرار دارد. به نحوی که در ابتدا باید به خوبی تجسس کنید که آیا توانایی نگهداری یک پرنده با شرایط خاص آن را دارید یا خیر؟ چرا که هر نوع از طوطی ها دارای شرایط متفاوت و خاص خود است. که اگر به درستی نگهداری نشوند دچار مشکل های رفتاری و در نهایت مریضی و افسردگی آنان می‌شود. که این برای صاحب پرنده نیز خوشایند نخواهد بود.

 پس در نهایت در صورت تمایل به خرید طوطی حتماً ابتدا تحقیق کاملی در مورد پرنده انجام داده تا با آگاهی کامل و بیشتر پرنده را به خانه خود بیاورید.

از جمله نژاد ها و گونه هایی که با توجه به خصوصیات شان میتوان تهیه و نگهداری کرد؛ شامل موارد زیر است:

  • کاسکو
  • عروس هلندی
  • مرغ عشق
  • طوطی برزیلی
  • شاه طوطی
  • کاکادو

هرچند که هرکدام نیازمند فضای خاص خود و شرایط نگهداری و رفتاری ویژه ای نیز است. به عنوان مثال: کاکادوها فضای زیاد نیاز دارند و قاعدتاً در مکان‌های کوچک به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردند. اما عروس هلندی و مرغ عشق از جمله طوطی‌سانان‌ای هستند که نگهداری راحت تر و فضای کمتری را می‌طلبند.

محبوب ترین طوطی های موجود در ایران

 طوطی هایی که میتوان در ایران به راحتی تهیه و نگهداری کرد شامل:

  1. ملنگو
  2. کاکادو
  3. عروس هلندی
  4. طوطی برزیلی
  5. مرغ عشق
  6. کاسکو

عروس هلندی به تناسب سخنگویی و نگهداری راحت تر جزو محبوب ترین طوطی‌ها و مرغ عشق به دلیل قیمت پایین و نگهداری آسان تر نیز در گروه محبوب ترین طوطی های موجود در ایران قرار داده می‌شود.

مشاهده محصولات: سرلاک عروس هلندی

حیوانات‌خانگی از دیرباز تا کنون مورد توجه و محبوبیت انسان قرار گرفته اند. طوطی سانان از جمله این حیوانات خانگی هستند؛ که به دلیل ارتباط عاطفی که با صاحب خود برقرار می‌کنند، شادابی و انرژی خوبی را منتقل می‌کنند. انواع طوطی ها شامل سه گروه، طوطی های راستین، کاکادو ها و کاکاپوها هستند.

بهترین طوطی در بین انواع آنها مشتمل طوطی هایی میشود که، قدرت سخنوری و استعداد بالاتری نسبت به سایرین دارند. که در این بین می‌توان به کاکادوهای تریتون، ملنگو، کاسکو و عروس هلندی اشاره کرد.

قاعدتاً قیمت انواع طوطی سانان متناسب با نوع سخنوری، استعداد، هوش رنگ و سایز و همینطور نژاد گونه آن متفاوت خواهد بود. جهت خرید و تهیه طوطی بهتر است در ابتدا در خصوص پرنده تحقیق کامل به عمل آورده و سپس از فروشگاه های معتبر و مراکز مطمئن اقدام به خرید کرد. تهران طوطی از جمله فروشگاه هایی است که به صورت آنلاین و حضوری در تلاش است تا طوطی، لوازم و ملزومات وابسته به آن را با کیفیت و قیمتی عالی در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

گردآوری توسط: بهترین پت شاپ پرندگان تهران طوطی

6 دیدگاه برای “انواع طوطی با عکس + قیمت

  1. پانیذ گفته:

    درودفراوان مطلب کامل و مفیدی بود. بین طوطی ها فقط عروس هلندی رو می‌شناختم. اما اینجا با نمونه های جالب‌تری آشنا شدم. ممنون.

    • admin_TT گفته:

      سلام و عرض ادب
      اتفاقا داخل سایت سعی کردیم بیشترین و بهترین مطالب درباره طوطیسانان و بخصوص عروس هلندی رو قرار دادیم
      در نهایت اگر کم و کسری وجود دارد ممنون میشم اطلاع رسانی کنید و اگر مطلبی بیش از تجربه ما داردید با ما به اشتراک بزارید تا بعد از بررسی بر روی مقالات قراردهیم

  2. Iman گفته:

    در رابطه با کایک هم کاش مطلب میذاشتین،به نظرم یکی از باهوشترین طوطی سانان هست و بسیار شیرین و خانگی و دست اموز،فقط فکر کنم قیمتش یکم بالا باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *