چگونه طوطی را دستی کنیم؟

چگونه طوطی را دستی کنیم

پرورش و نگهداری طوطی سانان محدود به تهیه قفس، خوراک و اسباب بازی نیست. پرنده محبوب شما علاوه بر تامین نیازهای جسمی احتیاج به سلامت روان نیز دارد. که این امر مستلزم زمانی است که، خارج از قفس به سر می‌برد. رام کردن و یا دستی کردن طوطی از جمله عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان و حتی جسم پرنده است؛ و البته این عمل باعث روابط دوستی بهتری بین صاحب پرنده و خود آن نیز می‌گردد.

از آنجایی که طوطی سانان در سه جثه بزرگ، متوسط و ریز دسته‌بندی شده‌اند. نگهداری از آنان نیز نسبت به هر دسته تفاوت هایی خواهد داشت. اصول رام کردن و آموزش طوطی سانان کوچک، قاعدتا با رام کردن طوطی سانان بزرگ جثه اندکی متفاوت خواهد بود. در ادامه همراه ما باشید تا روش های دستی کردن این پرندگان خانگی محبوب و دوست داشتنی را با جزییات کامل شرح دهیم.

رام کردن و یا دستی کردن طوطی چگونه است؟

شاید اولین باری باشد که صاحب طوطی شده اید؛ و در واقع اولین پرنده خانگی خود را جدیداً به خانه آورده اید و با خود مدام تکرار می‌کنید، ای کاش این پرنده دفترچه راهنمای جامع طرز نگهداری همراه با خود داشت. و یا شاید مدتهاست از یک طوطی نگهداری می‌کنید؛ اما هنوز موفق به برقراری ارتباط با او نشده اید و این برای شما سوال است که چگونه طوطی را رام کنیم؟

این شاید ها به نقطه‌ای می‌رسد که شما قصد بهبود برقراری ارتباط با یک پرنده باهوش زیبا و پیچیده را دارید. در ادمه خواهیم گفت که چگونه طوطی برزیلی را دستی کنیم.

در قدم اول جهت برقراری ارتباط با طوطی و یا به اصطلاح رام کردن آن باید صبر و حوصله کافی بخرج دهید. چرا که هر پرنده بسته به سن، گونه و شرایط زندگی قبل از کنار شما بودن، مدت زمان متفاوتی را جهت آموزش می‌طلبد و حتی ممکن است این روند بسیار آسان و یا دشوار باشد.

 اما اگر موارد گفته شده را به خوبی و درستی انجام دهید به راحتی می‌توانید از این مرحله نیز گذر کنید.

مرحله اول: ورود طوطی به قفس برای اولین بار

هنگامی که برای اولین بار طوطی را به منزل خود انتقال می‌دهید. اولین و مهمترین قدم در انتقال طوطی از باکس حامل پرنده به درون قفس طوطی است. اگر از گذشته پرنده اطلاعاتی ندارید و نمی‌دانید طوطی ممکن است تا چقدر اهلی باشد، پس بهتر است باکس حامل را نزدیک قفس بیاورید و تمام درب ها و پنجره ها را ببندید.

روش گرفتن طوطی با دست

به احتمال زیاد طوطی کاملاً ترسیده است و حتی کنار قفس قرار دادن باکس و خوراکی های مورد علاقه پرنده هم نتواند او را وادار به حرکت و خارج شدن از باکس کند. در نتیجه شما درب حامل را به آرامی باز کنید و دست خود را به سمت پرنده ببرید و همانطور که در حامل را باز می‌کنید، دهانه را با دست خود مسدود کنید تا طوطی نتواند با عجله بیرون بیاید و سپس به آرامی دست خود را نزدیک و نزدیکتر ببرید.

دستی کردن طوطی از قفس شروع می شود

اگر در روش گرفتن طوطی با دست واکنشی نشان نداد، نزدیک‌تر بروید. هرچند که ممکن است طوطی منقار خود را باز کند و به دست شما نوک بزند. اما در نهایت پای خود را روی دست شما قرار می‌دهد. چرا که در این مرحله می‌خواهد مطمئن شود دست شما قیم خوبی برای قرار گرفتن روی آن است یا خیر؟ در این صورت طوطی شما از قبل می‌داند چگونه باید قدم بردارد و در واقع یک طوطی مهربان و اندکی آموزش دیده است.

اما در غیر این صورت شما با دو نوع طوطی دیگر ممکن است مواجه شوید.

  1. طوطی تهاجمی
  2. طوطی غیر تهاجمی

طوطی غیر تهاجمی: برای جابجایی طوطی های غیر تهاجمی کافی است انگشتان دست خود را به هم نزدیک کرده و انگشت اشاره را بالاتر از آنها به صورت افقی قرار دهید و به صورت عمود بر پاهای طوطی نشانه بگیرید. در واقع دست شما به موازات نشیمنگاه طوطی و کمی بالاتر از پاهایش قرار می‌گیرد. اگر طوطی از قبل، آموزش این مرحله را دیده باشد. با بیان کلمه ((بیا بالا)) طوطی واکنش نشان داده و روی دست شما قرار می‌گیرد.

 در این حالت به آرامی آن را از حامل جدا کرده و داخل قفس وارد کنید. و مجدد حرکت قبل را تکرار می‌کنید. به نحوی که پرنده را به گونه ای در قفس قرار دهید که نشیمنگاه قفس به موازات دست شما و کمی بالاتر از پاهایش باشد. طوطی در این لحظه بر روی نشیمنگاه یا سوف قرار می‌گیرد. شما میتوانید در قفس را ببندید و مدتی با طوطی سخن بگویید. اما سعی کنید به او مهلت دهید تا با خانه جدید خود سازگار شود و در این فرصت به او اصلاً دست نزنید.

طوطی تهاجمی:در صورتی که معلوم شد طوطی درون حامل از نوع تهاجمی است. یا با روش گفته شده فوق حرکتی نکرد. باید پرنده را در دست بگیرید تا موفق به خروج آن از حامل و انتقال به قفس شوید.

 این عمل آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که احتمالاً طوطی متوجه آن نخواهد شد و در واقع بر روی روابط شما تاثیر منفی نخواهد گذاشت. سعی کنید حتما بدون پوشش دست این کار را انجام دهید و در صورت ترس از نوک زدن و یا گاز گرفتن پرنده از یک دستکش چرمی نازک و یا حوله استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه: تربیت طوطی چگونه است؟

بهترین عضو بدن طوطی برای گرفتن و انتقال آن

گردن طوطی بهترین مکان برای گرفتن و جابجایی آن است. درست زیر سر پرنده، اگر شکم آن را بگیرید، باعث محدود شدن جریان هوا در بدن پرنده می‌شوید. اما با گرفتن طوطی از گردن این اتفاق نخواهد افتاد.

 با نگه داشتن زیر منقار می‌توانید، طوطی را از چرخاندن سر و گاز گرفتن شما منع کنید. در غیر این صورت می‌توانید با یک حوله پرنده را گرفته در آن پیچیده و درون قفس انتقال دهید. فقط تمام این مراحل را به سرعت انجام دهید.

مهم نیست از چه روشی جهت انتقال طوطی به قفس جدیدش استفاده می‌کنید. مهم آن است که به او فرصت دهید تا به آرامی و با آرامش در محل جدید خود استقرار یابد. این احتمال وجود دارد که طوطی در چند روز اول کم غذا بخورد و یا اصلا غذا نخورد. نگران آن نباشید، فقط مطمئن باشید که غذا و آب در دسترس آن قرار دارد و از قبل با آن غذا آشنایی دارد. این مدت اصلاً زمان خوبی برای تلاش جهت تغییر غذا و حتی آموزش آن نخواهد بود.

مرحله دوم: نزدیک شدن به قفس طوطی

بسیار مهم است که طوطی درون قفس را با یکسری از اعمال خود نترسانید تا زمانی که طوطی بیشتر و بهتر به شما عادت کند.

  1. مهم و بسیار ضروری است که خیلی آرام به قفس آن نزدیک شوید.
  2. صداهای ناگهانی در نیاورید.
  3. با احتیاط راه بروید تا پرنده زمین نخورد و نترسد.
  4. برداشت اول او از شما مهم است. نگذارید پرنده نسبت به شما بد برداشت کند.
  5. اگر پرنده ای دارید که کاملاً ترسیده است با نزدیک شدن به قفس حتی با او تماس چشمی برقرار نکنید. فقط به آرامی نزدیک شوید، در حالی که به جای دیگری نگاه می‌کنید. چراکه در غیر این صورت ممکن است احساس کند توسط یک شکارچی جدا شده است.
  6. اگر رویکردی غیر ضروری اما محتاطانه داشته باشید به هیچ عنوان به رابطه شما با طوطی آسیبی وارد نمی‌گردد. با این حال اگر در این امر عجله کنید و پرنده را بترسانید خنثی کردن ترس ایجاد شده بسیار دشوارتر خواهد بود.

هنگامی که تمام این موارد را رعایت کردید باید کم کم به مرور زمان نسبت به حضور خود برای پرنده حساسیت‌زدایی کنید. اگر متوجه شدید که طوطی قصد گاز گرفتن شما را دارد یا خود را به اطراف قفس می‌کوبند و یا هر ناراحتی دیگری نسبت به حضور شما از خود بروز می‌دهد تکنیک زیر را انجام دهید.

  1. به آرامی به قفس نزدیک شوید و منتظر واکنش طوطی بمانید.
  2. هنگامی که طوطی شروع به واکنش منفی کرد در همان جایی که هستید بایستید و نزدیکتر نشوید. اما عقب‌نشینی هم نکنید، صبر کنید تا طوطی آرام شود.
  3. تا زمانی که از شروع اولیه این روند به آرامش کامل برسد. شما با چرخیدن و دور شدن طوطی به آن پاداش دهید. با این روش طوطی یاد می‌گیرد که به جای ساختن یک صحنه بزرگ از ترس و رها شدن از شما، نیاز به آرامش دارد و در واقع شما به او می‌آموزید تنها راه رسیدن به خواسته او این است که آرام باشد.

مرحله سوم: تعیین خوراکی برای طوطی

سینی مزه پرنده را مهیا کنید

شما باید بدانید غذای مورد علاقه طوطی چیست، و بیشتر از چه خوراک هایی لذت می‌برد. البته فهمیدن این نکته بسیار آسان است. طوطی ها اغلب از دانه ها، آجیل، میوه های خشک و تازه استقبال می‌کنند. انواع این خوراکی ها را در ظرفی مخلوط کرده و برای طوطی در قفس سرو کنید. اگر یک طوطی آموزش‌دیده نباشد؛ ممکن است این غذاها برای آن ناآشنا باشند. پس باید چند روز به طوطی فرصت دهید تا خود را با این غذاها آشنا کند.

پیشنهاد مطالعه: غذای طوطی چیست

طوطی ها غذاخورهای حساسی هستند. به نحوی که ابتدا غذای مورد علاقه خود را می‌خورند و سپس سراغ غذای دوم و سوم و غیره می‌روند.

غذا دادن به طوطی سانان سبز

حالا که متوجه غذای مورد علاقه طوطی شدید. هرگز آن را به عنوان بخشی از وعده‌های غذایی آن قرار ندهید. در واقع غذاهای مورد علاقه فقط جهت پاداش برای تمرین و آموزش پرنده استفاده می‌شوند. اگر در حین آموزش و نگهداری پرنده، غذاهای مورد علاقه دوم و سوم را نیز پیدا کردید. آنها را برای پاداش تمرینی پرنده در نظر بگیرید.

موثر ترین روش این است که فقط از طریق پلت ها و سبزیجات جهت وعده‌های اصلی پرنده استفاده کنید. و مابقی خوراکی‌ها را به عنوان پاداش در نظر بگیرید.

ممکن است پرنده شما رژیم غذایی بذر داشته باشد و شما نتوانید جهت تأمین غذای اصلی آن از پلت ها استفاده کنید. در این صورت سعی کنید از دانه هایی که پرنده بیشتر استقبال می‌کند جهت وعده غذایی آن خودداری کرده و به عنوان پاداش در دوره های تمرینی به او بخورانید و برای بیشتر تمرینات او از غذاهای مورد علاقه دوم و سوم استفاده کنید.

مرحله چهارم: بیرون آوردن طوطی از قفس برای اولین بار

خارج کردن پرنده از قفس هم برای سلامت روان آن و هم پاکسازی و نظافت قفس از اهمیت بالایی در نگهداری طوطی برخوردار است. در اولین قدم سعی کنید محیط را کاملا ایمن کنید. به عنوان مثال: یک اتاق با درب و پنجره های بسته را جهت آزادسازی پرنده از قفس انتخاب کنید. چرا که آزاد سازی پرنده در آشپزخانه و محیط های نا امن بسیار خطرناک خواهد بود.

در نتیجه محیط انتخابی را از تمام ظروف، مواد تیز و شکننده و حتی درزها و شکاف هایی که هر آن ممکن است به پرنده آسیب بدنی برساند عاری سازید.

حالا به سادگی در قفس را باز کنید و منتظر بمانید تا طوطی به سمت شما بیاید. طوطی در حال حاضر از همه چیز میترسد و قفس تنها جای امن او خواهد بود. چرا که طوطی هنوز رام و دستی نشده است و ممکن است شما تا مدت‌ها در کنار قفس منتظر بمانید. اما با رعایت موارد زیر و تمرینات پی‌درپی موفق به خارج سازی طوطی از قفس خواهید شد.

دو روش برای اولین خروج طوطی از قفس وجود خواهد داشت

  • آموزش هدفمند
  • خارج کردن و آشتی دادن

نکته: غیر از آموزش اولیه اجازه ندهید طوطی از قفس خود خارج شود.

به صورت مداوم همیشه با آن در حال مکالمه باشید و از آن بخواهید تا قدم بردارد. این امر به ایجاد یک رابطه مثبت بین شما و پرنده کمک بسیاری می‌کند. در این صورت طوطی مشتاقانه منتظر دیدن شما خواهد بود، زیرا شما منبع چیزهای خوب مثل بیرون آمدن آن هستید.

خارج کردن و آشتی دادن مرسوم تر است. در واقع یک روش فوری جهت بیرون آمدن طوطی های جوان از قفس است. هرچند که این روش می‌تواند از درخواست شما به او تا حوله پیچ شدن و خارج کردن آن متغیر باشد. اما در هر صورت بیرون آمدن از قفس آنچنان برای طوطی لذت بخش است که در همان ابتدای بیرون رانده شدن از قفس با شما آشتی می‌کند.

طوطی های کوچک تر مهربان تر هستند و ممکن است اصلاً و یا با احتمال کم گاز بگیرند. بنابراین این روش می‌تواند به خوبی جواب دهد و هیچ آسیبی به پرنده وارد نشود.

اگر از گاز گرفتن طوطی نمی‌ترسید این روش را استفاده کنید و مشابه با بیرون آوردن طوطی از باکس حامل، برای اولین بار میتوانید اقدام کنید. اما پس از آموزش های اضافی به او زمان بیشتری برای خارج ماندن از قفس بدهید.

آموزش هدفمند: در خصوص انجام تمرینات هدف در قفس ابتدا با آموزش طوطی برای پذیرفتن غذا از دست شما آغاز می‌گردد. این بخش می‌تواند از چند ثانیه تا چند هفته طول بکشد. نکته مهم این است که طوطی را از این عمل خود نترسانید. اگر طوطی خجالتی نباشد می‌توان به کنار قفس نزدیک شد و غذا را از بین میله های قفس به پرنده داد.

اما با این حال اگر متوجه شدید که طوطی هر زمان که نزدیک می‌شوید فرار می‌کند، کافی است کمی به انتهای قفس بروید و صبورانه منتظر بمانید و فقط غذا را از طریق میله ها نگه دارید و حرکت نکنید تا طوطی خودش آرام نزدیک شده و غذا را ببرد.

هر چند ممکن است این رویداد در اولین بار صورت نپذیرد. اما اگر به صورت مداوم انجام دهید در نهایت طوطی مراقب خود را ناامید نکرده و برای گرفتن غذا می‌آید. در این خصوص می‌توانید از نوار میوه برای طوطی های بزرگ و ارزن برای طوطی های کوچک استفاده کنید. چرا که باعث می‌شود دست شما از طوطی بیشتر فاصله داشته باشد.

کلیکر بهترین وسیله آموزش طوطی سانان

به محض اینکه احساس کردید طوطی با خوردن خوراکی از دست شما احساس امنیت می‌کند، و وقت آن رسیده که از کلیکر استفاده کنید.

تنها دلیلی که زودتر نباید از این وسیله استفاده کرد، آن است که باعث ترساندن طوطی هنگام غذا خوردن از دست شما می شود. اگر احساس کردید کلیکر باعث ترساندن طوطی می شود آن را در داخل آستین خود برده و صدای آن را کمتر کنید و هنگامی که متوجه شدید پرنده نسبت به آن واکنش ترس ندارد کلیکر را به قفس نزدیک و نزدیکتر کنید.

هدف از استفاده این وسیله آن است که پرنده با شنیدن صدای آن هنگام غذاخوردن آموزش می‌بیند که با این صدا قرار است خوراکی دریافت کند.

کلیکر یک پل جهت مابقی آموزش های شما خواهد بود که در واقع فاصله زمانی بین رفتار دلخواه پرنده و پاداش را به نحوی پر میکند.

مرحله پنجم: آموزش هدف

در این مرحله شما به طوطی خود آموزش می دهید که با نگه داشتن چوب مخصوص یا چاپستیک بیرون قفس طوطی به سمت آن برود و با منقار خود آن را لمس کند. به طور طبیعی در ابتدا طوطی نمی‌داند هدف شما چیست، به همین دلیل نیازمند فرصت است تا آموزش ببیند، چوب را لمس کند و جایزه دریافت کند.

در این فرصت شما ابتدا چوب هدف را از میان میله های قفس به داخل آن و جایی نزدیک طوطی نگه دارید. به احتمال زیاد طوطی از سر کنجکاوی به آن گاز می زند، در همان لحظه از کلیکر استفاده کنید.

و این کار را چندین بار تکرار کنید و در نهایت بررسی کنید، آیا طوطی تمایل دارد حرکتی بزرگتر انجام دهد. به این صورت که شما چوب را دورتر نگه داشته تا طوطی به سمت آن بیاید یا خیر؟ این آموزش باید تا جایی تکرار شود که طوطی سرش را به سمت چوب خم کرده و آن را توسط نوک خود لمس کند و در نهایت چند قدم نیز جهت لمس آن بر دارد. هرچند که باید گفت این تمرین نیاز به چندین جلسه آموزشی خواهد داشت.

نکته: در صورتی که طوطی از چوب هدف ترسید و از آن فرار کرد. همراه با چوب آن را تعقیب نکنید. در عوض چوب را در یک نقطه ثابت نگه داشته و فقط حرکات پرنده را تماشا کنید. در صورتی که طوطی یک قدم به سمت آن حرکت کرد و یا سرش را به سمت آن چرخاند، کلیک کنید و به او جایزه دهید. در واقع به هر تلاش طوطی به سمت چوب یک پاداش دهید و این کار را تا پاداش دادن های بزرگتر ادامه دهید.

حالا که طوطی از دست شما غذا می خورد و می داند کلیک چیست. شما آماده شروع آموزش هدف هستید. این آموزش شامل نشان دادن یک چوب به طوطی است و سپس حرکت طوطی به سمت آن و لمس چوب خواهد بود. در واقع هدف آن است که، به طوطی آموزش دهید که در کجا می‌خواهید راه برود.

در صورتی که همراه چوب غذای مورد علاقه طوطی هم باشد. این یک عمل اغوا کننده است، که طوطی فقط متمرکز به غذای درون دست شما می شود و هیچ عامل دیگری حواس آن را پرت نمی‌کند.

مشاهده محصولات: اسباب بازی طوطی

نکته: اجازه ندهید طوطی به چوب حمله کند. چراکه هم وسیله کمک آموزشی را خراب می‌کند و هم رفتاری بر خلاف آنچه در تلاش برای رسیدن به آن هستید را می آموزد. از حواس پرتی عالی چون کلیکر استفاده کنید. تا توجه طوطی را به خود جلب کند.

بلافاصله در حالیکه چوب هدف را از منقار آن بیرون می‌کشید، پاداش آن را بیرون بیاورید و در واقع به طوطی اجازه ندهید تا چوب را بجود و یا با آن بازی کند. از همین شیوه چوب و پاداش استفاده کنید تا طوطی آن را یک فرمان ثانویه درک کند.

 

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *