علت چرت زدن طوطی‌ سانان + درمان

علت چرت زدن طوطی‌ درمان طوطی برزیلی، کاسکو، ملنگو و عروس هلندی

علت چرت زدن طوطی‌سانان سوال پرتکراری است که افرادی که این‌گونه‌های جانداری را در خانه خود نگه‌داری می‌کنند مدام مطرح می‌کنند. در مورد زمان خواب، خواب مفید و همین‌ طور بیماری های طوطی سانان نیز سوالات پرتکرار است. چرت زدن طوطی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. البته پیش از هر چیزی و در درجه اول، باید صحت و یا واقعاً چرت زدن پرنده تأیید شود.

علت چرت زدن عروس هلندی و طوطی سانان

به طبع در همان ابتدای کار ما پیشنهاد می‌کنیم که به جهت دریافت نتیجه درست، حتماً در مورد پرنده خود از پزشکان کمک بگیرید. بخصوص اگر این موضوع شایع و جدی است، راهنمایی‌ها و درمان چرت زدن زیاد عروس هلندی، هم می‌تواند جان پرنده شما را حفظ کند و هم باتوجه‌به تخصص و شناختی که آن‌ها دارند، این موضوع شناسایی عامل را آسان‌تر می‌کند. باید بدانید که طوطی‌سانان در طول شبانه‌روز نیاز به ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب دارند، درست است، آن‌ها زیاد می‌خوابند.

زمان مناسب خواب طوطی‌سانان

بیشتر گونه‌های طوطی از مناطق استوایی به دیگر نقاط دنیا می‌روند، این موضوع باعث می‌شود که فرم و ساختار خواب منحصر به همان موقعیت جغرافیایی را در خود داشته باشند. در مناطق استوایی گستره زمانی به دو بخش تقسیم می‌شود. تقریباً ۱۲ ساعت روشنایی روز و ۱۲ ساعت تاریکی در یک دوره ۲۴ ساعته وجود دارد. علاوه بر این، ناظران طوطی‌ها در حیات‌وحش گزارش می‌دهند که مدت کوتاهی پس از غروب خورشید، شروع به خوابیدن و یا حتی چرت زدن می‌کنند.

پیشنهادمطالعه: آموزش تربیت طوطی

بنابراین، این استدلال به دست می‌آید که طوطی‌ها باید حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. اما آیا این یک استدلال منطقی است؟

خواب کافی برای بقای طوطی‌ها حیاتی است

درست است که طوطی‌سانان دیگر برای شکار نیازی به حرکت و دوام حضور در یک موقعیت خاص ندارند، اما به‌هرحال ژنتیک بدن آن‌ها به‌گونه‌ای است که به مدت‌زمان زیادی خواب حتی فراتر از انسان نیاز دارند. طوطی‌ها عموماً در طول روز چرت می‌زنند، این چرت می‌تواند کوتاه باشد، آن‌ها از نور خورشید فراری هستند، از طرفی با گذشت زمان و کهولت سن، مکمن است بیشتر احساس نیاز به خواب کنند.

چرت زدن عروس هلندی و طوطی برزیلی

البته چرت زدن با خواب شبانه تفاوت‌های کلیدی و اساسی خواهد داشت. زمانی که چرت آن‌ها شروع می‌شود به‌جای نشستن در انتهای قفس و در کنجی جای می‌گیرند.

آیا طوطی‌ها به چرت زدن نیاز دارند؟

در نهایت طوطی شما نیاز به استراحت دارد، نشانه‌های چرت بیش از حد، به معنای بروز اختلالات جسمی و روحی خواهد بود. همین‌طور احتمالاً شرایط کافی برای خواب در شب فراهم نیست و پرنده شما احساس ترس، تنش و اضطراب می‌کند. اگر طوطی‌ها در طول روز به‌اندازه کافی استراحت نکنند خیلی راحت در معرض افسردگی، حملات قلبی و تنش‌ها قرار می‌گیرند. از طرفی نمی‌توانند به‌خوبی بخورند و بیاشامند و حتی سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز به‌مرور ضعیف می‌شود.

بهتر است که چرت پرنده شما مدت‌زمان کوتاهی باشد، این چرت می‌تواند در عرض چند دقیقه هم انجام شود. در شرایطی که طوطی‌ها نیاز به خواب ده الی دوازده ساعت در شبانه‌روز دارند، آن‌ها برای این که الگوی خواب ناقص خود را تکمیل کنند، درست مثل انسان چرت می‌زنند؛

بنابراین چرت زدن باعث می‌شود که انرژی خود را برای ادامه حیات حفظ کنند. البته درصورتی‌که در طول شب کم‌تر بخوابند، به‌تازگی به خانه شما آمده و یا این که بیش فعال باشند، بیش از هر زمانی به چرت نیاز خواهند داشت.

دلیل چرت زدن عروس هلندی و سایر طوطی سانان

شاید برای شما سوال باشد که چرا عروس هلندی چرت میزنه؟ چرت زدن طوطی‌سانان دلایل زیادی دارد، آن‌ها ممکن است بنا به نواقص، رفتار صاحب و همین‌طور مشکلات جسمانی که دارند درگیر چرت شوند. گاهی نیز درست مثل انسان‌ها این چرت برای آن‌ها تبدیل به عادت می‌شود. علاوه‌برآن، رفتارهای خودتخریبی، تکراری، استرس و افسردگی نیز از جمله عواملی است که این موضوع را برای پرنده‌های زیبا اما حساس جدی‌تر می‌کند.

مشکلات منبع نور و تغذیه آفتاب

بله درست شنیدید، این پرنده‌ها برای زنده ماندن نیاز به تغذیه از نور آفتاب دارند. چرت زدن طوطی‌سانان تا حد زیادی بنا به این مشکل است که مقادیر کلسیم و فسفر و همین‌طور ویتامین D در آن‌ها کاهش داشته است.

درصورتی‌که این امکان را ندارید که منبع نور واقعی برای پرنده خود فراهم کنید، می‌توانید از لامپ‌های خاصی که بنا به این نیاز طراحی شده‌اند استفاده کنید، این حجم نور البته نباید خیلی زیاد باشد، چون می‌تواند موجب آزار و یا حتی کم‌تر شدن مدت‌ زمان خواب پرنده خانگی شما شود. پس در این مورد حتماً با پزشک مشورت کنید.

درمان: در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که تاحدامکان قفس پرنده را به منبع تابش نور خورشید در روز نزدیک کنید. دقت کنید که بهتر است پرندگان در هنگام شب نیز در تاریکی مطلق قرار نگیرند، استفاده از لامپ‌هایی با ولتاژ پایین یک راه‌حل منطقی است.

جذب مواد غذایی

این مورد در مورد چرت زدن طوطی‌سانان تا حد زیادی بستگی به رژیم غذایی آن‌ها خواهد داشت. درست مانند انسان‌ها، پرندگان نیز با غذاهای سنگین، بیشتر احساس خستگی و کوفتگی می‌کنند. در نتیجه اگر پرنده شما در شرایط رژیم پزشکی خاصی نیست، به سراغ غذاهای سبک‌تر بروید که جذب سریع‌تر و حجم مواد معدنی کم‌تری دارند.

بعد از غذا خوردن، چرت زدن طوطی‌سانان تا حدی طبیعی است، آن‌ها انرژی زیادی را بابت هضم غذا ازدست‌داده‌اند، از طرفی بخشی از مکانیزم بدن آن‌ها، از این پرندگان می‌خواهد که کمی استراحت کنند تا مجدداً برای ادامه روز شارژ شوند. ازاین‌رو می‌توان گفت که چرت زدن در این حالت یک اتفاق مثبت است.

درمان: به طبع چنین چرت‌هایی نیاز به درمان ندارد، اما اگر فکر می‌کنید که وزن طوطی شما خیلی بالا رفته است، پیشنهاد می‌کنیم که از رژیم‌های غذایی ساده‌تر و سبک‌تر استفاده کنید، آن‌ها نیاز مبرم به فیبر دارند، در نتیجه حتماً از اقلام غذایی مجاز با فیبر کامل استفاده کنید.

مطالب مهم: غذای عروس هلندی

حمام کردن طوطی

یکی دیگر از عوامل چرت زدن طوطی‌ برزیلی و دیگر طوطی ها، انجام یک حمام سخت است، آن‌ها نیاز به نظافت دارند، اما همان‌طور که این نظافت می‌تواند موجب سرزندگی پرندگان شود، احساس خستگی و کوفتگی هم به آن‌ها می‌دهد، درست مثل یک انسان که پس از ماساژ این حس را خواهد داشت، آن‌ها نیز باید مدتی استراحت کنند.

درمان: درمان خاصی در این مورد وجود ندارد، اما حتماً روند حمام و تمیزکردن لانه پرنده خود را بر اساس اصولی که برای این کار در نظر گرفته شده است انجام دهید، دقت کنید که قرار نیست صدمه و ضربه‌ای حتی به‌صورت ناگهانی به طوطی وارد شود که می‌تواند خطرساز و حتی عامل مرگ باشد.

خانه‌ای شلوغ و جوی بدون سکوت

اگر پرنده شما مدام در یک جو شلوغ است، زودتر انرژی خود را از دست می‌دهد. علت چرت زدن طوطی‌سانان وقتی به‌تازگی وارد فضای یک خانه می‌شوند بیشتر این موضوع خواهد بود که دچار تغییر فضای اتمسفر شده و با جو ناآشنا هستند.

باید بدانید که آن‌ها نیز درست مثل بسیاری از انسان‌ها نسبت به سروصداهای خیلی ضعیف هم حساس هستند، تلویزیون، رادیو، موسیقی و همین‌طور سروصدایی که از پنجره شنیده می‌شود، می‌تواند برای پرنده شما آزاردهنده‌ترین جو را فراهم آورد.

درمان: به‌طورکلی بعد از مدتی پرنده شما در حالت اپیدمی و یک جو همیشه ناامن و ناآرام قرار می‌گیرد. برای ایجاد توازن و رفع مشکل چرت زدن طوطی‌سانان پیشنهاد می‌کنیم که آن‌ها را با نقل مکانی موقت به محیطی آرام و ساکت ببرید.

این پرندگان فضای شلوغ را دوست ندارند، ازیک‌طرف هم در فضای خیلی ساکت و بدون سروصدا، ممکن است افسرده شوند. اگر امکان ساکت نگه‌داشتن اتاق برای خواب پرنده را ندارید، جای آن را از خود جدا کنید. اتاقی ساکت و با نور کم بهترین جو برای خوابیدن طوطی است.

خوابیدن طوطی بیمار تحت مراقبت پزشکی

بیماری‌ خاص

یکی دیگر از عواملی که بدون شک می‌تواند موجب چرت زدن پرندگان شود، وجود بیماری های طوطی از نوع جسمانی، متابولیک و… خواهد بود. عموماً وقتی چرت زدن طوطی‌سانان با نشانه‌هایی مانند اسهال، مشکل در دفع و جذب غذا و… مواجه باشد، به طبع بیماری جدی خواهد بود.

در این صورت باید بیماری و دلیل بروز آن مورد بررسی قرار بگیرد. درصورتی‌که به‌طورکلی پرنده شما صرفاً چرت می‌زند، کاهش وزن جدی ندارد و یا این که شرایط جسمی و روحی آن تغییر نداشته، لازم نیست در این مورد نگران باشید.

درمان: برای درمان بیماری‌های خاص طوطی که می‌تواند عامل چرت زدن باشد، حتماً یک چک آپ کامل داشته باشید، از دامپزشک بخواهید تا در صورت لزوم آزمایش‌های مدنظر به جهت تشخیص بیماری‌های زمینه‌ای را انجام دهد. بخصوص اگر به‌تازگی پرنده مهمان خانه شما شده است، بهتر خواهد بود که کمی روی رفتارها، میزان و نوع چرت زدن و یا حتی وضعیت جسمانی آن حساس باشید.

سن طوطی

عامل مهم بعدی که میزان چرت زدن پرنده شما را تغییر می‌دهد سن و سالش خواهد بود. علت چرت زدن در پرنده‌هایی با سن بالاتر، میزان فعالیت کم‌تر و عدم ایجاد توازن بین سوخت‌وساز و تغذیه خواهد بود. به جهت جلوگیری از این مشکل، باید سعی کنید که پرنده خود را در فضایی قرار دهید که پرواز کرده و فعالیت داشته باشد.

درمان: همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره کردیم، اگر چرت زدن طوطی‌ برزیلی عوامل مکمل مانند تب، لرز، افسردگی و گوشه‌گیری و… نداشته باشد، نگران‌کننده نخواهد بود. اما در مقابل زمانی که سن طوطی شما هم بالاتر می‌رود، این موضوع تقریباً مشابه با مسئله‌ای است که ذکر کردیم، لازم نیست در این مورد حساس باشید.

جمع‌بندی نهایی:

پرنده شما نیاز به خواب و چرت‌های کوتاه روزانه دارد، در غیر این صورت دچار اختلالات جسمی و روحی، افسردگی و یا کاهش سطح هوش می‌شود. طوطی بیمار با حضور شما و حتی اصرار شما برای بازی‌کردن باز هم چرت می‌زند، اگر عروس هلندی یا هر نوع طوطی سان دیگری در خانه نگه‌داری می‌کنید و مدام در یک فضا و جو شلوغ حضور دارد، به چرت‌های مکرر نیاز خواهد داشت.

دقت کنید که خواب پرنده شما در هر شرایط باید در نرمال‌ترین حالت باشد؛ در غیر این صورت به‌مرور حتی موجب کاهش سن و فشارهای ناگهانی به سیستم عروق آن خواهد شد.

 

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

 

26 دیدگاه برای “علت چرت زدن طوطی‌ سانان + درمان

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      بله موقع خواب پرندگان سرشون رو روی گردن و به سمت عقب قرار می دهند و طبیعی هست
      ممنون از اینکه سایت تهران طوطی رو انتخاب کردید ،🙏🙏🙏🙏🙏

      • Mm گفته:

        سلام من یه طوطی برزیلی دارم یه بار زیر پام اومد از اون موقع نه پرواز میکنه نه سوت میزنه کم غذا شده البته الان بهتر غذا میخوره

          • سپیده خیرآبادی گفته:

            سلام و عرض ادب
            دوست عزیز ممنونم که سایت تهران طوطی رو انتخاب کردید. دقیقا همین طور هست که می فرمایید. اصول صحیح جوجه کشی اول پاکسازی هست که توضیحاتش زیاد هست جهت اطلاعات بیشتر می تونید با شماره ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲ تماس حاصل فرمایید. با تشکر 🙏🙏🌹🌹🌹🙏🙏

  1. Mm گفته:

    سلام من یه طوطی برزیلی دارم یه بار زیر پام اومد از اون موقع نه پرواز میکنه نه سوت میزنه کم غذا شده البته الان بهتر غذا میخوره

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      باید ببینید چه اتفاقی برای پرنده افتاده اگر خودتون از نظر ظاهری تشخیص میدید که پرندتون سالمه که هیچ ولی اگر نه باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید
      و این کاملا طبیعی هست که یه رفتار غیر طبیعی رو در مقابل یه اتفاق نشان بده مثل اینکه خدایی نکرده با ماشین تصادف کنیم و بگیم که یه مدت صحبت نمیکنیم و حرکت نمیکنیم 😍

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      عرض ادب و احترام
      وبا تشکر بابت اینکه مجموعه ما رو برای همفکری انتخاب کدید
      دوست عزیز اینکه شما توضیح میدید و میفرمایید تا پرنده دیده نشه نمیشه در موردش توضیحی داد یا راه حلی پیشنهاد کرد اما چند مورد هست که امکان این مشکل رو جدی میکنه اگر در باره جفت گیری مشکلی باشه گاها این اتفاق میوفته که به دلیل کم سن بودن یا جوان بودن پرنده حالا چه پرنده نر و چه پرنده ماده اینکه بلد نیست چطور جفت گیری کنه و به مرور و غریزی یاد میگیره اما اگر دچار معلولیتی هست با گفته نمیشه راه حل درمانی رو پیشنها داد وباید حتما به یک پزشک متخصص در امر دامپزشکی مراجعه کنید

  2. خلیل گفته:

    سلام من یه طوطی دارم که پسرم برده بودش حمام و کامل کرده بودش زیر آب و اذیتش کرده بود الان ۲روزه که پف کرده و فقط میخابه چیزی نمیخوره لطفن راهنمایی کنید فکر کنم از بینیش آب رفته داخل ریش لطفن راهنمایی کنید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز خوبین
      ندیده نمیشه چیزی تجویز کرد فقط اینو بدونید که برای ابتنی طوطیسانان و در کل پرندگان اصلا نباید پرنده رو زیر دوش برد و اینکار حکم شکنجه رو داره مگر اینکه از جوجگی به این کار عادت کرده باشه بهترین راه این هست که به صورت مه پاش با اسپری کمی پرو بالش و خیس کنید و حتما توجه داشته باشید که اب از گوش و دهان پرنده وارد نشه
      پیشنهاد میکنم که هرچه زودتر به یک دامپزسک مراجعه کنید چون احتمال سرماخودگی و عفونت زیاده و باید دارو درمانی زیر نظر دکتر بشه

    • شاپرک گفته:

      چقدر راحت صحبت از آزار یه موحود زنده میکنید فکر کنید پسرتون رفته مهمونی صاحب خونه پسرتونو ببره تو وان حموم کامل ببرتش زیر آب چه اقدامی میکنید ؟؟؟؟ تاره میپرسید چه کار کنم سریع ببریدش دکتر شاید حیوونکی داره عذاب میکشه از درد نمیدونم چرا یه عده وقتی شرایطش و ندارن حیوون خونگی میارن واقعا ظلم بزرگیه راحت از کنار مشکلات این زبون بسته ها نگذرید 😡😤😭

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      ممنون از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      اکثر مواقع وقتی پرنده وارد محیط جدید می شه تا به محیط جدید عادت بکنه یه مدت زمان می بره. ولی اگر بعد از یه مدت مشکل برطرف نشد پرنده باید از نظر جسمی مورد بررسی قرار بگیرد.

  3. توتا گفته:

    سلام من یه طوطی برزیلی دارم دو ماهو خورده ای سالشه چند وقت پیش تو جو شلوغ بود خیلی ترسید ، الان بهتر شده ولی امروز باز گوشه گیره و میخوابه منقارشو قورچه میکنه چیکار کنم؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      نگران نباشید به مرور خوب می شه. فعلا شرایط شلوغ و استرس زا براش فراهم نکنید تا این مشکل حل بشه.🙏🌹

  4. Mohammad Ebrahimi گفته:

    سلام من یه شاه طوطی ۵۵ روزه دارم سه چهار روزه خیلی می‌خوابه خونه ام خیلی شلوغ و پر سر و صدا نیست شبا ام ساعت ۱۱ چراغ خاموش میکنم البته یه نور کم می‌زارم برایش یه پارچه ام میکشم رو قفس ،،، ولی بازم امروز دیدم داره چرت میزنم ،،، فکرم ریخته به هم ،، یه راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام جناب ابراهیمی
      ممنون از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      چند وقت هست که پرندتون این حالت رو داره؟ یه وقتایی به صورت غریزی این کار رو انجام می ده که طبیعی هست . ولی اگر از نظر جسمی و غذا خوردن و مدفوع دچار مشکل باشه پرنده باید مورد بررسی قرار بگیره

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      اگر بی حالی و چرت زدن ادامه دار باشد باید بررسی شود ولی گاهی اوقات یکسری کارهایی که پرنده ها انجام می دن غریزی هست

      ممنونم از همراهی شما🙏🙏🌹🌹

  5. غزل صدر گفته:

    سلام عذر میخوام من طوطی برزیلیم زیر پا رفت ولی سریع بردمش دامپزشک و گفتن مشکل خاصی نداره اما همش خوابه از اون موقع چند روز ادامه داره این حالت ها

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      درود

      دوست عزیز دچار حالت استرس شده و نرسیده می تونید از نکتون ریلکس هفته ای یکبار برای پرندتون استفاده کنید مکمل ضد استرس هست.
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی🙏🙏🌹

  6. باران گفته:

    سلام من یه جفت طوطی هلندی خریدم نمیدونستم این نامردا نگو بالشو زدن و زخم و خونریزی داره و مشخصه اونم مثل جفتش کاملا دستیه کوتا میگم نبردم بدم پس گفتم اینبار میکشن اوایل کسل بود ن غذا ن اب ولی خدارو
    شکر شروع کرد غذا و اب اعتماد کردن به ما اینجا فقط داروخانه دارع کلینیک نیست پامادنئومایسین سولفات ۱درصد دادن گفتن بزن جای زخمش ولی این نمیاد رو دستم بزنم میدونم که این کم تحرکیش بخاطر دردیه که داره بنظرتون این پاماد خوبه بزنم و بخوره این پامادو ایرادی نداره مولتی ویتامینم داد میریزم تو ابشکن کف دریا استفده میکنم خونه من نور دارع و صبح به صبح از داخل نور خورشید شبا لامپ کمکم کنید این بچه بالش زود خوبه شه جفتش سرحال درقفس همیشه باز میاد بیرون ولی اون ن مگه ما کلا قفس و بر داریم میخوام زود خوب شه و بهمون اعتماد کنه و صاحب قبل و فراموش اینم بگم زیاد بهشون محبت میکنم ولی این ارومی و نخوندنش😔😔فکر هزینه ام نیستم از نون خودم میزنم فقط بهم رژیم غذای بدین و بگ
    ین چهکار کنم برا بال
    ش ممنون از ناراحتی نمیدونم چی نوشتم

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز

      طبق دستوری که پزشک داده حتما ادامه بدید. در ضمن پرنده تا بخواد به محیط جدید و شما عادت کنه زمانبر هست پس اجازه بدید تو حال خودش باشه و فقط از نظر تغذیه رسیدگی کنید به پرنده . برنامه غذایی هم که تو سایت تهران طوطی هست لطفا مطالعه بفرمایید.
      امیدوارم مورد استفادتون قرار بگیره 🙏🙏🌹

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      بله وقتی پرندگان در محیط جدید قرار می گیرند معمولا تا به محیط و افراد جدید عادت بکنند زمانبر هست ولی اگر این قضیه غذا نخوردن ادامه دار بود باید موضوع بررسی شود.

      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی🙏🙏🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *