چگونه جوجه عروس هلندی را تمیز کنیم؟

چگونه جوجه عروس هلندی را تمیز کنیم؟ آموزش حمام کردن عروس هلندی و خشک کردن

همانطور که تمیزی و نظافت مقوله‌ای مهم برای ما انسان‌ها است، برای حیوانات خانگی نیز این موضوع باید در نظر گرفته شود. وقتی شما حیوان خانگی‌ای مثل سگ، گربه و یا پرندگانی مثل قناری و طوطی عروس هلندی و… خریداری می‌کنید؛ در کنار اهمیت دادن به تغذیه، لانه، مراقبت و نگهداری باید به تمیز نگهداشتن آنها نیز اهمیت دهید.

در این راهنما که تیم محتوایی تهران طوطی آماده کرده است قرار است به موضوع حمام کردن و تمیز نگهداشتن پر و بدن عروس هلندی این طوطی دوست داشتنی و محبوب بپردازیم.

در مورد طوطی عروس هلندی Cockatiel

او را با نام Cockatiel در خارج از ایران می‌شناسند. رنگ خاکستری یا سفید با لکه‌هایی در لبه‌های بیرونی هربال، ناحیه گرد و نارنجی رنگ روی به اصطلاح گونه‌ها و سر زرد رنگ این طوطی را به موجودی بامزه و بسیار دوست داشتنی تبدیل کرده است. عروس هلندی پرنده‌ای نسبتا آرام و مهربان بوده و نگهداری از آن راحت است. در ادامه میرسیم به بحث در مورد حمام کردن عروس هلندی و اینکه چگونه عروس هلندی را بشوییم؟

پادکست این مقاله را می‌توانید بشنوید:

 

چگونه عروس هلندی خود را حمام کنم؟

اکثر پرندگان خانگی و حتی غیرخانگی از حمام کردن و به اصطلاح آب بازی هر روزه لذت می‌برند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند فقط گاهی اوقات حمام کنند. تشویق پرندگان به حمام کردن مهم است چراکه با تمیز کردن مکرر؛ پر و پوست آنها سالم تر شده و رشد بهتری خواهند داشت. هفته‌ای یک یا دو بار حمام کردن عروس هلندی خوب است.

خب نظافت و شستن عروس هلندی شما شامل تمیز کردن و کوتاه کردن ناخن و پر و سپس دوش گرفتن او است. حمام کردن عروس هلندی می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود.

  1. تجربه و لذت بردن از حمام کردن به تنهایی بدین صورت که می‌توانید یک کاسه پر از آب تمیز را در قفس گذاشته و پرنده یک شیب خوب را به تنهایی انجام داده و از ان لذت ببرد.
  2. روش دوم نیاز به همراهی شما دارد چون باید روی پرنده آب بپاشید. می‌توانید یک بطری اسپری برای حمام بردارید. به یاد داشته باشید، هنگام استحمام نباید تماسی با چشم و صورت آنها داشته باشید.
  3. روش سوم این است که می‌توانید آن را زیر آب جاری حمام کنید. یعنی با آب باز در سینک ظرفشویی آشپزخانه، اغلب این روش جواب داده و برای آنها لذتبخش بوده، اما نیاز است که این کار با دقت انجام شود و در صورت نیاز شیر آب را ببندید. از دوش شبانه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث سرماخوردگی آنها شود.
  4. البته اکثر عروس هلندی‌ها اسپری کردن آب را نیز دوست دارند و از آن لذت می‌برند. پاشیدن آب باید ملایم و به آرامی صورت گیرد. برخی این کار را دوست ندارند پس اگر از این کار دوری کردند، نگران نشوید.

تمیز کردن عروس هلندی با اسپری آب

نکته مهم بعد از حمام کردن عروس هلندی:

در طبیعت پرندگان بعد از آب تنی، خود را در هوای آزاد خشک می‌کنند. برای پرندگان خانگی تقریبا بدین گونه است. پس از یک دوش خوب، حتما کاکاتیل خود را خشک کنید تا سرما نخورد. بهترین روش برای خشک کردن استفاده از حوله یا نگهداشتن آنها زیر نور آفتاب است. یا می‌توانید در یک اتاق گرم و بدون جریان هوای سرد آن را نگهدارید تا خشک شود. بر این اساس پرنده شما خشک میشود.

پیشنهاد مطالعه: چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم

خشک شدن پرها ممکن است زمان بیشتری ببرد، پس صبور باشید و این را هم بدانید که از صابون‌های شیمیایی قوی یا ریختن روغن روی آنها خودداری کنید.

از چه زمانی می توانم عروس هلندی خود را حمام کنم؟

حتما برای شما سوال است که چگونه پرهای کثیف عروس هلندی را تمیز کنیم؟ از همان ماه‌های اولیه به دنیا آمدن طوطی و رشد پرهایش می‌توانید آن را حمام کنید. اما استحمام او بسته به کیفیت هوای داخل خانه و سطح فعالیت طوطی دارد. اوایل دو بار در ماه حمام کردن طوطی ایده‌ای مناسب است. اگر به طور قابل توجهی کثیف بود، می‌توانید هفته‌ای یک بار او را استحمام کنید.

برای تمیزشدن از یک صابون ملایم و آب ولرم استفاده کرده و پرنده را به آرامی حمام کنید و مطمئن شوید که آب و صابون مستقیم به صورت و چشم‌هایش برخورد نکند.

تمیز نگهداشتن محل حمام پرنده مهم است، چرا؟

تمیز نگهداشتن محل استحمام پرنده مهم است. چون باید از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود. بنابراین برای تمیزکردن محل استحمام کاکوتی از فضولات و آلودگی‌ها به یک برس سفت و آب، یا محلول ملایم سرکه رقیق شده، نیاز دارید. برای تازه نگه داشتن حمام دوست پردارتان، کافی است آن را با آب و سرکه بشویید. صابون‌ها و پاک کننده‌های مصنوعی را نیز کنار بگذارید.

در نهایت

حمام کردن مهم است و دوست پردار شما باید حداقل در هفته یک یا دوبار حما کند و تمیز شود. چرا که پرهای آنها تمیز و مرتب شده و به رفع خشکی پوست آنها نیز کمک کرده و پوستشان درخشان تر خواهد شد. حمام کردن باعث میشود تا عروس هلندی شما در شرایط بهتر و به دور از شوره یا آلودگی و کثیفی رشد کند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین طوطی برای نگهداری

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید عروس هلندی خود را حمام کنید؟ و چه نکات دیگری را رعایت کنید؟ مطالعه این راهنما را از دست ندهید. همچنین باعث خرسندی ما است که اگر نظر و یا تجربه ای برای استحمام بهتر عروس هلندی دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

خبر خوب برای همراهان گرامی فروشگاه تهران طوطی:

اصلاح ناخن و منقار طوطی سانان به صورت رایگان در روزهای جمعه انجام می‌گردد. جهت هماهنگی با ما تماس بگیرید.

 

 

44 دیدگاه برای “چگونه جوجه عروس هلندی را تمیز کنیم؟

  1. اسماعيل شادفر گفته:

    سلام وقت بخير. بال و دم پرنده و قفسه سينه كلا سياه شده. انكار دوده نشسته روش هركارى ميكنم از بين نميره. شامبو مخصوص عروس هلندى گرفتم ولى جواب نداد چيكار بايد بكنم تا تميز بشه

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      با سلام
      دوست عزیز اگر از سلامت جسمی پرندتون اطمینان دارید از نمک دریا مارک رانفرید آلمان هم استفاده بفرمایید هفته ای یکبار آن شااله جواب می ده ضمن اینکه از مکمل پرساز هم برای پرندتون هفته ای یکبار استفاده بفرمایید.
      ممنون از اینکه سایت تهران طوطی رو انتخاب فرمودید 🙏🌹🙏

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام
          اولین اقدام این هست که با دقت و حوصله بیشتری به پرنده سرلاک بدید به طوری که از دهان پرنده بیرون نریزه چون این مورد و بالا اوردن پرنده باعث میشه داخل چینه دان پرنده قارچ بزنه اما حالا که این اتفاق افتاده اولا اینکه اگر همون لحظه با دستمال نم دار تمیز کنید میره ولی اگر خشک شده با دستمال نم دار ولرم انقدر با حوصله اروم ارو نرمش کنید تا نرم بشه و کنده بشه

      • فرهاد گفته:

        سلام عروس هلندی من الان سه تا جوجه داره که بافاصله به دنیا امدن الان یکماه یابیشتره دقیق نمیدونم ولی اون جوجه کوچیکه رو اامروز دیدم ماده داره پراشو میکنه طبیعیه یاجداکنم ازپرندهفروشی پرسیدم گفت طبیعیه چون هم غذا میده بشون هم نوک‌ میزنه به دوتا اخریا ممنون میشم راهنمایی کنین

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام دوست من
          حتما جدا کنید چون بخاطر مستی مجدد یا کمبود ویتامین ممکنه به جوجه اسیب برسونه و حتی بکشه جوجه رو اگر میخواید این اتفاق نیوفته حتما جدا کنید وبا سرلاک تغذیه کنید

      • محمدمهدی کریمی گفته:

        سلام خسته نباشین
        عروس من دو ماهشه و الان سرلاکش خشک شده دور دهنش و نمیزاره پاک کنم رو سه بار اقدام کردم اما اذیت کرد و کاری کرده ک پرهای خودشم از صاف بودن در اومدن چیکار کنم؟

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام دوست عزیزم
          بهتره که همون موقع که سرلاک به جوجه می دید با دستمال نم جاهایی که سرلاکی شده پاک کنید در غیر این صورت بعدا به سختی پاک میشه و باعث دفرمه شدن پرهای پرنده می شه. الان هم طی چند مرحله با دستمال نمدار( یا مقداری آب روی قسمت های سرلاکی اسپری کنید) این کار رو انجام بدید و به صورت کاملا آرام سرلاک ها را پاک کنید.
          🙏🌹🌹

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم که سایت تهران طوطی رو انتخاب کردید. اولا از پوشال مرغوب برای جوجه تون استفاده کنید. ثانیا هر ۲۴ ساعت یکبار پوشال زیر جوجه رو باید عوض کرد تا از مشکلات عفونتی جلوگیری شود.
      سپاس از همراهی شما

  2. مهران گفته:

    سلام من یه جوجه عروس هلندی ۳۹ روزه دارم
    پرهای نزدیک ی نوک پرنده سرلاک ریخته و سفت شده و نمیشه جدا کرد چیکار کنم میشه با قیچی بزنم اون اینکه رو

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      خیر دوست عزیز. شما بعد از سرلاک دادن به جوجه با یک دستمال نم دار باید سرلاک ها رو از دور نوک جوجه پاک کنید تا خشک و سفت نشود. الان هم آرام با دستمال نم دار همین کار رو طی چند مرحله انجام بدید سرلاک ها پاک می سه.
      ممنونم از همراهی شما دوست عزیز با سایت تهران طوطی🌹🙏

  3. ناشناس گفته:

    سلام من عروس هلندیم رو امروز برای اولین بار بردم حمام و اول یه کاسه آب ولرم واسش گذاشتم ولی نرفت داخلش منم خودم آروم گذاشتنش داخل کاسه ولی سریع اومد بیرون و پرواز کرد.. برای بار دوم هم همین کارو کردم و دوباره پرواز کرد.. بعد با آب پاش بهش آب پاشیدم حالا گذاشتمش جلوی نور آفتاب پشت پنجره
    نمیدونم چطوری خشک میشه هی داره میلرزه الانم داره تو سالن راه میره
    مشکلی واسش پیش نیاد؟🥲

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      باید عرض کنم خدمتتون که پرنده های زینتی اصلا احتیاج به دوش حمام ندارن و فقط کافیه برای استحمام اب رو از گردن به پایین روی پرنده اسپری کنید. ضمن اینکه طوطی سانان خیلی سریع سرما می خورن پس باید دما و رطوبت محیط رو مناسب نگه دارید و بعد از استحمام چه در تابستان چه زمستان تا چند ساعت پرنده رو گرم نگه دارید.

  4. ناشناس گفته:

    سلام خسته نباشین عروس هلندی دارم ۲ ماه و نیمشه هنوز هم سرلاک میدم دون گذاشتم جلوش ولی تمایلی ب خوردن نداره چکار باید کنم تا زودتر دونخور بشه؟ خسته شدم هروز روزی ۲بار سرلاک دادن! و این ک دمش سیاه شده حموم هم میکنه تمیز نمیشه قشنگ چکارکنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز جوجه های ریز و تقریبا متوسط جثه معمولا ۷۰الی ۷۵ روز باید سرلاک بخورن و در اواخر وعده های سرلاک رو باید کم کنید مثلاً از روزی ۳ وعده بشه ۲وعده و نهایتا ۱وعده و تمام. منتهی برای نرم خور شدن در کنار کم کردن وعده های سرلاک باید از غذاهای نرم مثل سفیده تخم مرغ آبپز شده، حبوبات آبپز شده و ذرت آبپز شده (کاملا خشک و بدون آب) برای جوجه استفاده بشه و در نهایت بعد از دوره نرمخواری آن شااله دونخوری رو باید شروع کنه. این مراحل گرفتن جوجه از سرلاک هست.
      ممنونم از انتخاب سایت تهران طوطی جهت مشاوره
      بازم امری بود در خدمتم🌹🙏

  5. امیدمحمودی گفته:

    باسلام عروس هلندی نر امروز موقع پروازکردن داخل خونه افتاد توظرف روغن. خداروشکر روغن داغ نبوده وفقط روغنی شده اصلاهم اجازه اینکه بهش دست بزنیم برای شستن نمیده چیکاربایدبکنم؟؟ ممنون از سایت خوبتون

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      بهترین روش استحمام برای پرندگان اسپری آب بر روی پرهای پرنده می باشد . منتهی الان که پرهای پرنده شما روغنی شده و با آب خالی پاک نمی سه اگر پرنده رام هست و آرام با صابون یا شامپو بچه با غلظت کم بشورید و در غیر این صورت ظرف حمام پرنده رو با اب و صابون یا شامپو بچه رقیق و کم غلظت که باعث تحریک چشم و یا پوست پرنده نشه پر کنید تا پرنده خودش رو تمیز کند

  6. علیرضا گفته:

    سلام خسته نباشید من یه جوجه دارم تازه دون خور شده حموم کردن براش ضرری نداره بخاطر این میگم چون خیلی خودشو میخوارونه ازشم خیلی پرز میریزه امدوز با اسپری کردن تمیزش کردم فعلا بخام تشت بذارم ضرری نداره؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      درود
      اگر پرنده خودش رو می خارونه از نمک حمام پرندگان که تو سایت هم موجود هست استفاده کنید و هفته ای یکبار روی پرنده اسپری کنید در مورد پرریزی هم اگر از بیماری pbfd0 مطمعن بودید که ندارن از مکمل های پرساز هفته ای یکبار برای پرنده استفاده کنید

  7. رضا گفته:

    سلام طوطی برزیلی دارم و سرلاک ریخته روی پرهای زیر سینه و صورتش و خشک شده به چه صورت باید پاکش کنم؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      ممنون از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      بعد از سرلاک دادن همون موقع با دستمال مرطوب پاک کنید تا سرلاک خشک نشه. الان هم سرلاک های خشک شده رو به همین روش در چند مرحله پاک کنید.

      با تشکر از همراهی شما دوست خوب

  8. خورشید گفته:

    سلام
    ی عروس هلندی لوتینو حدودا ۳ ماهه دارم اما دم و پرهای نوکه بالش خیلی کثیف شده انگار دوده گرفته …چیکار باید بکنم؟؟؟
    عروسم سرحاله و اشتها داره با این حال آیا بیماری خاصی داره چون پرهاش خاکستری شده؟؟؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      آب روی پر و بالش اسپری کنید فقط بعدش گرم نگهش دارید که سرما نخوره. تو هر سنی رنگ پر پرنده ممکنه تغییر بکنه.

      ممنون از همراهی شما با سایت تهران طوطی

    • امیرسام گفته:

      سلام بانو
      پرنده های من دو ماهشون و چون پرواز کردن و به دیوار خونه خوردن شدیدا کثیف شدن،آیا توی اين سن و اين فصل میشه اونارو حموم داد؟

  9. دلارا گفته:

    سلام دوتا عروس سرلاکی دارم تقریبا ۳۷ روزه هستند خیلی کثیف شدند میتونم خونه رو گرم کنم و بدون نگرانی حمومشون کنم یا بزارم بزرگتر بشن ؟؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      حمام کردن پرندگان در حد اسپری کردن آب روی پر هاشون هست و تا یکی دو ساعت گرم نگهشون دارید چون خیلی زود سرما می خورن. ضمنا از مکمل ها(پرساز) و مولتی ویتامین، مینرال هفته ای یکبار برای پرندتون استفاده کنید.
      ممنون از همراهی شما با سایت تهران طوطی🙏

      • Mi گفته:

        تشکر از راهنماییتون یه سوال دیگه هم داشتم یه گرینچیک ۳ ماهه هم دارم با اینکه زیاد بیرون از قفس نیست و هر چند ساعت یکبار برای بازی میارمش بیرون یاد گرفته تو قفس اصلا دستشویی نمیکنه و به محض آزاد شدن دستشویی میکنه امروز از صبح تو قفس بود خیلییی کم دستشویی کرد و وقتی بیرونش اوردم تمام دستشویی که از صبح نگهداشته بود رو رو فرش انجام داد چیکار کنم اینکارو ترک کنه ؟

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام دوست من
          مدفوع پرنده زمان مشخصی نداره 🙂🙂 می تونید برای پرندتون پوشک تهیه بفرمایید که زمانیکه بیرون قفس هست براش ببندید🙏🙏

          ممنونم از همراهی شما 🙏🌹

  10. ابوالفضل گفته:

    سلام من یک عروس هلندی پنج ماهه یا شیش ماهه دارم که پایین تاچ سرش کچل هست میخوام بدونم که موها در میاد یانع

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      از مکمل های پرساز هفته ای یکبار استفاده کنید برای پرندتون ،ضمن اینکه برای اینکه از pbfd خیالتون راحت بشه بهتره یک آزمایش برای پرندتون بدید.

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بهترین کار این هست که بعد از سرلاک دادن به پرنده همون موقع با دستمال نمدار قسمت های از نوک و پر پرنده که سرلاکی شده پاک کنید تا خشک نشده. الان هم طی چند مرحله این کار رو انجام بدید. اگر هم سرلاک خشک شده زیاد بود و با این کار نرفت با مقداری آب اون قسمت ها رو پاک کنید ولی مراقب باشید که طوطی ها خیلی زود سرما می خورن. جای پرنده رو گرم نگه دارید.

      ممنون از همراهی شما

  11. سعید گفته:

    سلام ، دو تا عروس هلندی گرفتم عاشق نوازش هستن، ولی با نوازش گردنشون سیاه و کثیف میشه، از حموم هم خوششون نمیاد و نهایتا چون بقیه پرهاشون هم سیاه شده بود، توی تشت با فرچه نرم و شامپو بچه سر فرچه قشنگ کف مالی کردم و روشون با لیوان آب ریختم سفید شدن, بعدشم گذاشتم لای حوله و روی بخاری تا کم کم خشک بشن، نمیدونم چرا روز بعدش تو لک و قهر بودن اما باز خوب شدن،عوضش تمیز شدن،فقط مشکلی که هست وایکتیس استفاده نکردم چرا رنگ نره از زرد به سفید تغییر کرد؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      برای استحمام پرنده به هیچ عنوان از مواد شوینده استفاده نکنید فقط کافیه آب خالی اونم هفته ای یکبار به پرهای پرنده اسپری کنید و پرنده رو برای جلوگیری از سرماخوردگی در جای گرم نگه دارید. در صورتیکه مشاهده کردید پرنده بیش از اندازه خودش رو می خارونه می تونید از نمک حمام که تو سایت هم موجود هست یک گرم داخل یک لیتر آب حل کنید و هفته ای یکبار روی پرهای پرنده اسپری کنید تا اگر شپش یا حشره ای داخل پرهای پرنده هست از بین بره.

      امیدوارم جواب سوالتون رو داده باشم🌹🙏

      • ساجده عارفی گفته:

        سلام خسته نباشید پرندم توی خونه آزاد بود یکهو پر زد و افتاد توی ماهیتابه روغن سرد …منم زیر شیر آب با شامپو بچه و آب شستمش اما پرهاش به هم چسبیده و فکر کنم سرما خورده با اینکه باحوله خشکش کردم و جاش گرم بود برای اولین بار حمام کردمش ‌…اما الان هم اشتهاش کم شده هم یک صدایی داره فکر کنم سرما خورده بی‌حال هم شده بنظرتون چیکار کنم خیلی نگرانشم

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام دوست عزیز وقت بخیر
          متاسفم برای اتفاقی که افتاده 😞
          به مقدار خیلی کم شامپو بچه با آب مخلوط کنید و پرهای پرنده را آرام شستشو دهید و سعی کنید که شامپو به چشم و دهان برنده نرود. برای استحمام پرنده فقط آب کافیه و به هیچ عنوان از مواد شوینده نباید استفاده کرد ولی در مواردی که برای پرنده شما اتفاق افتاده به صورت فوق که خدمتتون عرض کردم پرهای پرنده رو تمیز بفرمایید

          ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *