تربیت طوطی چگونه است؟

تربیت طوطی چگونه است

قبل از اینکه تصمیم به داشتن حیوان خانگی بگیریم، سوالات زیادی ذهنمان را مشغول خواهد کرد. مثلا برای خرید پرنده ای مثل طوطی این سوال پیش می آید که چه نوعی طوطی ای باید بخریم؟ در مورد غذای آنها باید تحقیق کنیم. همچنین نیاز است که بدانیم چگونه تربیت و آموزش شوند؟

مطمئنا کتاب و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارند که میتوانید از طریق آنها هر آنچه که لازم است در مورد این نوع پرنده ها بدانید. اما شاید تعداد کمی از آنها باشند که اصول اولیه لازم را بازگو کنند. به همین دلیل در این مقاله از تهران طوطی می خواهیم مطلب کاملی را در مورد تربیت و آموزش طوطی ها در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه طوطی ها را تربیت کنیم؟

هر طوطی شخصیت منحصر به فردی دارد و برای آموزش موثر به ترکیب خاصی از تکنیک، صبر و دوستی نیاز دارد. با این حال، نکات رایجی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند برای آموزش آماده شوید و در بیشتر موارد، برخی از مهارت های اساسی و مفید را به طوطی خود آموزش دهید.

نکات اولیه مهم در رابطه با تربیت و آموزش انواع طوطی سانان

  • یک محیط آموزشی مناسب برای پرنده ایجاد کنید. چرا که اگر احساس امنیت، آرامش، راحتی و هوشیاری داشته باشند، احتمالاً آموزش را به طور مؤثری دریافت خواهند کرد. یک فضای آرام پیدا کنید که در آن شما و طوطی بتوانید روی کار در حال انجام، تمرکز کنید.

جایی را انتخاب کنید که برای پرنده آشنا باشد تا قبل از شروع تمرین، سطح راحتی داشته باشد. زمانی که طوطی بیش از حد تحریک شده است، سعی نکنید تمرین کنید. منتظر لحظه ای آرام تر باشید. با این حال، تمرین با خوراکی‌ ها زمانی که پرنده گرسنه است بهترین کار را دارد، بنابراین تمرین قبل از غذا معمولا بهترین سناریو است.

  • آماده باش در حالی که طوطی ها اغلب بسیار دوستانه و دلسوز هستند، اما به طور کلی به صبور بودن بیش از حد معروف نیستند. تاخیرها و اشتباهات در طول جلسات تمرینی ممکن است به خوبی انجام نشود، بنابراین آمادگی قبل از آن مهم است. لوازم مورد نیاز خود را برای نوع آموزشی که خواهید داشت جمع آوری کنید.

اینها ممکن است شامل مواردی مانند سوف دستی، حوله، کلیک، چوب غذاخوری یا چوب طبل، بند / بند (اگر تمرین در خارج از منزل انجام دهید)، اسپری سیب تلخ باشد. خوراکی هایی را انتخاب کنید که طوطی شما از آن لذت می برد و همچنین بتوانید به راحتی به پرنده خود غذا دهید. برای مثال، قاچ‌های نازک سیب می‌توانند یک خوراکی خوب برای یک طوطی باشند.

  • زود شروع کنید، اغلب تمرین کنید، اما زیاد فشار نیاورید. همه ما شنیده‌ایم که سگ‌های پیر در یادگیری ترفندهای جدید مشکل دارند، و همین اصل برای تقریباً هر حیوانی، از جمله طوطی‌ها صادق است. روند آموزش پرنده خود را در اسرع وقت آغاز کنید. تا زمانی که طوطی شما به حدی رسیده است که بتواند (اگر هنوز کاملاً مایل نباشد) یک خوراکی از دست شما بخورد، می توانید آموزش را شروع کنید.

جلسات تمرینی متعددی را در طول روز برگزار کنید، به طور ایده‌آل در زمان‌های مشابه هر روز برای ثبات، اما مهمتر از آن زمانی است که طوطی آرام است. با این حال، جلسات را نسبتاً کوتاه نگه دارید – نه بیشتر از پانزده دقیقه در یک زمان. هنگامی که پرنده شروع به از دست دادن علاقه خود کرد، بهتر است جلسه را به پایان برسانید و بار دیگر دوباره شروع کنید.

  • بگذارید از دست شما غذا بخورد. پاداش دادن به پرنده با یک خوراکی از دست شما برای هر نوع آموزش طوطی در آنجا ضروری است. همچنین به ایجاد پیوند بین شما و یک طوطی جدید کمک می کند. فرآیند را با طوطی در قفس خود شروع کنید. به آرامی نزدیک شوید و درمان را ارائه دهید. آرامش خود را حفظ کنید و تنها زمانی که پرنده در نهایت غذا را دریافت کرد، تأیید تشویق کننده را ارائه دهید.
  • رفتارهای مورد نظر را شکل دهید. “شکل دادن” یک ایدئولوژی آموزشی است که رفتارها را تقویت میکند و نتیجه مثبت خواهد داد. به عنوان مثال، می خواهید به طوطی خود آموزش دهید که خود را در یک ظرف آب کوچک حمام کند، به پرنده باید نگاه کردن به ظرف، حرکت به سمت ظرف و … را یاد داده و در عوض یادگیری به او پاداش دهید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه طوطی را دستی کنیم؟

آموزش طوطی سخنگو

تصور نکنید که طوطی شما حتما صحبت خواهد کرد. مخصوصاً برای افرادی که تازه صاحب طوطی هستند، احتمالا صحبت کردن، اولین مهارتی است که به آموزش آن فکر می‌کنند و بر این باورند که پرنده ‌شان باید در آن مهارت پیدا کند.

اما حقیقت ماجرا این است که هر طوطی متفاوت است و هرگز نباید پرنده ای را خریداری کنید (حتی از نژادی که به حرف زدن معروف است) با این فرض که پرنده صحبت می کند. لذا به نکات زیر در خصوص صحبت کردن طوطی ها توجه کنید.

  • برخی از طوطی ها برای یادگیری سخن گفتن نیاز به آموزش کمی دارند یا اصلاً آموزش نمی بینند. جملات هیجان‌انگیز مانند فریاد زدن در رویدادهای ورزشی هنگام تماشای تلویزیون و یا آواز خواندن با خوانندگان و … که اغلب توسط طوطی‌ها راحت‌ تر شنیده میشود و آنها بیشتر از آنچه فکر می‌ کنید به آنها گوش میکنند. پس مراقب حرف هایی که می گویید، باشید.
  • باید صبور و آرام باشید. طوطی ها با سایر اعضای گله خود صحبت می کنند و در اوایل زندگی آنها، راحت تر می توانید خود را به عنوان بخشی از گله پرنده خود معرفی کنید. بنابراین، هنگام شروع با یک بچه پرنده، احتمال موفقیت شما بیشتر است.

از صدایی شفاف، آرام و شاد برای تکرار یک کلمه یا عبارت ساده هنگام شروع فرآیند آموزش استفاده کنید. به این فکر کنید که چگونه می خواهید به یک کودک انسان یاد بدهید که «مامان» بگوید. در ابتدای کار، به هر صدایی، سپس هر صدای تقریباً دقیق، و در نهایت صدایی قابل تشخیص با یک لذت فوری پاداش دهید.

  • تکرار کنید، و دوباره تکرار کنید. تکرار عنصر کلیدی آموزش طوطی برای صحبت کردن است . به عبارت ساده، هر چه تعداد دفعات بیشتری کلمه یا عبارتی را در اطراف طوطی بیان کنید، احتمال برداشتن و تکرار آن بیشتر می شود.

هر چند وقت یکبار که دوست دارید تمرین کنید. طوطی ها از گفتگو با یکی دیگر از اعضای گله خود خسته نمی شوند، حتی اگر شما باشید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که عباراتی را ضبط کنید و آن را روی یک حلقه برای پرنده پخش کنید. البته با استفاده از این روش تعامل شخصی بین تان ممکن است از دست برود.

تربیت و آموزش مرغ عشق

مرغ عشق ‌ها میتوانند حیوانات خانگی مهربانی باشند، اما برای برقراری ارتباط با شما نیاز به کمی کار است. چه مرغ عشق شما حیوان خانگی جدیدی باشد و چه سال هاست که داشته اید، می توانید به مرغ عشق خود کمک کنید تا شما را به عنوان یک دوست ببیند. با ایجاد اعتماد و ایجاد یک محیط بهینه، شما و مرغ عشقتان می توانید پیوند و دوستی قوی ایجاد کنید.

دو مرغ عشق روی شاخه

نکات زیر میتواند به شما در تربیت و آموزش مرغ عشق کمک کند:

  1. به طوطی زمان دهید تا با خانه جدید خود چه فضای جدید باشد چه یک قفس جدید، سازگار شود. حیوانات خانگی جدید ممکن است با تغییر در محیط خود که با نقل مکان به خانه شما ایجاد می شود، غرق شوند. در این مدت پرنده خود را نادیده نگیرید. با آرامش و محبت با او صحبت کنید و چند دقیقه در طول روز را چند بار در نزدیکی قفسش بگذرانید.
  2. هر روز زمانی را حداقل ۱۰ دقیقه به وقت گذرانی با مرغ عشق خود اختصاص دهید. هرچه زمان بیشتری را با پرنده خود بگذرانید، بیشتر شما را به عنوان یک دوست می بیند. به خصوص اگر اغلب در محل کار یا مدرسه هستید، ممکن است مدتی طول بکشد تا یک حیوان خانگی جدید احساس کند که می تواند به شما اعتماد کند. هر شب ۱۰ دقیقه وقت بگذارید تا فقط روی پرنده خود تمرکز کنید. با هم روی زمین بازی کنید یا به سادگی صحبت کنید.
  3. مرغ عشق خود را به آرامی لمس کنید. هنگامی که مرغ عشق خود را از قفس بیرون می آورید یا زمانی که روی انگشت شما نشسته است، به آرامی و با احتیاط آن را دست بگیرید. اگر پرنده نمی‌خواهد او را لمس کنید یا نگه دارید، از تماس اجباری خودداری کنید. همیشه با پرنده خود با احترام رفتار کنید، که به او اجازه می دهد شما را بشناسد. اگر پرنده را از روی زمین بلند می کنید، این کار را با دستان نرم و جامه شده انجام دهید. پرنده فشار ندهید و آن را محکم نگیرید.
  4. با دست به مرغ عشق خود غذا دهید تا او را تشویق کنید تا با شما ارتباط برقرار کند. برای دادن مقداری غذای مرغ عشق (یک تکه میوه یا مقداری دانه ارزن) از دست خود استفاده کنید. از آنجایی که پرندگان بالغ اغلب به بچه پرندگان خود غذا می دهند، این به پرنده کمک می کند تا به شما اعتماد کند و راحتی بیشتری داشته باشد.
  5. با پرنده خود به شیوه ای آرام صحبت کنید. حتی اگر احساس ناامیدی می کنید، سر مرغ عشق خود فریاد نزنید. صحبت کردن با لحن آرام، به پرنده شما اطمینان می دهد و به او احساس امنیت می دهد. استفاده از صدای آرامش بخش به مرغ عشق شما کمک می کند تا با شناختن شما اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. اغلب با پرنده خود صحبت کنید، زیرا پرندگان اجتماعی هستند. وقتی یک پرنده خانگی را قبول می کنید، به گله آن تبدیل می شوید.
  6. برای مرغ عشقتان، اسباب بازی تهیه کنید. اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که به طور خاص برای پرندگان ساخته شده اند همانند اسباب بازی های چوبی، طناب و یا اسباب بازی های پلاستیکی. مرغ عشق‌ها اسباب ‌بازی‌های صدادار را دوست دارند، بنابراین یک زنگ می‌تواند به شما در ایجاد پیوند کمک کند.

بعلاوه، چند ساز چوبی مانند آنهایی که از چوب زیتون یا درخت پرتقال ساخته شده اند را به پرنده خود بدهید. همچنین چندین مجموعه از اسباب بازی ها را نگه دارید تا بتوانید هر ۱ تا ۲ هفته آنها را تعویض کنید. چرا که پرندگان واقعا باهوش هستند و نیاز به درگیری دائمی دارند و به سرعت از اسباب بازی های خود خسته می شوند.

  1. حرف زدن را به مرغ عشق یاد بدهید. از کلمات و عبارات برای توصیف غذاها یا کارهای مورد علاقه مرغ عشق خود استفاده کنید، تا مرغ عشق شما بتواند شروع به یادگیری زبان کند. هر زمان که وارد اتاق مرغ عشق خود می‌شوید، مثلاً «سلام» بگویید، یا هنگام خروج بگویید «بای». همچنین می توانید نام اسباب ‌بازی مورد علاقه اش را بگویید تا آن را تکرار کند و یاد بگیرد.
  2. به هرگونه رفتار تهاجمی رسیدگی کنید. گاهی ممکن است مرغ عشق گاز بگیرد تا نارضایتی خود را نشان دهد. برای تغییر مسیر این رفتار و تشویق یک رابطه مثبت تر، از حواس پرتی استفاده کنید.

اگر مرغ عشق شما را گاز گرفت، بدون فریاد زدن قاطعانه به او بگویید «نه». سپس، پرنده خود را زمین بگذارید و اجازه دهید در اطراف پرواز کند یا روی یک سوف چوبی بنشینید تا آرام شود. سر پرنده خود فریاد نزنید و سعی نکنید آن را تنبیه کنید. این فقط باعث می‌شود که از شما بترسد، که احتمالاً باعث می‌شود در آینده تهاجمی‌ تر عمل کند.

  1. در نهایت صبور باشید زیرا ایجاد اعتماد زمان می برد. پیوند با مرغ عشق ممکن است کمی طول بکشد. روابط یک شبه اتفاق نمی افتد و ممکن است کمی طول بکشد تا پرنده شما یاد بگیرد که به شما اعتماد کند. آهسته پیش بروید و سعی کنید با شناختن یکدیگر ناامید نشوید.

چگونه باید یک کاسکو (African Gray Parrot) را تربیت کنیم؟

کاسکو روی میز در حال یادگیری

 

  • طوطی ها، تنها حیواناتی هستند که جدا از ما انسانها، قدرت تکلم دارند. ویژگی های مسحور کننده و رنگ های فریبنده این پرنده، بسیاری از دوستداران حیوانات را برانگیخته است تا آنها را در اختیار داشته باشند. در میان بسیاری از گونه های طوطی، طوطی خاکستری آفریقایی به دلیل هوش بالایش در درک گفتار انسان و توانایی تقلید صداهای مختلف یکی از پرندگان مورد توجه است. بنابراین در زیر برخی از تکنیک های مورد نیاز برای تربیت این نوع پرنده را بازگو خواهیم کرد.
  • هنگام آوردن پرنده به خانه، مطمئن شوید که زمان زیادی را با آن سپری کنید و توجه لازم را داشته باشید. اگر پرنده از توجه محروم شود، احتمالاً مشکل کندن پرها را ایجاد می کند. اسباب‌ بازی‌هایی در اختیار پرنده قرار دهید که مشکل بی‌حوصلگی و کندن پرها را برطرف کند. این طوطی ها چون توانایی صحبت کردن و درک زبان انسان را دارند، در صورت تنها ماندن، کسل خواهند شد.
  • قبل از آوردن یک خاکستری آفریقایی به خانه، قفس مورد نظر را نصب کنید یا مکانی را برای اقامت پرنده ترتیب دهید. قفس مناسب می تواند از پرواز پرنده جلوگیری کند، زیرا طوطی های خاکستری خلق و خوی عصبی دارند و باعث می شود آنها محیط جدید را رها کنند. این پرندگان نیاز به توجه دارند که نقش مهمی در ایجاد پیوند قوی بین شما و پرنده دارد. رابطه خوب بین صاحب و پرنده آموزش را آسان می کند.
  • محیط آرام میتواند به صحبت کردن پرنده کمک کند. از این رو، اتاقی مجزا و آرام را برای آموزش پرنده انتخاب کنید. بهترین راه برای ایجاد انگیزه و اجرای دستورات، تشویق پرنده است. هر زمان که پرنده سعی در صحبت کردن یا تقلید صداها دارد، پرنده را تحسین کنید.

حفظ ارتباط چشمی و تشویق از پرنده باعث افزایش پیوند بین پرنده و مربی می شود. زمانیکه پرنده یک کلمه را یاد گرفت، به کلمه بعدی بروید و همان روش را دنبال کنید. همانطور که دایره لغات پرنده شروع به غنی شدن می کند، آموزش عبارات به او آسان تر خواهد شد و به زودی یک پرنده سخنگو در خانه خود خواهید داشت.

نحوه تربیت و آموزش طوطی کاکادو

کاکادو به انگلیسی، cockatoo parrot بسیار کنجکاو و باهوش است و پذیرای آموزش هستند. با این حال، این را بدانید که انواع مختلفی از کاکادوها وجود دارد و فقط برخی صحبت می کنند یا ترفندهای خاصی را یاد می گیرند. تحقیقات خود را انجام دهید تا نوعی را انتخاب کنید که بتوانید به روشی که می خواهید آن را آموزش دهید.

مراحل زیر به شما در تربیت کاکادو کمک میکند:

  1. اعتماد و پیوند بین خود و طوطی را از ابتدا تقویت کنید. نیازهای اولیه او را با تهیه خوراک مناسب و آب شیرین روزانه برطرف کنید. اطمینان حاصل کنید که قفس او جادار است و او انواع زیتون، اسباب بازی و وسایلی برای جویدن دارد.
  2. قبل از شروع تمرین، کاکادو خود را رام کنید. هر روز در اتاقی بدون حواس‌ پرتی، از جمله افراد دیگر و حیوانات، با ملایمت و محبت با او رفتار کنید. با دست به غذای او بدهید و آرام با لحن های عاشقانه با او صحبت کنید. به آرامی حرکت کنید؛

هرگز حرکات ناگهانی انجام ندهید با جلسات کوتاه رام کردن شروع کنید و به تدریج مدت آنها را افزایش دهید. در ابتدا، رام کردن با پرنده شما در قفس انجام می شود. بعد از اینکه او بیشتر به شما عادت کرد و با کمال میل روی شما نشست، او را بیرون ببرید و به رام کردن ادامه دهید.

  1. یک نفر را در خانه برای انجام آموزش اولیه انتخاب کنید. اگر شما نیستید، باید کسی باشد که برای اهلی کردن پرنده شما زمان و تلاش خود را صرف کند. دیگران می توانند آموزش اولیه را تقویت کنند، اما نباید جلسات اصلی را انجام دهند، چرا که دوست شما ممکن است در مورد اینکه قرار است چه کاری را در چه زمانی انجام دهد، گیج شود.
  2. جلسات تمرینی را در اتاقی بی سروصدا و ساکت برگزار کنید. کاکادو شما دامنه توجه بسیار محدودی دارد، بنابراین باید حواس پرتی های احتمالی را به حداقل برسانید. کابینت ها، پنجره ها، پرده ها و درها را ببندید. فن بالای سر یا هر چیز دیگری که در حال حرکت یا ایجاد صدا است را خاموش کنید. افراد یا حیوانات دیگر را بیرون کنید.
  3. کاکادو خود را طوری آموزش دهید که هر بار یک کلمه یا یک عبارت کوتاه از دو یا سه کلمه را بیان کند. آن را چندین بار مستقیماً در طول جلسات تمرین برای او تکرار کنید. خوراکی‌های دوره‌ای ارائه دهید تا زمان تمرین در زمان شادی بماند. هنگامی که شما شروع به از دست دادن علاقه خود کردید، یا اگر شروع به ناامیدی یا بی حوصلگی کردید، جلسه را متوقف کنید و چند ساعت بعد یا روز بعد از سر بگیرید.
  4. از فریاد زدن یا تنبیه طوطی خودداری کنید. چرا که سریع یاد نمی گیرد. در واقع، او از شما خواهد ترسید و کمتر پذیرای آموزش و ابراز محبت خواهد بود.
  5. این ترفندهای اساسی را دنبال کنید تا کاکادوهای خود را برای انجام رفتارهای خاص آموزش دهید. تکرار مداوم، صبر و تقویت مثبت، کلیدی است. با این حال، ویژگی های سایر انواع آموزش متفاوت است، بنابراین اگر می خواهید به پرنده خود انجام کارهای دیگر را آموزش دهید، با یک مربی یا یک راهنمای معتبر مشورت کنید.

روش تربیت و آموزش عروس هلندی

  1. اگر تازه عروس هلندی خریدید، ابتدا باید برای آموزش آن، باید سعی کنید چند هفته اول، ساکت و بدون مزاحمت فقط اطراف طوطی خود باشید تا کم کم به وجود شما عادت کند. این پرنده دوست داشتنی، مکان آرام و ساکت را دوست دارد. بهتر است از بیرون قفس با پرنده صحبت کنید.

سعی کنید با صدای آرام صحبت کنید. بهتر است قبل از شروع مراحل تربیت عروس هلندی، این صحبت کردن آرام را چند روزی ادامه دهید. بعد از مدتی، می‌بینید که عروس هلندی به سمت شما، حرکت می‌کند و به شما واکنش نشان میدهد. این مرحله، دقیقا زمانی است که می‌توانید آموزش به طوطی خود را شروع کنید، البته خیلی آرام و آهسته!

  1. تشویق کردن میتواند بهترین ترفند باشد. از همین رو یکی از گزینه‌ ها برای آموزش دادن به عروس هلندی می‌تواند، استفاده از ارزن یا اسپری او باشد. ارزن را می‌توانید مستقیما به سمت قفس ببرید و احتمالا می‌بینید که پرنده‌ شما هم به سمت شما می آید. نترسید و اجازه دهید پرنده به ارزن ‌ها نوک زده و آنها را بخورد. نکته: از ارزن یا هر وسیله دیگری، فقط برای وقت‌هایی استفاده کنید که زمان آموزش عروس هلندی شما باشد.
  2. بهتر است زمان هر جلسه آموزش، بیشتر از ۱۰ دقیقه نباشد. چون پرنده ممکن است دچار اضطراب شود. بعد از تمام شدن هر جلسه، اجازه دهید طوطی به دست شما، نزدیک‌ تر شود. حتی در آموزش عروس هلندی بالغ هم اگر طوطی مایل بود تا با شما بازی کند و خوشحال به نظر می رسید، باز هم جلسه را بیشتر از ۱۵ دقیقه ادامه ندهید. چون عروس هلندی باید برای غذا خوردن به قفس خودش برگردد.
  3. برای شروع آموزش سخن گفتن عروس هلندی، چند بار یک جمله را با حالت آرام و حرکت چهره‌ یتان تکرار کنید. اگه دیدید عروس هلندی به شما نگاه کرد یا عکس العملی نشان داد، مثلأ سرش را چرخاند یا مردمک چشم‌هایش را گشاد کرد، نشان از دوست داشتن کلمه ای است که گفتید. پس آن کلمه را بیشتر تکرار کنید. اما اگر دیدید، واکنشی نشان نمیدهد یا خسته شده است، آموزش حرف زدن عروس هلندی را متوقف کنید.

سخن آخر

فرقی نمی کند که طوطی شما کاکادو، عروس هلندی، خاکستری آفریقایی و نوع دیگری باشد. ترفندها و نکات مهمی که در ابتدای مقاله ذکر شده است، اگر جهت آموزش و تربیت طوطی به کار گرفته شود، هم برای شما و هم برای دوستِ پردارتان می تواند لذت بخش باشد.

همگی اینها فقط جهت سرگرمی نیست بلکه برای عملکرد بهتر زندگی طوطی و کمک به سلامت عمومی است. طوطی ها با گونه های مختلف، پرهای رنگارنگ، بالهای زیبا و البته رفتار وحشی گونه به دنیا می آیند. که شما میتوانید با روش های ذکر شده، به دنبال اهلی کردن آن باشید.

گردآوری توسط: /https://tehrantooti.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *