جفت‌گیری عروس هلندی و تحریک برای تخم گذاری

ایجاد فضای مناسب برای جفت گیری عروس هلندی 

اگر عروس هلندی (کوکاتیل) داشته باشید ممکن است این سوالات برایتان مطرح ‌شود که نحوه جفت‌گیری عروس هلندی و یا تحریک عروس هلندی برای تخم‌گذاری چگونه است؟ چه فضایی برای جفت‌گیری عروس پاریس می‌تواند مناسب باشد؟ رژیم غذایی مناسب برای جفت‌گیری عروس هلندی چیست؟ کوکاتیل‌ها معمولاً بین ۱۲ تا ۱۴ ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند و آمادگی جفت‌گیری و تولید مثل را نشان می‌دهند.

در ادامه این مطلب به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

توضیحاتی برای دوره پاکسازی قبل از جفت گیری:

 

تشخیص بلوغ جنسی عروس هلندی

انواع عروس هلندی، بلوغ جنسی را معمولاً از طریق تغییرات رفتاری و فیزیکی نشان می‌دهند. بلوغ جنسی در نرها و ماده‌ها به‌ صورت متفاوتی ظاهر شود. تشخیص بلوغ جنسی عروس هلندی نر و ماده  به صورت زیر است:

  • عروس هلندی نر: عروس هلندی نر به محیط اطراف بیشتر توجه کرده و شروع به خواندن با صدای خاص و جذاب می‌کند تا توجه عروس هلندی ماده را جلب کند. عروس هلندی‌های نر ممکن است بالشان را بازکرده و بر روی آن با نوک ضربه بزنند و یا حرکات هیجانی از خود نشان دهند.
  • عروس هلندی ماده: در مقابل، عروس هلندی ماده در حین بلوغ جنسی بسیار حساس بوده و به دنبال منطقه‌‌ای برای ساختن لانه می‌گردد. عروس هلندی ماده ممکن است در محیط‌های مختلف کنج کرده و مصالح برای ساختن لانه را جمع کند. همچنین، درصورتی‌که نزدیک به بلوغ جنسی باشند؛ ممکن است شروع به قرارگرفتن در مکان‌های مناسب برای تخم‌گذاری کنند و رفتار متناسب با شرایط تخم‌گذاری را نشان دهند.

مطالب مرتبط: داروی تقویت نطفه عروس هلندی

علائم جفت گیری عروس هلندی
آماده سازی عروس هلندی برای جفت گیری

۲ روش مهم جهت آماده‌سازی عروس هلندی برای جفت‌گیری

یک سری فاکتورها، روش‌ها و تکنیک‌ها وجود دارد که به ‌واسطه آن می‌توان جفت‌گیری عروس هلندی و تحریک عروس هلندی برای تخم‌گذاری را سرعت بخشید. در ادامه، موارد آماده‌سازی عروس پاریس برای جفت‌گیری را بررسی می‌کنیم.

۱-ایجاد فضای مناسب برای جفت‌گیری عروس هلندی

اولین چیزی که برای ایجاد فضای مناسب برای جفت‌گیری عروس هلندی باید انجام دهید؛ فراهم‌کردن یک محیط آرام و امن است. انتخاب قفس مناسب برای جفت گیری  که فضای بزرگی داشته باشد، می‌تواند یک محیط امن و آرام برای پرنده باشد. قفس باید به‌ اندازه‌ای بزرگ باشد که اجازه فعالیت و پرواز به این پرنده‌ها را بدهد. همچنین، وجود اشیایی مانند چوب، آویزها یا پرچم‌ها و… می‌تواند احساس امنیت بیشتری را برای تحریک و تقویت عروس هلندی برای تخم‌گذاری ایجاد کند.

۲-رژیم غذایی مناسب برای جفت‌گیری عروس هلندی

رژیم غذایی مناسب برای جفت‌گیری عروس هلندی باید شامل تنوع و تغذیه مناسب باشد. دستور غذایی مناسب برای جفت‌گیری کمک می‌کند تا سلامتی و فرایند جفت‌گیری آن‌ها  بهبود بخشیده شود.

غذای مست کننده عروس هلندی:

  • تغذیه عروس هلندی برای تخمگذاری: برای ارائه تغذیه متنوع و کامل، از غذاهای مختلفی مانند: دانه‌های مخصوص پرنده‌ها، میوه‌ها، فیبر و مواد غذایی پروتئینی مثل تخم‌مرغ و منابع پروتئین حیوانی مانند ماهی استفاده کنید.
  • تأمین ویتامین و مواد معدنی: مطمئن شوید غذاهایی که انتخاب می‌کنید؛ ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی مانند: ویتامین A، D، E و کلسیم را فراهم کنند. این موارد برای سلامتی و تقویت سیستم تولید مثلی بسیار ضروری هستند.
  • تنوع در میوه‌ها و سبزی‌ها: ارائه میوه‌ها و سبزی‌های مختلف می‌تواند تغذیه مناسبی را برای این پرنده‌ها فراهم کند. مثلاً، می‌توانید از میوه‌هایی مانند: سیب، خرما، پرتقال، هندوانه و سبزیجاتی مانند گیاهان خوراکی استفاده کنید.
  • محدودیت در مصرف غذاهای پر چرب: مصرف غذاهای پر چرب مانند: مغزهای روغنی باید محدود شود؛ زیرا ممکن است باعث افزایش وزن زیاد در این پرنده‌ها شده و در روند جفت‌گیری عروس هلندی تأثیرگذار باشد.
  • آب تازه و نظافت محیط: اطمینان حاصل کنید که همیشه آب تازه برای عروس هلندی‌هایتان در دسترس باشد. همچنین، تمیز نگه‌داشتن محیط زندگی‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است.

محصول مرتبط: قطره ad3e هاکیمول

نحوه جفت‌گیری عروس هلندی

جفت‌گیری در عروس هلندی‌ها یک فرآیند طبیعی است که توسط نر و ماده انجام می‌شود. آمادگی جنسی معمولاً به ‌وسیله نر و ماده با رفتارها و نشانه‌های خاص نشان داده می‌شود. زمانی که کوکاتیل نر و ماده آماده جفت‌گیری هستند؛ به نزدیک یکدیگر می‌روند و با حرکات رقص با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. عروس هلندی نر با آواز و رقصیدن، عروس هلندی ماده را به طرف خود جذب کرده و فرآیند جفت‌گیری آغاز می‌شود. این فرایند ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

در هر بار تخم‌گذاری عروس هلندی ممکن است ۴ تا ۶ تخم تولید شود. پس از قرارگیری تخم‌ها در لانه، ماده شروع به نشان‌دادن رفتارهای مراقبتی و حفاظتی نسبت به تخم‌ها می‌کند.

مکان مناسب برای تخم گذاری عروس هلندی

بعد از ۱۸ تا ۲۱ روز، جوجه‌ها از تخم‌ها بیرون می‌آیند. ماده در این مرحله نقش اصلی در تغذیه و مراقبت از جوجه‌ها را دارد. این دوره از زندگی جوجه‌ها بسیار حساس است و نیاز به محیطی گرم و مناسب دارند. مراقبت از جوجه‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای رشد آن‌ها، نقش بسیار مهمی در بهبود و انجام صحیح این فرآیند دارد.

دلایل جفت نگرفتن عروس پاریس

عروس پاریس‌ها مانند سایر پرنده‌ها ممکن است به دلایل مختلفی جفت‌گیری نکنند که دلایل آن را مرور می‌کنیم:

  1. عدم آمادگی بدن پرنده: در بعضی مواقع به علت عدم امادگی بدنی پرنده و کمبود مواد معدنی این امر رخ نمی‌دهد. در نتیجه حتما از دوره پاکسازی ذکر شده در ویدیو بالای سایت استفاده کنید و با استفاده از تقویت نطفه و مکمل های تقویتی پرنده را برای تولید مثل آماده کنید.
  2. سن و بلوغ جنسیتی: در برخی موارد، پرنده‌ها هنوز به سن بلوغ جنسی نرسیده‌اند و این عامل می‌تواند باعث عدم آمادگی آن‌ها برای جفت‌گیری شود. عروس هلندی‌ها نیازمند رسیدن به سن بلوغ جنسیتی هستند تا آمادگی کامل برای جفت‌گیری و تولید مثل را نشان دهند.
  3. محیط زندگی نامناسب: شرایط محیطی نامناسب می‌تواند عاملی برای عدم جفت‌گیری باشد. فضای کوچک، استرس، نوردهی نامناسب، عدم ارائه غذا و آب به موقع، وجود سایر پرنده‌ها در نزدیکی قفس و … می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و تنش در عروس هلندی‌ها شود که باعث عدم آمادگی برای جفت‌گیری می‌شود. انتخاب قفس مناسب عروس هلندی، می‌تواند موجب تحریک پرنده به جهت یافتن پناهگاهی امن شود.
  4. فاکتورهای بهداشتی و سلامتی: مشکلات بهداشتی مانند بیماری‌ها، عفونت‌ها یا جراحی‌های قبلی ممکن است به عروس هلندی‌ها اجازه جفت‌گیری ندهد.
  5. نیاز جنسی: برخی از عروس هلندی‌ها ممکن است با توجه به شخصیت خود، علاقه‌ای به جفت‌گیری نداشته باشند یا اینکه زمان و شرایط خاصی را برای این عملیات انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه طوطی را مست کنیم؟

رازهای جفت‌گیری عروس هلندی و تحریک برای تخم‌گذاری

در این راهنما پیرو مباحث جفت‌گیری عروس هلندی و تحریک عروس هلندی برای تخم‌گذاری، به موارد مختلفی پرداختیم. کوکاتیل‌ها پرنده‌هایی زیبا و محبوب هستند که برای جفت‌گیری و تولید مثل، نیازمند آمادگی جنسیتی هستند که به عواملی مانند: سن، شرایط محیطی، وضعیت سلامتی و محل زندگی و… بستگی دارد.

رفتارها و نشانه‌هایی که عروس هلندی‌ها نشان می‌دهند؛ می‌تواند نشانگر آمادگی آن‌ها برای جفت‌گیری باشد. ایجاد شرایط محیطی مناسب و توجه به بهداشت و سلامتی این پرنده‌ها می‌تواند در فرآیند جفت‌گیری و ایجاد تخم و تشکیل جنین جوجه‌ها کمک‌ کند.

21 دیدگاه برای “جفت‌گیری عروس هلندی و تحریک برای تخم گذاری

  1. ابوالفضل گفته:

    سلام من یه جفت عروس لوتینو وایت فیس دارم اصلا جفت گیری نمیکنند و بهم توجه نمیکنند از همدیگه هم جداشون کردم هموصدا میزنن

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      بله همین کار رو انجام بدید به مدت دو تا الی سه هفته. بعد از این مدت هردو پرنده را داخل یک قفس مشترک قرار دهید شروع به جفت گیری خواهند کرد. در ضمن از تقویتی و مکمل های لازم در کنار تغذیه خوب حتما استفاده کنید.

      🙏🙏🙏🌹🌹

  2. امیر حسین گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک سوال داشتم من دو تا عروس دارم یکیشون عروس ۷ ماهه سینامون نره و یکی دیگه شون نژاد گل باقالی۷ ماهه ماده هست سوال من اینه که عروس ها ۷ الی ۸ بار جفتگیری کردن پریشب آخرین جفتگیری شون بوده فعلا لونه هم میرن و وقتی میرن تو لونه زود میان بیرون مولتی ویتامین و کف دریا میدم بهشون اما خبری از تخم نیست وقتی میرن تو لونه براده های چوب رو تو لونه میگیرن به دهنشون انگار داره چوب میخوره و بعد میریزن بیرون طبیعی هست ؟؟لطفا در مورد تخم گذاری عروس هام راهنمایی کنین نظرتون چیه تا کی باید صبر کنم که تخم بزارن آیا سنشون خوبه برا تخم گذاری؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      عروس هلندی معمولا ۹تا۱۲ماهگی قادر به تولید مثل می باشد ولی بلوغ کامل جنسی ۱۵تا ۱۸ماهگی رخ می دهد. شما از نظر ویتامین و مکمل ها و هم از نظر غذایی هم( که جدول هفتگی داخل سایت می باشد ) باید به پرنده رسیدگی کنید که کمبودی نداشته باشند. یه مقدار حوصله بفرمایید آن شااله به نتیجه می رسید.

      ممنون از همراهی شما🙏

  3. Reza Bargish گفته:

    با سلام من یه عروس هلندی نر سینامون دو ساله دارم یه ماده سینامون ۸ ۹ ماهه تو یه قفس نیستن ولی وقتی میارمشون بیرون از قفس باهم دیگه هستن و خوب و مهربونن البته هر از گاهی نوک میزنن بهم ولی زیاد نیس نر سر ماده رو میخارونه بعد خودش میاد پیش من سرشو بخارونم اولین سوالم اینه که چرا ماده سر نر رو نمیخارونه دومیش اینکه الان وقت مناسبی هست که داخل یه قفس بزارمشون اصلا جفت میخورن؟؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      پرنده ها یکسری کارها و به صورت غریزی انجام می دن و علت خاصی ندارم مثل نوک زدن به هم یا نوازش همدیگر . از نظر جنس و سن مناسب جفت خوردن هستن آروم آروم کنار همدیگه تو یه قفس قرار بدید منتهی اگر می خواهید ازشون جوجه بگیرید پاکسازی و تقویت نطفه فراموش نشه تا زمان جفت گیری. جهت راهنمایی بیشتر با شماره ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲ تماس بگیرید.

      🙏🌹🌹

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی🌹🙏
      شما یک دوره پاکسازی و تقویت نطفه برای پرنده هاتون باید استفاده کنید .
      تو سایت هست. می تونید سفارش بزارید
      در صورت نیاز تماس بگیرید در خدمتم
      ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲

  4. مهدی بیژنی گفته:

    عروس هلندی های من هر روز جفتگیری میکنند ولی تخم نمی‌گذارد لطفاً این مورد را توضیح دهید که چرا تخم نمی‌گذارد شاید عقیم هستن یا نمی‌دونم متخصصان بگویید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام جناب بیژنی
      اول از پک پاکسازی و تقویت نطفه و مکمل های تقویتی برای پرنده هاتون استفاده کنید ممکنه بدن پرندتون آماده نباشه و کمبود داشته باشند . بعد از انجام پاکسازی و تقویت نطفه اگر ج نداد ممکنه موردی که می فرمایید درست باشه و پرندتون عقیم باشه.

      ممنونم از تعامل شما با سایت تهران طوطی

  5. مرتضی کریمی گفته:

    سلام و ادب خدمت شما
    من دوتا ماده عروس هلندی داشتم الان دوتا نر خریدم و همون اول ماده ها رو جدا کردم هر کدوم رو داخل یک قفس با یک نر گذاشتم،احتمال جفت شدن وجود داره؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      بله. اگر جفت شدن که هیچ، اگر جفت نشدن جاشون رو با هم عوض کنید. و در محله آخر اگر جفت نخوردن تو قفس جداگانه طوری که صدای هم رو بشنون و همدیگه رو نبین بگذارید بعد از یک مدت کنار هم بزارید جفت می شن. فقط در نظر داشته باشید پرنده های که به تازگی خریداری کردید یه مدت قرنطینه بگذارید اگر مشکلی نداشتن با پرنده های ماده خودتون کنار هم بگذارید🌹🙏
      بازم سوالی بود در خدمتم

  6. موسوی اصل گفته:

    سلام خسته نباشید من یه جفت عروس هلندی دارم یه بار تخم گذاشتن یه دونه جوجه از تخم درامد ولی ولشون کردن چون ماده مریض شد ماده رو مداوا کردم ولی الان نزدیک ۲ماه که اصلا جفت گیری نکردن

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      اولین اقدام پاکسازی و تقویت نطفه هست که باید انجام بدید برای راهنمایی بیشتر لطفا تماس بگیرید ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲

  7. محمد گفته:

    سلام و خسته نباشید عرض ادب
    من یه عروس هلندی نر دارم ۵ ماهشه و ماده هم دارم ۹ ماهشه فقط سوال من اینه که اینا گذاشتم کنار هم با هم خوب هستند فقط سر غذا نر به ماده نوک میزنه ماده هم فرار می‌کنه میگم اینا میتونن جفت باشند با هم؟
    اگه هم بشند باید چقدر وایسم لونه بزارم بعد تخم گذاشتن رو شروع کنم
    خیلی ممنون مرسی سریع جواب بدید

  8. Hamed گفته:

    سلام وعرض ادب و احترام
    من ۲ تا عروس هلندی دارم الان ۴ماهه هستن جفت هسن ،جالبه که روزی ۳ الی ۴ بار دارن جفت گیری می کنن نمیدونم باید براشون لونه بزارم یا نه ، تغذیه عالی بهشون میدم رسیدگی عالی لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اصول اولیه جوجه کشی پاکسازی و تقویت نطفه هست که باید انجام بشه ضمن مکمل های که بعنوان کلسیم و مولتی ویتامین به پرنده باید داده بشه. و اگر پرنده های شما جفت گیری می کنن لانه براشون بزارید در غیر این صورت ممکنه کف قفس تخم بزارن.

      ،🙏🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *