عکس مدفوع عروس هلندی بیمار ببین تا بفهمی اسهال داره یا نه!

عکس اسهال عروس هلندی و آموزش درمان اسهال در عروس هلندی

برای نگهداری و حفظ ویژگی‌های خاص و جذاب طوطی سانان چون: زیبایی، هوش و قدرت سخنوری نیازمند آگاهی کامل از شرایط نگهداری آنان و حتی درمان آنان در مواقع نیاز پرنده هستیم. عروس هلندی هنگامی دچار اسهال می‌گردد که، استرس، جابجایی، تغییر ناگهانی در رژیم غذایی، مسمومیت و یا حتی نشانه یک بیماری خطرناک در او هویدا می‌شود.

از این رو بهتر است از علت اسهال طوطی + درمان اسهال در عروس هلندی آگاهی یافت، تا بتوان در کم‌ترین زمان، بهترین مداوا را بر روی عروس هلندی انجام داد. در ادامه همراه باشید تا علل اسهال عروس هلندی و درمان آن را بیاموزیم.

علائم و علل اسهال عروس هلندی

اسهال عروس هلندی از جمله عواملی است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و یا به درستی درمان نشود جان پرنده را به خطر می‌اندازد. از این رو صاحب پرنده باید آگاهی کامل از مدفوع پرنده در حالت عادی داشته باشد؛ تا در هنگام بیماری و اسهال با تغییرات به وجود آمده در مدفوع علائم و علت آبکی بودن مدفوع عروس هلندی را تشخیص داده و به دنبال درمان آن باشد.

لازم به ذکر است تشخیص اسهال در پرندگان کمی دشوار است؛ چرا که در حالت عادی ادرار پرنده با مدفوع آن مخلوط شده و راه تشخیص را دشوار می‌سازد. از این رو باید به صورت مداوم مدفوع عروس هلندی چک شود تا در صورت بروز تغییرات هر چه سریع تر علت اسهال طوطی تشخیص داده شود و از طریق دامپزشک مراحل مداوای پرنده صورت گیرد.

عکس مدفوع عروس هلندی بیمار

نمونه ظاهری مدفوع عروس هلندی با مشاهده خوراک هضم نشده (ارزن).

عکس مدفوع عروس هلندی بیمار
مدفوع عروس هلندی بیمار به دلیل خوردن خوراک بی کیفیت
مدفوع عروس هلندی زیر میکروسکوپ
نمونه رنگ آمیزی شده همین مدفوع زیر میکروسکوپ نشانگر درگیری شدید باکتریایی حضور تعداد زیادی باسیل

علائم اسهال و مدفوع غیر عادی در عروس هلندی

برای آگاهی از علائم اسهال و مدفوع غیر عادی در عروس هلندی بهتر است در ابتدا بدانیم که، به صورت کلی مدفوع عروس هلندی از سه قسمت تشکیل شده است.

  1. مدفوع: قسمت جامد، که به صورت عادی قهوه ای رنگ و مایل به سیاه تا سبز رنگ است و این تغییر رنگ کاملاً به نوع رژیم غذایی عروس هلندی شما بستگی دارد.
  2. ادرار: کاملا مدفوع را احاطه می‌کند و میزان آن باز هم به نوع رژیم غذایی مرطوب عروس هلندی مانند گیاهانی که تغذیه می‌کند بستگی خواهد داشت.
  3. اورات: یا اسید اوریک که همان قسمت سفید مایل به کرم رنگ است که دورتادور مدفوع را احاطه می‌کند، البته بستگی به ارتفاعی دارد که پرنده در آن قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: بیماری پرندگان

آشنایی با چندین عامل که باعث تغییر ظاهر مدفوع عروس هلندی می‌شود.

  • افزایش قابل توجه در میزان ادرار که ۳ قسمت نامبرده به وضوح به صورت کاملاً مجزا از هم قرار می‌گیرند.
  • رژیم غذایی نامناسب
  • عفونت ویروسی
  • استرس بر اثر جابجایی سفر و یا ضربه‌های مداوم
  • تومور
  • مسمومیت

اسهال طوطی

در صورتی که طوطی دچار اسهال شود مدفوع کاملاً یکنواختی خواهد داشت. به این معنی که سه قسمت نامبرده از مدفوع بدون جدایی از یکدیگر قابل مشاهده هستند. که باز هم تاکید می‌کنیم که با میزان ادرار بالا به دلیل رژیم غذایی میوه و سبزیجات مرطوب به پرنده که ایجاد می‌شود؛ اشتباه گرفته نشود.

عکس مدفوع عروس هلندی بیمار و درمان اسهال طوطی

اسهال طوطی غالباً یک علامت هشدار دهنده از یک بیماری است.

  • مدفوع سبز غیرطبیعی
  • مدفوع سبز خیلی روشن و زرد که غالباً یک عفونت باکتریایی یا مشکلات کبدی را خبر می‌دهد.

می‌توانند هشداری برای مبتلا شدن طوطی به اسهال باشند.

محصول مرتبط: زغال اکتیو پرنده

علت آبکی بودن مدفوع عروس هلندی

از آنجایی که اسهال شدن عروس هلندی و سایر طوطی سانان یک بیماری محسوب نمی‌شود می‌توان دلیل اسهال عروس هلندی را از بروز یک بیماری گوارشی در بدن پرنده دانست که قطعا می‌تواند خبر ازمشکلات روانی، پاتولوژی و یا تغذیه ای دهد. که با دانستن علت اسهال عروس هلندی براحتی می‌توان او را مداوا کرد.

از سری مواردی که در عروس هلندی باعث بوجود آمدن اسهال می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. فشار روانی
  2. تغییر ناگهانی رژیم غذایی
  3. غذای بی کیفیت و فاسد
  4. آلرژی غذایی
  5. عفونت ویروسی
  6. بیماری باکتریایی
  7. تومور
  8. التهاب کبد یا پانکراس
  9. مسمومیت با سرب
  10. حمله انگلی که شامل: کرم‌های گرد، کرم‌های نواری، تک‌یاخته‌ها می‌شوند.

شایان ذکر است، در صورتی که عروس هلندی فقط ۲۴ ساعت دچار اسهال شود؛ جای نگرانی نیست و این مورد ممکن است به دلیل پرخوری و یا ناسازگاری غذای جدید با بدن پرنده باشد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه عروس هلندی را تمیز کنیم

اما در صورتی که بیش از ۲۴ ساعت پرنده دچار اسهال شد، حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

درمان اسهال عروس هلندی

درمان زود هنگام اسهال جهت جلوگیری از عوارض جدی برای عروس هلندی بسیار مهم است. اولین قدم مراجعه به دامپزشک است، در مرحله بعد باید مطمئن شوید که علائم بروز اسهال عود نمی‌کنند؛ از این رو بهتر است، توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

برای درمان اسهال طوطی به رفتار پرنده خود توجه کنید.

رفتار پرنده خود را از نزدیک برای هرگونه علائم بیماری احتمالی زیر نظر داشته باشید. به عنوان مثال: علائم زیر نشان می‌دهد که طوطی شما ممکن است بیمار باشد:

  • پرنده بی حال و بی انرژی است
  • پرنده دیگر چهچه نمی‌زند و در واقع شاداب نیست
  • پرهای خود را باز نمی‌کند
  • تمایلی به خوردن غذا ندارد
  • دارای پرهای ژولیده است
  • مدام در حال استفراغ است.
  • از سوراخ‌های بینی و چشمانش ترشح خارج می‌شود.
  • در مدفوعش خون دیده می‌شود.

از تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی پرنده اجتناب کنید.

اگر دامپزشک تغییری در رژیم غذایی پرنده توصیه کرده است، تغییرات را به صورت تدریجی ایجاد کنید تا به عروس هلندی این فرصت را دهید که به آن عادت کند. تا زمانی که هنوز اسهال دارد به او غذای تازه مانند: سبزیجات و میوه ندهید. همچنین، بسته به دستورات دامپزشک، ممکن است بخواهید پروبیوتیک‌ پرنده‌ را نیز به عنوان تقویت سیستم گوارش به پرنده خود بدهید.

به دنبال دلیل بوجود آمدن اسهال پرنده در خانه باشید.

درصورتی که به پرنده اجازه پرواز در سراسر خانه را می‌دهید باید به این نکته شک کنید که پرنده ممکن است در حین پرواز به قسمت‌های مختلف خانه با فضاهای خطرناک و یا مواد غذایی و یا دارویی خطرناک روبرو شده باشد. به عنوان مثال:

  • غذاهایی که برای عروس هلندی بسیار سمی و مضر هستند مثل: شکلات، کافئین و الکل
  • فلزات سمی چون: روی و سرب
  • داروهای انسان
  • گیاهان سمی مانند: گوش فیل، زنبق و …
  • سم‌های کنترل آفات
  • بعضی از موارد در غذای عروس هلندی

درمان فوری اسهال طوطی سانان در خانه

در حالی که درمان سریع اسهال برای جلوگیری از عوارض جدی برای پرنده مهم است، اما باید به منبع این علائم توجه کرد تا از عود آنها جلوگیری شود. شما می‌توانید درمان فوری اسهال عروس هلندی و طوطی سانان در خانه انجام دهید، اما اغلب لازم است که حتما با دامپزشک مشورت کنید. دامپزشک با یافتن علت اسهال در عروس هلندی به این روند سرعت می‌بخشد.

برای اسهال عروس هلندی چی خوبه؟

  1. از بین بردن عامل استرس: پرنده را در اتاقی آرام و بی صدا قرار دهید.
  2. رژیم غذایی او را مجدداً متعادل کنید. می‌توانید به او زغال چوب و پروبیوتیک بدهید تا به سیستم گوارشی او کمک کند تا مجددا منظم شود.
  3. همچنین، مطمئن شوید که او به اندازه کافی نوشیدنی می‌نوشد: اسهال باعث کم‌آبی بدن می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.
  4. در صورتی که پرنده دارای توده‌ است، نمی‌نوشد و بی‌تفاوتی آشکار نسبت به نوشیدن دارد، و یا اگر وضعیت آن به‌طور مشهود بدتر می‌شود، فوراً با دامپزشک پرندگان مشورت کنید.
  5. جلوگیری از اختلالات حمل و نقل

برای جلوگیری از اسهال، بیش از هر چیز لازم است شرایط زندگی بهینه را برای پرنده خود فراهم کنید: زیستگاه او باید تمیز و سازگار با گونه‌هایش باشد و غذای آن باید با کیفیت عالی باشد. از هرگونه تغییر ناگهانی یا استرس غیرضروری خودداری کنید و تمام مواد سمی و اجسام خارجی که ممکن است بلعیده شوند را از محیط پرنده حذف کنید.

چگونگی درمان اسهال طوطی توسط دامپزشک

در صورتی که شرایط عروس هلندی بسیار حاد بود و دامپزشک تاکید بر چکاپ پرنده داشت؛ یک آستر کاغذی جدید در پایین قفس قرار دهید تا در صورت نیاز یک نمونه مدفوع تازه داشته باشید. هنگامی که در دامپزشکی هستید، تا حد امکان اطلاعات بیشتری را برای کمک به دامپزشک خود در تشخیص او ارائه دهید.

به عنوان مثال، به دامپزشک خود بگویید که اسهال از چه زمانی شروع شده است و چند بار اتفاق افتاده است و علائمی را که متوجه شده اید ذکر کنید. همچنین مهم است که به دامپزشک خود بگویید که پرنده شما چه چیزی می‌خورد و آیا در اطراف پرندگان دیگر بوده است یا خیر.

آزمایشهایی که ممکن است دامپزشک برای درمان اسهال عروس هلندی انجام دهد

این امکان وجود دارد که دامپزشک شما نیاز به انجام برخی آزمایشات تشخیصی برای علت اسهال طوطی شما داشته باشد. برخی از آزمایشاتی که ممکن است دامپزشک شما انجام دهد عبارتند از:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  • آندوسکوپی
  • پانل بیوشیمی سرم
  • رادیوگرافی (اشعه ایکس)

هنگامی که دامپزشک شما علت اسهال عروس هلندی را مشخص کرد، احتمالاً برخی از گزینه‌های درمانی به شما داده می‌شود. این گزینه‌ها می‌تواند شامل:

  1. داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ
  2. جراحی برای رفع انسداد
  3. داروهایی برای درمان مشکلات دستگاه روده

باشد. هنگامی که پیگیر درمان مناسب برای طوطی خود هستید، سعی کنید تمام دستورالعمل‌هایی را که دامپزشک به شما می‌دهد دنبال کنید.

پس از معالجه عروس هلندی چه کارهایی باید در خانه انجام داد؟

پس از آوردن عروس هلندی به خانه، چیزی جز پلت به همراه آب شیرین به او ندهید تا بخورد. هنگامی که اسهال کاهش یافت، می‌توانید به پرنده خود غذاهای مورد علاقه اش مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه را در مقادر کم ارائه دهید.

حتما مراقب مدفوع عروس هلندی خود باشید. آستر قفس را هر روز عوض کنید تا هر گونه تغییر را راحت تر ببینید. شما باید عادت داشته باشید که قفس پرنده خود را مرتب تمیز کنید و هر روز آسترهای قفس را عوض کنید. و از آنجایی که پرندگان ممکن است در این حالت از دست دادن گرمای بدن را تجربه کنند، که همین امر می‌تواند آنها را بیمار کند، حتما قفس را در یک اتاق گرم و دارای تهویه مناسب قرار دهید تا پرنده خود را سالم و شاداب نگه دارد.

دانستن علت اسهال طوطی + درمان اسهال در عروس هلندی بهترین راه برای جلوگیری از تشدید بیماری و یا مرگ پرنده است. اسهال در عروس هلندی به دلیل شوک عاطفی یا استرس ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند علل پاتولوژیک یا گوارشی داشته باشد که رایج ترین آنها عبارتند از: تغییر ناگهانی در رژیم غذایی، غذای بی کیفیت، فاسد یا نامناسب، آلرژی غذایی، بیماری باکتریایی یا ویروسی، مسمومیت و غیره.

درمان اسهال طوطی عروس هلندی با تجویز دامپزشک پس از انجام آزمایشهای خاصی چون: آندوسکوپی، CBC، رادیوگرافی و … صورت می‌گیرد که تجویز آنتی بیوتیک‌ها یکی از راه‌های درمان اسهال این پرندگان دوست داشتنی محسوب می‌شود.

گردآوری توسط: فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی

26 دیدگاه برای “عکس مدفوع عروس هلندی بیمار ببین تا بفهمی اسهال داره یا نه!

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      بله بسیار بیسار خطرناک و کشنده اس لطفا قبل از تلف شدن پرنده حتما به دامپزشک برای دارو درمانی و ازمایش های لازم مراجعه کنید
      عروس هلندی پرنده ضعیفی هست و خدایی نکرده زود کار از کار میگذره حتی تا صبح نزارید برسه و به پزشک مراجعه کنید

  1. عاطفه گفته:

    سلام روز بخیر
    عروس هلندی من، ۴ ساعتی هست بیحاله و چیزی نمیخوره اسهال سفید رنگ داره چشماش هم نیمه بازه یا کاملا بستس. میخواستم بدونم چ مشکلی داره؟؟؟؟؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      با توجه به توضیحاتی که شما فرمودید فضله سفید نشانه انگل و عفونت داخلی می باشد که باید در این موارد دارو مصرف شود. برای راهنمایی بیشتر با همکاران ما در سایت تهران طوطی تماس حاصل فرمایید
      با تشکر

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      پرنده شما با توجه به توضیحاتی که فرمودید باید دارو مصرف بکنه. تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتون کنم.🙏🙏

      • صحرا گفته:

        سلام من یک ماهی هست یه جفت عروس هلندی خریدم والان بعداینکه تخم گذاشتن اسهال شده ماده ام و گاهی هم زور میزنه اصلا بی حال نیست غذاشومیخوره واینکه خیلی جیغ میزنه و میخاد بیادبیرون نمیدونم چیکارکنم یک هفته ای هست که اسهال شده
        خواستم بدونم واسه جوجه هاش که خطرناک نیست
        دوتا ازجوجه هاش دراومدن وفکرمیکنم فقط به یکی شون غذامیده واسه همین یکی ازجوجه هاش مرد شایدم من اشتباه میکنم شایدم ماده ام مریضی داره واون جوجه بخاطر اون مرده ‌…
        الان من نمیدونم واقعا چیکارکنم توروخدا راهنماییم کنین

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام دوست عزیز
          اسهال اون مولد که اسهال داره می دونه دلیل بر یک عفونت داخلی باشه که نیاز به ویزیت و احتمالا استفاده دارو داره. منتهی اون جوجه که از بین رفته هم باید دلیلشو بررسی کنید که اگر مولد غذا نداده به جوجه شما باید خودتون سرلاک به جوجه می دادید و دلایل دیگه ای هم می تونه وجود داشته باشه که یکی از اونها ورم روده هست که احتیاج به مصرف دارو داره برای جوجه. برای مشورت بیشتر می تونید تماس بگیرید در خدمتم🙏🌹

  2. امیر گفته:

    سلام من یه عروس هلندی وایت فیس خریدم
    وقتی اوردم خونه مدفوع ان ابکی بود میشه
    به دلیل جابه جایی یا ترس باشه؟

  3. طوطی گفته:

    شما هم هرچی میگیم فقط میگی ویزیت بشه یا دامپزشک مراجعه کنید اینارو خودمونم بلدیم بریم دامپزشک
    مردمو خواهشا اینقدر مسخره نگیرید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      روز بخیر 🌹
      دوست عزیزم اینجا ما فقط خدمتتون مشاوره می دیم و اینکه فقط با یکسری توضیحاتی که کاربر راجع به پرنده می ده قطعا نمی سه دارو تجویز کرد و کلا کار درستی نیست. با شرح کامل احوالات پرنده و یا عکس و فیلم ( که هیچ عکس و فیلمی هم از پرنده شما نداریم) و نهایتا ویزیت پرنده می سه تشخیص قطعی بیماری پرنده رو داد. و قطعا این کار یک دامپزشک مجرب هست.امیدوارم توضیحات قانع کننده ای خدمتتون عرض کرده باشم.

      با تشکر 🙏🌹

  4. سوگل گفته:

    سلام خسته نباشید عروس هلندی من الان سه روزه تقریبا اسهال شده روزای اول صبح و شب نمیشد فقط در طول ظهر و کمی عصر اسهال داشت اما روز اول یکم شدید تر شد ولی باز ادامه دار نبود ولی یبار اسهال با حجم زیاد داشت و روز سوم تمام روز اسهاله فردا روز چهارمشه و اسهالش ابکی ابکی نیس ولی قرص هم نیس سیز کمرنگه و جوریه ک بشه جمعش کرد امشبم ک روز سومشه یکم نسبت ب ظهر سفت تر شده ولی هنوز رنگش سبزه کمرنگه و متاسفانه من خانوادم اصلا اهمیتی ب عروس هلندیم نمیدن و اینارو عادی میدونن و میگن من خیلی زیاده روی میکنم قبلا بهش یه کرمای خشک شده مخصوص میدادم میگفتن پروتئین داره خوبه ولی دیدم اسهال شده چن روز گفتم شاید بخاطر اینه و قطع کردم الان فقد ارزن و تخمه میخوره عروس هلندیم کمتر پنج ماهشه و ماده هست ممنون میشم کمکم کنین

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      اسهال پرندتون مربوط به میلورم یا کرم خشک که پروتئین داره نمی سه. احتمالا یک عفونت داخلی باید باشه. اگر می تونید به واتساپ شماره ای که داخل سایت هست، عکس از مدفوع پرنده ارسال کنید.

      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      از نظر غذایی چی خورده؟ اسهال طبیعی نیست و اگر احتیاج باشه باید دارو به پرندتون بدید. اگر می تونید تو واتساپ یه عکس از مدفوع پرنده ارسال کنید. به شماره ای که تو سایت قرار داده شده است.

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز🌹

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      چند روزه این مشکل وجود داره و اینکه خوراک پرندتون چی بوده و سوم اینکه از نظر جسمی سرحال هست یا نه؟؟
      ممنون می شم توضیحات رو بفرمایید🙏🙏

  5. امیر گفته:

    سلام
    عروس هلندی من تازه دونخور شده و تازه گرفتمش سه روز میشه که اسهال هست و رنگ اسهال سبز است و بی حال هست و پر های پف کرده و به هم ریخته داره اگه میشه راهنمایی کنین

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      با این توضیحات که شما فرمودید احتمالی عفونت داخلی و گوارشی هست و باید دارو مصرف کنه منتهی شما یه عکس یا فیلم از پرندتون به واتساپ شماره ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲ارسال کنید که خدمتتون عرض کنم🙏🙏🌹🙏

  6. امیر گفته:

    سلام
    من به تازگی یک عروس هلندی رو خریداری کردم که تازه دونخور شده و دو روزی هست که اسهال هست و خیلی بی حال هست و همیشه پر هاش پف کرده
    لطفا اگه میشه کمکم کنید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز لطفا عکس و فیلم از پرنده و مدفوعش به واتساپ ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲بفرستید تا راهنماییتون کنم.

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام و عرض ادب
          علایمی که می فرمایید ممکنه بخاطر کمبود ویتامین و یا عفونت داخلی و … باشه. بهتره یه عکس از فضله پرنده در واتساپ ارسال کنید. پرندتون چی هست و چند وقتشه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *