بیماری ورم روده در جوجه عروس هلندی

درمان ورم روده عروس هلندی جوجه سرلاکی و علائم رفتن سرلاک در ریه عروس هلندی

ممکن است عروس هلندی و سایر پرندگان ریز جثه به بیماری گوارشی ورم روده مبتلا شوند. این بیماری به دلیل عفونت داخلی اتفاق می‌افتد و به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم و روش درمان متفاوتی را برای شما توضیح می‌دهیم.

بیماری ورم روده در جوجه و بهترین دارو برای عفونت عروس هلندی

بیماری عفونتی ورم شکم در پرندگان به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و شرایط محیط به وجود می‌آید. در ابتدا با علت های اصلی آن آشنا می‌شویم.

مرگ جوجه عروس هلندی بیماری روده
مرگ جوجه عروس هلندی سرلاکی به علت بیماری ورم روده

علت ایجاد ورم روده در پرندگان:

  1. استفاده از دان و تخمه ی آلوده
  2. آب آلوده
  3. تغذیه نامناسب
  4. عدم رعایت بهداشت
  5. انتقال از والدین
بیماری عفونت ورم روده جوجه عروس هلندی
عکس ورم روده جوجه عروس هلندی

استفاده از دان تخمه آلوده: باید برای ضدعفونی کردن ارزن و کتان از جرمی ساید پرنده استفاده شود و برای دانه‌های ریزتر تخمه بوسیله‌ی نانوسیل یا نانوبیوساید یا پودر موندپروپ استفاده شود.

آب آلوده: آب یکی از بهترین عوامل ایجاد ورم روده در جوجه و والدین می‌باشد که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است حتماً از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده کرد.

نکته: حتما جای ظرف آب والدین بهتر است هر ۱۲ساعت یا ۲۴ ساعت با دست و فرچه کاملاً شسته شود و آب داخل آن عوض شود.

تغذیه نامناسب: ضدعفونی نکردن انواع سبزیجات، میوه‌جات، صیفیجات و… استفاده از سبزیجات مرطوب، استفاده کردن تفاله هویچ با آب هویچ که حتماً بعد از رنده کردن هویج باید آن را داخل پارچه‌ای بریزید و آب آن را بگیرید و خالی تفاله را به پرنده دهید.

نکته: در ضمن سبزیجات و صیفی جات را حتما با جرمی ساید یا سرکه سیب ضدعفونی کنید.

رعایت نکردن بهداشت: حتماً جای دان، ظروف آب، نشیمن‌ها، قفس عروس هلندی و کلیه ی لوازم را با جرمی ساید یا نانوبیوساید ضدعفونی کنید.

انتقال از والدین (جفت ها)

این اتفاق به دو روش صورت می‌گیرد:

  • از طریق عامل وراثت که معمولاً از نطفه انتقال می‌یابد.
  • از طریق غذادادن والدین به جوجه‌ ها

نکته: اغلب اوقات وقتی یکی از جوجه ‌ها درگیر ورم روده باشد بقیه جوجه‌ ها نیز درگیر آن می‌‌باشند فقط ممکن است دیگر جوجه‌ ها علائم را کمی دیرتر نشان دهند.

پیشنهاد مطالعه: درمان اسهال عروس هلندی

پیشگیری از ورم روده در جوجه ‌ها و پاکسازی والدین

راه حل اول:

بهتراین است که هر۶ماه یکبار و یا هر دوره قبل از تکثیر برای جفت ‌هایی که جوجه مشکل دار (مثلاً ورم روده) می‌دهند یا جفت هایی که حتی جوجه بیمار و مشکل دار نمی‌دهند پاکسازی انجام شود.

نکته: جفت‌هایی که تازه خریداری می‌شوند را حتماً قبل از ورود به مجموعه یا قراردادن کنار دیگر پرندگان در خانه حتماً باید دو هفته قرنطینه کرد و جزو واجبات است.

راه حل دوم:

بهتر این است که هفته‌ی اول جابجایی کاری جفت‌ های تهیه شده‌ نداشته باشیم و در ابتدای هفته‌ ی دوم شروع به چک کردن فضله پرندگان کنیم اگر شکل خاصی نداشت می‌‌توان پاکسازی را شروع کرد.

راه حل سوم:

نکته‌ی بسیار مهم این است که در دوره‌ هایی که جفت ها دم تخم هستند یا جوجه دارند به هیچ عنوان پاکسازی انجام نشود.

دارو‌هایی که می‌توان برای دوره پاکسازی تهیه کرد:

  • فوزباک
  • آلفاسریل
  • تایلوزین
  • تریکوپلاس
  • TNT
  • گامبو رانفید

درمان ورم روده عروس هلندی سرلاکی و روش استفاده از دارو‌ها برای دوره پاکسازی

اگر از فوزباک برای پاکسازی استفاده می‌کنید باید اندازه یک عدس از دارو را داخل ۱۰۰ سی ‌سی آب بریزید و به مدت ۸ الی ۱۰ روز در اختیار جفت‌ ها قرار دهید بعد از مصرف و این دوره استفاده از دارو به مدت ۷روز پروبیوتیک در اختیار جفت ها قراردهید.

نکته: دستور مصرف تریکوپلاس، تی ان تی فایزر و گامبونیز مانند فوزباک می‌باشد.

اگر برای دوره پاکسازی از تایلوزین ۵٪ استفاده می‌کنید به اندازه ۵ قطره از دارو را با یک سرانگشت عسل و ۱۰۰ سی‌ سی آب مخلوط کنید و به مدت ۷ روز در اختیار پرنده قرار دهید و بعد از آن به مدت ۷ روز پروبیوتیک در اختیار پرنده قرار دهید.

نکته: اگر تایلوزین ۲۰٪ هم استفاده می‌کنید بازهم به روش بالا عمل کنید.

۴ نکته کلیدی که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد

  • عسل در آب باعث بالا رفتن غلظت آب شده و باعث حل شدن تایلوزین در آب می‌شود.
  • هیچوقت و به هیچ عنوان داروها مثل تایلوزین را به صورت مستقیم در اختیار پرنده قرار ندهید.
  • حتما باید به این نکته توجه داشت که به پرنده‌هایی که در دوره جفت گیری یا جوجه داری هستند به هیچ‌عنوان دوره پاکسازی ندهید.
  • بعد از دوره پاکسازی و پروبیوتیک به مدت یک هفته فقط آب خالی در اختیار پرنده قرار دهید.( منظور ظرف آب پرنده است) و بعد از یک هفته مکمل‌ های مدنظر خود را مثل مولتی ویتامین‌ها (موتاپیت، فرتی‌ دییت، امنی ویت، بیوتن، سیکمیلپس و…) نطفه ساز‌ها مثل (کپسول ای و اس، آ دی ۳ ای و…) را در اختیار پرنده قرار دهید.

تمام مکمل ‌ها، مولتی ویتامین‌ ها، نطفه سازها به صورت مایع و پودر از برندها و مارک‌ های معتبر اروپایی و آمریکایی در فروشگاه طوطی سانان تهران طوطی موجود است. از طریق سایت (دارای لوگو اینماد) با درگاه امن خرید آسان، امن و سریع را در مجموعه تهران طوطی تجربه کنید.

 

56 دیدگاه برای “بیماری ورم روده در جوجه عروس هلندی

  1. مجتبی گفته:

    سلام من به عروسام که جوجه داشتن هفته دوم به بعد روزی دو الا سه وعده تخم مرغ با خرفه قاطی میکردم میدادم سیخ پرشدن دوتاشون مردن فکر کنم ورم روده گرفتن سومی ام گرفته ولی هنوز نمرده میشه راهنمایی کنین چکار کنم خوب بشه ممنون

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      ورم روده بنظرم نمیتونه برای تخم مرغ و خرفه باشه
      داخل سایت مقاله در مورد ورم روده نوشته شده است اگر حوصله دارید مطالعه بفرمایید؛ در غیر این صورت بطور خلاصه علت هایی همچون: آلوده بودن جفت یعنی انتقال از والدین، آلوده بودن آب خوراکی که در اختیار جفت هست، دان آلوده یا محیط آلوده انتقال پیدا کرده است.
      در هر صورت قبل از جفت گیری باید یک دوره پاکسازی که به تجربه شخص من استفاده ۷ روزه از تی ان تی فایزر یا الفاسریل بعد از آن ۲ روز استراحت و قرار دادن آب و غذای ساده بدون افزودنی بعد از آن قرار دادن ۷ روز پروبیوتیک از برند نکتون یا ورسلاگا یا ایرانی بیوپل بعد از آن تقویت غذایی جفت و قرار دادن مکمل افزایش نطفه از برند هاکیمول یا ا د س ای
      اما اگر بعد از به دنیا آمدن جوجه متوجه ورم روده در آن شدید است، قبل از دیر شدن باید با یک دامپزشک حاذق مشورت کرده و درمان آنتی بیوتیک تزریقی را شروع کرد.
      امیدوارم تجربه اندک اینجانب برای شما مفید باشد.

  2. ساشا گفته:

    سلام یه عروس هلندی ۲۳ روزه دارم که به گفته فروشنده از مولد تغذیه میکرده
    روز اولی که گرفتم گفت هنوز چینه دونش پره و چند ساعت دیگه بهش غذا بده
    بعد چند ساعت من تازه سرلاک دادن رو شروع کردم
    از اول مدفوعش سبز بود
    اول تو دمای عادی خونه بود از یکی پرسیدم گفت مدفوع سبز یعنی سرما خورده الان توی اتاق گذاشتمش توی جعبه متوسط و بخاری روشن دماسنج هم ۲۹ درجه رو نشون میده.
    از همون اول هیچ وقت چینه دونش خالی خالی نشده یا اینکه ما بلد نیستیم اما ولع داره
    مثلا یکی گفت چینه دون وقتی خالیه باید بچسبه به سینه‌اش که من همیشه دیدم یه خورده ای وقتی خالیه گرده اما سفت نیست
    مثلا بین وعده های غذایشش ۶ یا ۷ ساعت فاصلست
    اما بین آخرین وعده تا روز بعد ۹ ساعت هم زمان گذشته
    دیروز توی سرلاکش سرکه سیب ریختم که یه خورده بهتر بود
    اما به خاطر اینکه گفتن سرماخورده TNT خیلی خیلی خیلی کم ریختم توی سرلاکش
    از دیشب ساعت ۷ عصر که بهش سرلاک با TNT دادم تا همین الان که ۷ صبح است چیزی نخورده ولع برای خوردن داره اما چینه دون خالی نیست
    وزنش هم تقریبا کم میشود
    نمیدونم باید چیکار کنم؟
    ببخشید طولانی شد گفتم شرح حال کامل بنویسم
    اگه‌ امکان داره بنده رو راهنمایی کنید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      عرض ادب و احترام
      ضمن تشکر بابت اینکه سایت مارو دنبال میکنید و اعتمادی که به دارید
      برای همچین مسائلی بهتر اینه که تماس بگیرید با شماره هایی که تو سایت هست
      اما درکل اگر بخوام مختصر تجربه ام رو در اختیارتون بزارم که اول باید دیده و بررسی بشه در غیر اینصورت هر پاسخی که من ندیده بدم متاسفانه میشه همان زیاده گویی که برخی دوستان انجام میدن و پرنده ی سالم رو مریض میکنن و حتی ممکنه به کشتن بدن
      کوتاه بگم اول اینکه به جز سرلاک نیازی نیست چیز اضافه ی دیگه ای به پرنده بدید و کمی از حساسیت های اضافه در مورد پرنده کم کنید وقتی پرنده سرحال هست و سرلاک رو میخوره حالا منظور از سرحال اون چیزی هست که از یک پرنده ۲۳ روزه توقع میره
      لطفا سرلاک در حجم کم حد اکثر ۳ سی سی در وعده ها و زمان های زیاد بدید یعنی توی ۲۴ ساعت ۸ بار به پرنده سرلاک در حجم کم بدید تقریبا هر ۸ ساعت ۲الی ۳ سی سی و شب ساعت ۱۲ شب بدید تا ۸ صبح نیازی نیست که بهش غذا بدید و از اینکه جلوی باد مستقیم کولر بردارید و زیر دریچه بزارید دما هم بین ۳۰ تا ۳۲ درجه باشه
      باز هم اگر مورد و سوالی بود با شماره ۰۹۱۲۲۰۵۴۱۴۳ تماس لگیرید در خدمتم

  3. احسان رحمتی گفته:

    سلام. مولد من به فاصله ۱۸ روز ۸ تخم گذاشته که همگی نطفه دارن. الان سه تا شون در اومدن و به ترتیب ۶.۴.۳روزه اند.از روز اول در کنار ارزن و تخمه بهشون سپیده تخم مرغ به همراه پودر سوخاری و سریا دادم. الان که جوجه های دیگه هم تو راهند میتونم بعد ۶ روز که به جوجه اول و ۳ روز به جوجه سوم سریا دادم پروبیوتیک رو شروع کنم؟ اگر بله چه جوری به جوجه های آینده سریا بدم؟ در صورتی که باید ۶ روز پروبیوتیک بدم. آیا پروبیوتیک خالی مثلا برای جوجه ای که فردا در میاد ضرر داره؟ ممنون میشم جوابمو زودتر بدید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی
      خدمتتون عرض کنم که اکثر جوجه هایی که تازه متولد می شن دچار بیماری ورم روده هستند. اگر پرنده شما هم چنین مشکلی داره باید از انتی بیوتیک الفاسریل یا سریا به مدت ۷ روز و بعد از اون از پروبیوتیک به مدت ۷ روز استفاده بشه.
      این طول دوره درمان هست . حالا اگر جوجه تون سرلاکی هست به اندازه یک سر چاقو یا به اندازه یک عدس از پودر الفاسریل رو روزی یک مرتبه به سرلاکش اضافه می کنید به مدت یک هفته و بعد از اون به همین روش پروبیوتیک رو به جوجه می دهید و تمام. ان شااله مشکل حل می شه. ولی اگر جوجه توسط مولد تغذیه می شه کافیه به همون مدت و وقدار که خدمتتون عرض کردم الفاسریل و بعد پروبیوتیک به اندازه یک سر چاقو رو روی غذای نرم به مولد بدهید تا از طریق غذا دادن به جوجه مشکل جوجه هم رفع بشود ان شااله.

      بزقرار باشید

      • معصومه گفته:

        سلام خسته نباشیدعروس هلندیم باردوم جوجه میزاره سری اول جوجه هاروده هاشون ورم میکنن بزورصدامیدن الان سری دومم اینجورشدن بنظرتون چکارشون کنم انتی بیوتیک باویتامین اینابهشون میدم ارزن ایناهم بشون میدم باسیب جعفری هویج ولی بازورم کردن چکارکنم

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام و عرض ادب
          دوست عزیز شما باید اصول اولیه جوجه کشی که پاکسازی ،تقویت نطفه و … رو ابتدا برای مولد رعایت بفرمایید بعد که جوجه ها به دنیا اومدن اگر ورم روده داشتن مجددا داروی مربوط به ورم روده را استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با تلفن ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲ تماس حاصل فرمایید.

          ممنون از تعامل شما با سایت تهران طوطی 🙏🌹🙏🌹

  4. خانم ملکی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    شما نوشتید پاکسازی زمان جوجه کشی نباید انجام بشه. دلیلش رو هم میتونید بگید ؟
    من مقاله و تجربیات شما رو کامل خواندم
    سه روز به بدنیا اومدن جوجه ها جفت نر من یکدفعه شروع کرد به دم زدن من تجربه دیدن مریضی پرنده رو نداشتم بوی تند زننده مدفوع رنگ خیلی سبز پررنگ شبیه سیاهی.در عرض هفده ساعت پرنده تلف شد. چون شب متوجه دم زدن شدم و صبح تا ببرم دکتر از دستش دادم. پرنده ماده عروس هلندی با سه تخم موند گفت تخم ها رو بریز دور من دلم نیومد . و از همان روز با تی آن تی درمان رو شروع کردم برای ماده چون اون هم همان علائم رو داشت مدفوع و بوی بد و تحرک کم ترسیدم که حالش بدتر بشه.الان چه اتفاقی ممکنه بیوفته برای جوجه ها. سه روز تی ان تی،دو روز آب خالی دادم بعد سه روز هم پروبیوتیک. تقریبا از روز دوم تی ان تی جوجه ها یکی یکی متولد شدن. الان ۱۶ روزه هستن. دو تا رو سرلاکی کردم

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز وقت شما هم بخیر
      ممنون از اینکه وقت گذاشتی و مقاله من رو خوندید. بله همونطور که عرض کردم یکسری کارها از قبیل پاکسازی و دادن یکسری داروها به مولد تا قبل از جفت گیری باید انجام بشه که حدود ۴ هفته طول می کشه و بعد از اون می تونید لانه رو ببندید. اینکه در زمان جفت گیری پاکسازی نباید انجام بشه همین علت اماده بودن پرنده هست. در زمان پاکسازی باکتری های مفید و مضر هر دو باهم از بین می روند که برای جایگزینی باکتری های مفید باید از پروبیوتیک استفاده بشه. و با دوباره انجام دادن اینکار پرنده ممکنه مجددا تخم بزاره و روی تخم های قبلی ننشینه یا به جوجه هاش غذا نده.
      متاسف شدم که پرنده نر شما از بین رفت. ان شااله جوجه ها زودتر بزرگ بشن و لطفا تا زمانیکه جوجه هارو از مولد جدا نکردید به غیر از غذاهای ومقوی دارو دیگه ای به مولد ندهید. غذاهای مقوی شامل پلت انواع حبوبات ابپز و ذرت ابپز و انواع جوانه ها و سفیده تخم مرغ (توجه کنید که آب غذاهای آبپز شده رو حتما با اردسوخاری مخصوص پرندگان و غذای تخم مرغی حتما بگیرید) و انواع سبزیجات و میوه جات رو در برنامه غذایی مولد قرار دهید
      با تشکر برقرار باشید

  5. احسان رحمتی گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید.ممنون که جواب سوال قبلیم رو خیلی سریع دادید اما من در قسمت قبل تمام جوابمو نگرفتم و دوباره مطرح میکنم شاید بتونم جواب کامل بگیرم. عرض من اینست که مولد داره به جوجه ها غذا میده و تا الان من سرلاک استفاده نکردم. شما فرمودید که به مولد ۷ روز سریا یا آلفا سریل بدید و بعد ۷ روز پروبیوتیک خوب این فاصله ۴ تا جوجه من بیرون آمدند و ۴ تا دیگه تو راهند. من اگر بخوام ۷ روز دوم پروبیوتیک بدم جوجه ای که از روز بعد در میاد باید ۷ روز پروبیوتیک بخوره. این براش مضر نیست؟ باید چکار کنم تو این موندم. ممنون از پاسخگویی شما

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد میکنم به یک دامپزشک مراجعه کنید چون نه مجموعه ی ما بلکه هر کس دیگه ای هم که ندیده پیشنهادی بده یادارویی بده کاملا کار اشتباهی هست
      ولی با توجه به فرمایشات جنابعالی اگر زیر دل پرنده رد مشکی و ورم غیر طبیعی باشه و دفع انجام نده ورم روده هستقسمت پایین بدن پرنده باید کمی بزرگتر باشه و تا حدی طبیعی هست از از یه مرحله ای به بعد غیر طبیعی میشه
      بنابراین نیاز به بررسی بیشتر هست

  6. اشکان گفته:

    سلام وقت بخیر
    خسته نباشید
    عروس های من سه تا جوجه داشتن که یکیشون بر اثر ورم روده مردن.میخوایتم ببینم اونیکی ها هم ممکنه دچار بشن.یکیش الان هشت روزه هستش و اونیکی چهار روزه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید با تشکر 🙏

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز در خدمت هستم
      جناب آقای اشکان اکثر جوجه هایی که به دنیا میان دچار بیماری ورم روده هستن و اگر به موقع و به صوت کامل درمان بشن هیچ مشکلی به وجود نمیاد. درمان هم در سایت تهران طوطی به طور کامل توضیح داده شده لطفا مطالعه بفرمایید.
      اون جوجه شما که متاسفانه از بین رفت ورم روده حاد داشته و درمان نشده برای جوجه های دیگه دقت بفرمایید اگر دچار ورم روده بودن که نشانه آن هضم نشدن غذا در چینه دان و ورم کردن آن می باشد و معمولا گوارش جوجه کار نمیکند می باشد که در این صورت درمان باید شروع شود.
      ممنونم از اینکه سایت تهران طوطی رو انتخاب کردید.

  7. عرشیا گفته:

    سلام من تقریبا ۳۵ روزه یه عروس سرلاکی دارم که رودش متورم بوده هنوزم همونجوریه با سرلاک بزرگش میکنم
    سرلاکشم نه سفته نه شل مارکشم خوبه
    مشکلش از چیه؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز ممنونم از اینکه سایت تهران طوطی رو برای مشاوره انتخاب کردید در خدمتتون هستم.
      بزرگوار شما باید درمان ورم روده رو با آنتی بیوتیک و پروبیوتیک کامل کنید(یک هفته آنتی بیوتیک که معمولا برای ورم روده از آلفاسریل استفاده میکنند) و بعد از آنتی بیوتیک به مدت یک هفته از پروبیوتیک برای پرندتون استفاده کنید.
      (آنتی بیوتیک چون باکتری های مفید و مضر روده رو با هم از بین می بره برای جایگزین کردن دوباره باکتری های مفید روده و عملکرد درست گوارش پرنده، از پروبیوتیک استفاده می شود).
      طریقه مصرف: به اندازه یک عدس از آنتی بیوتیک داخل سرلاک روزی یکبار به مدت یک هفته و هفته بعد به اندازه یک عدس از پروبیوتیک داخل سرلاک روز ییکبار به مدت یک هفته

      با آرزوی بهبودی

      • مهتا گفته:

        وقت به خیر..‌من یه جوجه عروس هلندی ۵۰ روزه دارم که سرلاک میخوره هنوز .. انگار اسهال داره .کم اشتها و کم خوراک شده و تو خودشه .. میتونم از لینوکوجکت اس یه قطره خوراکی استفاده کنم براش .‌ ؟

        • سپیده خیرآبادی گفته:

          سلام دوست من

          جوجه های سرلاکی معمولا بخاطر آبی که از سرلاک می گیرن مدفوع آبکی رو دارن و این آنجاییکه مشکل ساز نیست که جوجه از نظر جسمی سرحال باشه منتهی چون شما می فرمایید کم اشتها شده یکی از دلایلش می تونه کیفیت سرلاک باشه. سعی از سرلاکهای برند استفاده کنید که بدن پرندتون از نظر ویتامین و املاح کمبود نداشته باشه. ثانیا طرز سرلاک دادن به جوجه خیلی مهم هست. چون اگر سرلاک به غیر از چینه دان وارد جایی دیگر شود باعث عفونت و مشکلات خاص خودش می سه. اگر وضعیت جوجتون اوکی شد که خداروشکر ولی اگر خوب نشد و مشکل داشت برای مشاوره بیشتر می تونید یه فیلم کوتاه از جوجه به واتساپ ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲ارسال فرمایید.

          سپاس از مهران🙏🌹🌹

  8. آرمان گفته:

    سلام من یه جوجه عروس هلندی ۸ روزه دارم از سه روزگی خودم بت سرلاک a19 بهش غذا میدم
    کاملا خوب غذا رو هضم میکرد اما غذا آخری که بهش دادم رو حدود ۱۳ ساعت هست هضم نکرده سرکه سیب هم بهش دادم اما تاثیری نداشت لطفا میشه بگی من چیکار کنم

  9. حدیث گفته:

    سلام من عروس هلندی سه ماهه دارم
    یه چند روزی غذا نخورد بعدش دوباره شروع به غذا خوردن کردن
    این روند چند هفته ای میگذره الان درست غذا نمیخوره
    دامپزشک گفت روده هاش ورم کرده
    روزی ۵ قطره متروماکس توی اب حل کن و بده
    با یه سرلاک خارجی
    ولی تغیری نکرد
    چی کار باید کنم؟
    ممنونم از پاسخگوییتون

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب ممنون از تعامل شما با سایت تهران طوطی
      شما سرلاک خارجی چه برندی رو تهیه کردید و به پرندتون دادید؟ و دارویی رو که دکتر تجویز کردند رو چند روز به پرندتون دادید؟

  10. م.صفری گفته:

    سلام من یک طوطی ملنگو ۳ ماهه گرفتم دو روز اول حالش خوب بود بعد یکی از چشم‌هاش متورم شد و عفونت کرد بهش تایلوفن ۵ دادم یک قطره در چشم و دو قطره در دهان و ویتامین آ دی ۳ ایی با آب ..الان ده روز گذشته چشمش بهتر شده و باز شده ولی خیلی رنجور و گوشه گیر هست دائم هم می‌خوابه ولی غذا خودش میخوره هم تخمه آفتاب گردان و هم سیب اوایل زیاد اشتها نداشت ولی الان بهتر شده الان که دوره دارو تمام شده برای اینکه از این حالت رنجوری بیرون بیاد چه ویتامینی بهش بدم هم ون قبلی را ادامه بدم یا یک ویتامین دیگه شما چه پیشنهادی دارید….

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      خوشحالم که حال پرندتون بهبود پیدا کرده. مولتی ویتامین های زیادی برای تقویت پرندگان تو بازار هست از جمله ویتاکمبکس، تابرنیل و … که تو سایت تهران طوطی هم موجود هست ملاحظه بفرمایید در خدمتم🙏🌹🙏

  11. Parinaz گفته:

    سلام خسته نباشین .ببخشین من یدونه عروس هلندی تازه دون خور دارم که سرلاکم میخوره .زیر شکمش یه رگ سیاه رنگه و رنگ مدفوعش هم سبز تیره و بی خاله به دامپزشکی هم مراجعه کردم و MM و نیستاتین -عماد و MPC دادن اوایل بهتر شده بود ولی باز مثل قبل بی حاله .میشه راهنماییم کنین ؟ که من الان چیکار کنم ؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام زنده باشید
      با توجه به اینکه عروس هلندی پرنده ضعیفی هست و علاوه بر اون جوجه هم هست باید خیلی مراقب حتی روش درمانی هم باشید که خیلی برای جوجه سنگین نباشه
      اون خط سیاه رنگی که زیر شمک جوجه هست رو در اصطلاح ورم روده میگن که بایه داروی انتی بیوتیک و بقیه مراحل درمان که اگر تماس بگیرید خدمتتون اعلام میشه درمان کنید و از سرلاک ریکاوری سیتاکوس که در سایت موجوده برای تقوینت پرنده استفاده کنید اصولا نیستاتین رو برای بیماری های قارچی استفاده میکنن

  12. عارف گفته:

    سلام من یک جفت عروس هلندی دارم که عفونت روده گرفتن چیی بهشون بدم لطفاً راهنمایی کنید دضمن انها تخم گذاشتن
    نمیدونم چیی بهشون بدم حالشون خیلی بده کسلن

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      برای پروش و اینکه بخواید از پرنده جوجه بگیرید بهتر این هست که قبل از اینکه پرنده جفتگیری کنه یسکری اوصول و موارد اولیه رعایت بشه اولی چیز در امر پرورش و پرنده داری اینکه زمان کافی برای نگهداری از پرنده رو داشته باشید و مهمتر از از اون اینه که علاقه هم داشته باشید این امر باعث میشه که نظافت پرنده رو رعایت کنید و رسیدگی های لازم انجام بشه در حال حاضر اولین کار قبا از هر چیز مراجعه به یک دامپزشک هست و بع از ان استفاده از یک دوره پاکسازی که شامل انتی بیوتیک و پاکسازی روده و کبدی میباشد و امکان انتقال این بیکاری از جفت به جوجه ها هم بسیار زیاده و هم درمان انتی بیئتیکی روی جفت و هم جوجه باید انجام بشه

  13. سعید شیری گفته:

    سلام خسته نباشید عروس هلندی من مادش بین پاهاش مثل یه تخم باد کرده اول فکر کردم تخم داره واسه اونه الان چهارتا تخم گذاشته و تقریبا ١۴ روز رو تخم خوابیده همنجوری باد داره میخواستم ببین مشکلی داره

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام ندیده نمیشه چیری گفت و بهترین راه مراجعه به دامپزشک هست ولی شاید کیست یا توده چربی باشه باید معاینه بشه

      • حسین گفته:

        سلام جوجه عروس هلندی من الان دوهفتش شده ولی رشد نکرده و پر هم سرش درنیاورده و بدنش هم کمی پرز داره غذا هم بهش میدن خوب میخوره جوانه گندم بیشتر میزارم براشون سه تا جوجه بودن رشد اون دوتا دیگ خوبه و سالمن ولی سومی رشد نمیکنه …😢

  14. Yas گفته:

    سلام
    من چحد جفت عروس دارم ک جوجه دارن چنتا از مولدها و جوجه ها داخل مدفوشون ارزن سالم هست و جوجه های کوچیکم ارزن سالم از تو رودشون مشخصه ک هضم نکردن علتش چیه و درمانش ؟دفعه اول ک اینجوری شدن ارزن جدید گرفته بودم ک فک کنم توشون ارزن خارجی هم بود بعد رفتم دوباره ارزن محلی از منطقه خودمون گرفتم هنوزم همین مکشل وجود داره لطفا راهنمای کنید منو الفا سریل و یکی دو نوع انتی بیوتیک دیگه دارم با پروبیوتیک نکتون حالا دوتا جوجه ک تازه در اومدن دارم بهشون خودم سرلاک میدم یکی دو روزه یکی چهار بزرگتره ها ارزن داخل روده هاش داره بخاطر همین جداشون کردم ک خودم سرلاک بدم گقتم ک توانای هضم ارزن ندارن لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام ممنونم که مجموعه ما رو برای همفکری انتخاب کردید
      اول اینکه اگر مشاوره رایگان میخواید با شماره ۰۹۱۲۶۰۹۲۸۳۰ تماس بگیرید
      مشکل همانظور که تحقیق کرید ممکنه برای کثیف بودن ارزن یا ارزن خارجی باشه
      یا عفونت روده
      که میشه برای حلش در جوجه یا جفت ارزن ایرای ضد عفونی شده تهیه کرد وکمی اسیاب و پودر کرد و در اختیار پرنده قرار داد
      تماس بگیرید یه راه حل تجربی از خودم خدمتت عرض کنم

  15. حسین گفته:

    سلام جوجه عروس هلندی من الان دوهفتش شده ولی رشد نکرده و پر هم سرش درنیاورده و بدنش هم کمی پرز داره غذا هم بهش میدن خوب میخوره جوانه گندم بیشتر میزارم براشون سه تا جوجه بودن رشد اون دوتا دیگ خوبه و سالمن ولی سومی رشد نمیکنه …😢

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      ایا پدر و مادر تغدیه کردن یا سرلاک دادید براشون اگر پدر و مادر غدا میدن شاید به اون جوجه کمتر رسیدگی میکنن و اگر از سرلاک استفاده میکند حتما از سرلاک های مرغوب و اورجینان فارم های خارجی با واردات قانونی استفاده کنید و از سرلاکهای ایرانی استفاده نکید چون واقعا ارزن پودر شده و ارد نخود هست که اصلا ارزش غذایی نداره و بی کیفیت هستدر صورت نیاز و معاینه یه ویدیو داخل واتساپ بفرستید و با شماره های داخل سایت تماس بگیرید چون واقعا ندیده و رو هوا نمیشه نسخه ای پیچید و مکملی تجویز کرد

  16. N گفته:

    سلام
    عروس هلندی های من ۵ تا تخم گذاشتن، و ۵ تاشونم در اومدن، ولی ۲ تاشون بر اثر ورم شکم ۳ روز بعد به دنیا اومدن تلف شدن، و الان ۳ تاشون زنده هستن، این سه تایی هم که زنده ان خیلی شکمشون باد داره، تقریبا دو هفتشونه،رفتم پیش اونی که ازش نر و مادهِ رو خریدم گفتش بخاطر تخم جاروعه که مونده رو دلشون، ولی الان ۶ روزی میشه ارزن خالی میخورن و هنوز همون وضعیتن… چه کار کنم که سالم بمونن، لطفا کمک کنید😭

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد دچار ورم روده هستند البته این هم ملزم به ویزیت پرنده هست و دارو ورم روده باید مصرف کنه (آنتی بیوتیک و پروبیوتیک) با دستور مصرف, که خدمتتون داده می شده. جهت توضیحات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲ تماس حاصل فرمایید.🙏🌹

  17. واقفی گفته:

    سلام دوتا عروس ۵ماه دارم اینا رو ی مسافرت یکماه رفتم دادم همکارم که کارش تولید عروس هست بعداز یکماه که اوردم افسرده ورم روده بالها انگار جابجا شده یعنی کت شکسته شده باشه ورم روده تا حدی درمان شده ولی افسردگی که اینا صبح که میشد نر چهچه میزد ماده هم‌ میخوند هنوز هست چه‌کنم

    ممنون میشم‌کمکم کنید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام
      یکی از دلایل می تونه تغییر محیط پرنده باشه. چون پرنده ها وقتی به محیط جدیدی تغییر مکان می دن تا به اون محیط عادت بکنه مقداری زمانبره.

      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی🙏

      • نرگس گفته:

        سلام
        عروس حدود ۲ ماهش هست و امروز دیدم که قسمت شکم پرنده خیلی خیلی باد کرد و پرنده خیلی پف می کند ولی همچنان بازیگوش هست دوست دارد بیرون بیاید
        وفظله اش هم کلا آب هست

  18. شایان سرشار گفته:

    سلام عروس هلندی من ۱۷روزس و دیر هضمی سرلاک داره چ سفت باشه چ شل و الان حدود ۱۱ساعته سرلاک ندادم و اندازه نخود هنوز سرلاک هست تو چینه دان
    اگر میشه راهنماییم کنین ایا عفونت روده داره سوع هاضمه داره یا چیز دیگه …؟؟؟

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز همانطور که در سایت توضیح داده شده ورم روده علاوه بر هضم نشدن سرلاک در چینه دان پرنده نشانه های دیگه ای مثل لکه های سیاه روی چینه دان جوجه هم دارد. اگر امکان داره تو واتساپ یه عکس یا فیلم واضح از چینه دان جوجه ارسال کنید تا راهنمایی بشه خدمتتون 🙏🙏

  19. فخرالسادات گفته:

    سلام ببخشید خانم خیرآبادی شماره شما چند هست جوجه های من هم مشکل دارند میخوام عکسش بفرستم ببینید مشکل هضم نکردن سرلاک در چینه دان میتونه بعلت عفونت روده باشه لطف کنید شماره تماستون مرحمت بفرمایید

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      به روی چشم
      ۰۹۱۹۴۹۶۹۲۰۲
      هم واتساپ می تونید عکس بفرستید هم می تونید تماس بگیرید در خدمتم🌹🙏

  20. علی گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید من ی عروس سرلاکی دارم
    خیلی بیحیال و تو چرت خوابه
    سرلاکی هم که میدم خارجیه اما یا نصفش یا همش رو استفراغ میکنه و پس میده یا عطسه میکنه میترسم بمیره

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام دوست من
      سال نو مبارک
      در سرلاک دادن به پرنده لطفا دقت کنید . روش خاصی داره که ویدیو آموزشی در سایت تهران طوطی قرار داده شده جهت آموزش عزیزان. چون اگر سرلاک غیر از چینه دان وارد قسمت دیگری بشه باعث عفونت و بی حالی و خدایی نکرده از بین رفتن جوجه می شه.
      و ضدعفونی کردن وسایل جوجه رو هم در نظر بگیرید و سوم مرحله آخر اگر عفونت چینه دان باشه باید آنتی بیوتیک به همراه پروبیوتیک برای جوجه استفاده بشه
      ممنونم از همراهی شما با سایت تهران طوطی

  21. الهه گفته:

    سلام خسته نباشید مطالب خیلی خوب بودن اما من یه عروس هلندی دارم که سرلاک بهش میدادم چون خودش دانه نمی‌خورد الان یه مدت همش بی حال پر هاش پوش میده احساس میکنم ورم معده داره چی کارش باید بکنم چی باید بهش بدم بجز تخم مرغ و یکم سیب زمینی چیزی نمیخوره و سرلاک قطع کردم تا خودش غذا بخور اما خودش ام خیلی کم غذا میخوره

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      درود بر شما

      یکی از دلایل بی حالی و بی اشتهایی پرنده شما می دونه عفونت داخلی باشه که حتما باید رفع بشه و مشکلات کبدی هم می دونه باشه که بسته به تغذیه و کم تحرکی پرنده داره. در دادن تخمه به پرندتون حتما مراعات بفرمایید ضمن اینکه پرنده های که داخل قفس هستند نسبت به پرنده های که در طبیعت هستند فوق العاده کم تحرک هستن بهتره هر چند وقت یکبار کبدشور در برنامشون قرارداده شود.

      ممنونم از لطف شما به سایت تهران طوطی ❤️🙏🌹

  22. زینب گفته:

    سلام جوجه عروس هلندی من تقریبا دو هفته هست که متولد شدن ، از ۱۰ روزگی سرلاک دادم و حالشون خوبه اما یکیشون که مشکل پا بازی هم داشت و بهتر شده با مراقبت ، از امروز که دو هفته ای شده موقع خوردن سرلاک، چینه دانش همراه با جیک جیک کردنش موقع طلب غذا ، مثل بادکنک باد می‌کنه و پوستش نازک میشه مثل شیشه که حس میکنم الان بترکه ، اما انگار نه انگار همچنان غذا میخوره و مشکل دیه ای نداره ، غذاها داخل چینه دانش دیده میشه و وقتی غذاشو میدم و تموم میشه و کنار می ذارمش کم کم بادش کم میشه و به حالت عادی برمیگرده آیا این باد کردن خیلی عجیب چینه دانش موقع سرلاک خوردن که مثل بادکنک توخالی که یه گوشه غذا ها جمع شدهطلیعی هست و بعدا خوب میشه یا نه باید درمان بشه .این همه جوجه داشتم تا حالا این مورد رو ندیدم که چینه دان جوجه ای تا این حد بادکنکی باد کنه و پوستش نازک نازک بشه که هر لحظه حس می‌کنی الان یه جاش پاره میشه سرلاک میریزه بیرون ، منظورم انباشتگی نیست . دقیقا مثل بادکنک توخالی باد میشه و غذا ها پایین چینه دان جمع میشه و کم کم خالی میشه قبلاً می‌دیدم بادمیکنن موقع هم سرلاک اما نه تا این حد خیلی کم بود اما این حد از باد شدن خیلی عجیبه ، دقیقا مثل با کنی که بادکردی و توش مثلاً چیزی مثل گچ با مخلوط شده جمع شده و تکون تکون میخوره ، خیلی نگرانم بعدا مشکلی پیش نیاد لطفا راهنمایی کنید تا حالا هر سایتی سرچ کردم این مشکل رو ندیدم که بدونم باید چکار کنم . و آیا طبیعیه یا نه

    • سپیده خیرآبادی گفته:

      سلام ارادت
      دوست عزیز ندیده نمیشه چیزی تجویز کرد یا تشخیصی داد
      اما احتمال شایع این مورد به دلیل زیاد دادن غذا و سرلاک هست
      برای تشخیص بهتر عکس قبل و بعد رو برای دکتر مجموعه واتساپ کنید تشخیص قطعی بشع
      ۰۹۱۹۴۹۶۹۳۰۲

  23. نیلوفر گفته:

    سلام وقت بخیر
    دوتا جوجه عروس هلندی ۱۴ روزه دارم
    تا روز ۱۲ ام از مولد تغذیه شدن و تازه سرلاکی شون کردم
    حس میکنم زیر شکم جوجه زیادی بزرگه ممکنه ورم روده باشه؟
    جوجه ها هیچ مشکلی ندارن و چشم هاشون هم باز شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *